Vad tycker ni om kloning?

Nougat

Trådstartare
Vad tycker ni om den metoden om att klona en redan död/levande hund?
Blir det några bestående men för den klonade?
Tycker ni det är fel attt klona, etc.

P.S: kom på frågan då jag läste om en hund som hade klonats.

Sv: Vad tycker ni om kloning?

Jag tycker mest det är väldigt, väldigt onödigt. Visst, det klonade djuret ser ut som sin föregångare, men det finns inga som helst garantier på att det blir en mentalt frisk individ. Om man du tyckte om sin gamla labrador så för att den var så snäll, finns det inget som säger att det klonade djuret kommer bli lika snäll. Alltså, det enda som klonas är utseendet, och på t ex labradorer (jag antar de var om den gula labben du läste) är det inte så svårt att hitta en snarlik individ ändå.

Nej jag tycker det är fjantigt. Ska man ha djur får man också lära sig att inse att de inte kommer leva för evigt.

Nejtack!

Jag tycker ju faktiskt att charmen är att alla är individer och tjusningen blir ju inte densamma om man går genom livet med samma hund...

Vad tycker ni om den metoden om att klona en redan död/levande hund?
Blir det några bestående men för den klonade?
Tycker ni det är fel attt klona, etc.

P.S: kom på frågan då jag läste om en hund som hade klonats.

Knepig fråga...våran avelshingsts farmor finns idag i sex exemplar..:crazy: Jag tycker att i de fallen där man klonar för att en individ visat sig vara fantastisk...är galen, jag menar där låser man ju avelsarbetet som hela tiden skall föras framåt och förbättras...Det är inte tillåtet att registrera dessa "kloner", men vad hjälper det?? Ingen kan ju avgöra om originalet eller klonen är använd i aveln liksom...:grin:

Bara för att man får fram ett exemplar som är identiskt med föregångaren rent exteriört tror jag inte man ska inbilla sig att man får med exakt samma "personlighet" med samma egenskaper.

Nejtack!

Jag tycker ju faktiskt att charmen är att alla är individer och tjusningen blir ju inte densamma om man går genom livet med samma hund...

Jag håller med.

Nu sitter jag med mor och dotter här hemma, som dessutom har väldigt lika färg... Jag tycker det är underbart att se skillnader mellan dem, se på vilka punkter dottern är bättre än modern och tvärt om. Att klona modern, som är den tik jag älskar mest av allt i hela världen... aldrig att jag skulle göra det ens om jag fick betalt för det.

Knepig fråga...våran avelshingsts farmor finns idag i sex exemplar..:crazy: Jag tycker att i de fallen där man klonar för att en individ visat sig vara fantastisk...är galen, jag menar där låser man ju avelsarbetet som hela tiden skall föras framåt och förbättras...Det är inte tillåtet att registrera dessa "kloner", men vad hjälper det?? Ingen kan ju avgöra om originalet eller klonen är använd i aveln liksom...:grin:

Men gud, jag visste inte att det var så pass vanligt! Vilken ras handlar det om?
Jag håller för övrigt med alla andra, kloning är inget vi människor ska pyssla med och som Gnist säger är det fortfarande inte sama hund trots att den ser likadan ut.

Jag tycker det är fullständigt meningslöst och människor riskerar att bli lurade. Även om en hund får samma genuppsättning som föregångaren blir det inte samma hund. Miljön gör sitt också. Det är inte ens säkert att hunden blir exteriört identisk med föregångaren. Jag har ingen koll på färggenetiken på hundsidan men på kattsidan vet man att vitfläcksutbredning och sköldpaddsteckning utvecklas helt slumpmässigt. När man har klonat sköldpaddskatter har klonen inte fått samma sköldpaddsteckning som originalet.

Så vad är poängen om man inte ens kan få ett djur som är exteriört identiskt med originalet?

Men gud, jag visste inte att det var så pass vanligt! Vilken ras handlar det om?
Jag håller för övrigt med alla andra, kloning är inget vi människor ska pyssla med och som Gnist säger är det fortfarande inte sama hund trots att den ser likadan ut.

Nä, tyvärr är det utbrett bland flera raser nu, givetvis i USA...farmor jag pratar om är en Quarter....!
Jag tycker också att vi inte ska mixtra med såna här saker...till vilken nytta???
En hund jag kanske levt med i 15år som klonas delar ju inte våran historia och våra minnen...så det känns inte försvarbart ens i "sällskapssyfte":cool:

Liknande trådar

Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 117
Senast: BornAgain
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 216
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 917
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 736
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka