Vad tycker ni om detta?

Sv: Vad tycker ni om detta?

Å andra sidan kan det hända mina föräldrars barn något på grund av folk med samma åsikter som du. Jag och lillsmurfa är också någons barn. Vi är lika mycket värda för våra föräldrar som dina barn för dig.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Dock är det inte ett dugg vettigt att utsätta mig själv för en risk när det kan undvikas.

Det är ju så att risken för dig är så väldigt mycket mindre än vad risken är för ett barn under 140cm.
De har för små häder för att hålla fast sig runt stängerna och når inte upp till hantagen.

Det tycker jag att du borde förstå av dig själv.
Det är bara enkla mått i cm.
En dvärg på 120cm har samma problem som barn.
Dock har de större händer och lika hård skalle som en vuxen.
Den hårdare skalle som en vuxen har är också en minskad risk för skador.

Så för samma hastiga inbromsning som du utan vidare klarar av stående, så kan ett barn bli allvarligt skadat.
Därför så skall barnet sitta och du stå.
För då blir ingen skadad till vardags.

Ingen skadad bättre än barnet skadat.
Tanken är inte att du skall bli skadad i stället.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Absolut kan det hända vuxna människor något också, men om du läser vad inte_ung skriver, så är det en betydligt större risk att det skulle hända ett barn något allvarligt än dig som vuxen. OM du nu inte är dvärg eller har något annat hcp. Men visst, vill man inte så vill man inte. Jag anser dock att det är bättre att jag står och kanske ramlar och bryter något ben, än att ett barn ramlar och slår sig illa.

Var börjar du skillnaden? Dina barn, dina vänners barn, dina kusiners barn, dina syskons barn?? Vilka är värda något i dina ögon?
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Det spelar ju egentligen inte nån roll om personen är gravid eller inte, om nån ramlar så försöker man ju hjälpa dem upp, eller i alla fall kolla hur det gick.

Kan definitivt inte förstå den brist på empati som bara låter nån ligga kanske skadad!
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag tycker inte ens att en buss borde få köra med så mycket folk. Men hade jag nu varit i den sitsen så hade jag rest på mig så att barnen fick sitta, trots att jag är gravid med yrsel. Hade satt mig på golvet om det krävdes. Sedan hade jag nog ringt och gnällt hos bussbolaget när jag kommit hem.. :o
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Det kan man ju tycka, men det är fullt lagligt att ha ett visst antal stående passagerare i en buss.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Sedan hade jag nog ringt och gnällt hos bussbolaget när jag kommit hem.. :o

Exakt vad hade du gnällt över?
Att vi får fylla bussarna?

Det är inte Bussbolagen som bestämmer det utan det är vad bussarna är godkända för.
Så det har med våra lagar att göra.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

*kl*

Nu är jag ingen bussåkare i normala fall, vi har inte så mycket bussar här, men jag fick lära mig i skolan att man ska erbjuda sin plats till gamla, sjuka, gravida och barn om det bara finns ståplatser kvar.
Får man inte lära sig det numera?

Ja, om man har mig som lärare och är med på mina utflykter. Men jag tycker att de borde kunna det när de börjar skolan, sånt lär man väl sig redan hemifrån?
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

En 3-4 åring har varken balans eller styrka att hålla sig fast och bussen är ju som sagt inte konstruerad för små barn. Så små barn har ju förmågan att ta instruktioner men inte i en sådan situation. De börjar så lätt prata och titta på annat och glömmer att hålla i sig. Så risken är helt klart större för ett litet barn. Och ja jag är av åsikten att barnens säkerhet går före. Barnen kan inte själva bestämma om de ska åka buss eller inte eller att bussarna ska ha bilbälte eller vara anpassade för barn. Vi som vuxna, sjuka eller gammla kan ju välja att inte åka med så att barnens säkerhet går före vuxnas är en självklarhet för mig. Det handlar om barnes säkerhet mot min bekvämlighet. Skulle bussen krocka så tror jag att jag har större chans att klara mig som stående än ett barn har som sittande. Ett stående barn kan råka illa ut vid en vanlig inbromsning och med det ego som finns idag kanske ingen ens hjälper barnet upp. Är bussen dessutom full av stående personer så är det lätt att barnet kan bli trampat.
Jag undviker så gott jag kan att åka buss med barnen på grund av att säkerheten är så dålig för barn. Som förälder i vår kommun får vi skriva på papper för att ge tillåtelse till att barnen åker bil eller buss. Jag skriver bara på de gånger jag vet hur barnen åker, i bil är det bilbarnstol som gäller och i buss är det hyrd buss med säkerhetsbälte, annars åker mina barn inte med. Aldrig att jag skulle tillåta att något av mina barn skulle få åka med hela gruppen i en buss som inte var hyrd, definitivt inte när de är så små.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om detta?

I går så hade jag 3 dagisgrupper.
Men de åkte under en tid då bussen bara var halvfull.
Så alla fick sitta.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

jag är 158 cm lång och når inte ända upp till dom handtagen så varför skulle inte jag få sitta igentligen? Dessutom vid en hård inbromsning så skadas jag oxå om jag står upp..jag skulle inte ha dåligt samvete om jag överlevde och någon annan dog för jag satt och barnet stod.. kanske låter lite kallt jag vet inte..men när allt kommer omkring så vill alla överleva och då e jag glad om jag satt..
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

jag är 158 cm lång och når inte ända upp till dom handtagen så varför skulle inte jag få sitta igentligen? ..

Du har ju samma problem där som barnen.
Så i det läget - när inte alla som behöver det kan få sitta - så skulle jag ställa bussen stilla.
Och antingen så skulle några få gå av eller så skulle vi bli stående tills att där kom flera bussar.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

jag är 158 cm lång och når inte ända upp till dom handtagen så varför skulle inte jag få sitta igentligen?

Tror inte en sekund på att du inte når något handtag, det finns ju handtag på stolsryggarna och på de handikapp anpassade platserna, så någonstans finns det att hålla sig även för dig. Jag är inte mycket längre än dig men jag hittar alltid någonstans att hålla mig.
Så din anledning låter bara som en dålig ursäkt, för att man ska få vara egotrippad.

Som vuxen har man bättre koll på sin kropp och kan parera en inbromsning bättre än ett barn på 3-4år.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Om bussresan tog 40 min och många på bussen tex är på väg till jobbet kan jag förstå att de vill sitta, många kanske jobbar i butik eller på konditori o står hela dagarna, jag hör flera på mitt jobb som säger att resan till jobbet är den absolut enda stunden de har "för sig själva" därför kan jag tänka mig att många inte ville offra den stunden även om det står ett barn i gången.

Jag tycker även det är konstigt med föräldrar som tar på barnvagnen o slänger upp ungen på sätet för att den vill "titta på trafiken" då tar den ju upp en plats extra liksom, ser det ofta när ajg åker buss o varje gång blir jag lika förvånad över att föräldern verkar tycka det är helt OK att göra så.


Tycker de som har det jobbigast borde få sitta, gravida, sjuka, mm men det går ju inte att göra en sån rundfrågning varje gång folk ska stiga på bussen.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag tar upp mitt barn ur barnvagnen och har det i knät om det är litet eller om det inte finns säkerhetsbälten finns det säkerhetsbälten så får barnet sitta fast. Att låta barnet ligga kvar i vagnen låter ännu farligare.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Något liknande hände mig ( dock var jag ej gravid, utan gick på kryckor för att jag brutit ryggraden )

En mycket gammal tant kommer med en rullator när jag och en mamma + barn ( barnet ålder: 10-12 ) sitter och väntar på en bussbänk.

Mamman gör ingen alls ansatts att lyfta sin rumpa och jag ser ju på tanten att hon behöver få sitta, så då får jag med mycket möda ställa mig upp på kryckor ..

Tanten ifråga tackade först nej till platsen eftersom hon såg hur ont jag hade, men jag envisades och då sa den goa tanten..

-Ja det är tur att det finns ett få tal med lite JÄVLA vett i huvudet, synd bara att det ofta är dom som också behöver sitta.. ( Ja tanten svor faktiskt )

:D:banana:

Härligt sagt av tanten!
Jag var med om någonting liknande när jag hade dragit min ena höft ur led och hoppade fram på kryckor i långsamt tempo. Vid en busshållplats satt två tonåringar (övre tonåren) och jag, en gammal dam kommer gåendes med käpp och jadå, jag är den som får resa mig :crazy:.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Mina barn och andras ungar...det är skillnad

Att jag inte vill offa mitt liv för andra kallas självbevarelsedrift. Jag har svårt att se varför en vuxen persons liv och hälsa skulle vara mindre värt än ett barns. Det gäller då alla vuxna och inte bara mig.

Men herregud.....det handlade inte om att offra ditt liv utan att resa på häcken för att låta små 3:åringar få en chans att sitta/ åka säkert i bussen. Kanske för att man som vuxen har lättare att stå och parera när bussen bromsar/ stannar :angel:

Ibland blir man mörkrädd, alltså........FY!!!

Jag hoppas att mina barn kommer att se som en självklarhet att underlätta för de som bättre behöver.....
Annars kommer jag med all säkerhet anse att jag har misslyckats någonstans på vägen.........

/ J.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Annars kommer jag med all säkerhet anse att jag har misslyckats någonstans på vägen.........

Sådant kan man som förälder inte alltid ta på sig.
Ibland så är människor födda sådana.
Och det går inte att göra något åt.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Exakt vad hade du gnällt över?
Att vi får fylla bussarna?

Det är inte Bussbolagen som bestämmer det utan det är vad bussarna är godkända för.
Så det har med våra lagar att göra.

TJa när jag gick på gymnasiet i våras och alla mina tre år där. NÄr jag tog bussen till skolan så fyllde de bussen med mer än vad de egentligen får.

Vi stod som packade sillar utan att kunna hålla i oss i något... Säkerhetsmässigt väldigt dåligt, men allt för att slippa köra med extra bussar. De lovade hela tiden att få in fler bussar men det hände aldrig.

JAg skulle visa upp min bebis i våras och fick stå i lika tätt på bussen med bebisen i bilbarnstolen liggandes på golvet. Naturligtvis höll jag i den men jag kan lova att jag inte var glad.

Folk reser sig inte upp där jag bodde, inte heller när jag var höggravid... Men men värre tyckte jag det var när man var höggravid och trycktes in i de överfulla bussarna utan att kunna hålla sig i något med foglossning...

Det här är naturligtvis inget ont menat om dig, utan om att visa chaufförer inte håller vad som står i bussarna.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Och antingen så skulle några få gå av eller så skulle vi bli stående tills att där kom flera bussar.

Jag måste bara fråga: har du rätt att göra så eller tar du bara "dsaken i egna händer"? Få busschaffisar verkar resonera likadant.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 117
Senast: Zaria
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 774
Senast: Sar
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 617
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 307
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp