Vad tycker ni om detta?

Sv: Vad tycker ni om detta?

Oerhört sällan.
Vi kör ju så himla bra.

Men ett barn på sisådär 4år kan skadas allvarligt av en plötslig inbromsning om det står upp i bussen.
Något en vuxen bara har litet obehag av kan alltså bli livshotande för ett litet barn.
Och genom att tänka säkert så håller förarna olyckorna nere.
Små barn skall helst sitta och vuxna kan stå.
Så gör sig ingen illa alls.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Ok, jag visste faktiskt inte att det var så. Jag trodde liksom barn var så smidiga och mjuka i kroppen så de tålde sånt bättre. (Barn leker ju och ramlar och slår sig ofta tex) medan en giktstel 50-åring borde kunna bryta ett ben lika lätt som en torr gren...
Trodde jag då...

Barn är väl på sätt och vis smidiga och mjuka men i gengäld fallar de lättare och oftare och fallskador är vanliga hos små barn. Jag vet inte hur många turer jag haft till akuten med mina och endel bekanta tycker inte det är något att tala om om man jämför med deras barn. Det är vuxnas skyldighet att förhindra och förebygga att de faller och skadar sig. Jag känner för övrigt få giktstela 50 åringar. Jag betraktar inte 50 åringar som gammla;). Till saken hör att den som är vuxen och vet med sig att ett fall kan få allvarliga konsekvenser kan bedömma om det är värt att ta risken att åka ståendes i en överfull buss, ett litet barn har inget val. Hur svårt är det egentligen att resa sig för en bättre behövande?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om detta?

1. Läs tråden, innan du svarar så ser du själv mina andra svar och jag har inte kallat någon "dum i huvudet" det var en fråga, därför var det ett frågetecken efter den meningen!

2. Då behöver du ju inte ta åt dig heller?! :confused: :confused:
Jag tolkar det som en provokation när någon frågar en annan om den är dum i huvudet.

F ö om barn är så små att de inte räcker der till golvet med benen när de sitter på sätet så borde de kunna flyga av sätet vid en kraftig inbromsning och skada sig. Borde det inte vara säkrare om de satt på golvet i så fall?
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag tolkar det som en provokation när någon frågar en annan om den är dum i huvudet.

F ö om barn är så små att de inte räcker der till golvet med benen när de sitter på sätet så borde de kunna flyga av sätet vid en kraftig inbromsning och skada sig. Borde det inte vara säkrare om de satt på golvet i så fall?

Var och en får tolka det precis som den vill, men det var menat som en fråga. Det är upp till dig om du vill tolka det så. Jag har inte heller frågat någon specifik person...

Det finns bälte i bussarna här, så nej, de flyger inte av sätet.:idea:
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag tror att de som inte kan tänka sig att göra en liten ansträngning för bättre behövande är de som:

-inte har barn/ tycker inte om barn.
-är ett bortskämt, självcentrerat ensambarn utan syskon.
-inte har någon kontakt/erfarenhet av äldre, handikappade, sjuka.

Något av ovan måste nästan stämma in med tanke på den totala brist på empati/ sympati som råder i vissa inlägg. :crazy:


/ Jenny.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

jag har syskon,tycker om barn och i min närhet finns handikappade så du har fel.. jag skulle aldrig offra mitt liv för någons annat barn
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag skulle verkligen ha låtit barnen sitta ner!
Men en gång reste jag mig upp på en av innerstadsbussarna i Sthlm då jag såg en äldre tant kliva ombord.
Jäklars vad sur hon blev! "Så gammal är jag faktiskt inte!" fräste hon åt mig på ädlaste Ö-malmsdialekt.
Jag blev så förvånad att jag började gapskratta och replikerade med att jag reste mig för att hon såg så ung och vacker ut.
Jag tror denna självupptagna tant hade lite humor iallafall för hon drog på smilbanden och satte sig ner... :smirk:
Tur var väl det för busschauffören körde som om han hade den :devil: i hälarna...i vanlig ordning!
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Var och en får tolka det precis som den vill, men det var menat som en fråga. Det är upp till dig om du vill tolka det så. Jag har inte heller frågat någon specifik person...

Det finns bälte i bussarna här, så nej, de flyger inte av sätet.:idea:

Tror du verkligen att någon svarar ja på en fråga som lyder "är du dum i huvudet"?
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Håller med dig. Finns dock en kategori till: Väldigt omogna, som bara kan se till sig själv.
Detta har de dock inte insett själva.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Det handlar om att det är lättare för mig än ett barn att stå upp, och ganska så mkt lättare faktiskt, som andra påpekat. Den slutsatsen är rätt snabb att komma fram till om man kastar en blick på en fyraåring.

Har läst men ej skrivit i tråden innan.
Jag håller helt med!!

Ett barn har inte samma reaktionsförmåga och förmågan att vara beredd på en buss krängningar eller svängar. Som vuxen stående på bussen så kan man faktiskt parera sånt mycket bättre än ett litet barn. Ett barn har svårare att förstå att det kan hända farliga saker, de kan tillfälligt sluta fokusera på att "stå på buss och hålla handtag" och istället börja titta ut genom fönstret/dörren där de ser en hund på trottoaren. Det finns ju vissa skäl till att man inte bör släppa ut 4åringar på cykel i trafiken tex.

Att vuxna människor inte begriper detta av sig självt är en gåta! Har ni inte själva varit barn?!
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Ok, jag visste faktiskt inte att det var så. Jag trodde liksom barn var så smidiga och mjuka i kroppen så de tålde sånt bättre. (Barn leker ju och ramlar och slår sig ofta tex) medan en giktstel 50-åring borde kunna bryta ett ben lika lätt som en torr gren...
Trodde jag då...

Giktstel 50åring? Nåja, gikt kan man kanske få även som yngre person..... men 50åring lät inte direkt så gammalt precis.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Nu var det inte detta tråden handlade om, så snälla släpp det. Det är bara du som blivit provocerad, så det är du som har problemet, inte jag.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

fast det där är ändå ganska intressant, just vilka man ska erbjuda platsen till. tänk om man förolämpar någon? tänk om man, gud förbjude, tror att en överviktig kvinna är gravid?

att erbjuda platsen åt ett barn är dock väldigt enkelt och borde vara självklart för de flesta.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

fast det där är ändå ganska intressant, just vilka man ska erbjuda platsen till. tänk om man förolämpar någon? tänk om man, gud förbjude, tror att en överviktig kvinna är gravid?

att erbjuda platsen åt ett barn är dock väldigt enkelt och borde vara självklart för de flesta.

Äsch, då ler man och säger att man vill att hon ska spara på sin vackra kropp. :D:banana:
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag är varken riktigt vuxen med mina 18år, och har inte barn, men nog fan förstår jag det iallafall. Det är så att man blir mörkrädd. :crazy::cry:

Ja. Det verkar inte ha med ålder att göra heller fullt ut...... (fast nog får du väl ändå räknas som vuxen när du är myndig? I alla fall nästan...? ;) )
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 114
Senast: Zaria
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 774
Senast: Sar
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 617
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 307
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp