Vad tycker ni om detta?

Sv: Vad tycker ni om detta?

Giktstel 50åring? Nåja, gikt kan man kanske få även som yngre person..... men 50åring lät inte direkt så gammalt precis.

Jag var lite raljerande men menade mer att jag fick för mig att skelettet blir mer skört ju äldre man blir.;)
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

KL

Som icke-förälder och icke-van-vid-barn hade jag nog inte heller kommit på tanken att barnen skulle sitta ned... Visst, om det stod ett litet barn & vinglade mitt framför mig så hade jag säkert erbjudit min plats, men tanken hade nog inte slagit mig helt spontant. Däremot verkar alla era argument för att låta barnen sitta fullt rimliga, det är bara så att jag förmodligen inte hade kommit på dem själv... Däremot hade jag genast erbjudit min plats till ngn gammal/sjuk/jättegravid etc person. Det kan alltså vara frågan om ren tanklöshet och inte nödvändigtvis ondska...
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

KL

Som icke-förälder och icke-van-vid-barn hade jag nog inte heller kommit på tanken att barnen skulle sitta ned... Visst, om det stod ett litet barn & vinglade mitt framför mig så hade jag säkert erbjudit min plats, men tanken hade nog inte slagit mig helt spontant. Däremot verkar alla era argument för att låta barnen sitta fullt rimliga, det är bara så att jag förmodligen inte hade kommit på dem själv... Däremot hade jag genast erbjudit min plats till ngn gammal/sjuk/jättegravid etc person. Det kan alltså vara frågan om ren tanklöshet och inte nödvändigtvis ondska...
Så tänker jag också.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag tycker det är en självklarhet att erbjuda min sittplats åt ett barn och stå. Likadant när det gäller gravida, handikappade och äldre. Jag har dock aldrig behövt erbjuda min sittplats till någon då den aldrig har varit full utan alla fått plats, men den dagen det sker så kommer jag självklart erbjuda plats. Jo, en gång har det hänt kom jag på..

Det var en gång då en dagisfröken tog en plats och det var ett barn som inte hade någon sittplats, trots att dagisfröken såg det, och en pensionär på kryckor offrade sin plats, ställde sig upp. Då blev jag lite sur och sa till damen att hon kan sätta sig på min plats. Tror jag gav en liten arg kommentar till dagisfröken om jag inte minns fel. :o
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag kan tyvärr inte erbjuda min plats då.
Men det har ju förklarliga själ.
Ratt och pedaler och så.
Samt massor av spännande knappar.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Men jag tror inte att det är många barn som skulle tacka nej till att sitta och ratta och trycka på alla spännande knappar :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om detta?

Visst borde chauffören ha reagerat. Det är trots han/hon som har ansvaret för passagerarnas trygghet. Men jag tycker det är underligt att det inte finns nån policy för sådana situationer hos bussbolagen? Regler/policy som tar ansvaret från chauffören, som enkelt kan hänvisa till arbetsgivaren.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Som chaufför så är man ganska så mycket "på egen hand".
Vilket innebär att man både har en ganska så stor frihet att göra egna bedömningar och samtidigt ett mycket stort ansvar.

Det skall hänvisas till trafiksäkerheten.
Alltid.
Folk vill faktiskt inte ha olyckor.
Och de vill att bussen åker så att de kommer fram i tid.
Så även om det inte är deras barn som gör sig illa - så är det deras resa som havererar om ett barn gör sig illa.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

*kl*

Mina barn får INTE åka obältad buss, ännu mindre stående. :mad:

Hur får dagiset föräldrarna att gå med på sånt??????
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Hur får dagiset föräldrarna att gå med på sånt??????

Inte vet jag.
Men alla åker liksom buss inom SL-området.
Och det händer oerhört sällan något.
Det som är farligast är om någon fastnar i dörrarna när man skall åka.
Sådant har hänt.
Men det är numera lätt att undvika det som chaufför då vi har både bra speglar överallt och kameror med displayer på de längsta bussarna.

Bälten finns det inte tid för.
De åker så korta sträckor.
Och så får vi helt enkelt ge fan i att krocka.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Exakt vad hade du gnällt över?
Att vi får fylla bussarna?

Det är inte Bussbolagen som bestämmer det utan det är vad bussarna är godkända för.
Så det har med våra lagar att göra.

I så fall är det bara för dem att skicka mig vidare och berätta vem jag ska klaga hos. Tycker det är väldigt illa att man ska behöva stå på en buss och ändå betala lika mycket som för en sittplats. Minns på den tiden jag tog bussen till stallet. Då fick man ofta stå och trängas i 45 min på en 90 väg tillsammans med en hel skolklass.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

jag är 158 cm lång och når inte ända upp till dom handtagen så varför skulle inte jag få sitta igentligen?

Jag är 157 cm lång och har aldrig haft problem med att hålla i mig när jag står i bussen. Vare sig det är en långfärdsbuss eller stadsbuss.

Jag har heller aldrig sett en vuxen stående ramla vid en hård inbromsning. Däremot har jag sett små barn göra det.

Tycker det är självklart att man reser sig för små barn, äldre, gravida, folk på kryckor osv.

Och när den dagen kommer då min dotter skall åka buss med sitt dagis så hoppas jag att det är en chaufför som Inte_Ung som kör, som ser till att min dotter med dagiskompisar får en säker resa.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Knappast för små barn som annars om de inte stått upp lösa i bussen skulle åkt bakåtvänd bilstol?

Du ser problemet för sent.
När olyckan redan är ett faktum.

Bussar är så oerhört sällan inblandade i olyckor på det viset att det ju blir stora rubriker varje gång.
Även om bussen åker av vägen i ett annat land med barn som inte kommer från Sverige.

Bussar som går på landsväg i högre hastighet än 50km/h bör ha bälten.
Det finns redan en lag som säger att alla nya bussar som skall ut på landsväg skall ha bälten.

Om barnen sitter på sätena i stadsbussarna så klarar de av de ev. panikbromsningar som förarna kan behöva göra helt utan att göra sig illa.
Det finns dessutom oftast säten som är mot färdriktningen som man kan välja.
Om de står upp så kan de ramla och bryta benet eller spräcka skallen.

Och om man ser rent statistiskt på antalet olyckor på stadsbuss med personskador så finns det i princip inga där vare sig bilbälten eller bilbarnstolar hade hjälpt.
För olyckorna händer vid på och avstigning när passagerare fastnar i dörren.

Linjebusstrafiken är mycket säker - vi krockar helt enkelt inte.
En yrkesförare är en säkrare förare än en bilförare.
I linjetrafik så känner vi varenda mm av vägen och även de vanligaste förekommande lokala bildårarna och "Snurr"-fotgängarna.
Bussen är dessutom så tung att den vid en krock glider ett stycke så att inbromsningen inte blir så tvärt.

Om vi däremot talar om landsvägsbussar så blir det farligare.
Där så går det fort och olyckor har inträffat.
I dessa bussar så skall det ju finnas bilbälten för att det skall bli säkert.

Går vi ytterligare ett steg till turistbussarna så ökar risken ytterligare.
För där är föraren även på okänd mark och vet inte vilka faror som lurar.
I det läget så kan man inte på samma sätt kompencera för omgivningen som vid linjetrafik.
Jag skulle vägra köra turistbuss utan att alla passagerarna var bältade.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 114
Senast: Zaria
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 774
Senast: Sar
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 617
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 307
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp