Sv: Vad tycker ni om detta?
Knappast för små barn som annars om de inte stått upp lösa i bussen skulle åkt bakåtvänd bilstol?
Du ser problemet för sent.
När olyckan redan är ett faktum.
Bussar är så oerhört sällan inblandade i olyckor på det viset att det ju blir stora rubriker varje gång.
Även om bussen åker av vägen i ett annat land med barn som inte kommer från Sverige.
Bussar som går på landsväg i högre hastighet än 50km/h bör ha bälten.
Det finns redan en lag som säger att alla nya bussar som skall ut på landsväg skall ha bälten.
Om barnen sitter på sätena i stadsbussarna så klarar de av de ev. panikbromsningar som förarna kan behöva göra helt utan att göra sig illa.
Det finns dessutom oftast säten som är mot färdriktningen som man kan välja.
Om de står upp så kan de ramla och bryta benet eller spräcka skallen.
Och om man ser rent statistiskt på antalet olyckor på stadsbuss med personskador så finns det i princip inga där vare sig bilbälten eller bilbarnstolar hade hjälpt.
För olyckorna händer vid på och avstigning när passagerare fastnar i dörren.
Linjebusstrafiken är mycket säker - vi krockar helt enkelt inte.
En yrkesförare är en säkrare förare än en bilförare.
I linjetrafik så känner vi varenda mm av vägen och även de vanligaste förekommande lokala bildårarna och "Snurr"-fotgängarna.
Bussen är dessutom så tung att den vid en krock glider ett stycke så att inbromsningen inte blir så tvärt.
Om vi däremot talar om landsvägsbussar så blir det farligare.
Där så går det fort och olyckor har inträffat.
I dessa bussar så skall det ju finnas bilbälten för att det skall bli säkert.
Går vi ytterligare ett steg till turistbussarna så ökar risken ytterligare.
För där är föraren även på okänd mark och vet inte vilka faror som lurar.
I det läget så kan man inte på samma sätt kompencera för omgivningen som vid linjetrafik.
Jag skulle vägra köra turistbuss utan att alla passagerarna var bältade.