Vad tycker ni om detta?

Sv: Vad tycker ni om detta?

Saken är ju den att jag anser inte att barn är bättre behövande just för att de är barn. De må vara i bättre behov av en sittplats för att de är korta, med små händer och har taskig balans men inte för att de är just barn.

Och som sagt, de som inte klarar av villkoren att åka buss bör inte göra det heller. Nu när I_U förklarat hur bussarnas säkerhet ser ut anser jag att dagisgrupper definitivt ska ha egen transport.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag trodde det var det vi diskuterade. Inte bara för att dom är barn utan för att de är korta, når inte upp att hålla sig i samt inte har lika bra balans som en vuxen. Att det borde vara självklart att göra det man kan underlätta för bättre behövande, oavsett om det är småbarn, handikappade, gravida eller äldre osv.
Jag vet att det är mer och mer sällsynt och tycker faktiskt att det är j-t sorgligt den här: "sköta sig själv och skit i andra- mentaliteten". Och skrämmande.
/ J.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

De må vara i bättre behov av en sittplats för att de är korta, med små händer och har taskig balans men inte för att de är just barn.

Det är ofta de egenskaperna som gör dem just till barn....att flytta på sig för att de har de egenskaperna eller för att de är just barn, är ju sak samma då!
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Det här är naturligtvis inget ont menat om dig, utan om att visa chaufförer inte håller vad som står i bussarna.

Så gör inte vi.
Jag har förstått att jag jobbar på ett bra garage.
Säkerheten kommer alltid först och inget får hota den.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag måste bara fråga: har du rätt att göra så eller tar du bara "dsaken i egna händer"? Få busschaffisar verkar resonera likadant.

Jag har rätt att ställa bussen om jag anser att tafiksäkerheten är hotad.
Det är nämligen chauffören som har det ansvaret.
Och där jag arbetar så förväntas jag låta bli att ta några risker.
Om jag bedömer att riskerna är för stora så är det min plikt att ställa turen.

Den makt som jag har är att inte köra vidare.
Och jag får verkligen inte åka med en överfull buss.
Det är en big NO NO.

Jag är nog litet tuffare än andra busschaufförer.
Men reglerna är desamma.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om detta?

Saken är ju den att jag anser inte att barn är bättre behövande just för att de är barn. De må vara i bättre behov av en sittplats för att de är korta, med små händer och har taskig balans men inte för att de är just barn.
Men ordet "barn" betyder ju just det.
Liten, kort, små händer, outvecklad balans o.s.v.

Och som sagt, de som inte klarar av villkoren att åka buss bör inte göra det heller.
De klarar visst av villkoren.
Det fungerar ju om de får sitta ner.
Det är du som inte klarar av villkoren.
Att tänka på kollektivet och resa dig upp så att bussen kan åka.
Jag som chaufför sätter nämligen villkoren i varje enskilt fall.
Och jag anser att alla kan åka om vi bara tar hänsyn till varandra.

Nu när I_U förklarat hur bussarnas säkerhet ser ut anser jag att dagisgrupper definitivt ska ha egen transport.
Det är en kostnadsfråga.
Hur mycket högre kommunalskatt är du beredd att betala för det?
Och hur många indragna busslinjer kan vi få låta det kosta?
Dagis och skolor håller igång trafiken.

Resultatet kan ju bli att där går en buss när du vill åka, men du får inte åka med för att den är abbonerad av ett dagis.
Vill du ha det så?
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

*kl*

Sickna egotrippade fjollor att se i denna tråd. Patetiskt.

Nä, kamma till håret, väx upp och lär er funka i grupp.

/P Döben
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

ja det finns handtag på stolsryggarna men nej ibland finns ju inte ens plats där ska jag stå och balansera då eller? mitt liv går före andras. min mamma och pappa skulle bli lika ledsna om dom förlorade mig nu som när jag var 4 år
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Det är värre att förlora ett litet barn, som man har vård om, än att förlora ett vuxet barn.
Det vuxna barnet är vuxet, har lämnat boet och tar ansvar för sina handlingar. Barn har man som bekant bara till låns.

Förhoppningsvis har jag uppfostrat det vuxna barnet att ha vett nog att tänka själv. Dvs kliva av bussen om det inte är säkert att stå.

Minderåriga, i synnerhet små barn är allas ansvar.

/P Döben
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Förklara för mig varför jag ens skulle fundera på att lyssna på någon som inte klarar av att hålla sig till sakfrågan utan tar till fula tillmälen.

Återkom när du lärt dig argumentera på ett acceptabelt vis, oavsett din åsikt.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

min mamma och pappa skulle bli lika ledsna om dom förlorade mig nu som när jag var 4 år

Har du inte läst vad jag har skrivit?
Att du som är större klarar dig bättre än en 4-åring vid samma incident.
Så det är inte ditt liv mot 4-åringens.
Utan det är riskminimering så att inga liv skall gå åt.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Men hur ofta krockar bussar så illa att massa folk dör? Händer det varje dag? Kanske bara jag som inte är så uppdaterad på det...

I värstaste fall kanske barnen kunde ha satt sig ner på golvet? Om fröknen nu var så pass rädd om de.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Men hur ofta krockar bussar så illa att massa folk dör?

Oerhört sällan.
Vi kör ju så himla bra.

Men ett barn på sisådär 4år kan skadas allvarligt av en plötslig inbromsning om det står upp i bussen.
Något en vuxen bara har litet obehag av kan alltså bli livshotande för ett litet barn.
Och genom att tänka säkert så håller förarna olyckorna nere.
Små barn skall helst sitta och vuxna kan stå.
Så gör sig ingen illa alls.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Men vad är problemet med vuxna människor??? Är det så fruktansvärt ansträngande att låta små barn sitta och vuxna stå. Alla ni som inte tycker att man ska resa sig för barn och vuxna, som behöver sitta, ni borde verkligen skämmas...FY, för människor som är så fruktansvärt elaka och egotrippade. Har inte era föräldrar lyckats med uppfostran eller är ni bara dumma i huvudet?
Jag skapade tråden, men börjar bli oerhört trött på alla som kommer med korkade svepskäl för att få "lov" att vara egotrippad.

Sitta på golvet...varför gör du inte själv det? Så hade det ju funnits plats till bättre behövande!!
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Vi var 3 st som reste på oss, av ca 40...är det klokt?? Vuxna människor, med eller utan egna barn borde tänka jag kan stå upp, inte små barn.

Instämmer helt med TS och övriga som skulle rest sig upp. Det handlar ju inte om att värdera främmande barns liv i relation till sitt eget. Eller hur ledsna föräldrar blir :confused:

Det handlar om att det är lättare för mig än ett barn att stå upp, och ganska så mkt lättare faktiskt, som andra påpekat. Den slutsatsen är rätt snabb att komma fram till om man kastar en blick på en fyraåring.

Fattar verkligen inte hur ni andra resonerar utan att tro att ni har problem med empati. Det tycker jag iofs skulle vara en giltig förklaring till att tycka det är ok att sitta kvar.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Men vad är problemet med vuxna människor??? Är det så fruktansvärt ansträngande att låta små barn sitta och vuxna stå. Alla ni som inte tycker att man ska resa sig för barn och vuxna, som behöver sitta, ni borde verkligen skämmas...FY, för människor som är så fruktansvärt elaka och egotrippade. Har inte era föräldrar lyckats med uppfostran eller är ni bara dumma i huvudet?
Jag skapade tråden, men börjar bli oerhört trött på alla som kommer med korkade svepskäl för att få "lov" att vara egotrippad.

Sitta på golvet...varför gör du inte själv det? Så hade det ju funnits plats till bättre behövande!!
Har du inget bättre att komma med än att kalla folk dumma i huvudet?
Jag brukar inte känna behov att att komma med svepskäl för att vara egotrippad i alla fall...
Pensionärer som ser skraltiga ut reser jag mig alltid för.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om detta?

Oerhört sällan.
Vi kör ju så himla bra.

Men ett barn på sisådär 4år kan skadas allvarligt av en plötslig inbromsning om det står upp i bussen.
Något en vuxen bara har litet obehag av kan alltså bli livshotande för ett litet barn.
Och genom att tänka säkert så håller förarna olyckorna nere.
Små barn skall helst sitta och vuxna kan stå.
Så gör sig ingen illa alls.
Ok, jag visste faktiskt inte att det var så. Jag trodde liksom barn var så smidiga och mjuka i kroppen så de tålde sånt bättre. (Barn leker ju och ramlar och slår sig ofta tex) medan en giktstel 50-åring borde kunna bryta ett ben lika lätt som en torr gren...
Trodde jag då...
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag har rätt att ställa bussen om jag anser att tafiksäkerheten är hotad.
Det är nämligen chauffören som har det ansvaret.
Och där jag arbetar så förväntas jag låta bli att ta några risker.
Om jag bedömer att riskerna är för stora så är det min plikt att ställa turen.

Den makt som jag har är att inte köra vidare.
Och jag får verkligen inte åka med en överfull buss.
Det är en big NO NO.

Jag är nog litet tuffare än andra busschaufförer.
Men reglerna är desamma.

:bow::bow: Det är sånna chaufförer som dig som jag vill åka buss med. Eloge! :bow:

Vissa i den här tråden: :eek::eek:
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Har du inget bättre att komma med än att kalla folk dumma i huvudet?
Jag brukar inte känna behov att att komma med svepskäl för att vara egotrippad i alla fall...
Pensionärer som ser skraltiga ut reser jag mig alltid för.

1. Läs tråden, innan du svarar så ser du själv mina andra svar och jag har inte kallat någon "dum i huvudet" det var en fråga, därför var det ett frågetecken efter den meningen!

2. Då behöver du ju inte ta åt dig heller?! :confused: :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 114
Senast: Zaria
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 774
Senast: Sar
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 617
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 307
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp