Vad tycker ni om detta?

Sv: Vad tycker ni om detta?

Ska ens treåringar åka buss som de inte klarar av villkoren?
Det låter ju tokigt att ta med en grupp som generellt inte klarar av att åka stående, i en buss. Inte gör man så med grupper från äldreboenden och liknande. Där ordnas lämpligt transportmedel.

Själv hade jag suttit kvar.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Som jag också skrev i ett annat inlägg: Jag tycker att det borde gå att abonnera buss. Men nu var det ju som det var och då tycker i alla fall jag att det är både elakt och oansvarigt av vuxna människor som inte har någon slags åkomma att inte resa sig för så pass små barn.
Usch och fy....det var ju knappast barnens fel att de fick åka kollektivt!!
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Ja, det låter tokigt men nu var det ju som det var. Och det var ju knappast barnens fel att de hamnat på just den bussen, men det är ändå de som får ta smällen om någonting händer och de står upp helt oskyddade.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Som jag också skrev i ett annat inlägg: Jag tycker att det borde gå att abonnera buss. Men nu var det ju som det var och då tycker i alla fall jag att det är både elakt och oansvarigt av vuxna människor som inte har någon slags åkomma att inte resa sig för så pass små barn.
Usch och fy....det var ju knappast barnens fel att de fick åka kollektivt!!

Haha, mitt inlägg blev visst nästan en kopia av ditt.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

i nuvarande skick hade jag inte kunnat stå... men ja man ska ställa sig upp för de mer behövande, jag fick stå höggravid jag jävla tonåringar som inte erbjöd mig plats.... kränkande är det.

Ursäkta, men föreslog du själv för de jävla tonåringarna att du kunde behöva sitta pga din graviditet? Det kan nog vara svårt för jävla tonåringar att riktigt sätta sig in i hur det är att vara gravid... ;)
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

så hade jag tänkt som busschaffis som har ansvar för passagerarna.

Om det hade varit jag så hade de andra passagerarna fått välja.
Ställa sig upp eller missa tåget.
De brukar inte vilja missa tåget.

Jag hade ropat.
"Av trafiksäkerhetsskäl så vill jag inte åka förrän alla små barn har stittplatser, så om ni kan vara snälla att se till att de får det, så kan vi åka vidare sedan."
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Det låter ju tokigt att ta med en grupp som generellt inte klarar av att åka stående, i en buss. Inte gör man så med grupper från äldreboenden och liknande. Där ordnas lämpligt transportmedel.
Inte alls.
Det rullas t.ex. ofta in rullstolar i våra bussar.
De är anpassade för det.
Och att kunna åka ståede är inte alls ett villkor för att kunna åka buss.
Men fullt är däremot fullt - liksom.

Själv hade jag suttit kvar.
Jo så fungerar ju du.
Men om jag hade kört bussen så kanske du inte hade kommit dit du skulle i tid.
Och tack och lov är de flesta inte som du i detta fallet.
Utan de brukar faktiskt samarbeta om man ber dem.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Det är som mig nu, jag har dålig balans och en rejält skadad ryggrad men det är inget som syns vid en första anblick.

Är det ingen annan som erbjuder den ( ex ) gravida kvinnan plats så brukar jag iaf göra det, jag tror inte samtliga på bussen eller bänken lider av kronisk värk.
De flesta är bara otroligt lata !

Men jag förstår vad du menar, svårt när man har ont fast det inte syns!
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Fast kommer det en grupp med 20 rullstolar åkandes eller kommer det enstaka individer?

Det ser jag som en skillnad. Man kan räkna med att två gravida, en rullstolsbunden och några gamla/skadade kan finna plats men man kan inte räkna med att det ska gå att ordna plats åt 20 personer med rollatorer. Större grupper med rörelsehinder brukar få eget transportmedel ordnat.

Trafikfaran kan jag ta, om den nu är verklig. Faran för barnens liv är däremot lika stor som för mitt liv, så jag vill inte heller stå.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Nu ska vi inte blanda ihop päron och äpplen...en grupp med 20rullstolsburna pensionärer åker inte kollektiv buss då det inte finns plats för deras 20rullstolar att spännas fast säkert. Om en grupp med 20pensionärer kommit med rollatorer är jag inte så säker på att de heller fått plats om busschauffören inte stoppat in dem i bagageutrymmet.
Det finns plats för 2rullstolar, 2-3barnvagnar/rollatorer.

Att säga att du inte vill stå för att riskera ditt liv låter fruktansvärt, hade jag suttit och låtit 3-4åriga barn stå och de blivit skadade hade jag aldrig mer kunnat se mig själv i ögonen....hur hade du gjort om du kommit på bussen med dina egna barn, säg att du har 2barn i denna ålder, men det finns bara 1 sittplats, sätter du dig då och låter dina barn stå????
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

sitter och funderar hur jag hade gjort..beror nog på..jag tycker faktiskt jag är viktigare än en annan 3 åring..själviskt?ja kanske men i första hand kommer jag:angel: nu åker inte jag buss så ofta men när det kom nån gravid och det var fullt ställde jag mig upp, men känns faktiskt lite omotiverat att ställa sig upp när det kommer 20 ungar..kanske förskoleläraren och barnen ta nästa buss?det är dom som har ansvar för barnen..och så länge andra ställer sig upp kommer dessa att ta "vanliga" bussar:devil: kommer man med 20 ungar får man räkna med att alla kanske inte kan sitta..men visst e jag på bra humör skulle jag nog ställa mig upp..:cool:
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

"Av trafiksäkerhetsskäl så vill jag inte åka förrän alla små barn har stittplatser, så om ni kan vara snälla att se till att de får det, så kan vi åka vidare sedan."

Jag tror många människor hade rest sig upp.
Nu när jag är gravid sitter jag med otroligt dåligt samvete om jag inte reser mig upp, likaså innan jag vart gravid om jag satt långt bak och såg en äldre stå upp.. Dock vill jag inte skrika över hela bussen "HÖRRU TANTEN, DU FÅR MIN PLATS". Men tro att jag hade flugit upp om föraren hade sagt att det måste ske.

Föraren i bussen/spårvagnen är kung, det måste man respektera. Utan dem kommer man inte framåt..

/A- beroende av kollektivtrafiken.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Fast kommer det en grupp med 20 rullstolar åkandes eller kommer det enstaka individer?
Vi har plats för 2 rullstolar.

....man kan inte räkna med att det ska gå att ordna plats åt 20 personer med rollatorer.
Det grejjar sig nog.
Många rollatorer finns det plats för i alla fall.
Och det finns plats för mellan 38-56 sittanda.
Så om barnen får 20 platser så finns det fortfarande kvar 18-36 sittplatser åt andra behövande.

Faran för barnens liv är däremot lika stor som för mitt liv, så jag vill inte heller stå.
Nej.
Faran för barnen är mycket större.
De når nämligen inte till hantagen där man skall hålla i sig.
Bussarna är bara kontruerade för fullstora stående.

Så jag kan utan vidare vägra åka med stående mindre barn i bussen.
Medan jag får knöka bussen full med stående vuxna om jag vill det.
Jämför Airbag som räddar ditt liv men slår ihjäl små barn under 140cm.
Det ÄR olika.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

..och så länge andra ställer sig upp kommer dessa att ta "vanliga" bussar

I de områden som jag kör, så är det meningen att skolklasser skall ta just bussarna i ordinarie trafik.
Eftersom det är billigast för skattebetalarna.
Och ger ett bättre underlag för en tät trafik.
Många bussar tar upp till 95 personer, så en skolklass tar inte ens upp 1/3.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

*kl*

Nu är jag ingen bussåkare i normala fall, vi har inte så mycket bussar här, men jag fick lära mig i skolan att man ska erbjuda sin plats till gamla, sjuka, gravida och barn om det bara finns ståplatser kvar.
Får man inte lära sig det numera?
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Kan ju bara hoppas på att det aldrig händer dina barn eller framtida barn något pga folk med samma åsikter som dig.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag förstår nu bättre hur folk skall hanteras.
För eget vett verkar de ju inte ha.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Om det hade varit jag så hade de andra passagerarna fått välja.
Ställa sig upp eller missa tåget.
De brukar inte vilja missa tåget.

Jag hade ropat.
"Av trafiksäkerhetsskäl så vill jag inte åka förrän alla små barn har sittplatser, så om ni kan vara snälla att se till att de får det, så kan vi åka vidare sedan."

Bra att du säger till, för det har jag aldrig hört att någon annan busschafför har sagt någon gång när man åkt proppfulla bussar.
Tycker det är själv klart att man reser på sig, så är iallfall jag uppfostrad och det verkar inte alla vara, uppfostrade alltså, tyvärr..
En stor Eloge till dig, I_U!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om detta?

Mina barn och andras ungar...det är skillnad

Att jag inte vill offa mitt liv för andra kallas självbevarelsedrift. Jag har svårt att se varför en vuxen persons liv och hälsa skulle vara mindre värt än ett barns. Det gäller då alla vuxna och inte bara mig.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Visst har jag vett, men i det ingår inte att lämna plats åt barn bara för att de är barn. Säkerhetsaspekten kan jag acceptera, om bussen är byggd på så sätt att barnen inte når upp att hålla i sig. Då brukar bussföraren säga till.

Dock är det inte ett dugg vettigt att utsätta mig själv för en risk när det kan undvikas.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 117
Senast: Zaria
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 774
Senast: Sar
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 617
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 307
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp