Vad tycker ni om detta?

H

Hoppla10

För ett tag sedan åkte jag bussen till jobbet och när vi kommit halvvägs var bussen i stort sett full, sittande passagerare, tar ju in fler stående. Vid nästa hållplats hoppar en hel dagis avdelning på bussen, barnen var 3-4år gamla. Eftersom bussen var nästintill full, så var där inte sittplatser till alla och vad gör man då som vuxen...jo, man ställer sig upp för att låta de småbarnen sitta....trodde jag.

Vi var 3 st som reste på oss, av ca 40...är det klokt?? Vuxna människor, med eller utan egna barn borde tänka jag kan stå upp, inte små barn.

Sen kan jag visst tycka att dagispersonalen borde beställt en "egen" buss, men nu var det som det var.
Jag hade aldrig kunnat leva med mig själv om vi krockat och jag hade suttit och barnen stått....
Hur hade ni gjort?
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

För ett tag sedan åkte jag bussen till jobbet och när vi kommit halvvägs var bussen i stort sett full, sittande passagerare, tar ju in fler stående. Vid nästa hållplats hoppar en hel dagis avdelning på bussen, barnen var 3-4år gamla. Eftersom bussen var nästintill full, så var där inte sittplatser till alla och vad gör man då som vuxen...jo, man ställer sig upp för att låta de småbarnen sitta....trodde jag.

Vi var 3 st som reste på oss, av ca 40...är det klokt?? Vuxna människor, med eller utan egna barn borde tänka jag kan stå upp, inte små barn.

Sen kan jag visst tycka att dagispersonalen borde beställt en "egen" buss, men nu var det som det var.
Jag hade aldrig kunnat leva med mig själv om vi krockat och jag hade suttit och barnen stått....
Hur hade ni gjort?

Bara en kommentar till det där med "egen buss":

I regel så ringer skolan/förskolan till det lokala bussbolaget och ber om resgruppsbuss när avdelningar eller skolklasser ska ut och resa kommunalt. Men man får bara resgruppsbuss i mån av tillgång. Om det är många sjuka bland förarna eller och flera bussar är sönder så blir man utan.

Att abonnera buss kostar tusentals kronor så det har skolorna och förskolorna mycket sällan råd med.

Tänkte bara klargöra detta så att ni inte tror att personalen struntar i att ordna bussar åt barnen. Det gör vi, men det är inte alltid vi får det - olika från gång till gång!
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

i nuvarande skick hade jag inte kunnat stå... men ja man ska ställa sig upp för de mer behövande, jag fick stå höggravid jag jävla tonåringar som inte erbjöd mig plats.... kränkande är det.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Nej, visst finns det undantag. Men av ca 40st borde det finnas fler än 3st som kan stå. Bla. var där 2st butiksbiträde som står och går i sin butik på dagarna så i detta fall tror jag det var ren lathet i de flesta fall
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Fenomenet är likadant här........
tycker busschaffisen gjorde fel som körde med stående barn, denne borde ha antingen kallat in en extrabuss eller frågat om några äldre kunnat stå och barnen fått sitta.... så hade jag tänkt som busschaffis som har ansvar för passagerarna.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jo visst kan jag hålla med om att det var dåligt men överlag är det rätt illa med att låta mer behövande sitta.

Nu är jag ju mammaledig men när jag fortfarande jobbade tro inte en endaste reste sig för mig när jag kom på tunnelbanan höggravid.

Satt även och väntade på bussen men min stora mage och brevid mig sitter en mamma och hennes dotter på ca 12 år. En mycket gammal man kommer haltande mot oss. Mamman rör inte en fena för att lämna plats åt mannen så jag reser mig och erbjuder min plats. Det kändes lite skumt.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

För ett tag sedan åkte jag bussen till jobbet och när vi kommit halvvägs var bussen i stort sett full, sittande passagerare, tar ju in fler stående. Vid nästa hållplats hoppar en hel dagis avdelning på bussen, barnen var 3-4år gamla. Eftersom bussen var nästintill full, så var där inte sittplatser till alla och vad gör man då som vuxen...jo, man ställer sig upp för att låta de småbarnen sitta....trodde jag.

Vi var 3 st som reste på oss, av ca 40...är det klokt?? Vuxna människor, med eller utan egna barn borde tänka jag kan stå upp, inte små barn.

Sen kan jag visst tycka att dagispersonalen borde beställt en "egen" buss, men nu var det som det var.
Jag hade aldrig kunnat leva med mig själv om vi krockat och jag hade suttit och barnen stått....
Hur hade ni gjort?

Det är väl självklart att man ställer sig när det kommer mindre barn(12 åringar tex klarar att stå), äldre människor, gravida, såna som är gipsade/har kryckor, käpp eller vad det nu kan vara.
Fast dagens ungdom kan visst inte etikett längre:angel:
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Det är väl självklart att man ställer sig när det kommer mindre barn(12 åringar tex klarar att stå), äldre människor, gravida, såna som är gipsade/har kryckor, käpp eller vad det nu kan vara.
Fast dagens ungdom kan visst inte etikett längre:angel:

Nu var det så att vi 3 som reste oss var någonstans mellan 18 och 24 och de flera av dem som satt kvar var runt 40-50 någonstans så om det är ungdomar eller deras föräldrar som inte har etikett kan man ju fundera över....
Jag tycker att det är helt naturligt att resa sig för de som behöver platsen bättre än en själv.
Som någon sa så borde busschauffören sagt till men jag tycker ändå att man ska ta sitt vuxen ansvar för barn som är 3-4 år gamla.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Jag håller med dig till fullo
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Satt även och väntade på bussen men min stora mage och brevid mig sitter en mamma och hennes dotter på ca 12 år. En mycket gammal man kommer haltande mot oss. Mamman rör inte en fena för att lämna plats åt mannen så jag reser mig och erbjuder min plats. Det kändes lite skumt.

Något liknande hände mig ( dock var jag ej gravid, utan gick på kryckor för att jag brutit ryggraden )

En mycket gammal tant kommer med en rullator när jag och en mamma + barn ( barnet ålder: 10-12 ) sitter och väntar på en bussbänk.

Mamman gör ingen alls ansatts att lyfta sin rumpa och jag ser ju på tanten att hon behöver få sitta, så då får jag med mycket möda ställa mig upp på kryckor ..

Tanten ifråga tackade först nej till platsen eftersom hon såg hur ont jag hade, men jag envisades och då sa den goa tanten..

-Ja det är tur att det finns ett få tal med lite JÄVLA vett i huvudet, synd bara att det ofta är dom som också behöver sitta.. ( Ja tanten svor faktiskt )

:D:banana:
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

-Ja det är tur att det finns ett få tal med lite JÄVLA vett i huvudet, synd bara att det ofta är dom som också behöver sitta.. ( Ja tanten svor faktiskt )

:D:banana:

Ah, en krutkärring! :) Hoppas att de andra hörde det där, och tänkte lite längre nästa gång.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Haha det kan jag garantera att personen gjorde eftersom tanten klev fram med sin rullator så hon nästan stötte i den andra ;)
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

i nuvarande skick hade jag inte kunnat stå... men ja man ska ställa sig upp för de mer behövande, jag fick stå höggravid jag jävla tonåringar som inte erbjöd mig plats.... kränkande är det.

Hände mig också.. Bussen tvärstannade och jag for rakt in i ett räcke i bussen.. Med magen.. Föll till golvet och ingen kunde ens hjälpa mig upp.. Trots att bussen var knökfull.. Tur så var jag på väg till min BM som kunde konstatera att allt var bra med bebisen.. Det var kanske i vecka 30..

Jag reser mig alltid, även i nuläget om det kommer någon som är i större behov av en sittplats än jag.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Vi brukade ringa bussbolaget när vi skulle åka buss men det kom aldrig någon extrabuss trots att vi ofta reste med 40 elever. Till sist sa de att det inte är någon idé att vi ringer för de sätter ändå inte in någon extra (vilket vi ju noterat) så det funkar inte i alla städer...

Inte ens när jag gick med kryckor med brutet ben var det självklart att få sittplats men jag frågade faktiskt en gång om jag fick sitta för jag kände själv att jag inte klarade att stå.

Folk är urdåliga men jag drillar mina elever i att lämna plats för andra som behöver (de är i åk 3-5).
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

VA?

Är det sant, tom jag med ruskigt dålig rygg skulle ha hjälpt till om en gravid föll till golvet ..

Jag blir så förbannad att jag KOKAR!
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

När jag gick i skolan låg- och mellanstadiet, så åkte vi alltid abonnerad buss om vi skulle på studiebesök och liknande. Det är det jag tycker man ska göra med så pass små barn. Deras säkerhet borde vara det viktigaste för skolan så sådana pengar borde finnas, men jag antar att det inte finns i dag....efter vad ni som jobbar som lärare skrivit.

Hade mitt 3-4åriga barn kommit hem och sagt att hon/han fått stå upp ca 2mil i en fullpackad buss, så hade jag som förälder blivit fullkomligt galen...:devil:
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Fast det här kan jag bli liten kluven till, naturligtvis ska man resa sig och vara artig och dela med sig. Men man vet faktiskt inte varför de sitter kvar. På mig syns det inte att jag går med kronisk värk och har ett lår som är bortdomnat sen många år tillbaka vilket gör att jag får väldigt ont av att stå. Dock reser jag på mig ändå och biter ihop.
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

det finns många lata människor där ute. självklart ska inte de små barnen stå upp! det är ju livsfarligt ifall om det skulle hända en olycka. dom klarar det ju inte lika bra som vuxna människor.....
tyvärr så är det inte busschaffisens uppgift att se till att de får sitta, men är bussen smockfull och de kommer fler folk, då får h*n ju kalla in en extra buss tycker man iallafall
 
Sv: Vad tycker ni om detta?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det naturligtvis undantag, men jag har svårt att tro att alla dessa ca40 vuxna människor skulle ha någon form av åkomma som gör att de hellre låter små barn stå upp i 2mil i en fullpackad buss. Och för att tillägga: Det handlar om ca 17km på en relativt hårt trafikerad väg där det är 90km/h i stort sett hela vägen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 114
Senast: Zaria
·
Övr. Barn Som några säkert sett i andra trådar har plötsligt villkoren på vårt (underbara) dagis försämrats till något vi inte ens kan föreställa...
2
Svar
38
· Visningar
2 774
Senast: Sar
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 617
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 307
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp