Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Chappe_

Ridtravaren ska tydligen vara en mycket illa omtyckt "varelse" eller vad man nu ska skriva... Många klagar på deras rörelser o och att många inte blir helt stadiga i formen. Har hört folk som berättar att "någon" berättat för dem hur hiskeliga travare är som ridhästar och att om man har en travare kan man inte sattsa seriöst osv.

Men jag måste säga att jag aldrig i ärlighetens namn någonsin träffat på en sådan människa! Har ofta skämts lite över att jag har en travare (vet att jag inte borde göra de) Men alla jag har träffat på har bara sagt att de är som vilka hästar som hälst (såklart bortsätt att dom faktiskt är avlade för att springa fort)

Och nu tycker jag att de skulle vara lite roligt o veta vad ni här inne tycker om travare och hur vida man sak rida på dem eller om det bara är en myt att alla hatar dem!!

Tyck och tryck!!

//Chappe
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

ingen som tycker nått?? *putt* vill ha både negativa och posetiva komentarer
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

enda med dom är väl de att dom inte är byggda rätt..man kan ju alltid "bygga om" om dom så dom blir bättre..men tävla lätta klasser kan man göra utan problem.

en travare som har ridhästmodell kan ju faktiskt bli jättefin ridhäst..
finns faktiskt halvblod med sämre modell än travare.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Ridtravaren ska tydligen vara en mycket illa omtyckt "varelse" eller vad man nu ska skriva... Många klagar på deras rörelser o och att många inte blir helt stadiga i formen. Har hört folk som berättar att "någon" berättat för dem hur hiskeliga travare är som ridhästar och att om man har en travare kan man inte sattsa seriöst osv.

Men jag måste säga att jag aldrig i ärlighetens namn någonsin träffat på en sådan människa! Har ofta skämts lite över att jag har en travare (vet att jag inte borde göra de) Men alla jag har träffat på har bara sagt att de är som vilka hästar som hälst (såklart bortsätt att dom faktiskt är avlade för att springa fort)

Och nu tycker jag att de skulle vara lite roligt o veta vad ni här inne tycker om travare och hur vida man sak rida på dem eller om det bara är en myt att alla hatar dem!!

Tyck och tryck!!

//Chappe

Det beror ju på vad man vill ha ut av sin ridning- vet du att du vill satsa hårt och komma upp dig lite är det väl inte den bästa rasen att välja...Men som hobbyryttare och lättare tävlingar el. inom western fungerar den perfekt...
Det är ju en stark, positiv, framåt och ganska orädd häst- så skäms inte- var stolt över henne!!
Lycka till!:)
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag rider själv på varmblodstravare. Det står i stort sett bara vbl-travare i stallet, en salig blandning. Bättre och sämre byggda för ridning. Långa och korta i ryggen, överbyggda, normalbyggda, lättfödda, svårfödda. Lugna och hetsiga. Och i slutändan så är det ändå ägaren som bestämmer om hästen är en vettig ridhäst eller inte. De som anstränger sig, de som vill bli bättre, inte anser sig vara fullärda, är noggranna med att ha passande utrustning och är konkreta i sin träning har bra ridhästar. Nej, ingen av hästarna kommer att tävla något OS, men helt ärligt, hur många ryttare kommer dit? Och deras ägare (jag inkluderad) satsar på att ha en trevlig kompis, en behaglig ridhäst, inte särskilt tävlingsintresserade.
Det finns travare som jag gärna skulle rida och skola. Det finns halvblod jag gärna skulle rida. Det finns travare som jag inte skulle vilja jobba med pga kroppsbyggnad osv, det finns halvblod jag inte skulle vilja rida/jobba med heller.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag har ridit till och utbildat flera otroligt trevliga varmblodiga ridtravare. Så jag tycker bra om dem. Jag är ingen miljonär, men jag är hästmänniska. Som hästmänniska tycker jag om ALLA hästar. Även om jag inte är kapabel att "reda ut" alla hästar, så är ändå en häst alltid en häst, oavsett stamtavla.

I många fall, känns det som att "ridtravarfolket" (Jag anser att vi inte är ridhästfolk och ridtravarfolk. Utan vi är HÄSTMÄNNISKOR oavsett ras och inriktning, så det så!) gör en stor struts av en gråsparvfjäder.
Det finns många "finare ryttare" som anser att "travhästar är travhästar och inte avlade för att ridas". Låt dem då tycka det, och lyssna i stället på andra som ändå godtar travhästen, även som ridhäst.
Gör inte strutsar av gråsparvfjädrar. Utan försök att inse att en häst alltid är en häst oavsett papperslappen som medföljer... Det är ändå inte papperslappen du rider på, eller hur?

Hur många tävlingsryttare är det som inte har har köpt häst efter papperslapp och sen fått byta inriktning, för att just den gången den riktiga kombinationen för att få fram en GP-hoppare, blev en GP-dressyrhäst i stället och tvärtom... fast papperslappen säger något annat.

Och... inte för att vara elak... MEN!!!

Detta ämne om ridtravare kommer upp femtioelva gånger om året här på forumen. Och jag säger ÅTERIGEN, försök använda sökfunktionen EN ENDA GÅNG. För varje gång som detta ämne dyker upp, spårar tråden till sist ur och jag får 100-tals synpunkter från uppretade forummedlemmar och måste stänga tråden och radera inlägg.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Går ridtravaren i en ostadig form skulle jag mer lägga problemet på ryttaren. Oftast krävs det ju en del å man behöver hjälp utav en tränare/nån som står på marken å ser problemen. Det behövs för dom flesta ryttare oavsett hästras. Visst finns det säkert travare som inte har förutsätningar för att blir ridna, men det finns halvblodsindivider med samma problem å även individer från alla andra raser oxå.

Själv tycker jag att dom jag har stött på har varit trevliga, vallacken jag såg på tävling nyligen var grymt fin å hade sån härlig lång man som bara travare kan ha i princip. Den ser helt enkelt ut på ett specielt sätt hos travaren å taven var udnerbart vacker tyckte jag. Sedan så hade vi en privat före detta travare på ridskolan som stog på privat avdelningen hon tränades i båda grenar men var mest ute på hoppbanorna å det gick riktigt bra för dom. Sedan så beteendet hon hade i boxen (var ganska kaxig å tjurig) hade nog snarare mer att hon var sto än något annat.

Dock föredrar jag kallblodstravaren själv om jag får säga det själv. Men jag föredrar även en grövre hästras utseendemäsigt.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Vill inte ha en travare ens om jag får betalt.

Gillar inte rasen. Bevisligen finns det de som älskar travare, inte kan tänka sig något annat, det får stå för dem. Huvudsaken är att de är nöjda med sitt val av häst.

Inte bara travaren hamnar på min icke-lista, tyvärr rätt lång sådan, mitt problem...

/P Döben
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag ÄLSKAR travare, äger 4 stycken. Tycker att travare är den underbaraste rasen som existerar (förutom islandshäst och PRE dårå..).
MEN, den är inget vidare som ridhäst om man vill rida lite seriösare. Som skogsmullehäst är den perfekt.
En av mina har dessutom en 4.de gångart, tölt:love:

Den är byggd för att springa fort, inte för att samla sig på en volt.

Därmed inte sagt att det inte går, det är mkt nyttigt för en travare att ridas på volten i skritt, otroligt stärkande.

Men det är onödigt svårt, mkt lättare med ungefär vilken annan hästras som helst.

Psyket på dem är dock underbart, därför min stor akärlek på rasen, bättre kompis får man leta efter.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Ledsamt nog så upprör travsporten mig. Ibland kan jag tänka irrationellt och tycka att det är så typiskt att det är mest män som sysslar med den här sporten. Travarna behandlas som om de vore bilar i deras garage! Ute o kör en runda i en form som innebär att du ska köra så fort du kan på 3:ans växel? Inte naturligt. Detta bidrar till att hästarna får ett annat rörelsemönster än en ridhäst. När hästarna inte passar på banan längre så säljs de för en struntsumma till någon som söker en billig häst, denna inser att "ojdå!" det kostade visst att ha häst också o så blir det någon form av vandringspokal. Inget ont mot travaren i sig! Har själv haft en helt underbar travnordis som jag bara älskade men det är sporten jag är emot. Är egentligen emot galoppsporten också då de oftast springs sönder och det är pengarna som är det verkliga intresset, men å andra sidan ska de gå fort och de får åtminstone galoppera...

Det är superbra att tjejer o killar fortsätter att köpa ridtravare o ger dessa en ny chans. Alla hästar har olika förutsättningar till att bli bra ridhästar. Jag skulle inte köpa mig en ny travare pga att man verkligen inte vet vad man får.. men det bottnar i mina egna tidigare erfarenheter med travare. Har vänner som har hur fina varmblod som helst o andra som tränat åratal men inte kan få till den där högra galoppen.. hos de flesta av mina vänner var "travar-fasen" tyvärr endast en fas o man insåg att man ville ha något annat att utvecklas med.
Nej, sluta avla för trav säger jag, det är inte en sund hästhållning, se bara hur många varmblod som säljs ut o hur många som tröttnar på sina travare o vill ha ut dom på foder.
Läste i tidningen Land om den nya "hästduschen" i travstallen (ska inte dra alla över en kam..) Bara att ställa in hästen efter träning/Lopp.. Gaaah jag bir så trött, det är bara att hoppas att det är varmt vatten så hästarna slipper gå runt stenhårda i musklerna i fortsättningen. Karlar...
Min åsikt, du får gärna ha din!
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag tycker inte om travare som ridhästar. Har ridit flera och ingen har haft ett rörelsemönster jag velat ha på en ridhäst.

Jag vet att många kan bli riktigt trevliga ridhästar med rätt utbildning och träning, men jag har inte ork eller intresse för det.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Har bara varit i kontakt med två travare (ett kallblod och ett varmblod) som användes inom hobbyridning i skog & mark.

Kallblodet har jag ridit ett par ggr och han har jättemjuk o härlig trav! Och galoppen, när den där token drar igång så måste Carissa pinna på som om döden var efter henne:rofl:

Varmblodet har jag inte ridit, men hon har fint psyke förutom sin aggrissivitet mot andra hästar.

Jag aldrig haft något mot travare som används inom ridning. När jag letade häst första gången så var även travare av intresse - tyvärr så verkar de inte finnas så många välridna och utbildade till salu då...
Dom låg på 5.000:- och annonstexten var ungefär "passar inte på banan, söker nytt hem. Lite riden."

Jag vet däremot att de finns välridna och utbildade travare, men ägarna till dom vill ju självklart behålla sin underbara ridhäst:)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Med rätt och genomtänkt omskolning av en travhäst kan den bli en alldeles utmärkt ridhäst. Det tar tid men jag har träffat på flera ridtravare som varit väldigt trevliga och välutbildade. De har oförtjänt dåligt rykte tycker jag. Kanske inte så många har ork eller kunskap för att omskola en travhäst utan vill sitta upp och rida på en "färdig" häst. Då är travaren inte så bra alternativ.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Jag vill egentligen inte dra igång ännu en sån här diskussion som dessutom är OT, men: snälla, sluta generalisera så helvetiskt.... långt ifrån alla travmänniskor har pengar som mål med sin sysselsättning och långt ifrån alla travmänniskor ser sina hästar som maskiner.

Klart att travarna får ett annat rörelsemönster än en ridhäst, för det är ju just vad de är - TRAVhästar, inte ridhästar. :smirk:
Har jag av någon anledning inte möjlighet att själv ha kvar hästen föredrar jag att slakta istället för att sälja som ridhäst. Det finns allt för många okunniga människor som skaffar f.d. travare för prisets skull och sedan blir det en felriden slit- och slängprodukt.

Och du - många travhästar rids också i galopp.


För att gå OnT: ordentligt utbildade ridtravare håller jag högt, föredrar travare före andra raser. Visst finns det travarhatare, men å andra sidan har jag upptäckt att ridtravarägare brukar vara duktiga på att inbilla sig att alla hatar dem för att sedan med gott samvete gå och snacka skit om halvblodstjejerna i stallet :angel:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Sen tror jag inte att någon skulle komma fram till dig o berätta alla sina negativa tankar om travare om du har en.
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Ledsamt nog så upprör travsporten mig. Ibland kan jag tänka irrationellt och tycka att det är så typiskt att det är mest män som sysslar med den här sporten. Travarna behandlas som om de vore bilar i deras garage! Ute o kör en runda i en form som innebär att du ska köra så fort du kan på 3:ans växel? Inte naturligt. Detta bidrar till att hästarna får ett annat rörelsemönster än en ridhäst. När hästarna inte passar på banan längre så säljs de för en struntsumma till någon som söker en billig häst, denna inser att "ojdå!" det kostade visst att ha häst också o så blir det någon form av vandringspokal. Inget ont mot travaren i sig! Har själv haft en helt underbar travnordis som jag bara älskade men det är sporten jag är emot. Är egentligen emot galoppsporten också då de oftast springs sönder och det är pengarna som är det verkliga intresset, men å andra sidan ska de gå fort och de får åtminstone galoppera...

Det är superbra att tjejer o killar fortsätter att köpa ridtravare o ger dessa en ny chans. Alla hästar har olika förutsättningar till att bli bra ridhästar. Jag skulle inte köpa mig en ny travare pga att man verkligen inte vet vad man får.. men det bottnar i mina egna tidigare erfarenheter med travare. Har vänner som har hur fina varmblod som helst o andra som tränat åratal men inte kan få till den där högra galoppen.. hos de flesta av mina vänner var "travar-fasen" tyvärr endast en fas o man insåg att man ville ha något annat att utvecklas med.
Nej, sluta avla för trav säger jag, det är inte en sund hästhållning, se bara hur många varmblod som säljs ut o hur många som tröttnar på sina travare o vill ha ut dom på foder.
Läste i tidningen Land om den nya "hästduschen" i travstallen (ska inte dra alla över en kam..) Bara att ställa in hästen efter träning/Lopp.. Gaaah jag bir så trött, det är bara att hoppas att det är varmt vatten så hästarna slipper gå runt stenhårda i musklerna i fortsättningen. Karlar...
Min åsikt, du får gärna ha din!

Oj, så då var man en djuplågare. som kör hästen som om den vore en bil, ställer den i garaget.. jasså, det visste jag inte. Min pappa skulle nog bli otroligt glad om han läste vad du skrev. Att vi behandlar hästarna som skit. Snälla du, vet inte vad du är ute efter men har man ingen bakgrund så skriv inte heller något inlägg. Orkar inte ta denna diskutionen egentligen men du skulle behöva komma ut i världen. Tänk om alla skulle vara så enkelspåriga.
Herre gud säger jag bara :cool:
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Har nu min 5 ridtravare:D så jag gillar dem.
Glada positivia och lättlärda hästar
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

men gud, inte visste jag väll att de skulle bli sån diskusion!

Nån skrev att ingen skulle skriva nått elakt om travare för att jag själv har en, men ja har själv tykt illa om travare, så ja förstår den som skriver sånt, sen kan jag ju också påpeka att jag inte varit i kontakt med nån annan travrare än min egen, har ofta fått höra att hon ser ut som ett halvblod (även om jag inte alltid kan hålla med om det) många skulle säkert ta de som en komplimang, men jag är ju inte dirket ute efter att göra om henne till ett halvblod
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

jag har en travare på foder. han ahr visserligen varken tävlats eller tränats för trav. skulle köras in men ägaren tyckte synd om honom när han la sig ner med vagn och allt så hon tog hem honom från travet. han är av ridhästmodell, kallades för ridhästen på travet också. han är toppen! finns ingen goare häst, trots att jag bara haft honom i dryga tre veckor.

jag ahr hört små kommentarer om travare i mitt stall trots att det finns tre travare där. det är tre personer i stallet som tkr att travare inte duger ngt till. iofs tror jag att de blev rätt förvånade när roger kom till stallet, han såg ju inte alls ut som de andra två travarna i stallet. men en av dem skämdes för att hon trodde att han var halvblod när hon fick reda på att han var travare. en annan tkr att halvblod alltid är bättre än travare, även om det skulle vara ett halvblod med usel exteriör och en travare av "halvblods-modell" så är halvblodet bättre. den tredje uttryckte sina åsikter om travare för stallägaren.

men men...jag bryr mig inte särskilt mkt om dem iaf, de får väl tycka vad de vill precis som att jag får ha vilka åsikter jag vill.
men jag tkr inte om en av dem men det vet jag inte vad det beror på, ogillar henne bara...
 
Sv: Vad tycker ni egentligen om travaren ?

Travare kan ju bli helt underbara ridhästar om dom hamnar under rätt ryttare och tränas på rätt sätt. Har man en travare som går hyfsat i alla gångarter ska man absolut inte skämmas (inte annars heller med en travare förresten), då har man med stor säkerhet lagt ner en hel del jobb, eftersom dom trots allt inte brukar ha dom bästa gångarterna. Dom kan visserligen int jämföras med till exempel ett halvblod som är avlat för att ha fina gångarter, dom är ju trots allt avlade för att springa fort.
Dom som snackar skit om travare som ridhästar han antagligen aldrig ens sett en duktig ridtravare in action, kanske över huvud taget sett en ridtravare i verkligheten eller ridit nån travare som inte är tränad ordentligt som ridhäst. Men visst, det finns skräckexempel på ridtravare också, men det finns det inom alla hästraser. Så den här hysterin om att ridtravare är värdelösa är väldigt överdrivn enligt mig. :cool: Som om folk inte tycker om själva rasen, inte för att det är just en travare, får stå för dom.
Själv har jag en underbar vbl. valack som tränas i dressyr och har tre jättefina gångarter och jag ka definitivt tänka mig att ha fler varmblod i framtiden.

:bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 027
Senast: _FiA_
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 216
Senast: Korven
·
F
Träning Det finns en massa trådar om ridtravare och svårigheterna med dem och varför osv osv. På sätt och vis är det lite samma med engelska...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
56 922
Senast: Sushmeister
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp