vad tror folk att det kostar egentligen?!

Sv: vad tror folk att det kostar egentligen?!

Skulle hoppa på dig direkt om jag hade häst och bodde i närheten. :D Jag tycker det låter billigt, men det är väl för att jag bor i Stockholm, här ligger betydligt mindre välordnade lösdrifter på 500:- mer.
Beroende på om det finns kommunala kommunikationer till lösdriften så spelar ju det in i priset också.

Ännu ett räkne exempel.

Anta att du betalar 1000 kr i månaden och då ingår hö och strö plus hanteringen (fodring och allmän koll).

Vi som har företag får då första dra bort 20% som är moms =800 kr kvar.
Sen ska hästen äta hö, låt säga att det går åt (lågt räknat) 12kg per dag á 2kr kilot = 720 kr/månad.
Sen ströar vi med halm, en bal räcker vintertid ca 1 månad när vi hade två hästar i lösdriften. En bal betalade vi 300 kr för=150 kr häst/månad.

På detta skulle vi alltså 70 kr MINUS!!!!
Jag får alltså BETALA för att ta hand om någon annans häst.
Tack så mycket:grin:

Sen tillkommer ju slitage, ström, försäkringar och detta har jag inte räknat med.

Så ni som klagar på att det är dyrt med uppstallning, tänk ett varv till.

jag klagar verkligen inte, jag skulle kunna betala betydligt mer än vad jag gör uyan att klaga. Men likväl, här skulle det vara dyrt om man jämför med de andra stallen.

KL

Jag tycker det var ett mycket rimligt pris!
Men det beror ju även på vart man bor.

Om vi skulle hyra in någon här skulle jag nog kunna ta detsamma inkl hösilage av bra kvalité, kanske höja när vi bygger paddock/rundcorall.

beror ju helt på hur bra hösilget är och ridvägar, hur själva hagen är etc, men tycker inte det låter så jättedyrt? det är ju dyrare att driva ett ställe VITT än svart... vissa är nötter haha :P

Jag tycker också att det är ett helt rimligt och bra pris. Jag har min häst på lösdrift och betalar 2750:- i månaden, vilket jag i och för sig inte tycker är speciellt dyrt med tanke på vad som ingår. (Hö, fodringar, stort ridhus, stor paddock, roundpenn, ovalbana, egen träningsslinga runt själva gården o.s.v)

Givetvis är det billigt!
Jag har ett eget stall och slår jag ut enbart lånkostnaden på antalet boxar så kostar varje box 700 kr, sedan hade jag ju behövt lägga på någon hundralapp för staket, el, vatten, målning och andra renoveringsbehov om jag skulle hyrt ut.
Men det betalar ingen häromkring så därför låter jag hellre boxen stå tom än hyr ut till någon som jag ska sponsra.

Häromkring kan du få 350 kr för en boxplats i stall med ridbana, in och utsläpp ingår då givetvis, det är alltså egentligen billigare för mej att vara installad i någon annans stall än att ha eget:grin:

Jag vet flera som upplåter gratis boxplats, in utsläpp, mockning 4 dagar i veckan och allt foder för att få avlastning själva med mockning och insläpp till en häst 3 dagar i veckan.

Jag undrar vad ni skulle få i timpeng om ni räknade på tiden ni lägger ned på hästen, mockning och underhåll av staket och ligghall osv.:crazy: ni måste ju få betala för att ha andras hästar hos er?!

men lån brukar aldrig räknas med när man räknar ut stallhyran, iaf inte i de exempel jag sett här på buke.

Gud nej, jag tycker att ditt pris är jätterimligt!

Jobbar i ett stall där de har unghästlösdrift för travare (9 månader - 1,5 år ca) De tar ca 2000:- i månaden och då ingår allt! Grovfoder, kraftfoder, uppbindning, borstning, hovslagare, avmaskning. m.m.
Jag höll på att smälla av när det kom en och sa att de var dyra!? :crazy:

HERREGUD! Du ÄR JU SUPERBILLIG! Här var jag bor tar en 2800kr i månaden för sin lösdrift.

Där jag har min häst på lösdrift ingår inte grovfodret (men strö och havre), men om jag räknar in grovfodret blir kostnaden cirka 1000-1200 kr/månad beroende på hur dyrt höet är.

Nu ligger i och för sig lösdriften en bra bit ifrån Uppsala, men även om jag räknar med bensinkostnaden så blir det billigare än att stalla upp i stan. :grin:

Jag hade dock varit beredd att betala för den uppstallning du erbjuder, innan jag hade hittat denna lösdrift. :D

jag vet, men i de räkne exempel som brukar göras här är inte lånen inräknade, jag minns ej anledningen.

jag tycker att det är ett rimligt pris för den standarden och servicen som du beskriver att ni har. sedan beror det ju på var i landet man bor, hur få/många stall som finns, efterfrågan osv...
men sedan när jag läser vad andra skrivit, priser kring ett par tusen så är jag glad att jag har min häst där jag honom. där ingår box, spån, hösilage, daglig tillsyn, in/ut-släpp, ev. fodring, ev. täckas av/på, stora fina hagar med stora ytor, allt i ett trevligt litet stall. priset är bara drygt hälften av vad du själv tar, och det känns billigt i gämförelse med där jag hade honom uppstallad tidigare, där det var sämmre och dyrare enligt mig.

somsagt, jag hade utan tvekan betalt och haft häst hos er, det känns som ett bra pris och ställe. :D

Jag tycker det låter grymt billigt! :eek: Här i krokarna kostar en pytteliten box med bara två timmars utomhusvistelse i en pytteliten äcklig hage, oanalyserat skräphö två gånger om dagen, ett fallfärdigt ridhus med måtten 20x20m och inga ridvägar minst $550 i månaden (inte för att jag skulle få för mig att stalla upp mina djur på ett sådant ställe - så jag betalar ju ganska mycket mer för bättre boxar och foder, större hagar och större ridhus).

Kl
Fiktiv konversation
S= stallägaren
H= tilltänkt hyresgäst

S: Hyran är X kr
H: Hur kan det vara så dyrt när det inte ens ingår en box
S: Bl.a. ingår det obegränsat med hö och de äter mer när de går på lösdrift
H: Min häst äter aldrig mer än 10 kg och lite stängsel kan väl inte kosta så mycket.
S: Det kostar även att bygga upp en lösdrift i form av investering i mark, hårdgöring av ytor, bygge av ligghall osv.
H: En ligghall kan väl inte kosta så mycket att smälla upp det är ju bara ett par väggar och ett tak dessutom har inte jag lust att betala för din ligghall som du sedan kan använda till dina hästar. Jag vill bara betala för att stalla upp min häst inte för att du ska kunna ha dina gratis
osv.

Kl
Fiktiv konversation
S= stallägaren
H= tilltänkt hyresgäst

S: Hyran är X kr
H: Hur kan det vara så dyrt när det inte ens ingår en box
S: Bl.a. ingår det obegränsat med hö och de äter mer när de går på lösdrift
H: Min häst äter aldrig mer än 10 kg och lite stängsel kan väl inte kosta så mycket.
S: Det kostar även att bygga upp en lösdrift i form av investering i mark, hårdgöring av ytor, bygge av ligghall osv.
H: En ligghall kan väl inte kosta så mycket att smälla upp det är ju bara ett par väggar och ett tak dessutom har inte jag lust att betala för din ligghall som du sedan kan använda till dina hästar. Jag vill bara betala för att stalla upp min häst inte för att du ska kunna ha dina gratis
osv.

:rofl::rofl::rofl:

Precis så är det! (tyvärr)
Nä vi har faktiskt hellre tomma platser än tar det billigare eller tar in folk som vi inte får "rätta känslan" för. Det står inte och faller med att få hyresgäster.

Men det finns ju som man ser här även vettigt folk:laugh:

det är ju dyrare att driva ett ställe VITT än svart... vissa är nötter haha :P

Ja egentligen;) men då får vi vara lite nötiga för jag anser att det SKA gå att driva det vitt och ändå få förtjänst på det.

Om alla drev det vitt skulle inte problemet med dumpade stallhyror finnas på samma sätt.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 218
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 798
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18