vad tror folk att det kostar egentligen?!

Sv: vad tror folk att det kostar egentligen?!

tycker de va jätte billigt med allt som ingår oxå :)

Jag tycker att det var ganska dyrt men inte avskräckande dyrt.

Jag inser vad fruktansvärt billigt jag har mina hästar,en islandshäst på lösdrift plus en på box,havre och hö gratis,mockning o in och utsläpp gör stallägaren behöver bara åka dit och rida och pyssla med min häst,betalar 2 spånbalar i mån allt för 1500,så jag skulle inte betala dom pengarna,men jag inser att jag är mkt lyckligt lottad och tycker inte att du har några överpriser.

Jag betala 1650 kr ifjol och jag valde det och tyckte jag kunde betala för vit stallplats etc.... Så visar det sig att Hösilaget var under all kritik. Kanin -mat alltså, så jag måste ge jättemycket extra kraft-foder och betala extra för mer hösilage för att han ens kunde få i sig det han skulle hästen.

Det blev jättejobbigt...

Bra hösilage är ju toppen och det kan man betala för, inkompetenta häst-människor som bara ska skära guld med tälj-kniv är inte roligt...

Min häst har stått på lösdrift som kostar 2.500 kr så 1.800 kr är helt överkomligt!

Precis så är det! (tyvärr)
Nä vi har faktiskt hellre tomma platser än tar det billigare eller tar in folk som vi inte får "rätta känslan" för. Det står inte och faller med att få hyresgäster.

Men det finns ju som man ser här även vettigt folk:laugh:

Här är en som valt att "stänga" stallet för hyresgäster.
Brukar ha en eller två inhysningar varje vinter. Har haft hyresgäster till och från i snart 10 års tid. Men i år tänker jag inte "jobba gratis" med andra människors hästar..

Nope..

Är rätt less på att sponsra andra människors hästägande.

Det är ett mycket bra pris, så häng kvar du på det och låt de som anser att detta är dyrt låta sin häst stå någon annan stans.

beror ju var i landet man bor. här hade det varit dyrt! Jag hade aldrig betalat det. När jag hyrde ut boxar tog jag 500 kr och då ingick in och utsläpp eller 1200 kr och då ingick allt inkl mockning. Men som sagt beror på var det är någonstans.

Jo, men att driva det vitt på det priset är ju inte möjligt ens genom att bedriva ideellt arbete. Tar man in hästar, så ökar även slitaget, även detta är en kostnad som måste täckas. 700 kr för grovfoder, strö och kraftfoder låter verkligen lite i mina öron. Vad tog du själv för att mocka?

*kl*

Jag som hyresgäst tycker inte att det är jättebilligt. Men det är du som äger stället som bestämmer vad du ska ta betalt. Och antingen tycker man att hyran är okej, eller så gör man inte det och letar vidare. Och det är väl bra att folk tackar nej och säger som det att de inte har råd, än att de ställer dit hästen och sen inte kan betala?

Varför ska alltid hyrestagare dumförklaras för att de vill budgetera en lägre stallhyra? Jag letar nu ny stallplats på en ny ort och har hittat platser från 1.400-2.000:- i månaden. Otroligt nog ingår samma saker på de billiga ställena som på de dyra. Eftersom jag kommer att vara student prioriterar jag en lägre stallhyra. Kan hända att man får ta lite jourer, men i dessa tider kan det allt vara värt det!

Det handlar inte om att dumförklara utan att FÖRKLARA vad saker faktiskt kostar. Tro inte att alla är medvetna om det.
Sen är det ju givetvis upp till var och en vad man väljer att ta för stall.
Personligen betalar jag hellre mera för ett stall som är godkänt av Länsstyrelsen, godkänt från försäkringsbolag, godkänd el m jordfelsbrytare och rätt ansvarsförsäkringar m.m.

Plus att det inte är OK med svarta pengar, vad man än tycker om det.

men vem säger att det är svart bara för att det är billigt?

Jag har just flytta från en stallplats som i mitt tycke var väldigt dyr (2.300:-). Företaget drevs vitt, men inte betydde det att det var godkänt osv. Allt det myglades när jag flyttade dit, men efterhand insåg man hur det låg till... Så även när man tror att man gör rätt finns det uppenbarligen inga garantier.

Vad min åsikt gällande svarta pengar är låter jag vara osagd. Det är en helt annan diskussion.

Tycker du ligger normalt i prisklass. Beror lite på vad det är för grovfoder (= vad man behöver komplettera med för kraftfoder).
1800-2000 för "helinackorderad på lösdrift" kostar det häromkring Då inkl kraftfoder, men det är ju inte säkert att man vill ge just det kraftfodret.

Men det behöver ju inte vara svarta pengar bara för att ett stall är billigt:confused:

Har ingen erfarenhet av lösdriftskostnader med när jag tittar på stallplats väger helt klart priset in. Jag betalar gärna lite mera om jag vet att jag får något extra för de pengarna. Ex nya stall, bättre hagar, bättre service. Förstår mycket väl att det kostat att bygga nytt stall/ridhus eller liknande och att man måste dra in en del av kostnaderna på stallhyran...men ibland försöker folk verkligen ta ut överpriser på deras stallhyror!

Tycker ditt pris låter rimligt för det man får. Jag skulle hålla kvar i det priset och vänta tills den rätte hyresgästen dyker upp;)

Många som söker lösdrift väljer kanske det som ett billigare alternativ och tänker sig då en hage med ett vindskjul och ett gammalt skjul för sadlarna... Det är i alla fall vad jag tänker mig.

Det är inte ett fungerande lösdriftssystem och det skulle heller ALDRIG kunna bli godkänt för inackorderingsverksamhet.

jag tycker det är dyrt om man jämför med piserna härikring.

Måste hålla med. Häromkring skulle du vara lycklig om du hade någon inacordering med det priset. Därmed inte sagt att du är dyr, vet inte var du bor. Men här skulle du vara dyr.

Ja egentligen;) men då får vi vara lite nötiga för jag anser att det SKA gå att driva det vitt och ändå få förtjänst på det.

Om alla drev det vitt skulle inte problemet med dumpade stallhyror finnas på samma sätt.

Men ska du tjäna pengar på att hyra ut stallplatser:eek:

Ibland när man pratar med "folk" så känns det som om det ska ingå ett visst mått av välgörenhet i hyran.

Jag har precis börjat i branschen och har väl inte så mycket att säga till om ännu, men jag har som tanke att det ska finnas en grund på 500 kr som är mina. Dvs min lön för det arbete jag gör med tillsyn och fodring, ovanpå det hamnar kostnader för foder, el, strö, slitage, försäkring. Priset jag då hamnar på undrar jag om "folk" är beredda att betala i mitt område vitt.

Måste hålla med. Häromkring skulle du vara lycklig om du hade någon inacordering med det priset. Därmed inte sagt att du är dyr, vet inte var du bor. Men här skulle du vara dyr.

Det är svårt att nå lönsamhet på ett lägre belopp. Möjligtvis om man har mycket annan verksamhet med många hästar eller många inackorderade. Men 1850 kr inkl moms är inte mycket pengar när så mycket ingår.

Sedan är det en tuff bransch på många orter med stor konkurrens, ofta stor illegal konkurrens.

Om alla bara väljer inackorderingsplatser som är legala så skulle vi komma långt. Fortfarande kommer det att finnas en del som är villiga att lagligt sponsra andras hästägande, men får vi bara bort de kriminella elementen som svarta inackorderingsplatserna utgör så skulle det börja fungera.

Bortom horisonten hägrar mängder av nya riktiga jobb och vettiga arbetsvillkor för unga tjejer/killar i branschen. Det tycker jag alla härinne borde tycka vara så mycket värt att, om man just nu bidrar till kriminalitet, börjar titta sig om efter bättre alternativ.

Håller med om allt du skrev, problemet är att dom flesta inte är villiga att betala för det. Alla skulle väl tycka att det vore bra med fler riktiga jobb inom hästsektorn men "jag vill inte "straffas" för det".

Som det stog i en annan tråd ungefär "om alla skulle ta vettigt betalt för sina stallplatser skulle inte alla ha råd att ha häst".:p

Precis som om det är en allmän rättighet att ha häst;)

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 218
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 798
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025