vad tror folk att det kostar egentligen?!

Sv: vad tror folk att det kostar egentligen?!

Jag tycker det är billigt! Har själv räknat på vad man skulle behöva ta ut för att det överhuvudtaget ska löna sig att ha någon inackorderad - både svart och vitt - och kommit fram till att enligt det som folk är villiga att betala så skulle det bli så att JAG får stå och betala för att ha deras hästar här. Så det blir inga inackorderingar här inte!

Exempel: när jag räknar på vad mina hästar i bara grovfoder så går det på ca 1000,- per häst och månad. Tänk då de lösdrifter som bara kostar någon tusenlapp - och ändå erbjuder fri tillgång till grovfoder? De går ju back med tanke på allt annat? :confused:

Jag är helt såld på ditt stall! Om jag bara hade jobbat någon annanstans än i Kungälv så hade jag LÄTT sökt plats hos dig!
Sambon är från alingsås och vill gärna flytta dit så jag har vart inne på din sida ungefär 1000 ggr och önskat att stallet låg närmre mig.
Ditt pris är snudd på fånigt billigt, och stället verkar fantastiskt. Jag är nästan lite sur för att jag bor för långt bort :laugh:
OT; Hur lång tid tar det att ta sig till alingsås från dig?

Jag tycker det är billigt. Har själv en liten lösdrift. Förra året hade jag en häst inhyrd här och tog 500:- i kallhyra. Då var ägaren här 2 gånger under hela tiden, dvs jag skötte allt vad gäller fodring, mockning, skötsel av häst, pass när hovslagare el veterinär kom osv. Hö fick hon betala, men vi beställde och hämtade (mycket bra värden, så inget kraftfoder alls). Halm betalade hon också. Hon betalade totalt ungefär 1500:-/måndad (+ kostnad för verkning och vet.).

Fick en förfrågan i veckan, av en som bodde 6 mil härifrån, och inte tänkte komma hit speciellt ofta. Hon hade en unghäst hon ville lämna, men hon tyckte det var för dyrt :mad:

Jösses ja. Jag har sedan igår varit tjurig över en hyresgäst :cool: Jag har äntligen övertygat pappa att höja hyran från 400 till 500 kr. För box, STORA hagar året om, varm/kallvatten, varm sadelkammare, massor med förvaringsmöjligheter, bra boxar, in/utsläpp (antagligen lunchfodring också). Vi ordnar så det finns hösilage där vi delar på alla kostnader tillsammans. Tycker 700 vore mer skäligt men i sinom tid, kanske.

Så är det såklart en som snörper på munnen och säger JAHA och vad ändrar ni på då? Nej det ingår samma saker som innan, förklarar jag. Då får man en ond blick tillbaka som om man är djävulen själv :devil: Övriga i stallet (med mer ordnad ekonomi bör tilläggas) blev förvånade att vi inte höjde mer, och betalar det gladeligen för vad vi erbjuder.

Jag har länge undrat varför man ska ha tre hästar om man kanske egentligen bara har råd med en. Men det är inte mitt problem förrän hyran inte betalas.

Tillägg: Det är vita priser men snarare pappas hobby än jobb, vi har andra heltidsjobb/sysselsättningar båda två.

Jag tycker dock att det är lite dyrt, med tanke på vad jag betalar och kommer betala. Min häst går på lösdrift men har egen stor, fin box, kallvatten, uppvärmd sadelkammare och fin paddock precis vid stallet. Riktigt fina, stora och många hagar. Jag betalar 600 kronor i månaden, då är det dock så att jag och min pappa har hjälpt att röja ut nederdelen av stallet för att få vindskydd/ligghall samt hjälper till och mockar ut. Ingår inget foder, in/utsläpp osv. Stallägaren ifråga gör då ingenting, men hjälper gärna till.

Ska flytta hästen nu och kommer betala 1400 kronor i månaden, kallstall. Då ingår hö/ensilage och lusern, stor box, in/utsläpp, en utfodring om dagen (vi som är inackorderade hjälper till med andra utfodringen) och fina hagar. Inget lösdrift stall alltså. Sen har jag tillgång till paddock 80x30m samt ridhus 60x30m gratis. Vita pengar. :)

Tycker du mitt är dyrt, när du själv betalar mer för mindre service? Som sagt så ingår in/utsläpp hos oss. Det blir ca 1,5 h arbete varje dag. Skulle man ta en riktigt hästskötarlön för det skulle kostnaden för endast det arbetet ligga på 700 kr per häst...

500 kr täcker på sin höjd lite el, nån reparation, nya glödlampor. T.ex. elen för att ha ridhusbanelampan tänd några timmar om dagen är inte billig.

jag tycker det är dyrt om man jämför med piserna härikring.

Håller med. Häromkring kostar det mellan 900-1200:- inkl moms, fri tillgång på grovfoder, mineraler tillsyn osv

Där jag stod förra vintern hade jag dessutom ridhus och jag betalade 900:- mån ink moms per isl.häst och även mineraler och betfor ingick. Svinbilligt förvisso men som sagt häromkring betalar man ca 1500:- för en boxplats för isl.häst där också grovfoder, havre och mineraler ingår. Storhäst platser kostar något mer men det skiljer bara ett par hundringar.

Så jag betalade för 2 isl.hästar på lösdrift ink betfor och mineraler vad du tar för 1 häst så för mig är det väldans dyrt

Allt beror på tillgång och efterfrågan. Här i trakterna är det väldigt billigt att stå, speciellt om man kan åka kanske 2-3 mil till stallet - då blir det superbilliga platser!

MEN inte långt ifrån mig har ett par börjat bygga stall (ca 1-1,5 mil från city). De har byggt ridhus och galoppslinga också. Hyran på 1400, i den ingår utsläpp, 4 fodringar, ridhus, täcke på, ridhus, hage, galoppslinga. Mycket pengar (antagligen skäligt pris för jobbet som läggs ner) men nästan alla boxarna är bokade redan innan stallet står klart så visst fanns det efterfrågan trots allt.

har ingen vana av lösdrift men i m ina trakter kan du ha en boxplats gratis men allt betalar du själv eller 2-700 kr även där tar du hand om allt själv om ni inte e flera och turas om med diverse saker, sen finns det vissa stall som tar 1500kr för in/utsläpp, täckning, box underlag och fritt ensilage och rest betalar du själv hur du än gör tycker jag det e helt ok pris klasser om du inte nu ska stalla pa lokala ridklubben som för övrig alltid har väntetid.
men din pris klass e helt ok skulle mer än gjärna betala till dig utan omsvep

Därför det är omöjligt att ha kostnader som överstiger intäkterna i ett företag om man inte som stallägare själv betalar för att ha hästar inhyrda.

Även här förutsätter man foderet betalas vitt och även bonden skall slippa joba "gratis".

Hr betalas det mellan 1200 kr och 1600 kr inkl moms.

I det låga priset ingår det ej utfodring eller kratfoder och endast 10 kg hö. Stallet har oxå lite sämmre standard. Inget rinnande vatten alls. Här står det många isisar och det verkar vara endast dom som klarar sig på en sådan lite giva vintertid. Så då förstår jag att isis ställen är mycket billigare än övriga.

I det dyrare är skillnaden endast utfodringen av kraftfoderet. Mocka gör dom dock själv. Så här behäver dom oxå endast bara komma o hälsa på hästen någon gång i veckan om dom så vill. Hagen är oxå mindre.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 218
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 798
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025