vad tror folk att det kostar egentligen?!

Sv: vad tror folk att det kostar egentligen?!

Ännu ett räkne exempel.

Anta att du betalar 1000 kr i månaden och då ingår hö och strö plus hanteringen (fodring och allmän koll).

Vi som har företag får då första dra bort 20% som är moms =800 kr kvar.
Sen ska hästen äta hö, låt säga att det går åt (lågt räknat) 12kg per dag á 2kr kilot = 720 kr/månad.
Sen ströar vi med halm, en bal räcker vintertid ca 1 månad när vi hade två hästar i lösdriften. En bal betalade vi 300 kr för=150 kr häst/månad.

På detta skulle vi alltså 70 kr MINUS!!!!
Jag får alltså BETALA för att ta hand om någon annans häst.
Tack så mycket:grin:

Sen tillkommer ju slitage, ström, försäkringar och detta har jag inte räknat med.

Så ni som klagar på att det är dyrt med uppstallning, tänk ett varv till.
Men momsen får du dra av så du räknar lite snett.
(har ingen åsikt om det är dyrt eller ej)

Men momsen får du dra av så du räknar lite snett.
(har ingen åsikt om det är dyrt eller ej)

Ja, men du räknar också snett. Ett vettigt företag säljer för mycket större belopp än man köper in för, vilket gör att man betalar in mycket mer moms än man drar av. Under en uppstartsfas (dvs man investerar mycket) kan det vara annorlunda, men varaktigt är det så.

De som drar av lika mycket eller mer moms än vad man betalar in år efter år är företag som döljer skattebedrägerier, dvs där man inte har rätt att bedriva näringsverksamhet eftersom det rör sig om rent privat hobby. Precis på gränsen kan det finnas några undantag (eftersom det finns lite olika momssatser och momsregler).

Kontentan är att ett seriöst företag betalar in stora nettobelopp i moms till staten varje år, därför är det en skatt som måste räknas med i kalkylen.

Jag tycker du är jättebillig med tanke på hur mycket som ingår!

*kl

Jag tycker det är jättebra pris. "Till och med" i norrbotten skulle jag lätt betala det för det du erbjuder (här finns vita helinack med ridhus för 1600 kr tex) ;)
Att dessutom veta att jag betalar för en vit stallplats med ansvarsförsäkring och att ingen jobbar gratis till min fördel är ju det i sig värt mellanskillnaden om än det finns billigare alternativ att hitta.

Jag är en sådan som gärna vill att hästar ska leva ett så naturligt liv som möjligt (även om jag som människa få det mindre bekvämt men inte ens det är det ju i ditt fall) vilket jag anser att den välordnad lösdrift kan ge en häst. Visst kan det finnas individer som inte trivs med lösdrift, men det finns garanterat fler installade individer som skulle trivas bättre på lösdrift om de fick chansen.
Jag har bara en erfarenhet av lösdrift och det är som medryttare. Det var en urkass lösdrift där jag aldrig i mitt liv lämnat min häst om jag så fick betalt.
Men det du erbjuder är en drömtillvaro enligt mig. :love:

Tänk att veta att hästen har det bra i en hage med kompisar, får god tillsyn och ordentligt med mat och visitering medan jag är på jobbet. Att jag sen har de bekvämligheter som jag tror många hästägare tror att man måste ha stall för att ha, är ju kanon.
För vad förlorar en hästägare på att ha hästen ute när de inte är där om hästen mår bra av det? Jag tror det handlar mkt om att människor förmänskligar hästarnas behov av att vara inne - för att vi människor vill stå och pyssla i ett varmt och skönt stall efter en trist dag på jobbet :grin:.

Men det är klart, tänker man lösdrift = dålig hage, kallt och hemskt att sköta hästen ute, lerig häst och ingen spolspilta eller möjlighet att komma in, ingen täckestork och blöta täcken dygnet runt, dåligt foder osv osv" då förstår jag varför folk backar när de hör ordet lösdrift (och att betala för det dessutom :grin:). Problemet är att få känner till fördelarna samt att det ena inte utesluter det andra, dvs hästen KAN ha det bra i en bra hage dygnet runt, så man måste inte låta den stå inne störe delen av dygnet "bara för att det är det vanligaste"...

Jag tycker det är dyrt, tidigare hade jag mina hästar i på lösdrift på en stor anläggning med ovalbana paddock rundpaddock ja allt, full service dock inget kraftfoder inkluderat betalade 1600kr tyckte det var i överkant och flyttade därför hästarna.

Betalar nu 900kr per boxkplats med all fodringsservice, insläpp utsläpp stort och bra bete, halm ingår och hösilage betalar man vad man tar för. Finns paddock om än inte superbra, bra boxar och superbra ridvägar.

Självklart ska man grunda sin hyra på vilka faciliteter som ingår men också efterfrågan därför är det lite svårt att svara på om det är dyrt eller inte.

Jag tycker att det är ett helt okej pris.

Själv så betalar jag 500:- per ponny :o + strö och hö/hösilage. Jag har valt lösdrift, men hade säkert kunnat ha boxar också för det priset (nu ska de dock tas bort). Men då hjälper jag även till på gården när det behövs, t.ex med veden, rensa maskinhallen osv.

Jag kikar efter ny stallplats/lösdrift och såg din annons och sörjde att det ligger aningens för långt bort. Lät precis som jag vill ha det och till ett helt ok pris!

Allmännt inlägg i debatten; Spontant dock så vad som blir en rimlig stallhyra när grovfoder ingår beror ju väldigt mycket på vad grovfodret har för värden. Har i år hamnat i en sits där jag kommer behöva lägga runt 800kr extra i månaden på kraftfoder då våra värden är så kassa. Helt plötsligt blir ju valmöjligheterna mycket större i var jag kan stalla upp, för samma totalkostnad. Jämfört då med min hyra idag om vårat grovfoder hade haft kanonvärden för mina hästar, då finns inte en konkurrent i närheten, dyr som billig, som kan matcha.

dyrt :angel:
Där jag har min häst på lösdrift betalar jag 625 kr + moms och då ingår det hö + saltsten. Där finns det vindskydd, fin padock med hinder matrial. Ridhus 10-15 min skrittväg och sen så matar dom hästen åt mig 4 gånger per dag :laugh:
Fasst det är kanske väldigt billigt:D ?

Ja, det är rätt dyrt av den enkla anledningen att det finns flera som erbjuder samma grej för lägre pris. Sen om det är värt det eller inte är en annan sak.

Jag betalade en gång självkostnadspris på ett stall. Stallet hade två ridbanor och nybyggt lösdrifts"skjul" bla. Stallägaren räknade ut kostnader för el, foder och strö. Då tog de eget hösilage, köpte in havre och korn, samt köpte in torv i container. Halmen till lösdriften köptes in. För lösdriften betalade jag 800.-/mån. För boxarna 1200.-/mån styck. Detta ink moms. I Sthlm.

*kl*

Konstigt att folk förväntar sig att lösdrift ska vara så pass mycket billigare än box. Det borde ju vara dyrare med lösdrift. Du behöver ju fortfarande ha en stallbyggnad med box, mer hagmark plus en lösdriftsbyggnad. Givetvis måste det jämföras med platser där samma saker erbjuds, tex spolspilta, ridhus osv.

Tror och tror ? Om folk aldrig får veta det faktiska kostnaderna utan bara vad en klump kostar kan dom ju knappast veta om det är dyrt eller billigt. Folk går efter sin plånbok helt enkelt. I ett stall jag stod i så anordnade stallägaren ett möte bland alla inhyrda när hon ville höja hyran, där hon redovisade vad alla saker kostade var för sig, hö, spån, el mm mm. Sen fick var och en räkna ut exakt vad deras häst egentligen kostade. På så vis fick alla en aha upplevelse vad det egentligen kostade. Det var faktiskt mycket lärorikt. Att säga att hyran är det och det och att det och det ingår säger ju egentligen ingenting, för alla vet ju inte vad de olika posterna kostar var för sig.

Jag skulle aldrig kunna ta mer för en box än det jag tog. Eftersom priserna är sånna här, och det beror nog på att det är så många som hyr ut boxplatser här omkring. Vet ställen som tar 400kr för box, inkl in och utsläpp och paddock. Och ett annat ställe inte så långt ifrån mig tar 1300kr och då ingår in och utsläpp, ridhus, ridbanor, spolspilta, uppvärmd sadelkammare och strö. Och det är vitt.
Jag tog inte många kr betalt för mockningen, och höet köper jag billigt, har heller ingen paddock så det ingick ej. Men hyr inte ut boxen längre, tyckte det var för mkt krångel.
Men förstår att priserna är mkt högre i tex sthlm, går ju ej att jämnföra.

joo jag tycker också att det var dyrt..men då bor jag mitt i småländska höglandet och vet att vi inte har samma hyror som de stora städerna.

Mitt stall tar 700:- för en stor box, morg-midd. fodring, utsläpp, täckesservice, spån, paddock med belysning, hindermaterial, stora och bra hagar, härliga ridvägar, uppvärmd sadelkammare med fika rum, (insläpp vid behov) bra pris tycker jag :)

hästar kostar så mycket i övrigt med hovslagare, försäkringar, foder, utrustning, träningar, tävligar, osv osv så jag skulle också leta efter billigare "boende" :crazy:

Jag tycker att det är ett bra pris.
Det finns en mängd fattiga människor som ser hästen som en statussymbol. De brukar komma krypandes och vilja hyra stallplats, antingen struntar de i att betala hyran så du får gå till KFM med kravet och då har de mage att säga att de "inte fått vad de betalat för" trots att du ställt upp med precis allt, eller så ber de om att få det billigare redan från början.
Det enda man kan gör är att rensa ut dessa oseriösa människor genom att inte låta dem flytta in i de seriösa stallen. De brukar vara sådana som flyttar runt i hela bygden och har till slut gjort sig ovän med och har skulder hos allt och alla.
Nä, aldrig mer inackorderade...!

Om det hade varit här hade det varit dyrt.
Lösdriftsplats brukar ligga runt 1000 kr här max.
Men jag förstår att det kostar att hålla hästar.Har själv inackorderingar och jag önskar man kunde ta mer betalt..Men då får man inga hästar i stallet tyvärr:( Själv tar jag 1000 för stor häst på lösdrift med fri tillgång på hö.Kraftfoder får dom stå för själva.Men jag tar hand om dom,borstar då och då,mockar varje dag,kratsar/tjärar hovar,fodrar med kraft en gång per dag.
Här kostar dock hö´t 1 kr/kg och halm 50 öre.Jag har djupströbädd.
10 min ridväg till paddock med hinder. För boxplats tar jag 1500.Då ingår allt utom kraftfoder.All skötsel tar jag. Detta ger mig möjlighet att ha mina hästar gratis.Inget mer.Det är jättesvårt att tjäna pengar på inackorderingar tyvärr..:(

Jag tycker att det är ett bra pris.
Det finns en mängd fattiga människor som ser hästen som en statussymbol. De brukar komma krypandes och vilja hyra stallplats, antingen struntar de i att betala hyran så du får gå till KFM med kravet och då har de mage att säga att de "inte fått vad de betalat för" trots att du ställt upp med precis allt, eller så ber de om att få det billigare redan från början.
Det enda man kan gör är att rensa ut dessa oseriösa människor genom att inte låta dem flytta in i de seriösa stallen. De brukar vara sådana som flyttar runt i hela bygden och har till slut gjort sig ovän med och har skulder hos allt och alla.
Nä, aldrig mer inackorderade...!

Känns som om du talar av egna, bittra, erfarenheter.:crazy:

Att all utfodring ingår gör helt klart att 1800 kr/mån är vad man kan vänta sig. Jag har ingen erfarenhet av lösdrift utan har alltid haft stall så därför kan det till en början låta dyrt. Men att hålla en ligghall och hagar i skick kräver ju jobb och pengar även det.

Ja jag vet att det finns tusen sådana här trådar men jag måste bara "skriva av mig" lite.

Vi har ju inackorderingsstall med både boxar och lösdrift.
Jag mailde en tjej som sökte lösdriftsplats, till svar fick jag att vi var alldeles för dyra.
Så jag skulle vilja se vad ni här tycker.

Vi tar 1850 kr inkl moms (alltså INTE några svarta pengar) för en plats i lösdriften. I detta ingår fri tillgång på hösilage. Vi sköter all fodring dvs binder upp eller tar in för att ge dom kraftfoder dock ingår inte själva kraftfodret.
Vi har heller ingen stalltjänstgöring, alltså är det enda personen i fråga behöver göra är att komma och rida:)
Vi har stora hagar, fräscht stall med uppvärmd sadelkammare m fikaplats, spolspilta m värm/kallvatten och nybyggd ridbana.

Jag tycker att det är ett väldigt skäligt pris och hade själv UTAN problem betalat detta om jag skulle ha min häst uppstallad.

Vad tycker ni?

snacka om billig lösdrift! vi tar 1700 då ingår upp till 20 kg hösilage (fodrar efter kyla) 3 kg havre/korn, betfor, mineraler och spån till ligghallen. alla på lösdriften får en kväll i veckan då de fodrar alla hästar och de turas om att mocka i ligghallen de får också själva ge sina hästar kraftfoder och se till att hästen har täcke om den behöver det. jag tycker att vi är billiga, men med den där srevicen som du erbjuder slår du mig med hästlängder!:o

*kl*

jag tyckte nog det var ganska mycket pengar att betala i månaden, speciellt för oss som har tre hästar då... Men jag hade dock inte valt att stalla upp på ett sånt ställe som du har TS, enbart pga att jag vill ta hand om hästen själv, och inte bara komma ut och rida... :P Alltså är ställen med all service inte det minsta intressanta för min del och jag lägger ingen värdering i om det är billigt eller dyrt.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
18 218
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 798
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025