Vad tror du hästen tycker om att "bara vara häst"?

Sv: Vad tror du hästen tycker om att "bara vara häst"?

Klart att hästar kan tycka om att vara med människor.
Jättekul att du känner dig så uppskattad av dina hästar :)

Men tror du inte att de skulle kunna vänja sig vid nya rutiner om du tex skulle bli tvungen att sälja eller kanske skadar dig och inte kan vara i stallet på samma sätt?

Och som jag sa, sålänge du ser till att hästen inte får skavsår eller på annat sätt mår dåligt av att inte borstas så ser jag inga problem med det. Jag borstar inte min varje dag, han mår inte dåligt av det. Tycker inte att det är nödvändigt att borsta för borstandets skull, borsta gör man ju för att de inte ska få skavsår eller liknande.
Hovarna skulla jag däremot vara nogrannare med.

Umgås tror jag inte är så himla noga om de trivs med sina kompisar. Som sagt, det märker man ju på dem om de blir olyckliga av att inte pysslas om så mycket som de är vana vid.

Edit:
Där jag har min häst har de ofta lämnat hästar över vintern på lösdrift (islänningar). De har ju varit ett par månader och ingen av de hästarna har verkar minsta olycklig. De får ju tillsyn varje dag och när jag hämtade min häst i hagen var det en del som var nyfikna och kom fram och hälsade, men i övrigt verkade de inte lida brist av mänskilgt sällskap precis.

Senast ändrad:

Ska bli intressant att höra era åsikter :idea:

Min häst blir lika glad varje gång jag kommer, dock är han aldrig sur om jag varit borta ett tag. Däremot min kompis häst blir skitsur om hennes ägare varit borta, hon kan till och med hugga för att visa sitt missnöje, och avundsjuk blir hon om ägaren hanterar en annan häst. En bestämd dam.

rutin!? varför är det så svårt för vissa att förstå att hästar faktisk kan TYCKA OM att vara med sina människor? :confused:

mina hästar följer mig med blicken från första sekund jag öppnar dörren, och längtar efter att bli kliade och borstade. trots att dom älskar mat väljer dom kli och gos framför mat, finns det möjlighet för en liten gosstund så lämnar dom utan tvekan kraftfodret. kommer springande i hagen osv. jag skulle bli väldigt ledsen och undra vad jag hade gjort fel om mina djur inte ville vara med mig...

Jag tror inte man behöver göra nåt fel för att inte hästen ska komma springande för gos, alla hästar är helt enkelt inte lika intresserade av människor. En del älskar människor, en del bryr sig inte så mycket, utan tycker hästkompisarna är viktigare. Det beror på hästens personlighet.

Men ingen häst skulle ju sakna människor om den hade gått i flock med andra hästar alltid, utan mänsklig kontakt. Det var så jag menade. Dina hästar är vana vid att du gullar med dem, så de skulle sakna det. Men skulle de hamna hos en annan ägare, som inte gullade lika mycket med dem, skulle de högst troligt vänja sig vid det också, och inte komma springande längre.

Jag ger alltid mina tävlingshästar med jämna mellanrum "mentala pauser". Då jag bara leder dem in och ut från hagen. Plus en snabb visitation. För mina hästar har det en positiv effekt och de är alltid motiverade i träning.

Jag tror generellt inte hästen "blir ledsen" sålänge den stimuleras tillräckligt ändå, dvs med bra och stor hage där den spenderar mkt tid och med bra foder.
Min häst skulle bli rastlös och missnöjd om hon en längre tid bara gick i en rasthage (då menar jag ändå större än pyttefyrkanter) än om hon gick i en stor kuperad hage och kunde röra på sig och få olika miljöer i olika delar av hagen tex. Jag tror man märker på sin häst om den mår dåligt av att bara gå, verkar den harmonisk och nöjd är den förmodligen det :). Skulle jag välja skulle jag tex hellre välja att promenera den en kvart än att stå och klappa på den en kvart, så den får komma från hagen och iaf se sig om lite.

I mitt fall när det gäller gos och kel så är det nog jag som uppskattar det mer än min häst, var så även med min förra. Visst kan min häst tycka det är mysigt att bli klappad på och kliad på, vi brukar stå och klia på varandra osv och hon ser väldigt nöjd ut, gnäggar ofta när jag kommer och är social. Trots det skulle hon utan att blinka hellre stoppa mulen i en hink med kraftfoder när som helst :D

Mina två är helt olika. Den ena blir ledsen och har damp så fort man tar uin henne om man inte pysslar (unghästaren som sedan tidigare inte är van vid massa uppmärksamhet), medans min ridhäst kan tycka det är jätteskönt med att bara få vara häst och bli ledd till och från hagen.
De är väldigt olika så, det beror nog helt på individen.

Min häst verkar inte ta "stryk" av att bara gå i hagen. Jag har trassel med hälsan så bitvis blir det rätt långa perioder då jag inte kan rida utan bara orkar med "markservicen" och då går pålle enbart i hagen och skrotar. Sammanfaller detta med en "geggig" period i hagen så kan jag notera att han visar ett visst mått av irritation och gärna vill komma från går´n en stund. Då kan det räcka att jag tar honom i grimskaftet och går en promenad för att han skall bli nöjd.
Men överlag så verkar han må precis lika bra av att bara gå i hagen som att bli "fixad" med :)

*kl*

Min häst har jag märkt är en av de som blir grinig om jag inte håller på med honom varje dag. Han är rejält dålig och på måndag får jag veta om han överhuvud taget får fortsätta leva (vi tror att det är kissing spines). Precis som med människor så har jag gjort på mitt vanliga, halvdumma men väl fungerande sätt för att mildra ångesten över att förmodligen behöva säga hejdå: Jag har slutat umgås med hästen. Självklart ser jag till att hans behov blir tillgodosedda och han går i en superbra hage med roliga kompisar, får bra mat och är ute mycket... men när jag var tvungen att ta in honom för att jag var tvungen att ta ur kardborrar ur hans klump till pannlugg och fläta och linda luggen så gnäggade han inte som han brukar göra när jag ska hämta honom i hagen utan var allmänt tjurig och grinig. Tog lång tid (30 min för honom är lång tid) innan han slappnade av och lät mig greja som vanligt.
I just det här fallet tror jag att det handlar om rutiner dock. Jag är helt säker på att hästar kan tycka om och sakna sina människor men min häst har fortfarande inte tillräckligt mycket tillit till människor för att gilla någon extra mycket så det är knappast mig han saknar. Däremot är han van vid att jag kommer och borstar och pysslar varje dag så förmodligen är han förvirrad nu.

Jag tror det är väldigt individuellt.

Min sista ponny skrek på mig om jag lämnade hagen utan henne. Hon ville bli road även utanför staketet.

Gammeltanten brydde sig inte så länge hon fick mat och vid behov hus eller kläder (bli blöt? nä...)

*kl*

Tror som många andra att det är väldigt indivuduellt. Min gammelfarbror blev TOKIG om jag inte la all uppmärksamhet på honom. Och som tur var så gjorde jag ju det, men om jag så bara klappade en annan häst blev han så förbannad (eller hur man ska uttrycka det) att jag icke fick komma nära honom efteråt. Det enda han accepterade att vara 'efter' i viktighet var faktiskt min dotter när hon föddes.
Men sen var det ju lite annorlunda, när vi började vårt liv tillsammans var vi ju tonåringar och jag hade all tid i världen för honom. Sen när vi närmade oss 30 så hade jag barn och han var gammal. Men sista veckorna innan han fick somna in så gav jag honom lika mycket tid som i vår ungdom. :love:

Gammeltant är mycket mer diskret, men hon kan verkligen sura om jag inte varit där på några dagar. Hon går på en stor lösdrift med kompisar och hon verkar inte lida när jag inte är där. (stallägarna tittar ju till henne varje dag om jag inte är där så jag får rapport) Hon är inte sur eller arg eller något alls. Men sen när man kommer så är det antingen: Ja!! Matte! och överlycklig häst som klänger på en eller: Och exakt VAR har du varit din svikare? och supersur häst som inte ens låtsas om att man finns. Men som tur är så är hon lättövertalad med hjälp av äpplen och gos. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka