Vad tror du hästen tycker om att "bara vara häst"?

MiniLi

Trådstartare
Jag har funderat på en sak sista tiden.
Tror ni att hästarna bryr sig om ifall att man borstar, umgås, myser med dem varje dag?
Tror ni det på något sätt är negativt om man under en period mest låter hästen vara?

Jag tar mig själv som exempel.
Jag har haft en stressig period och därför inte hunnit vara i stallet på samma sätt som jag är annars.
Eftersom att jag har stall hemma så träffar jag hästen flera gånger per dag. Jag släpper ut på morgonen, fodrar, tar in på kvällen osv. Det blir lite klapp och koll att han lever och mår bra men inte så mycket mer.
Jag borstar lite då och då, när jag känner att jag hinner. Har inte varit så mycket ridning heller såklart.

Så, vad tror ni?
Blir han ledsen på mig?
Eller spelar det inte så stor roll?

Ska bli intressant att höra era åsikter :idea:

Sv: Vad tror du hästen tycker om att "bara vara häst"?

är hans basbehov tillfredsställda så ser jag inget negativt i det.
DVS något att tugga på under hela dagen, vattenkälla, en flock, tillräckligt stor gräshage och gärna kuperad samt frisk. Borsta behövs inte om hästen inte har täcke och annan utrustning som kan skava eller irritera huden, det sköter hästarna endå sinsemellan.
Om inte annat så märker du ju själv om n¨gonting inte stämmer

Det beror på hur din häst är såklart! :idea: Och hur ni har det i stallet och hagen. Det är svårt att svara på generellt.

Min pålle tycker det är skönt när jag lämnar honom "ifred" ett tag, han är inte så petig av sig. Då blir det mycket roligare sedan när vi kan ta itu med ridandet och omskötseln med nya, friska tag! Men han går på lösdrift med stor, varierad hage och social flock, så han underhåller och motionerar sig själv litegrann. Hade jag gjort samma sak när han stod på stall hade han blivit TOKIG!

Dock vill han att jag ska komma ut och hälsa varje dag, annars blir han sur (tex närjag kommer tillbaka från en lite längre resa får jag fjäska som tusan för att få ens ett öra framåt!).

Angående gos och mys och sådär är det olika från dag till dag. Vissa dagar är han så gubbigt tjurskallig att han inte ens vill titta på mig, andra dagar vill han nästan krypa upp i knät och lägger huvudet på min axel och vill klias och kramas. Så... jag har nog inget bra svar på den frågan heller :D Så länge hästen inte visar att den är missnöjd/deppad så kör hårt. Man kan inte vara på topp jämt och ha all tid i världen, även om man skulle vilja! :)

Tror knappast han blir ledsen på dig. Jag brukar inte borsta mina varje dag om de inte tränas, utan man ser över de när de kommer in, en klapp och grimma av.

Det kanske jag borde skrivit från början.
Han går i stor hage 13-15 timmar/dygn.
Han har kompis som han trivs bra med.
Tillräckligt med mat. Vatten.

Då tror jag att han är i en hästs paradis!

mina hästar blir deprimerade och missnöjda om dom inte blir borstade och ompysslade varje dag. dom visar väldigt tydligt att dom inte tycker om att bli bortglömda, sturar helt enkelt. hästar förstår ju inte varför man plötsligt inte "bryr sig om" dom längre.

kan säkert vara hästar som trivs med att bara gå där, det beror väl lite på vad dom är vana vid och har för förhållande till sina människor.

Tror det är otroligt individuellt. Jag har haft de som trivs fint med det, och andra - som de två nuvarande - blir plåstriga, översociala och sedan deppiga och griniga på mig. De skiner som små solar när jag väl borstar/etc i sådana perioder.

Så, trots stora hagar och kompis och alla basbehov tillgodosedda så de två nuvarande gillar det inte. De flesta jag haft har endera inte gillat det eller sas 'accepterat', ett fåtal har tyckt 'semester, wihoo' ;)

Däremot är jag helt övertygad om att de sas inte är långsinta, och de inte tar skada av sådana där perioder.

Min häst blir sur om jag inte bryr mig mer om henne än in ut från hagen. Men det är säkert individuellt.

Min pålla blir riktigt rutten om hon inte får uppmärksamhet från mig. Blir hon inte riden så sparkar hon och surar mot andra hästar. Detta trots utevistelse med två kompisar dagtid.... Behöver dock en bättre hage till henne, så nu byter vi stall helt enkelt. :)

Är ganska jobbigt att ha pressen på sig att man måste göra mer än borsta å se till att hon är hel och ren, varje dag. Eftersom hon e så spec i humöret och är under rehab , gör att jag inte vågar låta någon annan rida, då faller det på min lott att roa henne. Jag är dessutom kvaddad själv och vissa dagar MÅSTE man ju göra annat... De dagar som det blir så, får jag höra av stallpersonalen att hon sparkat i väggarna och varit småjobbig*suck*:cool:

Min förra tyckte det var skönt att vila nån dag i veckan. Jag hoppas verkligen att pållan oxå kan acceptera det när hon får finare hage som hon kan röra sig mer i. :idea:

Mitt fullblod är inte den gosiga typen. Han vill jobba, annars kan det kvitta. Han ogillar att bli borstad och kastar helst med huvudet om man försöker gosa för mycket :p Däremot märks det att han njuter av att få komma in och få uppmärksamhet efter lite vila. Nyhetens behag brukar vara under en dag, då är han snäll, glad och gosig, sedan vill han jobba igen och återgår till att vara uppmärksamhetskrävande och arbetsmaskin :p

Mitt kallblod är en gosmaskin, snarare. Älskar uppmärksamhet och kan lätt gosa i timmar. Är trevlig att borsta också, inte kittlig eller rastlös och man kan lätt underhålla sig en timma med den pälsen ;) Hans behov av att få jobba/tänka är mycket lägre än fullblodets men finns där. Han blir annorlunda med mycket vila - dels oförskämd och bufflig, dels verkar han "uttråkad" eller hur man ska säga.

Jag tror inte hästar känner sig bortglömda så som vi gör, snarare att de saknar de rutiner man haft förut. De flesta hästar gillar rutiner och om man blir riden varje dag och sen plötsligt inte blir det, då får de ju inte utlopp för samma energi eller tankeverksamhet längre.

Hej!

Det tror jag beror på häst.

Min förra var alldeles lycklig bara hon fick vara ute, rulla sej i leran och hade massa god mat. Nuvarande pållan vill alltid vara med, alltid bli sysselsatt och brukar bli grinig om man inte motionerar henne nästan varje dag. Vilan på betet i somras (ofrivilligt pga ömfotad) gav mej en grinig och ledsen häst, så jag tror det beror på. Nuvarande brukar även följa efter folk när de "jobbar" i hagen, alltid hänga på bilen som kör in hösilaget och kommer alltid fram och vill gosa..

Så beroende på häst med andra ord.

/ Lavinia, som fortfarande har svårt att vänja sej vid att ridning är ett måste för att pållan ska vara glad.

Det där är individuellt.De allra flesta hästar klarar det säkert alldeles utmärkt.Har dom bara tillräckligt stor hage,bra foder och hästkompisar så är deras grundbehov tillgodosedda.jag tror att man märker på sin häst om den mår dåligt utav det.Däremot tror jag i alla fall att det är bättre att låta bli än att greja med sin häst när man är stressad,hästar är känsliga för sinnesstämningar och oftast blir det pannkaka när man stressar i närheten av dom..

Kul att många har svarat!
Det är väldigt intressant att läsa om hur olika alla hästar är..
:)

Hästar är både individer o vanedjur. Bete är rekreation.
Skiljer det sig- som när de blir sjuka, tycker jag att man ska lägga mer vikt/ tid på skötsel. Men om man nu inte har den tiden av ngn anledning vänjer det sig även vid att människan inte är där- ny rutin.

Struntar man däremot i en individ som faktiskt behöver motion mm för att må bra en längre period kan man få skador- DÅ måste man bry sig igen, så ett mellanting o att det inte sker i för ofta o att man ser över foderstaten o öka utevistelsen.

det är ju väldigt individuellt, de flesta känner ju sina hästar så bra så att man märker av olika förändringar.

min gammelgubbe är otroligt osocial, visst det kan vara skönt att bli borstad en stund men tar det för lång tid så blir han rastlös. i hagen kan han komma fram för en klapp men mest för att kolla om jag har godis, finns det inget gott så går han iväg.
shettisen , hon är väldigt nyfiken och springer fram. står väldigt gärna och myser med en. borstning är bara skönt om det kliar någonstans och för min del är det INTE speciellt trevligt för hon vill ju gärna återgälla tjänsten.

Jag tror inte hästar känner sig bortglömda så som vi gör, snarare att de saknar de rutiner man haft förut. De flesta hästar gillar rutiner och om man blir riden varje dag och sen plötsligt inte blir det, då får de ju inte utlopp för samma energi eller tankeverksamhet längre.

Det tror jag också, alltså att det är rutinen de saknar.

rutin!? varför är det så svårt för vissa att förstå att hästar faktisk kan TYCKA OM att vara med sina människor? :confused:

mina hästar följer mig med blicken från första sekund jag öppnar dörren, och längtar efter att bli kliade och borstade. trots att dom älskar mat väljer dom kli och gos framför mat, finns det möjlighet för en liten gosstund så lämnar dom utan tvekan kraftfodret. kommer springande i hagen osv. jag skulle bli väldigt ledsen och undra vad jag hade gjort fel om mina djur inte ville vara med mig...

Går hästen i en stor hage med kompisar så tror jag definitivt inte att det är någon fara att låta hästen stå ett tag. Du kollar ju hästen varje dag så att den mår bra, så då är det ju ingen fara.
Tror inte att det gör något att du inte borstar varje dag, däremot hade jag nog tagit mig tid att kratsa ur hovarna när den stått inne. Och kollat över snabbt så att det inte finns någon lera som kan orsaka skav eller liknande.
Annars skadar det ju inte att hästen är lite skitig, snarare så kan det vara så de håller sig rena (min rullar sig tex alltid när den blivit svettig, oavsett hur noga jag tvättat av honom, antar att det är för att torka fortare)

Ska du ha hästen stående en längre period så får man så klart ha i åtanke att den kan ha tappat en del i kondition och muskler sen när man börjar rida igen, men jag tror inte att den har ont av att inte ridas, sålänge den hålls i form och fodret anpassas därefter.

Jag får också jättedåligt samvete om jag inte hinner rida någon dag, men jag är rätt säker på att din häst inte kommer bli ledsen på dig, sålänge den trivs bra med kompisarna. Det är säkert individuellt det också, men kollar du på hur hästen mår så märker du ju ganska snabbt hur det fungerar.

Det var inte just ridningen jag tänkte på utan mer när man inte borstar och umgås med dem varje dag. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka