Vad tränar ni på just nu??

gunhild

Trådstartare
Ja vad är det ni tränar mest på för tillfället? Är det skänkelvikningar, att rida program eller galoppfattningar? Kan vara kul att veta vad ni kämpar med just nu :)

Själv är det stora projektet att jobba med samlingen i galoppen. Vi måste öka samlingen och reglerbarheten i galoppen.

Sv: Vad tränar ni på just nu??

På Ella tränar jag mycket galoppfattningar för tillfället. Jag får inte till hjälpgivningen utan hon puttar in rumpan. Från skritt fungerar det utmärkt. Mycket galopparbete är det överlag, få henne att bli kvickare utan att fasta i vänster sidan.

Annars är det stora projektet ryggningar, poletten började trilla ner när jag fick tipset att rygga ur framdelsvändning :idea:.

Jag jobbar mest på formen och att komma till en avslappning i hästen, hon är alltid lite spänd och springig. Har jobbat mycket med galoppen för att få den lugn och mer bärig och det har gått framåt. Nu är det mer överlag att få till formen.

*kl*
Vi rider igång, så vi tränar mest på att SKRITTA :devil: o inte en massa andra konster :D
Så jag skulle väl säga lydnad, försöker bygga grunden till den fortsatta träningen, hon har blivit väldigt känslig o fin för skänkelhjälperna nu sen jag började sätta igång, det är positivt :)

Just nu är det galoppen som gäller! :D
massa fattningar och avbrott, samla några steg för att sen låta henne "springa iväg" lite... stärka stärka stärka!

Tränar på lite olika.. Att rida öppna och så jobbar vi på galoppen (:

Precis det gör vi också, skrittar alltså. Vi tränar ffa på att hålla oss på marken och få trevliga turer just nu. Om en dryg vecka får vi börja trava litegrann, passar rätt bra med hur markerna ser ut här nu. Då är förhoppningsvis all snö och slask borta :)

jag tränar galoppfattningar från skritt och fattningar på rakt spår. Även skänkelvikninn i trav och bakdelsvändningar.

/Lisa

Idag blev det lite förvänd galopp och byten,
men även lite öppnor och slutor.

Red barbacka idag för omväxlings skull. :D

Behöver träna mer på den förvända.
Han har en tendens att byta som han behagar ibland.
Blir nog super när han är lite starkare och stadigare.
(och lär sig när det ska vara förvänd/byte...:angel:)

Idag gick han super! :love:

Jobbar mest med min egen sits och handställning. Jobbar ju givetvis med saker hästen behöver också men känns som att jag måste få ordning på mig själv för att börja i rätt ände

Jag jobbar också mest på min egen ridning. Sistsen och händerna framförallt. :crazy:

Böjning och samling, styrka :angel:
"det är ett jättejobb och det blir man aldrig av med" som min ena tränare säger....ska man skratta eller gråta :cool:

Rent konkret är det mkt uppsamlingar, övergångar, skolor, piruettarbete. Lite små....ja nånting som ska föreställa lite tramp....osv
När det känns bra trimmar vi lite "krumelurer" - ex halvpiruetter eller bytesserier (ehh ja det kan faktiskt vara svårt att räkna till 3 eller 4 ibland :angel: )

Är vädret fint ska vi jäklar i mig rida iväg oftare till en 20x60-bana och träna program också, nu börjar ju underlaget bli ok igen.
Sen så är vi ute och galopperar en hel del i skogen också, för då blir pålle så glad :love:

Vi har jobba mycket på att stärka galloppen. Att få en lugn stadig gallopp utan spring och det börjar ta sig nu. Det är skönt när man känner att allt slit ger tillbaka :). övergångar övergångar övergångar. det blir det aldrig för mycket av!

allmänt så jobbar vi på en genomgående stadig form. hon(gäller även mej:angel:) orkar en stund men det är en bit kvar för att vi ska orka bära oss igenom ett helt program och få 7orna från start till slut=D.
Och sitsen får man ju slita med jämt! mycket ridning utan stigbyglar här! och nån som tjatar på en hehe

Senast ändrad av en moderator:

Mycket övergångar och tempoväxlingar, stärka högersidan, få honom att slappna och behålla koncentrationen även när det finns andra saker i omgivningarna.

För mig är det sitsträning som gäller, har gåt från genomgående 8:or (på gamla hästen) på sitsen till 6:or... :angel:

*KL*
På märren tränar jag samling i galopp, galoppöppna och bakdelsvändningar för närvarande. Snart dax o börja fila på programmen åxå:)

På 3-åringen är det mycket basarbete. Form och bjudning står högst upp. Sen jobbar vi med lätt böjning i trav.

Jag jobbar ffa med mig själv och min sists. Att sitta rätt, stadigt, bli mjuk och följsam och att kunna rida hästen mestadels med säte och vikt. Hästen gör ju rätt då jag gör rätt, sitter jag fel, så blir det till att kämpa i onödan!

Min häst är ung o vi pysslar med ren grundridning o styrketräning. Vi tränar på ställning både inåt o utåt samt mycket övergångar. Vi försöker lura fram vänster bog som nu är lite "blyg" o helst gömmer sig....
Vi tränar också på galoppfattningar. När det gäller övergångar så har matte nyss upptäckt att unga hästen vill att matte ska klämma med låren för att hon (hästen) ska sakta av. Nu funkar helt plötsligt både halvhalter o avsaktningar, så då klämmer matte med låren (har aldrig tidigare ridit så, men funkar det så funkar det...)

Jag tränar på formen i galopp. Av någon konstig anledning förvandlas min pålle till giraff i samma ögonblick som jag gör en galoppfattning. Vet inte om det är någon nerv som blivit felkopplad eller nåt. Ibland glömmer han dessutom vad fattningen betyder och tror att den betyder ökad trav. Men det är bara på tränsbett han får dessa felkopplingar och på kandar och hack fattar han utan problem precis vad matte vill.:confused:

Konstigt

Jag kanske måste göre en omstart av honom för att få honom att fungera bättre?:eek:
Tur han är så jäkla underbar i skritt och trav så att jag vet att det kommer även i galoppen.:love:

jag jobbar också med samlingen just nu.. och få till en rund galopp. Både hästen och jag har vilat läääänge.. men har nu hållit igång en månad och det är riktigt kul igen.

han har börjat samla sig och komma inunder sig i traven nu.. men är galoppen som behöver stärkas..
Idag blir det en lång skogstur med mycket galopp. Önskar dock jag hade en hoppsadel då det är mycket lättare tycker jag att få fram en riktig galopp.

Jag försöker träna på att inte bli så spänd i ryggen när jag rider.. Får fruktansvärt ont efter ett tag då.

Annars så;
häst 1: Stabilitet och jämnhet i form, takt, böjning, ställning, framåtbjudning. Ett evighetsprojekt.

häst 2: Tränar inte på något speciellt egentligen. Han har järnspöken så varje gång tränar vi på att gå i hela ridhuset. Förvänd galopp, enkla byten, bakdelsvändningar, rakriktning. Det blir nog mer galopp än trav för det är mycket enklare att komma åt honom i galoppen :D

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 475
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 267
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 557
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3