Vad tittar ni på inför valpköp(mentalitet/arbetsegenskaper)?

Christensen1

Trådstartare
Vad tittar ni på inför valpköp avseende mentalitet och arbetsegenskaper. Vad bedömer ni som viktigt?
Är MH viktigt och isåfall vad på MHt? Tittar ni på hur MHt ser ut för kullsyskon? Andra släktingar?
Arbetsprover? Vad är viktigt och varför?
JAg är nyfiken på att se hur andra resonerar kring valpköp av arbetande ras och hur man väljer och tänker i dessa frågor.

Vad tittar ni på inför valpköp avseende mentalitet och arbetsegenskaper. Vad bedömer ni som viktigt?
Är MH viktigt och isåfall vad på MHt? Tittar ni på hur MHt ser ut för kullsyskon? Andra släktingar?
JAg är nyfiken på att se hur andra resonerar kring valpköp av arbetande ras och hur man väljer och tänker i dessa frågor.

Jag vill se att hunden (eller föräldrarna om det är en valp) har ett bra språk med får (tryck/eftergift/balans) och vågar gå in nära för att lägga tryck. Eftertänksamma rörelser som betyder något, inget jäkla springande fort i sökandet efter kontroll. Föräldradjuren bör jobba på gård, inte bara träna vallning. Det kommer fram helt andra egenskaper i alla de situationer som en arbetshund sätts i, jämfört med de väldigt tillrättalagda träningspassen. Ser gärna andra avkommor till föräldrarna om jag ska köpa valp, för att se vad de gett innan.

Vill att hundarna är socialt enkla, inte rädda för ljud och svarar trevligt på mänsklig kontakt. Är lätt allergisk mot fjäskande och slafsande innan hunden lärt känna mig.

Jag vill ju att föräldradjuren ska ha känd mental status. Inom min ras är det dock generellt ganska bra mentalitet (jämfört med andra raser, ljudrädsla är tex obefintligt).

Är det hundar där jag inte känner till linjerna så vill jag självklart att föräldrarna ska vara meriterade på prov. Jag har en nu vars föräldrar är högt meriterade, mamman trippel-ch och även pappan högt meriterad i östeuropeiskt land, som jag dessutom träffat. Sen har jag en vars mamma gjort noll (förutom bph och röntgen typ) och pappan har inte heller gjort något större avtryck, men det var ett impulsköp och jag känner till linjerna på båda sidor ganska väl:D hade inte mamman varit från arbetande linjer hade det inte varit intressant.

Hade jag varit i tanken att köpa en collie tex hade jag tänkt helt annorlunda. Då hade jag antagligen lusläst allt jag hade kunnat komma över flera led bakåt.

I min ras (australian kelpie) prioriterar jag social trygghet och leklust högt. Jag upplever att det är två områden där rasen är spretig. De flesta kelpies "älskar" människor men många är överdrivna i sitt sociala beteende på grund av osäkerhet vilket jag verkligen vill undvika i mina framtida hundar. Sen vill jag självklart se så lite rädslor och bra avreaktioner som möjligt. Självklart kollar jag föräldradjurens MH samt deras kullsyskons för att försöka få en bild av hur det ser ut genomsnittligt. Också ev. tidigare avkommor kollar jag upp. Skulle vara mycket tveksam till att köpa valp om det är många av dessa hundar jag vill kolla upp som inte gjort MH, då befarar jag att man "undvikit" att göra MH med de "sämsta".

Sen vill jag att åtmindstånde föräldradjuren och gärna så många som möjligt av deras syskon är korade/Gk MT (med ok resultat, precis godkänt är sällan det enligt mig) och gärna har tävlat bruks med hyffsade resultat (högre klass och uppåt). Att de klarar skotten bra på korning och gör platsliggning med skott utan problem är viktigt då jag vet en hel del kelpies som trots 1:a på skotten på MH inte gör detta. Sen vill jag gärna se dem i arbete och att de då tilltalar mig också :-)

I min ras, Australian Shepherd, så blir jag bara petigare och petigare, desto mer jag lär mig. Första stoppet är hälsan; HD, ED och ögonlysning inom stora släkten ska visa på en hälsosam röd tråd. Jag tar hellre en släkt med 98% fritt och 2% dåligt än 100% halvt om halvt okej.

Mentalt letar jag efter socialt trygga, skottfasta hundar med mycket leklust, nyfikenhet och snabba avreaktioner. Jag spenderar mycket tid på avelsdata där jag kollar igenom MH'ts spindeldiagram för hela tjocka släkten. Föräldradjuren, deras tidigare avkommor, föräldradjurens syskon, syskonens eventuella avkommor, föräldrardjurens föräldrar, deras andra avkommor, föräldradjurens föräldrars syskon och deras eventuella avkommor. Det finns alltid avstickare, men jag letar efter en positiv röd tråd.

Jag vill gärna se att föräldradjuren och så många som möjligt av deras syskon är Korade. Jag tittar även efter tävlingsresultat som är relevanta för vad jag själv vill hålla på med - bruks ligger högst på värdelistan, sen lydnad och agility, men även freestyle, drag och andra fysiskt påfrestande eller samarbetsbaserade sporter.

Tittar på MH och MT. Det viktigaste är att hunden har bra avreaktioner (lite svårt att kolla förstås om hunden inte tycker något är läskigt på MHt, många brukshundar seglar ju igenom utan att bli skraja överhuvudtaget). Föräldrarna ska ha minst fyror på första och andra leken, och ettor eller kanske tvåor på skottet. Dessutom vill jag ha en två på passiviteten. Hellre två på passivitet och två på skottet, än en etta på skotten och och annan siffra än två på passiviteten.

Föräldrarna ska vara korade på bra poäng. Korningen är ju så enkel att alla bra hundar tycker att det är en riktigt kul stund i skogen, och jag förstår inte att någon uppfödare av brukshundar låter bli att kora sina tilltänkta avelsdjur. Går förstås igenom alla resultat som finns för närmaste släkten i Hunddata, och vill ha många och hyfsade resultat.

Till sist tittar jag på bruks och lydnadsmeriter eftersom jag vill ha en dresserbar hund. Här är jag inte så kinkig, uppflyttad ur lägre klass utan alltför många försök, och några uppflyttningsresultat ur gamla lydnadsklass ett eller två räcker för att jag ska vara intresserad om MH och MT är bra. En duktig och ambitiös förare kan komma mycket långt med hundar som är ganska skakiga mentalt.

Wachtel: Det är viktigt att föräldrarna jagar aktivt och har mer än godkänt unghundsprov på meritlistan. Helst både S-tecken och skogsprov, gärna med höga poäng på sök och vilja. Jag vill ha från linjer som driver 15-30 minuter och som jagar allt vilt med bra skall. De får inte vara ljudberörda, ska vara trevliga mot folk och föräldradjuren ska fungera bra med andra hundar. Friska, så klart. Jag jagar gärna ihop med föräldrarna, deras kullsyskon och tidigare avkommor innan köp.

Labrador: Liknande ovan, men framförallt att hundarna bevisligen fungerar i praktisk jakt och inte enbart har gått prov. Det är viss skillnad på kallvilt/dummies och riktig jakt... Friska, så klart.

Nej, det är oviktigt. En bonus om det är gjort, men det är det sällan.

Se ovan :)

På dansksvensk gårdshund kollade jag när jag skulle skaffa Betty: röntgen/HD index, patella och ED. Vettigt bph med etta på skott och arbetsmeriter.

Just meritera var svårast, DSG är mest till utställning insåg jag :angel: Men pappa har till och med RLDM och mamma har RLDF, LP1 och är viltspårschampion. Sen är en till meriterad på pappas sida mef RLDM och LCH.

Viktigast var den mentala biten på föräldrarna och hälsan dock.

Nu är ju inte saluki någon "arbetande ras", men vi har trots allt ett eget bruksprov som ger möjlighet att tävla bruksklass på utställning om hunden är tillräckligt bra :p (Lure coursing)

Att titta på MH/BPH är ingen idé att ens försöka sig på i nuläget, det är extremt sällsynt med sådant. Jag hade gärna sett att fler gick BPH med sina hundar, det finns saluki som är för skygga i hantering samt vissa som är rädda för konstiga underlag och/eller skott. Jag håller koll på vilka salukis som gått någon mentalitetsbeskrivning, har bra koll på vilka som är släkt med vilka osv. Vad som däremot börjar bli vanligt är att ultraljuda hjärtan och åtminstone svenska och finska rasklubbarna uppmuntrar det. Den svenska rasklubben presenterar resultat på hemsidan, så det går att få fram trots att det inte står med på hunddata.

Det jag kan titta på, och tittar på, är hur hundarna är på tävlingar och jag lyssnar noga på hur hundägare beskriver sina egna hundar. De flesta salukis tävlar någonting någon gång i sitt liv vilket gör att jag som själv är aktiv får se en mängd olika hundar, kan notera likheter och skillnader mellan släktingar, blodslinjer osv. Hur de är på tävlingar och hur ägarna ser på sina hundar säger ändå en hel del.

Jag vill gärna se hur hundarna hanterar utställningsmiljö (själva utställningsresultatet skiter jag dock fullständigt i) och vill se hur hundarna beter sig i jaktsituation. För mig är en rastypisk saluki orädd, kvicktänkt, nyfiken, snabb i reaktioner och med en enorm jaktlust.

Dessutom tittar jag mycket på exteriör. Det är tyvärr väldigt vanligt med en icke funktionell exteriör som mest är till för att hunden ska se häftig ut i en utställningsring. Jag har sett flera extrema hundar springa fritt (LC och/eller lek med andra salukis) och när hunden pga sin exteriör blir klumpig och inte kan hänga med sina mer funktionellt byggda vänner, då är det inte kul. Jag är rädd att salukin är på väg åt samma håll som tex schäfern (sluttande ryggar och extrema vinklar bak är inget ovanligt på utställningar) och sådana hundar vägrar jag ha.

Kort sagt: Jag vill ha mentalt stabila, intelligenta hundar där det enda extrema är jaktlusten och förmågan till att röra sig snabbt och smidigt ;) Inget annat än det duger för mig.

På föräldrarna tittar jag på MH, uppföljande MT, HD, ED, samma saker i leden bakåt och åt sidorna samt meriter. Dock kan en skicklig dressör ta en medioker hund rätt långt så det bör finnas en å annan hund i tjänst i leden som kvitto att generna håller måttet. Endast-L-testet räcker inte för mig då en del enbart testas för vissa bitar (tex väktare) samt en del kuggar den fortsatta utvärderingen.
Egenskaper som är ett måste är socialt öppna, självsäkra hundar med stor nyfikenhet, lagom allvar, snabba avreaktioner och ett naturligt bra bett/gripande.
När jag tittar på valp tittar jag på nyfikenhet, kaxighet, lite humör ett rejält gripande och ffa det sociala.

Utöver det som går att läsa sig till förhör jag mig i den mån det går om linjerna för att undvika sjukdomar.

Hos dobermann kollar jag MH/MT, både hos föräldrarna och deras syskon (och gärna längre bak). Jag tar hellre valp från från linjer där alla hundar är "bra" men kanske inte amazing än en från linjer med stor variation där några bara är ok och andra är amazing sas. Hundarna SKA vara tillgängliga och sociala och utan rädslor.
Jag vill gärna ha mycket arbetsmeriter i linjerna men att någon av föräldrarna saknar tycker jag är okej så länge linjerna brukar prestera. Med arbetsmeriter menar jag bruks/lydnad/ipo, ex rally räknar jag inte som merit. Sorterar bort de med många uts meriter ofta med, då de inte brukar vara min typ av hund. (Finna givetvis undantag)
Föräldrarna SKA vara hjärttestade (24h ekg & ultraljud) för max 1 år sedan (helst betydligt tidigare) innan parning. Vill helst vara så DCM fri stamtavla som det går men det är svårt. Vill gärna ha långlivade släktingar och att föräldrarna inte är för unga vid parning. Ser ingen anledning att hanen är under 5 innan han sätts i avel.
Jag vill helst inte ha för stora föräldrar heller, för jag vill inte ha en stor hund.

Hos dobermann kollar jag MH/MT, både hos föräldrarna och deras syskon (och gärna längre bak). Jag tar hellre valp från från linjer där alla hundar är "bra" men kanske inte amazing än en från linjer med stor variation där några bara är ok och andra är amazing sas. Hundarna SKA vara tillgängliga och sociala och utan rädslor.
Jag vill gärna ha mycket arbetsmeriter i linjerna men att någon av föräldrarna saknar tycker jag är okej så länge linjerna brukar prestera. Med arbetsmeriter menar jag bruks/lydnad/ipo, ex rally räknar jag inte som merit. Sorterar bort de med många uts meriter ofta med, då de inte brukar vara min typ av hund. (Finna givetvis undantag)
Föräldrarna SKA vara hjärttestade (24h ekg & ultraljud) för max 1 år sedan (helst betydligt tidigare) innan parning. Vill helst vara så DCM fri stamtavla som det går men det är svårt. Vill gärna ha långlivade släktingar och att föräldrarna inte är för unga vid parning. Ser ingen anledning att hanen är under 5 innan han sätts i avel.
Jag vill helst inte ha för stora föräldrar heller, för jag vill inte ha en stor hund.

Det här med unga parningar är ett big no no för mig också då en del av de sjukdomar man fruktar mest i Schäfer debuterar runt 3-4 år eller senare. Jag skulle aldrig köpa en valp från en hane eller tik under 3 år och parar själv inte förens tidigast 3,5-4 år...efter korning.

Håller med om det sociala. En socialt osäker hund duger aldrig till tjänst.

Jodå. Det beror på egenskaperna i övrigt.
En fråga: vad är det för sjukdomar som debuterar sent hos schäfer? Jag har aldrig tänkt på att det är så.
EPI kan komma sent. Likaså Pannos. För de som inte ryggröntgar kan sånt också visa sig sent efter att de körts ett tag i skyddet.
Min åsikt är att hellre para lite sent och ta en frisk kull för lite än chansa och få en sjuk kull för mycket.

På mittelspitz kollar jag vad släkten har för resultat på patella och ögon samt resultat på utställning eller annan tävling på släktingar på valpen. Om det verkar bra och hälsoresultaten är u.a så besöker jag uppfödaren och bildar mig en uppfattning om släktingar gällande mentalitet m.m. Oftast finns inget Bph eller Mh att titta på, men om det finns något så tittar jag på det med.

EPI kan komma sent. Likaså Pannos. För de som inte ryggröntgar kan sånt också visa sig sent efter att de körts ett tag i skyddet.
Min åsikt är att hellre para lite sent och ta en frisk kull för lite än chansa och få en sjuk kull för mycket.
Pannus ska det stå, inte Pannos.

Ja just det.. EPI förekommer på schäfer har jag förstått. Pannus visste jag inte sen tidigare.
Ryggar däremot.... En hund som gått skydd och har pålagringar som äldre skulle jag inte bli särskilt förvånad över (beroende på hur mycket förstås).
Unga hundar med pålagringar ser jag som ett värre varningstecken angående risken för ärftlighet.
Hos "min" ras är det lyckligtvis ingen pannus och få fall av EPI. Ryggproblem finns förstås. En del röntgar men de är få..

Ja just det.. EPI förekommer på schäfer har jag förstått. Pannus visste jag inte sen tidigare.
Ryggar däremot.... En hund som gått skydd och har pålagringar som äldre skulle jag inte bli särskilt förvånad över (beroende på hur mycket förstås).
Unga hundar med pålagringar ser jag som ett värre varningstecken angående risken för ärftlighet.
Hos "min" ras är det lyckligtvis ingen pannus och få fall av EPI. Ryggproblem finns förstås. En del röntgar men de är få..

Precis...finns det anlag för ryggproblem så kommer de tidigare än "vanligt" skyddslitage. Det är främst extrakota samt L7S1 som man röntgar för.
Allt fler hanhundsägare röntgar numera. Eller så väljer man att para med en tjänstehund.
Pannus är vanligare i Finnland men finns även här. Dock inte vanligt. Men finns linjer här som jag undviker.

Jag har australian shepherd och är ute efter en viss typ av aussie, med tanke på att rasen är uppdelad.
Det innebär att jag först sorterar bort en hel del kullar bara utifrån att det är vissa uppfödare eller linjer som jag inte är intresserad av oavsett hur bra MHn eller MTn det finns att se. Inte min kopp te helt enkelt.

I hälsoväg vill jag se god statistik när det gäller leder, det är egentligen det enda som går att se via avelsdata i min ras (utöver ögonlysning men det är inget vi har problem med i rasen egentligen). Man kan ju inte göra så mkt mer än att hitta en uppfödare som man uppfattar som ärlig med de hälsoproblem som finns bakom de tilltänkta avelsdjuren. Sen får man ta ställning helt enkelt.
Epilepsi för rasföreningen statistik över, men det är frivillig rapportering så den är ju inte helt hundra.

Gällande mentalitet så vill jag ha en aussie som duger till bruksarbete i elitklass. Jag tittar såklart på MH och MT, men jag upplever att det finns många aussies som på pappret ser bra ut men som ändå inte har det som krävs för brukset. Därför blir tävlingsmeriter viktiga. Inte så att det måste krylla av champions men iaf tydliga tendenser. Lägger inte så mkt värde i andra tävlingsgrenar än brukset, vallning och kanske till viss del lydnad.
Sånt som skulle få mig att tveka när det gäller MH/MT är om det finns mkt social osäkerhet, om jag uppfattar hundarna som fega/mesiga eller ännu värre rädda. Det måste finnas kamplust och leklust och de får inte vara skottberörda.
Köpte min senaste aussie trots att mamman har 3a på skottet på MH, helt enkelt för att jag litade på uppfödarens resonemang när vi pratade om det. Men jag var tveksam först, och behövde forska runt och prata en del med både uppfödaren och vänner innan.

Vill också ha en viss kroppstyp som håller för arbete. Detta är i hög grad kopplat till det jag skrev överst, att vissa sorteras bort direkt eftersom det är en annan typ av aussie än jag vill ha.

Kollar självklart inte bara avelsdjuren utan vill se över släktingar en bit bakåt, runt om samt tidigare avkommor.

Jag går mycket på rekommendationer också. Har många vänner inom rasen som jag litar på, vet att vi har liknande tankar om vad som är en bra aussie och vad som inte är en bra aussie.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 105
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar