Nu är ju inte saluki någon "arbetande ras", men vi har trots allt ett eget bruksprov som ger möjlighet att tävla bruksklass på utställning om hunden är tillräckligt bra
(Lure coursing)
Att titta på MH/BPH är ingen idé att ens försöka sig på i nuläget, det är extremt sällsynt med sådant. Jag hade gärna sett att fler gick BPH med sina hundar, det finns saluki som är för skygga i hantering samt vissa som är rädda för konstiga underlag och/eller skott. Jag håller koll på vilka salukis som gått någon mentalitetsbeskrivning, har bra koll på vilka som är släkt med vilka osv. Vad som däremot börjar bli vanligt är att ultraljuda hjärtan och åtminstone svenska och finska rasklubbarna uppmuntrar det. Den svenska rasklubben presenterar resultat på hemsidan, så det går att få fram trots att det inte står med på hunddata.
Det jag kan titta på, och tittar på, är hur hundarna är på tävlingar och jag lyssnar noga på hur hundägare beskriver sina egna hundar. De flesta salukis tävlar någonting någon gång i sitt liv vilket gör att jag som själv är aktiv får se en mängd olika hundar, kan notera likheter och skillnader mellan släktingar, blodslinjer osv. Hur de är på tävlingar och hur ägarna ser på sina hundar säger ändå en hel del.
Jag vill gärna se hur hundarna hanterar utställningsmiljö (själva utställningsresultatet skiter jag dock fullständigt i) och vill se hur hundarna beter sig i jaktsituation. För mig är en rastypisk saluki orädd, kvicktänkt, nyfiken, snabb i reaktioner och med en enorm jaktlust.
Dessutom tittar jag mycket på exteriör. Det är tyvärr väldigt vanligt med en icke funktionell exteriör som mest är till för att hunden ska se häftig ut i en utställningsring. Jag har sett flera extrema hundar springa fritt (LC och/eller lek med andra salukis) och när hunden pga sin exteriör blir klumpig och inte kan hänga med sina mer funktionellt byggda vänner, då är det inte kul. Jag är rädd att salukin är på väg åt samma håll som tex schäfern (sluttande ryggar och extrema vinklar bak är inget ovanligt på utställningar) och sådana hundar vägrar jag ha.
Kort sagt: Jag vill ha mentalt stabila, intelligenta hundar där det enda extrema är jaktlusten och förmågan till att röra sig snabbt och smidigt
Inget annat än det duger för mig.