Vad tänka på vid import...

B

busbus

Försöker mig på en ny tråd då...

Ni har ju försökt hjälpa mig lite iaf med lite tips och råd...

Om det är någon som har importerat föl hur fungerade det den första tiden?

Ang eksem så ge mig råd vad jag bör tänka på och kan förbygga med?

Sv: Vad tänka på vid import...

Ingen som vill...eller vågar kanske

Hej igen!
Jag importerade ett òsk-föl i fjol. Vi hade lite problem den första månaden. Vi släppte ihop fölet med de vuxna hästarna direkt.Trodde att de vuxna skulle se fölet som ett föl. Det gjorde dom inte!
Fölet betedde sig som ett föl men blev behandlat som en vuxen häst.
Fölet blev ivägjagat men flyttade inte på sig, vilket ledde till att de vuxna hästarna blev "förbannade".
Så om jag tog ett till föl skulle jag inte släppa ihop det med de andra hästarna på en gång. Gör en hage i direkt anslutning till de andra hästarna så dom kan nosa på varandra under lugna former. Sen "bytte" vi lukt mellan hästarna, vi borstade de stora hästarna för att sen borsta fölet med samma borste. Sen bar vi skithögar mellan hagarna så dom fick känna lukten av varandra. Då vi släppte ihop dom sen var allt ok. Så ha inte för bråttom.

Hej igen!
Jag importerade ett òsk-föl i fjol. Vi hade lite problem den första månaden. Vi släppte ihop fölet med de vuxna hästarna direkt.Trodde att de vuxna skulle se fölet som ett föl. Det gjorde dom inte!
Fölet betedde sig som ett föl men blev behandlat som en vuxen häst.
Fölet blev ivägjagat men flyttade inte på sig, vilket ledde till att de vuxna hästarna blev "förbannade".
Så om jag tog ett till föl skulle jag inte släppa ihop det med de andra hästarna på en gång. Gör en hage i direkt anslutning till de andra hästarna så dom kan nosa på varandra under lugna former. Sen "bytte" vi lukt mellan hästarna, vi borstade de stora hästarna för att sen borsta fölet med samma borste. Sen bar vi skithögar mellan hagarna så dom fick känna lukten av varandra. Då vi släppte ihop dom sen var allt ok. Så ha inte för bråttom.

Fast här måste jag ju bara lägga in att det är farligt om de börjar hälsa på varandra från olika hagar, det är nite ovanligt att hästar slår & då kan de ju fastna i stängslet med benet, vet några som gjort det & fått senorna avslitna:crazy:

Jag förstår hur du menar. Ivanliga fall har jag alltid en gång emellan hagarna. Men i detta fall hade vi trästaket som var så lågt att de kunde hälsa på varann men så högt att de inte kunde fastna med benen. Alltså en rejäl träslana.Det funkade för oss.

Eftersom jag har en 10 årig arabhingst så byggde vi ett ordenligt staket bestående i el stolp som är ner grävda ca 1-2 m och träslanor med tråd på insida...

Eftersom jag inte vill ha någon lös hingst...

Och fastna kan dem göra var som helst oavsett vad man bygger eller gör... Det gäller att läsa av dem och man känner ju sina egna hästar så det ser man ju direkt... Förhoppningsvis iaf...

Hur var din lille när han kom till er? Stod han i en box när han kom eller ni hade honom ute direkt? Fick ni ta i den lille eller ni fick sitta i boxen i timmar innan den själv valde att komma till dig?

alla är ju olika men man vill ju veta lite iaf...

Ari fick gå på lösdrift direkt. Eftersom han fick gå i en egen hage brevid de andra så blev han tam på tre dagar. Han var otroligt nyfiken på oss direkt. Jag p.m ar dej min hemsida där du kan läsa mer om hans första tid hoss oss.

Jag skrev ett långt svar i andra tråden, gå dit om du vill läsa. Orkar inte ta om det i denna

Se till att ordna med en föl och unghästflock istället, här har du den bästa chansen att motverka en del av importproblemen eftersom omställningen inte blir så stor då. Att låta ett föl gå med bara äldre hästar, är som att släppa in en 4 åring på ett ålderdomshem i syfte att låta den bo där. Det funkar inte, den unga individen måste lära sig grunder, något som de äldre hästarna förväntar sig att den nya redan ska kunna. Det får den lära sig i en unghästflock, och underlättar även livet för denna individ framöver.

Dessvärre har jag varit med om alldeles för många hästar som inte gått i unghästflock, ägarna har valt andra alternativ istället. Det har medfört att dessa hästar haft det mycket svårt i sin miljö, och ännu värre vid miljöombyte. (byte av stall). Skaderisken har varit enorm, och många av dessa hästar har också blivit ordentligt skadade med lång konvalescent som följd.

Luftvägsproblem och eksem kan vara svåra att komma åt, men eksem går ju att förebygga dock ej förhindra. Då handlar det om att hantera hästen som en potentiell eksemhäst, dvs täcka, ev stalla in nattetid osv. På så sätt föhindrar du att eksem bryter ut, men när du upphör med denna hantering finns naturligtvis risken att eksem kommer och det är det som är kruxet med just importer, man kan just inte veta förrän det sker.

Han ska bli min...
Är så lycklig så jag gråter hela tiden...

Försöker mig på en ny tråd då...

Ni har ju försökt hjälpa mig lite iaf med lite tips och råd...

Om det är någon som har importerat föl hur fungerade det den första tiden?

Ang eksem så ge mig råd vad jag bör tänka på och kan förbygga med?

Jag skulle vara noga med myggmedel samt att ha täcke på hästen på sommaren som förebyggande.Håller på att köpa ett sto som varit i sverige 3 år, så man vet ju aldrig, men det vet man inte på svenskfödda heller.
Ingen av de importerade hästar jag ägt har haft eksem.

Ang. fölet tycker jag den ska få gå med minst ett annat föl iaf, helst med flera.Ett alternativ, som Boj skrev är att ordna med en flock, att du tex hyr in den på lösdrift iaf ngt år så den kan umgås med likasinnade/jämnåriga hästar.

krångel krångel.

Boj, på vilket sätt menar du att dessa hästar har haft högre benägenhet för skador?

Senast ändrad av en moderator:

Grattis busbus! Till din nya häst.
Ang. unghästsflock kontra inte unghästsflock så har jag träffat trevliga individer med båda dessa olika uppväxtmiljöer.
Om hästen blir en trevlig individ som respekterar människan beror nog mest på människan och hur den fårhåller sig till hästen.
Det finns positiva och negativa sidor med båda sätten.
Inget är mer rätt än det andra.
Välj den väg du känner att du tror på.

Grattis busbus! Till din nya häst.
Ang. unghästsflock kontra inte unghästsflock så har jag träffat trevliga individer med båda dessa olika uppväxtmiljöer.
Om hästen blir en trevlig individ som respekterar människan beror nog mest på människan och hur den fårhåller sig till hästen.
Det finns positiva och negativa sidor med båda sätten.
Inget är mer rätt än det andra.
Välj den väg du känner att du tror på.
:bow:Mycket bra sagt Gustav

Tack Gustav!

Exakt så känner jag oxå...

Det beror på hästen och mig... Vad som fungerar för oss...

Hejsan,

Jag läste ett inlägg för ett tag sedan om import av föl från Island. Nu kan jag inte hitta inlägget och undrar vart man kan hitta mer information och om det finns någon förening man kan vända sig till?

Jag är ny på siten och undrar om jag gör fel när jag söker eftersom jag inte hittar något eller tas inlägg bort efter en viss tid?

Men denna lilla har gått i flock på Island... Ett flock beteende är oftast kroppskontakt hästar emellan och deras "språk" som alla hästar har oavsett ras... Arabhingsten jag har här hemma fick inte gå i nån lösdrift eller i stor flock som liten utan han fick gå med en annan hingst i förvisso samma ålder men det var ju inte många timmar per dygn eftersom han skulle på utställningar sen han var 1 år... när han var 3 år så fick han gå själv tills han vart 8 år då han kom hem till mig och han fick min lilla shettis till sällskap...

Och Hingsten han är väldigt lyhörd på join up... Han fattade det på en gång och tyckte det var helt underbart eftersom han la sig under mina björkar och sov första gången vi gjorde det...

Han är förresten den mst vänliga avelshingst jag har träffat... Det var t o m så att ägaren var tvungen att kolla att kulorna var kvar eftersom han var så lugn hos mig...

Att låta ett föl gå med bara äldre hästar, är som att släppa in en 4 åring på ett ålderdomshem i syfte att låta den bo där.
Rolig jämnförelse.
Men ungdomsgäng är ju trevliga:rofl:

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 769
Senast: Nota
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 455
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar