Vad talar du för språk?

Skulle dock behöva öva på talet, blir ofta lite osäker innan jag kommit igång. Skulle älska att få prata engelska lite mer till vardags!
Det är ju just det, att användningen krävs för att förbättra det. Jag till exempel pluggade 3-årigt program på universitetet helt på engelska, hade MVG i allt i skolan som var på engelska och en grym hör- och läsförståelse. Men tala - det ville jag bara inte göra pga blyghet så när jag väl öppnade munnen blev det många fel och mycket stakning. Allt det försvann när min syster kom hem med en australiensare och jag helt plötsligt började använda engelskan dagligen. Efter en rätt kort tid kände jag mig hyfsat obehindrad och idag, efter att ha talat engelska dagligen i några år känner jag mig helt flytande på engelska.


Tyska - har läst en termin på universitetet och försöker nu komma tillbaka till nivån jag hade efter den kursen. Förstår enklare texter och skulle väl kunna hanka mig fram i enklare konversationer. Har egentligen ingen direkt användning av språket mer än för skojs skull :D
Haha men skojs skull är ju en bra anledning det med :D

Men vad duktig du är som enda kan klara en enklare konversation efter så lite tid! :bow: Jag läste franska på högstadiet och sedan en termin på universitetet men jag känner mig ändå fruktansvärt osäker på franskan och direkt efter kursen, när jag inte använde franskan alls, kändes det som att den inte givit mig någonting alls.

Sen har jag läst spanska i 5 år i skolan också, trots det förstår jag numera bara lite ord här och var :p
Synd :p Jag hade hoppats på att nån skulle ramla in som kan lite spanska och ville PM:a lite på spanska för att hålla igång språket.

Jag älskar språk! Skulle gärna lära mig flera men man måste ju underhålla det också. Är superimponerad av alla som kan många språk:)
Jag älskar också språk! Jag har dock lärt mig att för mig i alla fall gäller det att fokusera på ett språk ordentligt. Istället för som förut, då jag först pluggade franska och sedan italienska vilket bara medförde att jag kan två språk pyttelite och jättedåligt. Nu kommer jag i den närmaste framtiden bara satsa på spanskan, med mer studier till hösten, och franskan får helt enkelt vänta till spanskan är ordentligt befäst (alltså kommer det dröja länge).
 
Vilka språk talar du?

svenska, norska, engelska

På vilken nivå?
svenska - flytande (modersmål)
norska - god grundnivå
engelska - grundnivå (stavar riktigt kasst på engelska)

Hur har du lärt dig språket?

Född i Sverige ett par kilometer från norska gränsen. Engelska läste man i skolan

Hur håller du det vid liv?

Jobbar i en butik där vi har 90% norskar. Och har ju ett par km till gränsen..
Engelska pratar jag med flera vänner, tyvärr så är inte deras första språk engelska vilket gör att det blir "dålig" engelska från båda hållen :P
 
Om jag inte hade haft så förbaskat ont om tid redan, så skulle jag vilja lära mig en hel massa språk. Engelskan flyter på bra, franska finns vissa rester från skolan som går att damma av när man någon gång blir tvungen. Och danska förstår jag sedan unga år på grund av geografisk närhet. :-)

Sedan har jag inte sett om någon har tipsat om sidan babbel.com? Jag har harvat mig igenom en hel del tyskaövningar via den, gillar att man kan ha den också i mobilen och hoppa in lite här och där och repetera några ord när man hinner och känner för det. En annan bra grej med babbel är att man kan knyta kontakter med personer som talar det språk man vill lära sig men som själva vill lära sig svenska, och så öva med att skriva lite till varandra. Det har jag inte riktigt kommit igång med tyvärr men jag tycker tanken är jättebra. Så om det inte finns någon att pm:a med här så kanske babbel kan vara värt att testa?

Jag nappade på ett erbjudande i vintras så jag har för en ringa summa pengar tillgång till kurser i förutom tyska också franska, italienska, spanska, turkiska, polska och holländska tror jag det var (har inte varit inne på ett tag nu). Blir det en regnig semester, så....! Vad jag skulle tycka var riktigt häftigt att kunna är ryska, men det tar nog längre tid än en regnig semester.
 
Det är ju just det, att användningen krävs för att förbättra det. Jag till exempel pluggade 3-årigt program på universitetet helt på engelska, hade MVG i allt i skolan som var på engelska och en grym hör- och läsförståelse. Men tala - det ville jag bara inte göra pga blyghet så när jag väl öppnade munnen blev det många fel och mycket stakning. Allt det försvann när min syster kom hem med en australiensare och jag helt plötsligt började använda engelskan dagligen. Efter en rätt kort tid kände jag mig hyfsat obehindrad och idag, efter att ha talat engelska dagligen i några år känner jag mig helt flytande på engelska.

Känner igen det där, man måste våga prata! Min erfarenhet är att man tror att andra ska tycka att man är så dålig, men det är nästan alltid ogrundat. Jag menar, om jag träffar någon som är dålig på svenska så tycker jag mest att den personen är modig som vågar försöka. Dessutom förstår man oftast vad det är som menas trots knackigt uttal :) Men ja, det är svårt att våga själv... Hjärnspöken!

Men vad duktig du är som enda kan klara en enklare konversation efter så lite tid! :bow: Jag läste franska på högstadiet och sedan en termin på universitetet men jag känner mig ändå fruktansvärt osäker på franskan och direkt efter kursen, när jag inte använde franskan alls, kändes det som att den inte givit mig någonting alls.

Ehh, nu ska vi inte överdriva här :angel: Det är nog förfärligt knackigt men jag tror att jag skulle göra mig förstådd hyfsat :p

Jag älskar också språk! Jag har dock lärt mig att för mig i alla fall gäller det att fokusera på ett språk ordentligt. Istället för som förut, då jag först pluggade franska och sedan italienska vilket bara medförde att jag kan två språk pyttelite och jättedåligt. Nu kommer jag i den närmaste framtiden bara satsa på spanskan, med mer studier till hösten, och franskan får helt enkelt vänta till spanskan är ordentligt befäst (alltså kommer det dröja länge).

Det har du absolut rätt i! Tycker du är så himla duktig med spanskan, så modigt av dig att våga prata så mycket dessutom! :bow: Tycker ofta att spanjorer har en tendens att prata så himla snabbt, är det svårt att hänga med? Kanske bara är jag som är ovan iofs :D
 
Känner igen det där, man måste våga prata! Min erfarenhet är att man tror att andra ska tycka att man är så dålig, men det är nästan alltid ogrundat. Jag menar, om jag träffar någon som är dålig på svenska så tycker jag mest att den personen är modig som vågar försöka. Dessutom förstår man oftast vad det är som menas trots knackigt uttal :) Men ja, det är svårt att våga själv... Hjärnspöken!
Ja men precis! Och enda sättet att få bort hjärnspökena är ju att prata prata prata :)

Ehh, nu ska vi inte överdriva här :angel: Det är nog förfärligt knackigt men jag tror att jag skulle göra mig förstådd hyfsat :p
Ja men ändå, riktigt bra ju! Min franska är direkt plågsam att lyssna på, plus att jag glömt typ alla verbböjningar. Det är ju tyvärr så det blir när man inte använder språket :(


Det har du absolut rätt i! Tycker du är så himla duktig med spanskan, så modigt av dig att våga prata så mycket dessutom! :bow: Tycker ofta att spanjorer har en tendens att prata så himla snabbt, är det svårt att hänga med? Kanske bara är jag som är ovan iofs :D
Tack! :) Känner mig rätt duktig faktiskt (som vågar, inte för att jag pratar bra eller så). Och ja -spanjorer pratar sanslöst snabbt och det är också just detta (hörförståelse) som majoriteten av eleverna har svårast för. Ibland funkar det bra för mig och så ibland förstår jag ingenting, beror mycket på hur korrekt personen pratar i övrigt. Men vissa pratar ju så snabbt att det är galet, inte ens min sambo hänger med jämt. När jag tittar på film måste jag alltid ha spanska subs men jag hoppas på att kunna öva upp även hörförståelsen i framtiden, är väl bara att nöta nöta nöta helt enkelt :)
 
Pratar bara svenska och engelska. Önskade att jag fick lära mig meänkieli i skolan, men det blev ett minoritetsspråk först i slutet av -99 och kravet var att man skulle kunna tala det för att få modersmålsundervisning. Tyvärr fick inte den äldre generationen tala något annat än svenska på lektioner och raster, och språket överlevde inte riktigt det... Har aldrig hört någon under 60-70 år tala flytande eller nära flytande meänkieli:(

Vad ledsen jag blir av att läsa detta :(. Att bli förvägrad sitt modersmål tycker jag är rent utsagt förjävligt för språket är trots allt en väldigt stor del av en människas identitet. Finns det ingen chans att du kan få läsa meänkieli nu?

För att svara på frågan så behärskar jag endast engelska utöver svenskan. Pratar engelska i princip dagligen då min arbetsplats är internationell. Jag skriver på akademisk engelska, undervisar på engelska och känner mig helt bekväm med språket i alla vardagliga samtal. Dock betraktar jag mig inte som flytande, och det märks särskilt i mer initierade diskussioner (om, säg, den globala ekonomin) med native english speakers. Där saknar jag ordförråd och finess och känner mig inte alls lika smart som jag gör på svenska.

Läste franska i skolan men har glömt typ allt. Var i Frankrike förra året och kunde inte kommunicera eller förstå ett jota. Önskar att jag var intresserad av språk för i teorin skulle jag älska att kunna flera stycken, men jag är helt enkelt inte tillräckligt motiverad :).
 
För att svara på frågan så behärskar jag endast engelska utöver svenskan. Pratar engelska i princip dagligen då min arbetsplats är internationell. Jag skriver på akademisk engelska, undervisar på engelska och känner mig helt bekväm med språket i alla vardagliga samtal. Dock betraktar jag mig inte som flytande, och det märks särskilt i mer initierade diskussioner (om, säg, den globala ekonomin) med native english speakers. Där saknar jag ordförråd och finess och känner mig inte alls lika smart som jag gör på svenska.
Det här reagerar jag alltid på när bukefalister skriver. Jag har haft många invandrade kollegor som bott i Sverige i många år och det skulle aldrig falla mig in att säga att de inte talar flytande svenska bara för att de inte har samma ordförråd och finess som på sitt modersmål. Därav blir den definitionen av flytande väldigt märklig för mig, som om vi skulle sitta och säga att mängder av nysvenskar minsann inte talar svenska flytande enkom pga detta.
 
@Mineur Hahaha fan vad pinsam jag är! Har ingen aning om vad det heter på svenska eller engelska, har bara tänkt att det heter så engelska också :o Men ja, sånt där där man ses ett par timmar per vecka för att prata två olika språk (vanligtvis). (fan, skrev till och med 'intercambio' i en annan tråd också :o)


Ja, man blir ju jädra self-conscious när man inte använder språket men lyckas du ragga upp henne så släpper det nog rätt snabbt ska du se :). Jag har varit superblyg med min spanska men nu pratar jag nästan mer än vanligt bara för att det är så kul att få använda språket liksom.


Ah, tänkte väl det! Stort tack till dig, återigen :). Bokade min spanskakurs genom just SI och det blev hur jädra bra som helst. Hade du inte tipsat mig hade jag inte haft nån aning. Så även om det aldrig blev nåt av med franskan var det kanon att jag startade den där tråden en gång i tiden :)

Äääsch, det var väl inte pinsamt? Bara väldigt internationellt :D

Ska jobba på det här med franskan, och om inte annat är jag rätt sugen på att flytta dit en sväng efter att jag tagit examen nästa år. Vore så himla kul om jag kunde befästa den på samma sätt som jag befäst engelskan!

Skoj med SI förresten, de är ju så överlägset bra jämfört med andra på marknaden! Särskilt jämfört med en som börjar på E och slutar på F...
 
För övrigt tycker jag det är jättetrist att läsa att så många känner sig osäkra när det kommer till att prata engelska. Ni skulle bara veta hur oerhört duktiga ni är egentligen (och ja, det kan jag nästan garantera att ni är utan att känna er) och vilken bra grund ni med största sannolikhet har. Vi svenskar är verkligen överlägsna på engelska jämfört med många andra länder och jag önskar bara att vi kunde börja tro på oss själva lite mer!
 
Äääsch, det var väl inte pinsamt? Bara väldigt internationellt :D

Ska jobba på det här med franskan, och om inte annat är jag rätt sugen på att flytta dit en sväng efter att jag tagit examen nästa år. Vore så himla kul om jag kunde befästa den på samma sätt som jag befäst engelskan!

Skoj med SI förresten, de är ju så överlägset bra jämfört med andra på marknaden! Särskilt jämfört med en som börjar på E och slutar på F...
:p

Åh men det är ju en suverän idé ju! Om du tar upp den lite smått och sedan flyttar ditt kommer du ju garanterat bli jätteduktig! Jag tänker samma om spanskan, att jag vill jobba så pass med den att den blir i princip som min engelska. Återstår att se om det är möjligt, men roligt vore det :).

Ja, jag har hört att de är bra och jag har bara bra saker att säga om dem; hjälpsamma, trevliga, svarar på mail på en gång, grymt bra skola etc etc :) Kan tänka mig att EF är dåliga!
 
Alltså åh, blir alldeles lycklig av att diskutera språk och att bo utomlands. Tänk så fantastiskt många möjligheter det finns här i världen :) :)
 
Vad ledsen jag blir av att läsa detta :(. Att bli förvägrad sitt modersmål tycker jag är rent utsagt förjävligt för språket är trots allt en väldigt stor del av en människas identitet. Finns det ingen chans att du kan få läsa meänkieli nu?

Jag har förvisso alltid sett svenskan som mitt modersmål som så, men självklart känns det surt att aldrig ha fått chansen att lära mig språket som liksom... Tillhör en. Värst är ju dock att språket dör ut tillsammans med den äldre generationen, eftersom att ingen i den yngre har fått vettiga kunskaper i det. Dom flesta i min ålder kan enstaka ord och meningar, samt förstår övergripande vad ett samtal handlar om genom att snappa upp ord här och där. Men prata ens nästan lika flytande som t ex mina morföräldrar? Inte en chans.

Det finns inga utbildningar vad jag vet, däremot försöker jag lära mig på egen hand. På senaste har det ju uppmärksammats mer och mer att språket försvinner, så nu finns det t.o.m ordböcker :)
 
Alltså, jag tänker ofta att flerspråkighet är den färdighet som imponerar allra mest på mig. Visst, kunna dreja en kruka är coolt, men att prata flera språk... Wow, liksom! Jag är så avundsjuk på de (få) vänner som har ett extra språk utöver svenskan med sig hemifrån, och som får ytterligare två eller tre genom skolan. Själv pratar jag svenska (modersmål) och engelska (flytande). Även franska på extremt knackig skolnivå (typ, shö vådrä ön tart å pomm sivvoplä) och viss läsförståelse av italienska efter två år på gymnasiet.

Engelskan har jag efter ett halvår i Australien, tre år på universitetet i UK samt nu arbete på en engelskspråkig ambassad. Jag tänker dock ibland exakt som @snow här ovan att jag inte skulle klara mig i en initierad konversation om ett obskyrt specialämne. Men då försöker jag tänka att det skulle jag nog inte på svenska heller :)
 
@Manza Jag är också SÅ avundsjuk på dem som har språk med sig hemifrån! En kille jag gick ut med förut hade svenska och kurmanci som modersmål och utöver det god engelska och flytande tyska efter att ha bott i Tyskland. Så jädra mycket bättre än att bara ha jädrans svenska med sig hemifrån :p

Jag är glad nu när jag äntligen är på väg att tala ytterligare ett språk flytande för just som du tycker jag att språk är värda så mycket, det är liksom svårt att jämföra med andra kunskaper på nåt vis. För mig i alla fall. Och att gå från knackig halvdassig nivå till att faktiskt kunna prata är värt SÅ otroligt mycket.
 
@niphredil Jag var tvungen att googla kurmanci :o men nu känner jag mig upplyst! Och ja, jädrans svenska... Så jädrans OANVÄNDBART!! Mina kompisar i UK som bara "ooohhhh you're bilingual that's amaaaaziiiiing", och jag typ "eh visst, men det pratas ju bara av svenskar...". Mutter mutter :down:
 
Kan lika gärna svara själv också :)

Vilka språk talar du?
Svenska, engelska, och så lite spanska

På vilken nivå?
Svenska modersmål, engelska flytande, spanska på nybörjarnivå.

Hur har du lärt dig språket?
Engelska i skolan och spanska under tre månader i en skola här i Madrid.

Hur håller du det vid liv?
Fram till för några veckor sedan har jag talat engelska dagligen så engelskan håller igång sig själv samtidigt som den står på en bra grund (god kunskap sedan tidigare, universitetsstudier på engelska, utlandsjobb etc).
Spanskan kämpar jag med i skolan, talar endast spanska hemma med min sambo samt tittar på TV/lyssnar på musik och läser en bok. Det är kämpigt men bara att jobba på :).

På vilka sätt har du användning för språken/känner du att de berikar dig på något särskilt vis?
Spanska vill jag kunna eftersom det är min sambos modersmål. Dessutom är det ett stort och användbart språk och utöver det jävligt coolt :D. Engelskan är ju en nödvändighet nuförtiden och något som jag mest ser som en förlängning av svenskan typ, nåt jag måste behärska väl för att kunna fungera.

Jag har tidigare pluggat franska (högstadiet + en termin på uni) samt italienska (två år gymnasiet) men jag räknar dem inte som språk jag kan. Har okej läsförståelse men skulle inte kunna hålla igång en mer än väldigt vardaglig konversation på franska och på italienska inte alls, så det känns väldigt fel att räkna dem som mina språk. Spanska däremot känns mer passande i och med att jag faktiskt använder det och vet att jag behärskar det i dagligt tal :).
 
@niphredil Jag var tvungen att googla kurmanci :o men nu känner jag mig upplyst! Och ja, jädrans svenska... Så jädrans OANVÄNDBART!! Mina kompisar i UK som bara "ooohhhh you're bilingual that's amaaaaziiiiing", och jag typ "eh visst, men det pratas ju bara av svenskar...". Mutter mutter :down:
Men eller hur! Vi måste ju vara tvåspråkiga, finns ju ingen jävla användning för vårt språk! Spanska klarar du dig på i massa länder, franska och engelska likaså. Men svenska - så jäääädra oanvändbart :p
 
Vilka språk talar du?
Svenska, engelska, spanska och tyska.

På vilken nivå?
Svenska modersmål
Engelska flytande
Spanska har varit god, men numera lite ringrostig
Tyska på turistnivå (beställa mat, öl, hotellrum etc)

Hur har du lärt dig språket?
Engelska i skolan (inkl fil kand) och spanska på gymnasiet plus under de sju månader jag bodde i Spanien. Tyska har jag endast lärt mig i skolan.


Hur håller du det vid liv?
Engelskan främst genom film och TV-serier samt semestrar i engelskspråkiga länder och umgänge med utländska vänner och bekanta. Spanskan via semestrar i Spanien och Sydamerika samt med appen Duolingo. Lyssnar på en del spansk musik och läser (enklare) spanska böcker.


På vilka sätt har du användning för språken/känner du att de berikar dig på något särskilt vis?
Engelska är ett baskrav för många av de jobb som jag kan tänka mig att söka längre fram. Gillar att titta på film/TV utan irriterande textning. Tycker även att en del böcker är bättre på originalspråk och en del facklitteratur översätts inte alls.

Jag är hispanofil och vill därför gärna utveckla spanskan och känna mig säkrare när jag pratar. Spanska är det vackraste språk jag vet och väldigt uttrycksfullt!

Hade mycket nytta av spanskan i Sydamerika, speciellt i Bolivia. Många vi träffade på blev jätteglada av att kunna prata spanska med mig.

Är väldigt sugen på att åka iväg på en intensivkurs, men skulle behöva ha mer semester för att hinna med allt jag vill göra.
 
Det här reagerar jag alltid på när bukefalister skriver. Jag har haft många invandrade kollegor som bott i Sverige i många år och det skulle aldrig falla mig in att säga att de inte talar flytande svenska bara för att de inte har samma ordförråd och finess som på sitt modersmål. Därav blir den definitionen av flytande väldigt märklig för mig, som om vi skulle sitta och säga att mängder av nysvenskar minsann inte talar svenska flytande enkom pga detta.

Det beror väl på hur man definierar ordet "flytande"? Jag menar flytande ungefär som "att man kan tala språket fritt utan att staka sig och behöva leta efter ord". Jag talar inte om någon brytning eller accent nu utan hur bekväm man är med att använda språket i de situationer man normalt befinner sig i. Jag märker när jag för mer avancerade diskussioner på engelska att jag inte kan uttrycka mig på det sätt som jag skulle önska (märk väl, mitt exempel med en diskussion om global ekonomi är ett fullt normalt ämne för mig, dvs inget obskyrt specialämne där jag inte behärskar terminologin). Ofta kan jag prata runt ord och göra mig förstådd, men jag skulle ha en helt annan kapacitet i samma diskussion på svenska. Därför ser inte jag mig som flytande :).

Dock är det lite paradoxalt från min sida, för jag skulle i likhet med dig inte säga att nysvenskar inte talar flytande svenska om de gör de språkliga missar som jag gör på engelska. Så jag ställer nog högre krav för "flytande" när det gäller mig själv än när det gäller min omgivning (överdrivet självkritisk?).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 669
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp