Vad talar du för språk?

pratar främst engelska utöver svenskan. Blev överöst av beröm från våra amerikanska släktingar för att jag pratade så pass bra och hade så bra ordförråd, innan hade jag väl kanske räknat mig som en 6a på en skala mellan ett och tio där tio är supersäkert och ett är turistfraser utan rätt uttal eller knappt förståelse, och fem är "tar sig fram och gör sig förstådd en inte så mkt mer". Efter berömmet har jag börjat definiera min engelska som en klar åtta... och tycker att det inte alls är orimligt av mig att vilja bo i engelskspråkigt land ett tag...

Tyskan pratar jag nog 3 på skalan. Förstår en del men inte tilrläckligt för att hänga med helt i tv-program eller samtal som inte anpassats till nybörjarnivå. Läsa kan jag bättre än höra och tala, men ah. Använder knappt tyskan alls.
 
Ja nu inser jag att detta enbart är hästmänniskor jag tänker på, och vi är ju rätt vana att prata med danskar och tyskar. Jag har t.ex. svårare för norska.
Kan hända att jag har helt fel också! Kanske bara förutsätter att alla är som jag :angel: ;)
 
pratar främst engelska utöver svenskan. Blev överöst av beröm från våra amerikanska släktingar för att jag pratade så pass bra och hade så bra ordförråd, innan hade jag väl kanske räknat mig som en 6a på en skala mellan ett och tio där tio är supersäkert och ett är turistfraser utan rätt uttal eller knappt förståelse, och fem är "tar sig fram och gör sig förstådd en inte så mkt mer". Efter berömmet har jag börjat definiera min engelska som en klar åtta... och tycker att det inte alls är orimligt av mig att vilja bo i engelskspråkigt land ett tag...

Tyskan pratar jag nog 3 på skalan. Förstår en del men inte tilrläckligt för att hänga med helt i tv-program eller samtal som inte anpassats till nybörjarnivå. Läsa kan jag bättre än höra och tala, men ah. Använder knappt tyskan alls.
Finns inget bättre än att få beröm för sitt språk :D :) Jag känner dock ofta att folk är väldigt artiga och tycker att alla svenskar alltid får beröm typ, så antingen är vi alla suveräna eller så är folk himla snälla :D. En snubbe i min klass, från London, sa just detta - att alla skandinaver han nånsin träffat talar amazing English. Huruvida han var snäll eller ärlig har jag ingen aning om. Men självförtroende gör ju grymt mycket för ens utveckling också så egentligen är det ju skit samma tycker jag. Ofta kan man ju mer än man tror, när man väl slappnar av lite och liksom kommer igång :)
 
trodde jag förstod danska och norska men alltså - pojkvännen är halvdansk och jag har träffat ett fåtal danskar ur hans släkt - jag sitter och gapar och förstår ingenting och gör mitt bästa för att åtminstone SE trevlig ut, när jag knappt ens svarar på tilltal. Ser väl inte fram emot danmarkssemestern iår sådär jättemycket...
 
Finns inget bättre än att få beröm för sitt språk :D :) Jag känner dock ofta att folk är väldigt artiga och tycker att alla svenskar alltid får beröm typ, så antingen är vi alla suveräna eller så är folk himla snälla :D. En snubbe i min klass, från London, sa just detta - att alla skandinaver han nånsin träffat talar amazing English. Huruvida han var snäll eller ärlig har jag ingen aning om. Men självförtroende gör ju grymt mycket för ens utveckling också så egentligen är det ju skit samma tycker jag. Ofta kan man ju mer än man tror, när man väl slappnar av lite och liksom kommer igång :)
haha jo absolut, upplever också att många är superartiga och tycker att alla är fantastiska, fastän man själv hör tt personen tålks värri guud swinglish tänkju verri match. Men berömet i samband med att jag kände att jag inte var så begränsad i mitt språk var en självförtroendeboost! :)
 
Jag pratar engelska och tyska. Engelskan är väl fortfarande något bättre än tyskan men jag använder tyskan betydligt mer då jag använder den i princip dagligen med min pojkvän. Å andra sidan får man mycket engelska gratis genom musik, film och litteratur. Att kunna språk är en fantastisk väg in en nya kulturer :)
 
haha jo absolut, upplever också att många är superartiga och tycker att alla är fantastiska, fastän man själv hör tt personen tålks värri guud swinglish tänkju verri match. Men berömet i samband med att jag kände att jag inte var så begränsad i mitt språk var en självförtroendeboost! :)
Menade inte att du inte är duktig! Såg nu att det kan tolkas som så. Sorry för det! Och ja, känslan av att inte vara begränsad är ju suverän och egentligen det enda som spelar roll - kan man använda språket, känna sig obehindrad i det och kommunicera utan problem är det ju fantastiskt i sig liksom :)
 
Menade inte att du inte är duktig! Såg nu att det kan tolkas som så. Sorry för det! Och ja, känslan av att inte vara begränsad är ju suverän och egentligen det enda som spelar roll - kan man använda språket, känna sig obehindrad i det och kommunicera utan problem är det ju fantastiskt i sig liksom :)
haha jag vet. kände mig inte påhoppad/nertryckt/osv. Vilket man kan tolka mitt inlägg som. Aja. :D
 
Har svenska som modersmål och annars kan jag väl typ engelska men börjar tappa det lite, speciellt talet eftersom man aldrig använder det längre! Har inga problem att se filmer utan text eller läsa engelska texter på nätet men dom gånger jag är utomlands så blir jag oftast jättemesig och vågar knappt säga något!

Läste franska i högstadiet, och tja nej jag kan inte det mer än något ord, skulle säga att jag kan lika mycket franska i nuläget som jag kan några ord på tyska via internet och finskan via släkten som brukar gilla att retas och säga finska ord när dom är på besök fast dom är svensktalande!
 
Vilka språk talar du?
Förutom svenskan då, engelska.

På vilken nivå?
Helt flytande, ungefär på samma nivå som svenska.

Hur har du lärt dig språket?
Genom att bo i USA i ett flertal år och plugga på universitet där.

Hur håller du det vid liv?
Är gift med en amerikan och vi pratar nästan uteslutande engelska med varandra. Jobbar på en engelskspråkig förskola.

På vilka sätt har du användning för språken/känner du att de berikar dig på något särskilt vis?
Använder språket i mitt arbete - varje dag :)!
 
Vilka språk talar du?
Förutom svenska, så kan jag även finska och engelska. Även lite franska och tyska. Norska förstår jag relativt bra (beroende på dialekt), men kan inte tala själv.

På vilken nivå?
Svenska är modesmål, engelska ganska bra. Finska helt acceplabelt, kan förstå, tala och göra mig förstådd, men grammatikaliskt är min finska inte helt korrekt. I franska och tyska har jag endast grundkunskaper. Tyvärr har jag glömt en hel del. Norskan förstår jag (beroende på dialekt), relativt bra - förutom att det är lite lika svenska så har jag läst lite norska i skolan (där det visserligen gick mest ut på att förstå skriven och talad norska).

Hur har du lärt dig språket?
Alla förutom svenskan har jag lärt mig i skolan. Finska och engelska i lågstadiet, franska i högstadiet/gymnasiet och tyska i gymnasiet.

Hur håller du det vid liv?
Största delen av mitt umgänge är på svenska, men eftersom jag bor i Finland så talar jag ändå finska så gott som varje dag.
Engelskan via filmer, serier, internet o.s.v. Talar det tyvärr inte så ofta som jag skulle vilja. Tyska och franska håller jag dessvärre inte vid liv (men funderar på att fortsätta läsa en av dem vid universitetet).
 
Pratar bara svenska och engelska. Önskade att jag fick lära mig meänkieli i skolan, men det blev ett minoritetsspråk först i slutet av -99 och kravet var att man skulle kunna tala det för att få modersmålsundervisning. Tyvärr fick inte den äldre generationen tala något annat än svenska på lektioner och raster, och språket överlevde inte riktigt det... Har aldrig hört någon under 60-70 år tala flytande eller nära flytande meänkieli:(
 
Vilka språk talar du?
Förutom svenska, som ju är mitt modersmål, talar jag tyska och "svengelska".

På vilken nivå?
Svenska - Helt flytande på alla vis, är ju mitt modersmål
Tyska - Kan läsa och förstå det allra allra mesta, men kan själv råka göra något enstaka grammatikfel eller så, så "kan väl språket" till kanske 80-90% skulle jag väl säga.
"Svengelska" - Som benämningen antyder, kan jag inte särskilt mycket engelska. Jag förstår det hyffsat i tal och skrift, men när jag själv ska uttrycka mig tar det stopp. Det låter som typ "svenska med engelsk dialekt" tycker jag och skriftligt blir det bara pannkaka :p

Hur har du lärt dig språket?
Svenska - Modersmål
Tyska - Jag är 25% tysk, så tyskan har varit närvarande hela mitt liv. Lärde mig att förstå enklare tyska redan innan jag började läsa det i skolan. Så nu har jag läst det hela högstadiet, och i nuläget t.om. Steg 3 på gymnasiet (med A/MVG som betyg :D).
"Svengelska" - Försökt lära mig det i skolan. Det har väl gått sådär...

Hur håller du det vid liv?
Svenska - Använder det dagligen.
Tyska - Pratar en del med min tyska släkting, läser mycket tyska artiklar/annat på nätet och har ju det även som ämne i skolan.
"Svengelska" - Har det i skolan, läser enstaka artiklar eller liknande på nätet.

På vilka sätt har du användning för språken/känner du att de berikar dig på något särskilt vis?
Svenska - Utan det hade jag väl varit rätt körd i det här avlånga landet :grin:
Tyska - Kan ju prata med den delen av släkten tack vare det. Känns även bra att kunna ett "3:e språk" så att säga.
"Svengelska" - Har väl mest varit till besvär nu, känner inte att jag haft överdriven användning för det, men lär ju användbart när jag senare ska jobba...

Så att någon inte bli förskräckt och undrar hur en så ung människa idag inte kan kunna bra engelska:
I de skolor jag gick började man först med engelska undervisning "på riktigt" i årskurs 6, vilket även var då jag började med tyskan "på riktigt". Och då jag redan efter dag 1 insåg att tyskan var mycket enklare har jag medvetet satsat lite mer på det. Sen är det uppenbarligen så att jag och engelsk gramatik inte riktigt är "the perfect match" :p
 
Svenska - det är mitt modersmål så det skulle jag säga att jag har rätt bra koll på ;) Dock har den akademiska svenskan kommit först nu på senare år när jag börjat läsa på universitetet. Så det skulle en kunna räkna som språkutveckling iallafall!

Tyska - läste det i 6 år i skolan. Förstår halvbra i text, lite sämre i tal och kan väl göra mig någorlunda förstådd när jag vill köpa en döner. Men tror det finns mycket kunskap som skulle återkomma om jag bara hade tagit upp det igen. Underhåller det genom att snacka tyska när jag är full (:D) eller genom att tillsammans med min svåger översätta hejaklacksramsor till tyska i brist på annan aktivitet.

Engelska - har väl en helt okej förståelse, kan tycka vissa filmer/serier är kluriga att kolla på utan subs, dock räcker det ofta då med engelska. Har väldigt dåligt självförtroende när jag talar engelska, vilket är något jag verkligen måste jobba med då det är väldigt störigt. Har börjat lära mig någorlunda att läsa akademiska texter på engelska, men det tar en jävla lång tid.

Mandarin - läste det i ett år på gymnasiet. Kommer ihåg siffrorna och lite småord. Några tecken också. Det hade varit skoj att kunna bättre!
 
Jag är född i en finlandssvensk familj, men pratar mest finska eftersom de flesta kompisar haft finska som modersmål. De har dock alla gått i svensk skola. Vår skola hade skild finska- och svenskaundervisning beroende på modersmål. De med finska som modersmål hade givetvis lite mer komplicerad skolfinska, medan vi med svenska som modersmål satsade mera på att klara grunderna.

Min fästman är finsk, och jag talar mest finska på jobbet också. Känner att jag hade tappat svenskan totalt ifall jag inte hade hängt på buke...

Engelska har alltid varit viktigt för mig, och jag läser böcker endast på engelska (sedan 13-årsåldern). Jag har naturligtvis inte fullständig vokabulär, men känner att jag annars pratar så gott som flytande. Jag hängde en del på amerikanska chattsidor i ungdomen, och var sjukligt besatt av att analysera låttexter. Där fastnade engelskan ganska bra. Sen är ju de flesta tv-program på antingen engelska eller finska (textat antingen till finska eller svenska).

Det intressanta är hur jag kan klara ett språk perfekt i en situation, medan jag är rätt hjälplös i en annan. Ta t.ex. biltermer kan jag nästan uteslutande på finska, samma sak hästtermer.
 
Vad språkbegåvad Buke är :bump:

Svenska: Mamma är svensk, och jag har bott i Sverige i några år, men jag märker att svenskan måste hållas igång så den inte blir sämre. Särskilt stavningen!

Holländska: Holland är jag född och uppvuxen och talar fortfarande flytande.

Engelska: När jag flyttade till USA så trodde jag att jag kunde tala flytande. Det kanske jag kunde, men inte på universitetsnivå :p Nu efter studierna kan jag med säkerhet säga att jag talar flytande engelska.

Tyska: Jag har varit mycket i Tyskland men vågar inte prata så mycket. Jag förstår inte allting heller men jag kan hålla en nybörjarkonversation.

Franska: Studerade franska i skolan men jag har glömt nästan allting. Jag lärde mig i stort sett bara fransk grammatik, men när använder man fransk grammatik om man inte jobbar eller pluggar i Frankrike??

Frisiska: Jag har mycket släkt och vänner där ifrån. Jag har alltid varit lite intresserad i språket och jag kan ha en enkel konversation.

Danska och Norska: Jag förstår nog det mesta, Särskilt Norska tycker jag inte är svårt att förstå. Tala där emot är en helt annan femma, jag vågar inte.
 
Svenska såklart, mitt modersmål.

Engelska - jag skulle inte kalla mig flytande men klarar mig utan problem i vardagen. Förutom skolundervisning har jag läst böcker på engelska sedan jag var 11 år, har bott i USA i 7 månader och ser ofta serier och filmer utan textning. Skulle dock behöva öva på talet, blir ofta lite osäker innan jag kommit igång. Skulle älska att få prata engelska lite mer till vardags!

Tyska - har läst en termin på universitetet och försöker nu komma tillbaka till nivån jag hade efter den kursen. Förstår enklare texter och skulle väl kunna hanka mig fram i enklare konversationer. Har egentligen ingen direkt användning av språket mer än för skojs skull :D

Sen har jag läst spanska i 5 år i skolan också, trots det förstår jag numera bara lite ord här och var :p

Jag älskar språk! Skulle gärna lära mig flera men man måste ju underhålla det också. Är superimponerad av alla som kan många språk :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 669
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp