Vad står i lagen?

Sv: Vad står i lagen?

Folk kommer aldrig acceptera varken att förbjuda katter helt i tätorter, eller att de ska få springa fritt.
Det är helt omöjligt att anpassa reglerna så de passar alla.
Endel bryr sig inte om katter skiter i rabatten/sandlådan varenda dag, medan andra blir förbannade bara en katt genar över ena hörnet av deras gräsmatta.

Blir man extremt "störd" av katter, försök ta upp det med katternas ägare direkt. Försök komma fram till en kompromiss (t.ex att ägaren ersätter skador/plockar skit eller så). Inte alltid det går, men det är värt ett försök.
Om man inte lyckas med ovanstående eller tycker man att det är en dålig idé, kan man ju alltid försöka med att stängsla in sin tomt eller försöka med diverse sprayer, citronskal, presenningar o dylikt för att hålla katterna från de ställen man inte vill ha dem. Inte särskilt smidigt, kanske inte "ditt jobb", kanske inte "rättvist" men det är oftast den som stör sig på något som får ta tag i det.. Sen kommenterar jag inte hurvida det är "rätt eller fel" men så är det att bo nära andra människor, inte bara när det gäller katter.

"Good fences make good neighbors."

Tyvärr är det där med att ersätta skador inte så jäkla kul alla gånger. Hos mig har problemet varit att grannars katter smiter in till mig. Jag bor i lägenhet och tidigare bodde jag i en lägenhet utan trapphus så katterna kunde sitta och lurpassa och tokspringa in i min lägenhet. Jättekul när man har nyfödda kattungar och en mamma katt och pappa katt som i ärlighetens namn är beredda att mörda inkräktare.

Jättekul med tanke på smittorisken också. :crazy:

Skador som kan uppstå i en sådan situation kan lätt bli oersättlig.

Håller med Belethien :bow:

Dessutom kan katter sprida toxoplasmos. Även om den smittvägen är ovanlig så kan det ske. Ett sätt att undvika det är att tömma kattlådan varje dag så ovocystorna (äggblåsor) inte hinner bli infektionsdugliga. Det är inte så lätt om man har en katt som springer o skiter i rabatten och man är trädgårdsinteresserad.

Dessutom kan katter sprida toxoplasmos. Även om den smittvägen är ovanlig så kan det ske. Ett sätt att undvika det är att tömma kattlådan varje dag så ovocystorna (äggblåsor) inte hinner bli infektionsdugliga. Det är inte så lätt om man har en katt som springer o skiter i rabatten och man är trädgårdsinteresserad.

Aldeles riktigt
Min mamma drabbades av toxoplasmos När hon va gravid med mig. Med påföljd så har jag en synskada. Det kan bli svåra handikapp av denna sjukdom.
Så det sprids i sanlådor i villaområde , radhusområde mm. Å då även i trädgårdar i rabatter. Alla gravida kvinnor skall aktasig för denna smitta.
Så katter sprider sjukdommar.
På landet är det ofta långt i från grannar. Man har ofta stora marker. Typ gårdar. Då är dom ofta ute i skogen. mm Jag har själv 2 katter
O jag har skog o åkrar runt.

Ok, katter kan sprida sjukdommar. Men i ärlighetens namn, är detta ett så otroligt vanligt och stort problem i dagens samhälle att man ska tvingas att ha förbud mot lösa katter ? Hur ska man göra med de personerna som lider av svår pollenallergi? Ska man såga ner alla träd och asfaltera alla trädgårdar? Det kanske inte är alla i mitt grannskap som uppskattar min fina syren buske när den blommar, ska jag såga ner den med tanke på alla allergiker? Ska vi fälla våra björkar oxå?

Ni kanske tycker att jag drar saken till sin spets men det å andra sidan tycker jag att ni oxå gör det.

Ok, katter kan sprida sjukdommar. Men i ärlighetens namn, är detta ett så otroligt vanligt och stort problem i dagens samhälle att man ska tvingas att ha förbud mot lösa katter ? Hur ska man göra med de personerna som lider av svår pollenallergi? Ska man såga ner alla träd och asfaltera alla trädgårdar? Det kanske inte är alla i mitt grannskap som uppskattar min fina syren buske när den blommar, ska jag såga ner den med tanke på alla allergiker? Ska vi fälla våra björkar oxå?

Ni kanske tycker att jag drar saken till sin spets men det å andra sidan tycker jag att ni oxå gör det.

Toxoplasmos är tillräckligt allvarligt för att gravida kvinnor ska avrådas från att äta icke-genomstekt kött, gräva i rabatter, rensa kattlådor... ibland rekommenderas de att helt sonika göra sig av med katterna (vilket givetvis är att ta i). Katten anses vara den huvudsakliga smittovärden. Toxoplasmos kan orsaka väldigt allvarliga fosterskador. Under graviditetens tidiga skede kan infektion orsaka missfall.

Har man så svår pollenallergi att man inte kan existera under pollensäsongen är det lämpligt att hyposensibilisera sig, att få remiss för det om man blir allvarligt sjuk av pollen lär inte vara så svårt. Vem som helst förstå att det inte är realistiskt att asfaltera hela Sverige pga. pollenallergi.

Det är dock fullt realistiskt att djurägare får ta ansvar för sina djur! Är det för mycket begärt?

Har man så svår pollenallergi att man inte kan existera under pollensäsongen är det lämpligt att hyposensibilisera sig, att få remiss för det om man blir allvarligt sjuk av pollen lär inte vara så svårt. Vem som helst förstå att det inte är realistiskt att asfaltera hela Sverige pga. pollenallergi.

Det är dock fullt realistiskt att djurägare får ta ansvar för sina djur! Är det för mycket begärt?

Javisst förstår jag att det är orealistiskt att asfalterar hela sverige pga pollenallergi, visst tog jag i när jag skrev mitt förra inlägg, men jag blir faktiskt trött när katterna helt plötsligt blev stora och farliga smittobärare, visst KAN de föra smitta men hur MÅNGA fall finns det per år där folk blir sjuka PGA katterna som går lösa i samhället?

Självklart är det inte orealistiskt att begära att djurägare ska ta ansvar för sina djur, men att år 2008 kräva att katter i tätbebyggt område ska kopplas,låsas in, stängslas in osv tycker jag är alldeles för mycket begärt. Jag tror att lösa katter är mer ett störningsmoment än ett allvarligt problem. Det finns mycket som stör mig, bla alla oansvarig föräldrar som låter sina ungar härja fritt, men inte kräver jag att föräldrar ska låsa in sina ungar eller skaffa övervakning till dem när de går utanför dörren.

Vi får alla ha våra åsikter självklart. Och tycker du att lösa katter ska förbjudas så gör ju du det, jag gör det inte och jag förstår att jag inte kan påverka dig att tycka annorlunda likasom du inte kan påverka mig till att låsa in min katt. Önskar dig en trevlig dag, här ser det ut som det blir lika vackert väder som det varit de senaste dagarena! Mvh cissi

Javisst förstår jag att det är orealistiskt att asfalterar hela sverige pga pollenallergi, visst tog jag i när jag skrev mitt förra inlägg, men jag blir faktiskt trött när katterna helt plötsligt blev stora och farliga smittobärare, visst KAN de föra smitta men hur MÅNGA fall finns det per år där folk blir sjuka PGA katterna som går lösa i samhället?

Självklart är det inte orealistiskt att begära att djurägare ska ta ansvar för sina djur, men att år 2008 kräva att katter i tätbebyggt område ska kopplas,låsas in, stängslas in osv tycker jag är alldeles för mycket begärt. Jag tror att lösa katter är mer ett störningsmoment än ett allvarligt problem. Det finns mycket som stör mig, bla alla oansvarig föräldrar som låter sina ungar härja fritt, men inte kräver jag att föräldrar ska låsa in sina ungar eller skaffa övervakning till dem när de går utanför dörren.

Vi får alla ha våra åsikter självklart. Och tycker du att lösa katter ska förbjudas så gör ju du det, jag gör det inte och jag förstår att jag inte kan påverka dig att tycka annorlunda likasom du inte kan påverka mig till att låsa in min katt. Önskar dig en trevlig dag, här ser det ut som det blir lika vackert väder som det varit de senaste dagarena! Mvh cissi

Det är inte fråga om hur många som smittas utan hur allvarligt. De gravida kvinnor som blir smittade av katter bryr sig nog mer om ifall fostret överlever än om kattens frihet. Rotterö hade tur och klarade sig med en ögonskade men kunde lika gärna ha fått svåra hjärnskador eller dött.

Och jag tror inte att barn går in i folks hus och lägenheter så som katter gör. Dessutom skickar inte föräldrar ut sina barn när dom har t.ex mässlingen så dom kan smitta andra.

Om du absolut måste ha katten ute och inte vill stängsla in trädgården borde du först prata med dina grannar så du vet om de har något emot att ha katten springandes i sina trädgårdar. Annars kanske katten en dag försvinner.

/Yefrem, vars kamrat håller katten inne nu när grannfrun är gravid

Ungefär 100 gravida kvinnor per år smittas med toxoplasmos. Det totala antalet smittade människor är givetvis större, men det är endast för foster smittan utgör en allvarlig fara. Jag tvivlar även på att man har koll på hur många av de missfall som sker årligen det är som sker pga. toxoplasmos. De fall man känner till handlar antagligen om foster som skadas, inte som dör i tidigt skede. För de som förlorar ett barn pga. denna smitta eller som får ett skadat barn pga. den är det nog inte en spottloska i havet.

Just för att det är år 2008 trodde jag att det gick att få människor att förstå varför det inte är lämpligt att ha katter lösa i tätort. Vi är mer upplysta nu än vi var förr och att stängsla in katterna är inte så hemskt som du vill få det att låta som.

Det är farligt för katten att vara ute i tätort och det är ett enormt grannproblem. Skitsamma vad lagen säger, folk kan i normala fall inte vara hemma dygnet runt för att vakta sina gårdar. Något som krävs för att man ska kunna freda sig mot alla utekatter. En väldigt stor del av de som har utekatter tar inte ansvar för dem eller för vad de orsaka så förklara för mig varför de människorna ska ha rätt att ha sina katter lösa ute?

Och jag tror inte att barn går in i folks hus och lägenheter så som katter gör. Dessutom skickar inte föräldrar ut sina barn när dom har t.ex mässlingen så dom kan smitta andra.

Yeah right att inte föräldrar skickar i väg sina ungar med smittbara sjukdommar:grin::grin::grin:. Har en kompis som är lärare och kan bara säga att hon har skickat hem x antal ungar med magsjuka i vinter där föräldrar inte hållt dem hemma tillräckligt länge när de varit sjuka.

Barn skräpar ner, barn väsnas osv. Det spelar mig ingen roll, även om jag inga har så gillar ja ungar ändå.

Yeah right att inte föräldrar skickar i väg sina ungar med smittbara sjukdommar:grin::grin::grin:. Har en kompis som är lärare och kan bara säga att hon har skickat hem x antal ungar med magsjuka i vinter där föräldrar inte hållt dem hemma tillräckligt länge när de varit sjuka.

Barn skräpar ner, barn väsnas osv. Det spelar mig ingen roll, även om jag inga har så gillar ja ungar ändå.

Men om dina grannars ungar är och stör i din trädgård, sparkar sönder buskar och pissar på dina möbler kan du nog räkna med att myndigheter kommer blandas in om föräldrarna inte tar tag i ungarna.

Och smittbärande ungar skickas hem, vem skickar hem en smittbärande katt?

Och smittbärande ungar skickas hem, vem skickar hem en smittbärande katt?

Ja och då har de redan smittat ner någon annan:grin:. Hörde om en lärare som insjuknat i magsjuka 2gånger inom kort tid pga ungar kommit till skolan med smittan.

Tror nog att fler missfall är pga rökning, droger, alkohol, stress, övervikt, näringsbrist än smittor från katter. Det är vad jag tror.

Du och jag kommer aldrig att tycka samma, men så länge det inte finns en lag på att man inte får ha lösa katter så får man leva med lösspringande smittobärande, trädgårdsmarodörer, billacksrepande katter runt omkring sig.

Ja och då har de redan smittat ner någon annan:grin:. Hörde om en lärare som insjuknat i magsjuka 2gånger inom kort tid pga ungar kommit till skolan med smittan.

Tror nog att fler missfall är pga rökning, droger, alkohol, stress, övervikt, näringsbrist än smittor från katter. Det är vad jag tror.

Du och jag kommer aldrig att tycka samma, men så länge det inte finns en lag på att man inte får ha lösa katter så får man leva med lösspringande smittobärande, trädgårdsmarodörer, billacksrepande katter runt omkring sig.

Barn kommer iaf sällan dragandes med dödliga sjukdomar. Katter kan som sagt sprida både zoonosen toxoplasmos men mellan katter kan de även sprida kattpest, FIV och FeLV. I Norge hade de ett FIV-utbrott bland utekatter för några år sedan. I Finland har de haft ett utbrott med FeLV bland utekatter. I Sverige har vi årligen små epidemier med kattpest.

*kl*

Intressant diskussion.

Katter får gå lösa även i tätorter.

Grannarna får freda sig om de inte vill ha kattbesök men de får inte på något sätt skada katten.

Så är det.

Är det INGEN i den här tråden som har testat den elektroniska kattavskräckaren som någon här lade in en länk till?

Om den funkar är det ju ett skitenkelt sätt att hålla katterna borta från trädgården - slut på tjafset.

*kl*

Intressant diskussion.

Katter får gå lösa även i tätorter.

Grannarna får freda sig om de inte vill ha kattbesök men de får inte på något sätt skada katten.

Så är det.

Är det INGEN i den här tråden som har testat den elektroniska kattavskräckaren som någon här lade in en länk till?

Om den funkar är det ju ett skitenkelt sätt att hålla katterna borta från trädgården - slut på tjafset.

Enligt killen i Grannfejden som hade kattavskräckare så funkade den inte helt och hållet. Katter kom fortfarande in i garaget/carporten (kommer inte ihåg vad han hade).

Även om man för tillfället har lagen på sin sida kan man ju ta hänsyn till sina medmänniskor. Jag får förvara mina katter i rum om 6 kvm bara det finns fönster och det är 2 m i tak och de har tillgång till klös- och klättermöjligheter, låda, mat och vatten. Jag håller dock givetvis inte mina katter på det viset även fast lagen tillåter det.

Jag tyckte han sa på slutet att den var synnerligen effektiv och att de inte haft några problem med kattskit på trappan efter att han fått en till av medlarna.

Hänsyn är något subjektivt.

Ska en kvinna i kvarteret som störs av lösgående katter gå runt till alla kattägande grannar och be dem att antingen stänga in katterna, be dem gå koppelpromenader eller bygga rastgårdar? För det är väl de åtgärderna kattägarna kan göra.

Eller kan hon testa en kattavskräckare och få iväg 9 av 10 katter i trädgården.

Det är väl rimligt att kattägarna försöker hålla sina katter inomhus mer och att DE köper kattavskräckare till henne. Att de bekostar de extra utgifter hon får för att hålla deras katter borta.

Det är väl rimligt att kattägarna försöker hålla sina katter inomhus mer och att DE köper kattavskräckare till henne. Att de bekostar de extra utgifter hon får för att hålla deras katter borta.

Ok, vilken kattägare ska bekosta denna kattavskräckare? Jag menar, om grannen stör sig på min Junior, den andra grannens "Lurv", den lilla grå som bor 2 gator bort? Vem ska då stå för kalaset? Ja menar Junior passerar bara, Lurven bajsar i rabatten, den grå ligger på utemöblerna så då borde ju jag inte behöva lägga några pengar då Junior bara går förbi? Obs, endast exempel

Sen åter till det här med sjukdomar, hur kan då ålderdomshem ha katter? Det borde ju vara mer eller mindre livsfarligt med tanke på alla smittor som kan medfölja en katt.

Ok, vilken kattägare ska bekosta denna kattavskräckare? Jag menar, om grannen stör sig på min Junior, den andra grannens "Lurv", den lilla grå som bor 2 gator bort? Vem ska då stå för kalaset? Ja menar Junior passerar bara, Lurven bajsar i rabatten, den grå ligger på utemöblerna så då borde ju jag inte behöva lägga några pengar då Junior bara går förbi? Obs, endast exempel

Sen åter till det här med sjukdomar, hur kan då ålderdomshem ha katter? Det borde ju vara mer eller mindre livsfarligt med tanke på alla smittor som kan medfölja en katt.

En kattavskräckare räcker knappast för en hel trädgård. Det går nog alldeles utmärkt för ALLA utekattsägare att gå ihop och bekosta de avskräckare som behövs för man får nog räkna med att de flesta utekatter är störande för den som inte vill ha katter i sin trädgård.

Frågar man var och en kommer de säkert bedyra sin katts oskuld och vad tusan är det då för katter som folk faktiskt ser i sina trädgårdar? Spöken? :eek:

För att ta toxoplasmos som exempel eftersom den redan har varit på tapeten så borde inte det vara ett problem på ett äldreboende eftersom det antagligen inte är vårdtagarna som rensar kattlådan. Jag tror inte vi behöver oroa oss för att vårdtagarna är gravida så att toxoplasmos kan orsaka fosterdöd heller. :grin:

Kan dock tillägga att det inte är en helt okomplicerad fråga och det är inte självklart att katter ska vara tillåtna på äldreboenden eftersom det ofta bor människor med nedsatt immunförsvar där och om någon infekteras med toxoplasmos eller åker på "kattklössjukan" kan de bli ordentligt sjuka.

Senast ändrad:

men så länge det inte finns en lag på att man inte får ha lösa katter så får man leva med lösspringande smittobärande, trädgårdsmarodörer, billacksrepande katter runt omkring sig.

Det är LAG på att allmänheten ska få slippa sådant. Man får inte släppa ut sin katt vind för våg utan de, precis som hundar, får vara ute under sådan uppsikt att de inte kan skapa problem/vandalisera för andra människor. Är det ingen som kan läsa lagstiftningen?

Ingen ska behöva leva med "lösspringande smittobärande, trädgårdsmarodörer, billacksrepande katter" lika lite som man ska få leva med lösspringande hundar, hästar och vandaliserande barn!

Liknande trådar

Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 127
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund För ett tag sedan träffade jag min pojkvän. Vi har en väldigt bra relation och jag vill verkligen fortsätta att vara tillsammans med...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 402
Senast: Lejonelle
·
Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 637
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Här har det sedan nån vecka flyttat in en underbar liten honkatt på gården. Blyg till en början förstås och helt tydligt på smällen...
2
Svar
20
· Visningar
2 543
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar