Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok, så om jag fattat rätt, enligt lag får min katt inte springa vind för våg, men enlig djurskyddet så får den det bara jag ger den daglig tillsyn två gånger om dagen?
Men då kan jag ju inte släppa ut den och sen åka till jobbet eller hur?
Men tycker du inte att det är lite märkligt att djurskyddet säger att det räcker med daglig tillsyn 2ggr per dag när lagen säger att katten inte får vara ute utan tillsyn? Det tycker jag ivf.
Men hur som helst, min Junior kommer forsätta att få vara ute själv om dagar och om nätterna om han vill ut då. Jag får väl bryta mot lagen. Tänk om jag ger mig in i politiken, vilken skandal om någon kommer på detta va?
Hej jag är själv katt ägare och bor på en gård på landet.
Jag tycker du har lite fel.
Alla har vi olika intresse.
Jag har en kompis. Bor i ett villa område utan för gbg. Hon har hobby Blommor o växter. Pyntar o grejar i sina rabatter. Men nu för några årsedan flyttade en familj in i huset mitt e mot dom. Dom har 3 katter.
Dessa 3 katter skiter o pissar i min kompis rabatter. När hon ränsar o gräs. sätter hon nävarna i katt skit. Katterna springer även på deras nya bil . då står den under en carport på deras garage plats,.
Så grannarna runt om är heltokiga på dessa JJ### llaa katter. På landet passar en katt. där kan de jaga muss mm. Inte i villa område.
Skita i sandlådora , där små barn leker.
Men då kan jag ju inte släppa ut den och sen åka till jobbet eller hur?
Som någon annan har nämnt innan... fåglar bajsar duktigt de oxå. Men ingen verkar störa sig det minsta på dem.
Nej eller hur... det är en dödssynd ju.
På med kopplet och fram med stängslet.
Lösspringande katter är ju det mest hatade som finns
Zanuzzi skrev:MEN jag tycker att det är ännu värre att det ska behöva vara inne jämt. [...] jag tycke rinte att katterna ska behöva lida för att deras ägare är så dumma i huvet att de tar med sig dem till stan/skffar katt när de bor i stan.
Men seriöst... stör det din kompis att katterna går över hennes bil? Är man så till den grad fixerad vid materiella ting att man stör sig på det kanske man ska se sig om efter något vettigt att ägna tankar och energi åt.
Som någon annan har nämnt innan... fåglar bajsar duktigt de oxå. Men ingen verkar störa sig det minsta på dem.
Tja, jag känner fler än en som skjuter duvor, skator och kråkor för att de skiter ner bilarna och orsakar annat sattyg som katter kommer undan med.
*kl*
Skriver nu för att alla inte ska tro att jag hatar katter.
Jag har egentligen inga problem med lösgående katter på landet eller katter som går ut i sele. Bara inom tätorter, då man bor så tätt intill varandra och alla gillar inte katterna heller. Pappa avskyr dom, hans citat är "en död katt är en bra katt". Och mamma är djurvän, men hon vill bara ha sina rabatter ifred.
Jag kelar med min kompis katt i princip varje dag. Nu är det såhär att en hel del katter attackerar hundarna som bor här, det spelar ingen roll om hundarna totalignonerar katterna. Min syrras hund som inte bryr sig ett dugg om katter var nära på att bli påhoppad av tre katter samtidigt och då fick jag rycka in och försöka ta bort dessa katter. Jag fick liksom snurra med överdelen av kopplet som om det såg ut som helikopterblad och katterna stack.
Många av dessa katter avskyr hundar, och många här har hundar. Borde inte kattägarna även visa respekt mot oss hundägaren?
Det krävs verkligen inte att man hatar katter för att man ska ogilla att ha andras katter springades på sin egen tomt. Jag gillar katter men vill inte ha andra katter än de jag skaffat själv. Min svärfar gillar mina katter och bygger gärna rastgårdar åt dem och fixar så att de ska ha det bra, men han tycker inte om när katterna i området pissar på hans ved. Ved som ska in i huset för att eldas. Presenningar lyckas katterna på något sätt ta sig in under och gör de inte det pissar de på presenningen och gissa hur kul det är att dra av den när det ligger pölar med kattpiss på den?
Folk ogillar i allmänhet utekatter för att några missköter sig och eftersom så gott som inga utekattsägare har koll på vad deras katter gör ute kan de liksom inte svära sig fria, men istället heter det "min katt är sååå snäll, han skulle aaaaldrig göra något sådant".
Det är ignorans från kattägarna och en ovilja att hantera problemet som är problemet. Att hela tiden hävda att ens katt har rätt att springa lösa som de vill är inte konstruktivt och slutar ibland med att folk i omgivningen får nog. Hyresvärdar som samlar ihop katter och tar betalt för att ägarna ska få tillbaka dem, privatpersoner som lägger ut råttgift, folk som kastar skor eller andra hårda saker efter katterna, folks om bussar hundar på katterna... är det för att människorna i grund och botten är onda? Nej, men vad ska de göra? Ska de bara ta skit? Är det så grannsämja funkar?