Sv: Valp och relation?
Jag har ocksa gjort det valet. Bade till forman for hund och till forman for hast.
Jag har ocksa gjort det valet. Bade till forman for hund och till forman for hast.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En valp är ingen kanariefågel och det finns inget behov av burar och hagar.
En valp behöver kärlek, omtanke, närhet. Den behöver sova när den är trött, äta när den är hungrig, leka när den är pigg, kissa när den är kissnödig. Har man tagit sig an en valp får man sätta sina egna behov i andra hand och anpassa sig efter dess egen rytm. Får den sina grundläggande behov tillgodosedda så infinner sig harmonin.
Det är så enkelt.
Det ar givet att man tar ansvar for sitt djur.
Att lamna valpen hemma faller inte under kategorin "korrekt taget ansvar".
Skojar du eller?Hundar behöver inte träna för att ligga i bur hos veterinären, det går alldeles utmärkt ändå.
Men det ar ju sjalvklart, pojkvannen som TS traffat "ett tag" skulle ju ha bojt sig och inte skaffat valpen han ville ha for att TS inte ville ha valp. For det ar inte egoistiskt.
En valp är ingen kanariefågel och det finns inget behov av burar och hagar.
En valp behöver kärlek, omtanke, närhet. Den behöver sova när den är trött, äta när den är hungrig, leka när den är pigg, kissa när den är kissnödig. Har man tagit sig an en valp får man sätta sina egna behov i andra hand och anpassa sig efter dess egen rytm. Får den sina grundläggande behov tillgodosedda så infinner sig harmonin.
Det är så enkelt.
Tänka sig, 3 av mina hundar har då o då fått vistas i bur, gick faktiskt utmärkt utan tidigare träning. Bilbur ej medräknad o inte heller hos vet.
Tips: Läs förarbetena o kommentarer till lagen.
Hundar behöver inte träna för att ligga i bur hos veterinären, det går alldeles utmärkt ändå. När man åker bil så åker man bil. När man är hemma så är man hemma i sin vardagliga, valpsäkrade miljö. När man åker bort så nattar man sig precis som hemma; utan bur och hage.
Lagen finns där för att den behövs. Hundar är inte kanariefåglar.
om du laser TS inlagg igen ser du bla. att en del av klagomalen ar for att "nagon av dom" jagar efter valpen och darfor inte ater eller tittar pa film i lugn och ro... sa att han later den "forstora hela TS hus" ar nog en aning overdrivet
Jag ser allt som blir söndertuggat (väggar, tapeter, skor, lister,möbler osv), golv som blir nedpissade/nedskitna och all oro/kaos som valpen orsakar. Pojkvännen tycker det är jättesött när valpen far runt i timtals i full fart inomhus. Han torkar upp efter hunden och sönderbitna saker rycker han nonchalant på axlarna och tycker 'det går byta/köpa nytt/laga'. Så länge valpen och vi är i pojkvännens hus så bryr jag mig inte. Hans hus, hans saker, hans kostnader. Min hund slipper följa med dit och jag kan åka hem när jag tröttnar.
Problemet är när de kommer till mig. Min hund får inte vara ifred, utan terroriseras utav valpen hela tiden. Jag vill inte ha mitt hem förstört utan får ideligen jaga efter valpen och hålla efter. 'NEJ' är numera det vanligaste ordet i mitt tal. Det går inte föra ett vettigt samtal utan att någon av oss får springa efter valpen. Att få en lugn stund framför tv:n gemensamt kan vi glömma och att äta en gemensam varm måltid i lugn och ro känns som en ouppnåelig dröm.
Varfor detalj diskuterar vi? Bottom line ar att TS tycker att det ar jatte jobbigt med valp och ville inte ha en fran borjan medan pojkvannen ville ha och skaffade en valp. De tycker helt enkelt olika i det mesta runt valpen. Det ar POJKVANNENS valp. Han valde att skaffa valp och bor ensamen, det ar hans valp. Han har en annan syn pa hunduppfostran och varderar tydligen ocksa annat runt omkring honom annorlunda an TS. Vill inte TS "valp sakra" sitt hem men vill umgas med pojkvannen utan att hon maste engagera sig i valpen far de val sluta traffas hos henne tills valpen blivit storre sa hon slipper fundera pa var valpen biter och kissar tills den aldern ar over.
Hundar behöver inte träna för att ligga i bur hos veterinären, det går alldeles utmärkt ändå. När man åker bil så åker man bil. När man är hemma så är man hemma i sin vardagliga, valpsäkrade miljö. När man åker bort så nattar man sig precis som hemma; utan bur och hage.
Lagen finns där för att den behövs. Hundar är inte kanariefåglar.