Sv: Vad står i lagen?
Om du nu anser att man ska skapa en så naturlig omgivning som möjligt för sina husdjur borde du sluta rida dina hästar. Du borde låta dina kaniner bo ute året runt och aldrig ge dem mat, samma sak med katterna.
Du kan ha dina hundar i koppel men du kan inte ha dina katter i en inhägnad trädgård. Låter lite konstigt om du frågar mig. Hundar har också ett behov av att vara lösa.
Och den där överskottsenergin kan dom göra sig av med i trädgården.
Visst katter tycker säkert om att få gå vart dom vill men det betyder inte att dom måste få göra det. Nu handlade ju tråden om att katter förstör trädgårdar i tätorter och efter vad jag förstått så skulle du inte ha en katt i en tätort. Det är ju bra för dina katter att du väljer att bo på landet men du borde kanske tänka på att lösspringande katter på landet och lösspringande katter i tätort inte är samma sak.
Hej.
Antar att inlägget riktades till mig...
Ja, jag vill sträva efter att upprätthålla en så naturlig miljö SOM MÖJLIGT för mina/våra djur.
Dvs, kaninerna får vara ute. Men inte året runt. De får mat (pellets och havrekross alltså) på vintern för att få lite hull och inte frysa. Aldrig annars.
Använder mig av NH när jag hanterar hästarna. Repgrimma. Långt mycket bättre än bett och miljontals olika signaler på än gång. Och mer naturligt för hästen: använder mig av hästens språk när jag jobbar med den.
Katterna får välja om de ska vara ute eller inne. ALLA katter borde ha rätt att välja själva.
De får mat för att inte tyna bort av svält. Ganska naturligt att ge dem mat för att förhindra det va?
Hundarna får vara ute lösa. Men är de i tätbebyggt område så är det koppel på dem. Varför? Därför att det är självklart för mig.
Kan inte säga varför det är skillnad på katter och hunbdar i den här frågan, men det är det för mig.
Nej, stadskatter och lantiskatter är inte samma sak... eller samma djur, men de medför inte samma problem. Jag fattar det.
Och blir det lag på att katter ska hållas innanför staket och i koppel kommer jag lägga mig ner och gråta för katternas skull. Innekatter är katter i fängelse. Som jag skrev ovan, borde alla katter få välja. Jag tror att väldigt få katter som fick välja skulle välja ett liv som innekatt.