Vad som verkligen ingar i hundmat ...

hastflicka

Trådstartare
Jag hittade den har pa FB och tankte dela med mig ...

dogfood_zps56044062.jpg

For the TV documentary on pet obesity in which I will be participating, I thought some of the pet owning contestants should see what their pet's food is actually made of. Here, in order from greatest to least, is what it would actually look like if you made the food at home. (Propylene Glycol for those that don't know is aka Automotive RV winterizer or the blue dots in cheap blueberry muffins that are not real blueberries!)

The moral of the story is: read your label and research your ingredients.! (boy do I have a ton of dishes to wash now!)

Sv: Vad som verkligen ingar i hundmat ...

Är det glykol i hundmaten? Låter väldigt konstigt...

Propylenglykol är inte samma sak som etylenglykol. Det senare är oerhört giftigt, det förra används bl.a. som lösningsmedel för aromämnen. Det är en godkänd livsmedelstillsats.

Detta beror ju dock helt på vad det är för hundfoder. Detta kan jag tänka mig är i Friskies eller Doggy's hundfoder men i det torrfoder jag använder ingår 60% kött och inga spannmål. Så det går ju inte att dra alla över en kam.

Doggy är det nog inte, eftersom det verkar vara en amerikansk bild.

Fast du vet ju inte vad för kött, knappast filén. Tycker man som konsument står sig slätt när det gäller hundfoder.

Hur vet du att inte Mumorsan vet vad det är för kött i hennes hund/ars foder? I min hunds foder består köttråvaran av oxhalsputs, varav minst 80% av köttet är ekologiskt.

Fast jag förstår inte varför filén skulle vara värdefullare för en hund än för oss. Vilda djur äter ju alla köttdelar vad jag förstår, så jag förstår industrin om man använder det fina till oss människor och det inte lika fina köttet till djuren.

Med tanke på de fina färgerna tänker jag på Frolic...som det står är ett helfoder (eller står det fullfoder) på påsen. Tycker synd om de hundar vars ägare går på det.

KL

Motsvarande bild kan man lägga upp för fördigfoder för människa också - om än kanske med lite andra köttbitar.

Värt att fundera över??:angel:

Med tanke på de fina färgerna tänker jag på Frolic...som det står är ett helfoder (eller står det fullfoder) på påsen. Tycker synd om de hundar vars ägare går på det.

Jag vet en som ger/gav (ett par år sedan vi träffades) hunden frolic som helfoder, hunden sket orange löst.
Men det står ju på påsen att det är ett helfoder, och hunden gillar det, så då måste det ju vara bra :grin: enligt henne.

När frolic började komma (eller när det började vara populärt)vet jag flera (specielt äldre) personer som gav det som foder men jag hoppas verkligen att det inte är någon som går på det numera. fast å andra sidan kan man gå på mataffären och köpa det billigaste skit man kan hitta till sina hundar kanske frolic är bättre diet men det är tveksamt :grin: jag kanske är lite speciell men jag betalar hellre ett bra foder åt hundarna än till mig själv så måste jag välja mellan bra mat till mig eller till djuren så vinner nog djuren :angel:

Var tvunget att gå och hämta frolicpåsen och det står verkligen citat "komplett helfoder som innehåller allt din hund behöver för ett liv fyllt av glädje" ( borde i te de gå under falskmarknadsflring, menar fodret kan väl vara hur bra som helst men tror det krävs mer än ett bra foder för en lycklig hund).

På inhållsförteckningen står sedan spannmål och vegetabiliska restprodukter överst på listan. Längre ned läser man att 4% är kött och av det köttet är det 4% som är oxkött (hur mycket blir det av den totala inhållet? Lite iaf med tanke på att det står att det är ett oxkött foder på framsidan) i övriga punkter hittar man en punkt som står "diverse socker"(vad och hur mycket det är framgår inte) sedan kan man börja titta på tillsatta ämnen. Koncerveringsmedel, vitaminer, kopparsulfat, mangansulfat,Natriumselenit: zinksulfat osv listan är lång

men det står ju på framsidan att det inte inhållet konstgjorda smak eller arom ämnen så det är nog ett bra foder trotsallt, fniss

Senast ändrad:

Har också träffat en som gav det som foder, men lyckades prata bort det och hunden fick sedan ett betydligt bättre foder (ja, det mesta är väl bättre...).

Konstigt att det får stå Komplett helfoder. Vilket företag tillverkar Frolic?

MARS tillverkar Frolic.
Jag har också träffat en hund som levde på Frolic, han dog dessvärre av cancer rätt tidigt, runt 4-5 någonting blev han.

Fast jag förstår inte varför filén skulle vara värdefullare för en hund än för oss. Vilda djur äter ju alla köttdelar vad jag förstår, så jag förstår industrin om man använder det fina till oss människor och det inte lika fina köttet till djuren.

Håller med, mina hundar äter minst lika gärna det kött som kommer från huvud och andra bitar som inte betingar något större värde i mataffärerna som filé. Dessutom tycker jag att det är bra om så mycket som möjligt av varje slaktat djur kommer till nytta.

Hur är det komplett? Genom att det innehåller lite av varje som hunden behöver + en massa onyttigt?

Liknande trådar

Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 486
Senast: tara
·
Western Tråden är sammanfogad med inlägg från BBtråden. Förstainlägg: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15341177&postcount=8 /ricca...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 895
Senast: Bewildered
·
J
Ekonomi & Juridik Hej :) First of all, sorry about this English topic on a Swedish forum! But my Swedish language skills are not yet good enough for me...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 271
Senast: krocket
·
Övr. Hund Min veterinar skickade ut den har emailen till sina patienter... det far bli en lasovning i Engelska.;) What does every dog want most...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix