Vad skulle ni välja?

Sv: Vad skulle ni välja?

*delvis kl*

Ang box och sova hela natten osv. Jag tror min häst hade trivts bäst med att vara inne några timmar i stöten och vilat, typ 2-3 kanske max. Sedan ut igen. Kanske 3 gånger per dygn? Men jag tror inte (fördom, jag vet :p) han hade trivts med att bara vara ute. Han vilar och ligger i hagen, spec vid växtperioder, men han gillar faktiskt sin box. Det liksom syns, han står där och myser på sin favoritplats.

Jag tror egentligen att många hästar hade passat bättre med ett mellanting. Ni som säger att hästarna trivs bra på box hela natten, har ni kollat dem hela natten någon gång? Vi hade kamera ett tag och var man uppe sent (typ 12-01) så såg man att hästarna piggnat till och mer stod och var "vakna" några timmar efter släckning och nattfoder. Då hade de säkert velat gå ut igen om man erbjudit.

Bara för att hästen vill in på kvällen betyder ju inte att den vill vara inne hela natten. Eller vad tror ni?

Axel: har du kollat dina hästar en hel natt någon gång? Vår sover oxå på morgontimmarna, men har alltså sett pigga ut "mitt i natten" innan dess en gång först sas.

Delvis kl
Tror att de skulle välja att gå in och ut lite då och då faktiskt. Mina står inne några timmar efter kvällsfodringen (då skall tilläggas att tjockisen äter upp sitt kilo på 10 minuter ca). Men de står eller ligger och vilar några timmar sedan är de ute till och från under natten för att sedan ha en längre vilostund tidigt på morgonen. Så fortsätter det även under dagen ibland vilar de dock ute. Förra året tyckte jag det var mer sällan de var inne när det blåste än i år. Kanske är de tryggare i sin utebox nu? Regnet verkar däremot inte bekomma dem så mycket, men de går gärna in och torkar upp när det slutat regna...en liten utläggning..

Hej!

Det är väl lite det som är meningen med lösdrift, är det inte? Hästen kan välja när den ska vara ute eller inne? har dom en trevlig lösdrift trivs dom ju inne också. Dom kanske inte alls vill vara inne när VI tycker dom ska vara det?? Vad är det egentligen som säger att hästar vill sova inne på natten?

Det finns ju stall med alternativet box och liten enhästarhage utanför boxen- då kan hästen välja själv, fast frågan är hur skoj det är att bo i en såå liten hage, jag tvekar ju på hage som är klart större.

Min lever ju i och för sej den typen av lyxliv nu. Sjukbox med minimal sjukhage (mindre än boxen) utanför dörren och vi stänger inte boxdörren så hon kan gå ut och in som hon vill- hon verkar trivas med det, men efter 3 eller är det 4 veckor på box ..3 tror jag, börjar hon faktiskt tröttna lite:-).. Mest när hon tycker att hon inte fått hö på fleeera timmar.

Men originalfrågan är svår..

Lite samma som "är det ok med mindre vinterhage om dom får gå 5 månader om året i hage på flera hektar".. (Jag hade väl hellre haft det tvärt om- fler månader i stora hagen och sommar tid i liten hage med lite mat i:-))

/Lavinia

Jo, det är väl det som är meningen med lösdrift. Men lösdriftshästar är ju inte på något vis tvingade att bara vara ute. Sedan finns det säkert andra skäl till att vissa inte kan gå på lösdrift, men att de gillar boxen kan de ju lika gärna göra i ligghallen/uteboxen eller vad man har eller vill kalla det. Mina står också och myser i sitt bo när de själva vill:) Det kanske inte hjälper dig så mycket detta. Men 12 timmar ute betyder ju 12 timmar inne. Lite mycket på en gång. Finns det sysselsättning nog i hagen så kanske det inte spelar någon roll att de inte kan rusa runt så mycket. Svårt det där...

Jo det är väl det. Skulle vara kul att testa hur min häst är på lösdrift. Men jag vet inte om jag hade vågat ha honom ute på natten :o Hästskärare och E22:an nära är inte så lockande, larm på ett stall känns både smidigare och säkrare än en hage.

*delvis kl*

jag hade också gärna testat lösdrift till min häst. en BRA lösdrift med ordentlig ligghall (inte bara tre vägger och ett tak...), väl tilltagen i mått för rätt antal hästar, en bra flock, och fri tillgång på mat, tillsammans med en rolig hage hade nog passat honom perfekt.
men knappast det lättaste att hitta tyvärr. så med de mindre tilltalande lösdrifter jag hittat är box och hage det han trivs med.

till ts: min hästs hage tar också ca 3 minuter att gå runt. jag tycker den är liten, han går ensam än efter att ha varit skadad (ska snart få en kompis) och hade aldrig i livet velat att han hade 4 kompisar på den lilla ytan. vårt stalls "stora" hage tar kanske 10 minuter att gå runt, och där är också gränsfall. de går 5 där i nuläget. men den är platt och trist, och att ha den som lösdriftshage - möjligtvis. men helst inte.

så med de förutsättningarna du har är jag nu ännu mer säker på att jag hade valt hage och box.

Sen när mäter man ett områdes yta i MINUTER?? :p Det beror ju helt och hållet på hur snabbt man går....

Lavinia: Beror ju helt på vad man har för häst, mina skulle inte alls tycka om att vara ute hela natten i kyla och mörker. De vill gärna komma in och vila sig och sova. Och vill inte heller ha en liten hage.

Välj det du tror din häst tycker bäst om!

fråga inte mig, men TS angav ju omkretsen på lilla hagen med att det tog mindre än 3 minuter att gå. det är helt omöjligt för mig att veta hur stort det är, men det är enda sättet jag kan relatera till våra egna hagar på.

Egentligen föredrar jag lösdrift, men då vill jag ha de stora hagarna och ändå träningsmöjligheter(verkar svårt att förena speciellt utan islandshäst). Och då får man problemet med liten hage (det tar 3 minuter att gå runt hela hagen längs med staketet)..

jag har iofs aldrig tagit tid på att promenera runt våra hagar, men mätte via internettjänst och beräknade (eftersom jag går 6-7km/h) att 10minuter=1 km...

Jag tror att alternativ 2 vore bäst... Man kan ju faktiskt rida eller löslongera hästen och promenera. Hästarna behöver vara ifrån varandra lite, även få kunna vila i lugn och ro utan att tänka på "jägare"..

Hästarna behöver vara ifrån varandra lite, även få kunna vila i lugn och ro utan att tänka på "jägare"..

Med tanke på att hästar i det vilda knappast på egen hand lämnar sin flock flera timmar för att få egentid så tvivlar jag på att hästar i normalfallet har detta behov. Visst kan man tänka sig att en ranglåg individ som trakasseras av de andra hästarna i flocken kan tycka att det är skönt.

Att de flesta hästar verkar vara glada när de tas in i boxen beror nog oftast på att de vet att det vankas en massa god mat där. Att av det dra slutsatsen att hästen älskar att vara i boxen känns inte korrekt.

Problemet med folk som ogillar uppstallade hästar är väl att hästar faktiskt har sin flock när de står i stallet också - men slipper rovdjuren. Om de nu inte stå bakom 3-4 takhöga väggar kanske.

Precis som hästar i separata hagar ju kunde konstateras ha "flocktillhörighet" över staketet om de såg varandra.

Med detta säger jag dock inte att de kan utföra sina grundläggande behov som tillgodoses i en flock. Men de bli inte helt ensamna och isolerade genom att stå på box (om nu inte EN häst står inne och resten är ute på natten) som endel verkar resonera.

Jag tror att alternativ 2 vore bäst... Man kan ju faktiskt rida eller löslongera hästen och promenera. Hästarna behöver vara ifrån varandra lite, även få kunna vila i lugn och ro utan att tänka på "jägare"..

?? Varför ska hästar vara ifrån varandra? Det är flockdjur? Har aldrig hört talas om hästar som behöver egentid. (då snackar vi människor).

Enda anledningen till att hästar borde ha egentid är väl i syfte att dom ska fixa att bli lämnad ensam i hagen om andra hästarna ska iväg på ridpass.....

Jag anger i minuter det tar att gå och kolla hela staketet. Eftersom det är minst lika opålitligt som att stega så vad spelar det för roll. Det ger en fingervisning om storlek, på 3 min kan man inte ta sej sååå olika långt oavsett gånghastigthet. Att mäta går inte eftersom hagen inte är rak i en enda vinkel och den ligger så pass i skog att den inte syns på kartor och liknande.

/Lavinia

Med tanke på att hästar i det vilda knappast på egen hand lämnar sin flock flera timmar för att få egentid så tvivlar jag på att hästar i normalfallet har detta behov. Visst kan man tänka sig att en ranglåg individ som trakasseras av de andra hästarna i flocken kan tycka att det är skönt.

Att de flesta hästar verkar vara glada när de tas in i boxen beror nog oftast på att de vet att det vankas en massa god mat där. Att av det dra slutsatsen att hästen älskar att vara i boxen känns inte korrekt.
Eftersom de i vilt tillstånd riskerar livet om de går ifrån flocken. Du måste skilja på behov och överlevnadsstrategi.

Fast de flesta hästar har en bra bit emellan sig och de andra största delen av tiden. Det är bara ibland de umgås för att klia manke eller äta ur samma grästova. Det avståndet brukar vara betydligt större än bredden av en boxvägg.

Många hästar "gillar" sin box för att hästar är vanedjur och känner sig trygga i boxen. Visst spelar maten in men övriga faktorer är minst lika viktiga då otrygga hästar inte äter.

Jag tycker att det beror på hästen. Men om jag utgår ifrån foderhästen som jag ska ta hem nu så kommer jag att välja alternativ nr 1.

Det är en häst som trivs bäst ute i skog och mark och även är bäst lämpad på lösdrift. (det var även ett av kriterierna för kontraktet fodervärd) Men vi kommer att ha tillgång till box och ev stalla upp under kortare period under vintern. Finns även tillgång till ridhus i närheten och ridbana finns.

Är det så att m,an har hästen på lösdrift så tycker jag ändå att det är viktigt att man har ett stall att komma in i ibland, där hästen kan stå och vila lite. Även att värma sig på vintern och tillgång till uterymme för en själv att komma in och värma upp sig och ev äta, gå på toa etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar