Vad skulle ni välja?

Sv: Vad skulle ni välja?

Hej!

Lika många hästar i båda hagarna. Säg 5 inkl den egna:-).

Stallet har fodring 3 ggr/dag men halm som strö.

Lösdriften har fri tillgång men med småmaskigt nät, torv som strö:-).

/Lavinia, som tycker sånt här är svårt när det kommer till hästar som inte riktigt verkar bry sej..

Jag skulle också ha valt nr 2. Mindre utevistelse visst men det låter som om det skulle vara bättre kvalité på utevistelsen s a s iom att hästen får röra sig mer i en stor hage. Kan inte vara så kul att gå dygnet runt i en mindre hage.

Min häst har så nu (10-12 tim i stor hage) och verkar trivas ypperligt med det.

hade valt nummer 2. jag gillar personligen tanken på lösdrift mycket, om det är en lösdrift med bra förutsättningar.
min häst däremot är en häst som hatar oväder och gillar box och då tänker jag att även om det bara blir 12 timmar i en hage så har han kanske roligare ovh bättre tid i en större, kuperad hage, än om han går dygnet runt i en hage av tristare utformning..

Jag skulle aldrig sätta mina hästar i bur halva dygnet och hade därmed valt alternativ 1, lösdriften med den lilla hagen. Hellre en liten hage där de alltid kan röra sig och umgås, än en bur där de precis kan vända sig halva dygnet o får titta på så sina kamrater genom galler...

Men med ett sådant alternativ som nr 1 så hade jag letat vidare efter en större och bättre lösdrift OM inte flocken fungerar väldigt bra ihop, då kan det vara värt det.

sen är det ju relativt det där vad man anser är en "liten" hage. det som många i mitt stall tycker är "stora hagar" hos oss (och som på sätt och vis ÄR det, jämfört med grannstallens) är i mina ögon ganska små och trista hagar jämfört med vad jag är van vid från hemma i småland t.ex...

hur stor är hagen i alt 1? och 2?

Det beror på om jag har en häst som gärna leker i hagen och busar runt, i så fall hade jag valt den större hagen även om jag förespråkar mycket utevistelse. Kort sagt så beror det helt och hållet på hästens behov och vanor vad jag skulle välja.

box. Mina hästar kommer ut vid 7-8 på morgonen, vid 14-15 vill de in, det spelar ingen roll om de får lunch i hagen, de vill in ändå

Alternativ 2 utan tvekan. :)
Precis så är det i stallet jag har min häst nu och jag tycker det är perfekt.

Hur stor är respektive hage och hur många hästar går på den ytan?

Jag hade valt stall och större hage. Om hagen dög :p Men så är både jag och hästis vana vid stall på natten året runt också.

Sorry, såg nu att du svarat på antalet. Men inte storleken?

Jag prioriterar som endel andra hellre en bra utevistelse än en dygnslång. Min häst vill röra på sig, både fort och långsamt gå o pilla. Dessutom är han en riktig stuterihäst som trivs väldigt bra i sin box och oftast låtsas inte se en när han ska ut igen ;)

Som det är nu hade jag garanterat valt nr 2.
Har en häst som gillar att röra sig i hagen och dessutom står bra på box. tränas och klipps på vintern och då är det trevligt att komma in på natten. (så tycker jag det är praktiskt och bra med stall.)

Hästen innan hade jag valt nr 1 till. En äldre herre som inte sprang alls i hagen, som inte klarade av många timmar på box då vart benen som stubbar. Tränades och klipptes inte heller så han gick bra ute.

Så om du inte har någon häst som föredrar det ena eller det andra så vad föredrar du??

För min nuvarande häst och hennes lilla kompis blir det alternativ 2, vi har testat lösdrift och om det var det stället eller formen i sej vet jag inte men min häst trivdes inte alls. Var supertrött, grinig och ville bara in...:crazy:

Valacken jag hade innan älskade att vara ute däremot, så för hans del hade det blivit alt 1.

Mvh Domino_s

Hej!

Från min förra häst lärde jag mig att hästar mår bäst ute, där var det aldrig någon fråga om vilket.

Men nuvarande struntar i vilket.

Egentligen föredrar jag lösdrift, men då vill jag ha de stora hagarna och ändå träningsmöjligheter(verkar svårt att förena speciellt utan islandshäst). Och då får man problemet med liten hage (det tar 3 minuter att gå runt hela hagen längs med staketet)..

Det är lite därför jag frågar, om hästen struntar i vilket, vilket är att föredra. Sen slog det mej såklart att häst svullnar i benen när hon står inne så av den orsaken vill jag ju ha häst ute (utöver att jag tror att hästar är alldeles ypperligt kapabla att själva bestämma om de vill vara ute eller inne om möjligheten ges).

Så jag vet inte.. Jag är totalt förvirrad. Varför kan inte häst själv säga vad häst tycker?? Och häst har inte ens varit svullen i benen nu på boxvila.. Jag blir knäpp!

/Lavinia

jag tycker att jag har ganska små hagar, men det tar mer än 3 min att gå runt hagen efter staketet :o och mina 2 hästar åt upp allt gräs efter 3 veckor på betet. halva hagen (vinter hagen) är redan upp trampad och lerig.

hade tagit box + stor hage i ditt fall, du kanske kan få nån mer av de inackorderade att ha ute hästarna lite längre mot att en av en tar ut och den andra tar in hästarna som går ute längre. mina går ute ca 14 timmar (8-22)och då får jag mina 8 timmars sömn + tid för frukost innan utsläpp och duscha innan jag går och lägger mig ^_^. hästarna bryr sig inte så mycket så länge de har hö.

Med tanke på att det tar endast tre minuter att gå runt hagen och det kommer att gå fem hästar i hagen dygnet runt så skulle jag vara klart orolig över hur väl marken håller i hagen och om inte dynamiken i flocken är 100 så är ju skaderisken desto större i en liten hage mot en större där dom i alla fall kommer undan....

Hur stor är boxen i stallet? Om din häst svullnar i benen så gör ju boxstorleken stor skillnad. På min var det som natt och dag att stå i en 3,5kvadrat stor box och sen i en nästan 5 kvadrats box, men så var han 171cm och stor också.

Jag och häst hade lätt valt alt 2. Min häst är extremt ranglåg och skulle säkert inte fått vara inne i själva lösdriften när de andra var där - hon vågar inte äta i närheten av andra heller, så på henne skulle det aldrig fungera - fungerar inte på bete knappt.

Hon står i en 12 kvadrat box strödd med halm och är i den ca 11-12 timmar vilket hon trivs super med.

får den ens plats i 5 undrar då jag. Den måste väl vara 9-10 för att ens vara godkänd?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar