Vad skulle ni välja?

Sv: Vad skulle ni välja?

Jag hade lätt valt lösdriften.. Men är de så liten hage att det kommer bli helt upptrampad lervälling av det?
Mina hästar, vi har 9, 6 på lösdrift och resten inne på box springer sällan i hagen för att det är kul, varken de som e ute eller de som är inne nattetid, alla har stora ytor att springa på dessutom.

Jag tror det viktigaste för hästarna är att kunna röra på sig rygnet runt, och de kan de äben om hagen onte är jättestor.. och fri tillgång till amt e ju aldrig fel!

så mitt val, enkelt...

mina hästar springer runt som idioter dagligen i hagen, för att de tycker det är kul. Välmående hästar är det i mina ögon, inte tråkiga som bara står och hänger i ett hörn.

Hej!

Rent hypotetiskt, om ni skulle byta stall, vilket av dessa två skulle ni välja?

* hästen ute dygnet runt och den själv kunde bestämma när den skulle vara ute eller inne, men en lite mindre hage, men med träd som skydd. Inga direkt öppna ytor att springa och busa på dock.

*hästen ute ca 12 timmar/dag, resten på box, men en större hage, lite kuperad med både skog och öppna ytor.

Låtsas att allt annat är likvärdigt:-).

/Lavinia, som börjat fundera över vad som är viktigt egentligen..

Det beror på vad jag har för häst(vissa hästar kan ju vara väldigt känsliga) , vad jag gör med hästen osv.
Även lite beroende på vad hästen trivs med.

Personligen hade jag valt det andra alternativet eftersom jag rider mina mycket , och dem är tävlingshästar. Tycker tolv timmar räcker gott och väl, mina står vid utgången och skriker varje kväll , men de kanske beror lite mer på maten som väntar i krubban:D:p 07/08.00-18.00
Men om jag hade haft en häst som trivts väldigt bra ute (det märker man) så hade jag självklart släppt dem på lösdrift.
Några av mina är även kotterkänsliga och går i box även på sommaren dock är dem ute mycket senare än på vinterhalvåret.07.00/08.00-22.00

Så känn efter lite själv så tror jag du vet :):D

mina hästar springer runt som idioter dagligen i hagen, för att de tycker det är kul. Välmående hästar är det i mina ögon, inte tråkiga som bara står och hänger i ett hörn.

Hur kul har dessa hästar det 12 timmar i sträck i en box på ca. 3,5 x 3,5 meter?

mycket!! Då den ena står och hänger och bara ska in 1-2 timmar efter utgång. de andra kan iaf vara ute 5-6 timmar innan de ska in.

och de står inte 12 timmar i sträck i box.

Hur kul har dessa hästar det 12 timmar i sträck i en box på ca. 3,5 x 3,5 meter?

Du kanske menar just den personen du svarade och dennes hästar. Men om du menar rent generellt kan du då utveckla för jag förstår inte? Menar du att hästar har kul i hagen så som människor har kul när vi tittar på komedier eller vad menar du med kul? Vad kan den göra i hagen som den inte kan i boxen i fråga om stimulans? Om hästen får rätt mängd motion varje dag och daglig utevistelse har den inget som helst behov av att vara ute 24 timmar. Eller är det det du menar? Boxen är en trygghet där hästen kan slappna av och samla kraft något som flyktdjur mår väldigt bra av. Får den dessutom mat undertiden den är inne, vad är då problemet?

Hej!

Rent hypotetiskt, om ni skulle byta stall, vilket av dessa två skulle ni välja?

* hästen ute dygnet runt och den själv kunde bestämma när den skulle vara ute eller inne, men en lite mindre hage, men med träd som skydd. Inga direkt öppna ytor att springa och busa på dock.

*hästen ute ca 12 timmar/dag, resten på box, men en större hage, lite kuperad med både skog och öppna ytor.

Låtsas att allt annat är likvärdigt:-).

/Lavinia, som börjat fundera över vad som är viktigt egentligen..

Skulle hästen ridas hade jag valt nr 2. Ser inget alternativ. Ska den inte ridas hade jag valt nr 2 i alla fall men vill man inte ha dem på box hade jag valt utifrån HUR liten alt 1 är.

Hästar är flockdjur och dom mår bättre att få stå ute så mycket som möjligt.

nej, inte hela tiden! Man ser ibland att en utav dem försöker trissa upp de andra, sen springer de och leker, och lika tvärt kan de sluta. Det beror på när de senast startats/ gått snabbjobb osv, beroende på hur på tåna de är. Är travhästar.

Du kanske menar just den personen du svarade och dennes hästar. Men om du menar rent generellt kan du då utveckla för jag förstår inte? Menar du att hästar har kul i hagen så som människor har kul när vi tittar på komedier eller vad menar du med kul? Vad kan den göra i hagen som den inte kan i boxen i fråga om stimulans? Om hästen får rätt mängd motion varje dag och daglig utevistelse har den inget som helst behov av att vara ute 24 timmar. Eller är det det du menar? Boxen är en trygghet där hästen kan slappna av och samla kraft något som flyktdjur mår väldigt bra av. Får den dessutom mat undertiden den är inne, vad är då problemet?

Just ordet kul använde jag för att den jag skrev inlägget till skrev att hästen hade kul i hagen. Sen vad man menar med hur hästar har kul är ju inte lätt att svara på. Men som hästägare tycker jag mig kunna se ifall mina hästar är glada eller uttråkade t.ex.

Att jag argumenterar för minimal boxvistelse är för att jag tror att det är nyttigare för hästar att vara ute än inne. Ofta är stallmiljön t.ex. dammig vilket inte är nyttigt för hästar.

Många har ju hästen i box av den anledningen att det blir smidigare för ryttaren och inte med tanke på hästens behov. Ska hästen ha ett visst specialfoder så är det ju lättare att lägga det i boxen än att flytta hästen från lösdriften till en minihage där den kan äta och sedan efter någon timme flytta tillbaka den. Likaså tenderar ju hästar i lösdrift bli skitigare vilket inte alltid är så kul när man skall ut och rida.

Hästar är ju olika som individer och jag vet många hästar som verkar trivas i box, men på något sätt känns det fel att stänga in ett så pass stort djur på ca. 10 kvm när de i sitt naturliga liv rör sig över stora ytor.

Precis, idag gick mina hästar ut 7 och kom in 16, däremellan har de körts, runt 1.5 mil och de är nöjd med dagens utevistelse. är de skitväder kan de hända att de varit ute enstaka timme, och de tycker det är toppen att vara inne. Jag märker ingen skillnad om de varit ute tre timmar eller tio timmar, skillnaden är, ju längre de varit ute ju mer stressade är de att vilja gå in.

Alla hästar är naturligtvis olika, skriver man att man har hästar som vill vara ute så mycket som möjligt är det toppen, men har man hästar som är tvärsom att de vill vara inne mera än ute, då är inte det bra.

mina hästar verkar ha de lika bra inne som ute, de kommer åt varandra i boxarna. Det beror ju som sagt på inviden, och vad de är vana med. När de bestämt sig för att gå in, står de vid öppningen och bara hänger tills någon släpper in dem, då tycker jag att de lika bra kan få gå in o tycka att de har det bra istället

Vad kan den göra i hagen som den inte kan i boxen i fråga om stimulans?

Skojar du?

Den kan beta, gå om kring, dra en galopprepa med kompisarna, kolla in traktorn som kör förbi ... eller hästen, ligga och njuta av morgonsolen, ha en vänskaplig fight med kompisen, visa upp sig för stona (eller valackerna) i grannhagen, få frisk luft.....

I boxen kan hästen normalt sett bara äta och (halv)sova, har den tur så finns inga galler så det går att gnaga man med kompisen en stund. Sparka i boxvägen, krubbita, boxvandra eller snappa luft är andra aktiviteter liksom utveckla luftrörsbesvär av dammet som ofta finns inne. Och det finns oftast mycket mindre som händer runt omkring.

Jag menar inte att det alltid är bättre att ha hästen i lösdrift, men lösdriften liknar mer hästens naturliga liv.

Senast ändrad:

Jag menar inte att det alltid är bättre att ha hästen i lösdrift, men lösdriften liknar mer hästens naturliga liv.
Det är anledningen till att jag också förmodligen skulle välja det alternativet, och inte i första hand med tanke på ett behov av att röra sig över stora ytor utan främst med tanke på hästens möjlighet att äta snudd på kontinuerligt - vilket ju är ett väldigt grundläggande naturligt beteende hos hästar, och något som spelar roll för hästens välbefinnande på flera plan.

Alternativ 2, beroende på hur liten hagen är i alt 1 och vad för möjligheter det finns att ändra mattillgången så kanske jag skulle valt att ha ena hästen där.

Och sen, är 12 timmar verkligen så lite? I stallen häromkring så är det inte många som har så mycket utevistelse, och mer vet jag inte om jag sett någonstans..

Har mina hästar på lösdrift samt uppställda, då går dom ute från ca 7-17 men det varierar väldigt mycket och på de ruggigaste vinterdagarna så blir det ibland bara någon enstaka timme. Inte optimalt enligt mig, men bara att gilla läget.

Hej!

Äta kontinuerligt ät något min häst inte kan har det visat sig.. Då förvandlas hon till en boll. Så förutsättningen är fodringar i båda fallen.

/Lavinia, som kämpat mot pållans övervikt i snart 1 år. Nu ser hon ok ut, men någon obegränsad fri tillgång det kommer det inte bli igen.

kl
Det känns lite svårt att svara på. Man vill ju ha det bästa av allt. Men att hästar som tycker om att stå inne som en del här säger är ju ingen anledning till att inte ha dem på lösdrift. Det är ju bara att gå in för den som vill, närsomhelst:) Att de skall kunna sträcka ut ordentligt känns som en fördel samtidigt tycker jag inte att mina brallar runt dagligen fast de har både stora hagar och lösdrift. Det händer att de leker och busar men kanske har de som står inne på box större behov av att rusa av sig när de stått stilla X antal timmar per dygn? Kanske har jag missat men hur liten var lösdriftshagen?

Sedan beror det väl vad hästen är van vid. Mina har tidigare stått i box och i vintras var jag tvungen att stänga in dem i lösdriftsboxen under några nätter pga hälta. Den ena (ohalta) trivdes med detta, medan den andra (halta) protesterade dag 2;) Tror inte någon av dem skulle ha problem med att stå i vanligt stall, men tror att de föredrar det fria livet:)

Kanske lite OT men har också en tjockis och har portionerat ut högivorna förra året, men tänkte testa begränsad fri tillgång i år när det är dags att ge mer än bara stöd.

Lite långt och rörigt...

Senast ändrad:

Äta kontinuerligt ät något min häst inte kan har det visat sig.. Då förvandlas hon till en boll. Så förutsättningen är fodringar i båda fallen.
Hästar som har vants vid en styrd utfodring äter ju för mycket till en början med fri tillgång, men i de flesta fall svänger det in sig efter en tid. För normalläget för hästen som djur, om än med individuella variationer, är ju att tillbringa 60-75% av dygnets tid med att just äta.

Hej!

Efter ett år med fri tillgång (halva vintern med småmaskigt nät som hjälpte "sådär" mycket) och hon äter fortfarande som en gris (eller häst?? elefant kanske??) så nej, alla hästar begränsar sej inte.. Been there, done that. Ge henne en möjlighet och hon äter hela tiden, heeela tiden.. *suck, hon var nog shetlandsponny i ett tidigare liv*. Hon äter snabbt ut småmaskiga nät och hon äter snabbt med munkorg variant hink med hål.. Tom när hon är drogad lyckas hon hitta saker att äta MED munkorg (matte tyckte hon var smart- drogad och munkorg, då borde inte häst kunna äta under de timmar hon inte fick äta medans drogerna gick ur kroppen).. *hopplösa glupska monsterhäst*.

Vivo- visst är det lustigt att så fort dom blir halta bara "kan" dom inte stå på box.. ;-). Och visst vill man ha det bästa av allt. Egentligen är jag ju av tron att det bästa är att de själva kan reglera när de vill vara inne- i förrgår i ösregnet valde både min och hennes (förvisso täckad med halstäcke)fullblodskompis att stå ute och bli regnade på framför att vara inne..Inte var det särskilt varmt heller..

Sen har jag sett att min brukar sova runt 18 och runt 7 när den möjligheten ges, vad ska hon sen göra på box?? Hmm..

Svårt det där..

/Lavinia, som skrattar lite när folk tror att "med rätt näringsvärde i höet kan hästen äta dygnet runt.." Min får 6 kg hö just nu på sina 155 cm, det blir ett ruskigt småmaskigt nät om det ska räcka ett helt dygn.. (hon får förstås halm också)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar