Vad skulle ni välja?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Rent hypotetiskt, om ni skulle byta stall, vilket av dessa två skulle ni välja?

* hästen ute dygnet runt och den själv kunde bestämma när den skulle vara ute eller inne, men en lite mindre hage, men med träd som skydd. Inga direkt öppna ytor att springa och busa på dock.

*hästen ute ca 12 timmar/dag, resten på box, men en större hage, lite kuperad med både skog och öppna ytor.

Låtsas att allt annat är likvärdigt:-).

/Lavinia, som börjat fundera över vad som är viktigt egentligen..

Sv: Vad skulle ni välja?

Jag skulle lätt välja ute dygnet runt. Att stå 12h i box varje dag skulle jag aldrig låta mina hästar göra.

Beror på hästen... Vad den är van vid, hur gammal den är, om den har speciella behov.

Jag tror nästan jag föredrar den större hagen och box- framförallt för att det är kuperat+skog tror jag, det är mer inbjudande än några små träd i en platt ruta. Lilla hagen lär ju bli lerig och jävlig också (i mitt huvud ser den ut så iaf!)

För min del hade det helt berott på vilken häst det handlade om. Jag har två systrar och till den älsta hade det blivit första alternativet.Hon trivs inte inne och har lätt att få förstoppning när hon står på stall. Till den yngsta hade det helt klaret blivit nummer två med box. Hon äter för långsamt för att kunna gå på lösdrift, hon behöver sin box för att få i sig det hon behöver.

Skulle jag valt till nuvarande häst hade jag vallt nr 2 eftersom hästen är van vid att bli installad och trivs med sin box.

Haha..

Precis som jag trodde, ingen enhetlighet är inte ;).

Jag frågar mest för jag själv inte kan bestämma mej vilket jag gillar bäst. Det ultimata hade ju varit stooor hage och ute dygnet runt, men så ser ju ofta inte verkligheten ut, tyvärr.

Och det är då det är så svårt att bestämma sig.. Vilket är egentligen bättre än det andra?

Och det är klart att det beror på häst. Om jag utgår från de jag haft hade den förra föredragit en mindre hage men ute dygnet runt- hon hatade att stå inne! Nuvarande pållan skiter i vilket. Står på lösdrift nu, ja eller på boxvila och är förvisso mer trevlig och social på box, men om det beror på att hon trivs bättre eller bara är hungrigare vet jag inte..

Jag har funderat på detta länge och blir liksom inte klok i huvudet vilket av två "onda" som är minst illa...

/Lavinia, avskyr när hjärnan skenar iväg med såna här "oväsentligheter"

Box och stor, kuperad hage!

Tycker ändå att det låter som ett bra alternativ då väldigt många stall har små hagar och kort utevistelse.
12 timmar är ju från sju på morgonen till sju på kvällen, det är rätt länge.
Har stått i stall där man tog ut nio och in två, kan ju säga att min häst fick specialregler och gick in fyra vid dåligt väder och sju vid bra väder.

Jag hade lätt valt den stora hagen och box. För mig känns de stora öppna ytorna som mycket betydelsefulla i hästens utevistelse. Att kunna sträcka ut i en lång galopp utan att behöva tvärnita vid ett staket efter fem sex språng måste vara skönt, liksom att kunna ströva runt och småbeta utan att se staketet vart man än vänder blicken. Men min häst har alltid trivts bra i box, så det kanske färgar min prioritering. Jag har det i dagsläget näranog optimalt: en box som är nästan 20 kvm samt en hage som är nästan en km lång. Det passar mig och min häst perfekt.

Man måste nog se till sin häst. :)Min ena hatar box, den andra kvittar det, hade jag fått välja hade jag anpassat mig efter utefisen. Hade jag bara haft den andra så hade hon nog fått stå på box.

Alternativ två. Dels är jag inte intresserad av lösdrift och tycker att 12 timmar ute (i bra hage) respektive på box är lagom, men oavsett så hade beskrivningen av lösdriftens hage fått mig att välja bort den. Jag vill att hästen ska kunna röra sig helt obehindrat i alla gångarter och busa runt bäst den vill.

Det beror på hästen och övriga omständigheter.

Den stora nackdelen med lösdrift är att reglera hästens foderstat, stödjer lösdriften att jag enkelt kan hålla hästen i lagom hull så är det det som gäller annars såär möjligheten till installning och individuell foderstat ett måste.

Jag vill också ha en mer detaljerad beskrivning på hagen, vad som menas med liten och stor varierar från person till person, likaså vad som avses med inga öppna platser att leka på.

Jag hade valt alternativ nummer 2. 12 timmar tycker jag är lång tid för hästarna att vara ute, har vart med om mycket kortare tiderna än så. Sen tycker jag att stora ytor är jätteviktigt, så hästen kan motionera sig själv om den önskar.

Hade det gällt min förra häst, hade alternativ 1 varit givet. Madame klarar inte vila så bra, och blev fruktansvärt pigg när vi stod i ett stall där de vintertid bara var ute ca 8h (framgick inte riktigt när vi flyttade dit... :crazy:).

Med nuvarande häst, hade jag valt alternativ 2. Dels för att kunna reglera foderstaten ordentligt, då han är väldigt lättfödd och därmed lätt blir tjock. Dels för att det nog är svårt att hitta ett stall (med box) där hästen är ute mer (iaf vintertid), och är det då i en bra hage så är det i mina ögon värt rätt mycket.

Beror litegrann på hur liten den lille lösdriftshagen är och hur många som ska samsas där. Men denna jag har nu trivs inte på box så jag hade nog valt lösdriften ändå.

Alternativ 2 :)...och jag har redan så oxå :laugh:....

Både jag och min häst trivs med det ...och hon alltid varit uppstallad (förrutom när hon går på bete på sommaren).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar