Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

de där med 2 steg fram å 1 bak funkade inte på min.. hon blev bara mer stressad å eftersom hon började "ladda" redan en bit utanför stallet så skulle jag aldirg utsetta henne för den stressen så för mej funkade backa bäst..
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Två steg fram och ett tillbaka är bra om man redan etablerat det hos hästen, men att träna in det i samband med ngt som hästen blir laddad och stressad inför funkar inte. Då försvinner hela tanken bakom utbildningen.
Två steg fram och ett tillbaka ska tränas in hos hästen i en lugn och harmonisk miljö, sedan får hästen introduceras för det i ett läge där den inte behöver känna sig trängd men där den får lära sig att använda två steg fram, ett tillbaka i en situation. Med en attrapp alltså.
Därefter kan man långsamt introducera det som är det verkliga problemet (dörrar, vattenspiltor, transporter mm) Men... man ska veta vad man gör annars kommer det ändå inte funka. (eller så har man en snäll och lätt häst och så funkar det).

Därav mitt förslag att det är enklare att låta hästen själv välja att gå in. Och ge den tid att få välja det de första gångerna. Man ska inte förvänta sig att hästen ska gå in på fem minuter, den kanske gör det men chansen är större att den behöver en timma. :)
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Jag håller helt med dig och jag tycker det du understryker är väldigt relevant, för det är som sagt inte bara att applicera ngn allmän lastningsmetod rakt på utan man måste ju som i alla lägen göra en bedömning för vilket stadie hästen befinner sig i och om den ö.h.t är mottaglig för sån träning, annars om den befinner sig i ett annat stadie så kommer sån träning bara att bli ännu mera forcerande negativ för hästen.

TS: Jag ställde en rad frågor om förhållandena och hur dörr mått, box mått, förhållanden på box osv verkligen serut osv. De är rätt relevanta i sammanhanget så jag skulle gärna se svar.
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Är du säker på att det har med bredden på dörren att göra och inte höjden? Dvs. att problemet är "huvudrelaterat" för hästen?
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Kl?

Hur som så ser man det på hästens kroppspråk. Höjjer den huvudet och blir spänd och är rädd att gå igenom har den slagit i huvudet. Springer den "bara" igenom är den rädd om kroppen.
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Är hästen inkörd så ska du tömköra hästen genom dörren tills den inte längre är rädd.
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Ska? Det är inte säkert det hjälper att tömköra den.
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Kl?

Hur som så ser man det på hästens kroppspråk. Höjjer den huvudet och blir spänd och är rädd att gå igenom har den slagit i huvudet. Springer den "bara" igenom är den rädd om kroppen.

Min häst e inte rädd om huvet alls men ändå höjer hon huvet som fan å sen rusar hon...

TÖMKÖRA?????? igenom en dörr öppning där hästen vanligtvis skenar så den går omkull??? de e ju ren idioti.. de blir ju bara ännu farligare.. Min häst e inkörd å tömkörs regelbundet men skulle aldrig någonsin tömköra henne i närheten av en dörr öppning.. eftersom när hon kommer nära dörr öppningen så blockar de i huvet på hene även om dörren e 2 meter bred så kan hon lyckas dra i hela sidorna i ren panik.... så aldrig någonsin.... backa känns som de säkraste alternativet.. då kan de ej gå så fort + att då brukar de va lättare å kontrollera vart hästen ska gå.. de e min erfarenhet.. har haft 2 hästar som vatt dörr rädda å bägge lyckades jag "bota" med back metoden..
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Ok fast varför skriver du till mig att man inte ska tömköra? Det var inte mitt förslag?

När en häst som slagit i huvudet höjjer huvudet ser det ut på ett speciellt sätt och det går inte att förklara över nätet.

Att backa är att tvinga in hästen och att ta bort dess möjlighet att välja och det tycker inte jag är rätt mot hästen. När jag tränar hästar väljer jag hellre att låta hästen utsätta sig för sina fobier på dess egna villkor och med möjligheten att själv välja om den vill säga nej. Något man tar bort när man backar in en häst.
Bara för att det fungerat på dina två betyder det inte att det kommer fungera för TS. Det kanske inte alls är rätt för just precis den hästen.
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Jag har haft en häst för ett antal år sen som var rädd för att gå igenom dörrar och grindhål, han försökte rusa igenom eller tvärstannade alt kastade sig. Jag löste problemet på ett par veckor genom att istället backa honom igenom. Har ingen aning om varför detta fungerade så bra - kanske har han någon gång fastnat när han gått igenom en dörr och förknippar det enbart med att det händer när han är i framåtrörelse, jag vet inte men backa det fungerade.

Det gäller också att ta det väldigt lugnt och metodiskt, backa så sakta det bara går och så småningom när det funkar, stanna till en kort stund i dörrhålet.
För vår del så var det sen inga problem att vända på honom och börja gå "på rätt håll". Det tog några veckor allt som allt.
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

Min häst var likadan! Han kunde dessutom inte gå in genom sin box från vänster håll. Men prova backa in den. Det funkar jättebra i de flesta lägen för då lurar man dom lite! till slut funkar de på rätt håll =)
 
Sv: Vad skall jag göra? Min häst är dörr-rädd

När en häst som slagit i huvudet höjjer huvudet ser det ut på ett speciellt sätt och det går inte att förklara över nätet.
Alla hästar reagerar inte på exakt samma sätt bara för att dom har gemensamma problem.
Att backa är att tvinga in hästen och att ta bort dess möjlighet att välja och det tycker inte jag är rätt mot hästen. När jag tränar hästar väljer jag hellre att låta hästen utsätta sig för sina fobier på dess egna villkor och med möjligheten att själv välja om den vill säga nej. Något man tar bort när man backar in en häst.

Hur brukar du egentligen backa en häst? Knuffar man dom bakåt så är det klart fel. Stannar hästen så knuffar man ju liksom inte hästen vidare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp