Vad ska skickas med när man lämnar iväg hästen?

MikaTela

Trådstartare
Som ni såg i min tidigare tråd så har jag bestämt mig för att skicka iväg min häst på foder.
Jag har nu 2-3 st som ska komma och kolla på henne nu under närmsta tiden och klickar det så åker hon kanske rätt snart.

Då började jag fundera på vad skickar man med? :crazy:

Jag har 3 sadlar, 1 dressyr, 1 western och 1 allround mot hopp. Jag lär iaf skicka med 2 av dom beroende på vad hon ska användas till.
Men jag tänkte typ täcken, grimmor, skydd, borstar osv osv?!

Jag har 1 grimma och 1 täcke som jag är helt säker på att det inte ska följa med men resten kan jag inte avgöra. Så tänkte se lite hur ni tycker och tänker.

Ska jag skicka med min underbara longerlina eller ta förgivet att dom har en eller kan köpa?

Sista ponnyn jag lånade för många år sen fick jag bara med en grimma till. :p

Vet ni något kontrakt att rekommendera?

Sv: Vad ska skickas med när man lämnar iväg hästen?

Jag tycker som såhär, skicka med det nödvändiga..
d.v.s sadel, som du liksom vet passar din häst så den slipper få ont i ryggen, täns med bett som passar din häst och som den trivs med,
ett täcke/användnings område med det menare jag,
1stalltäcke, 1regntäcke, 1vintertäcke, 1ridtäcke alt ländtäcke.
ja du förstår nog min tanke :D

Jag tänker nämligen som så att om hästen har det som den kan tänkas behöva innan dom börjar köpa egna grejer till hästen, vilket man ju förutsätter att dom för eller senare börjar göra, det gör nog de flesta hästmänniskor, man vill ju ha något eget, om hästen har det nödvändiga med sig så slipper ju du oroa dig för att den inte har det, och dom kanske inte tänker på att köpa det...o.s.v.

Hoppas din häst får det bra,
jag har mestadels dåliga erfarenheter av fodervärdare tyvärr, har dock en bra medryttare nu hon har ridit min halvblodskorsning sen 2006 nu och det funkar kanon bra.

Lycka till och hoppas du är nöjd med mitt svar
MVH
C_J

Det är jätteolika hur man gör.
Min första foderhäst fick jag inte med någonting, inte ens en grimma:angel:
Min nuvarande foderhäst fick jag med grimma, regntäcke, fleecetäcke och ett vintertäcke och träns.

Har du en sadel som passar hästen tycker jag att du ska skicka med den så riskerar du inte att hästen rids med en felaktigt opassande sadel.
Men som sagt, up to you!
Sen kanske den tilltänkta fodervärden har en massa utrustning som träns, linor, skydd, borstar osv.
Jag tycker inte att man behöver skicka med borstar och såna saker. Utan mer grundutrustning, träns, grimma, nåt täcke och ev en sadel.

Var noga med att allt står i kontraktet, vad som skickas med och vem som står för ev skador på utrustningen. Kontrakt finns i de flesta ridsportbutiker + Granngården.

Har själv inte lämnat ut en häst på foder, men tycker att man bör skicka med det som behövs. Jag tänker som så att om man tar en häst på foder (lite beroende på hur lång tid det är för förstås) så vill man väl inte köpa sadel, träns, bett, täcken m.m. som passar just den hästen. Vissa saker, absolut, om man kommer på det efterhand att ett visst bett skulle passa bättre, eller liknande. Men eftersom att det inte är för alltid så tycker jag inte att man ska behöva köpa mycket saker. Är det sedan ett långt fodervärdsskap som väntar, typ för alltid istället för att köpa hästen eller så, så behöver man ju inte skicka med lika mycket saker för då planerar man som fodervärd mer på lång sikt och kan köpa saker efterhand eftersom att man kommer att ha den hästen en lång tid. Men om det bara är t.ex. ett år och du sedan ska ha tillbaka hästen tycker jag att det mesta bör följa med.

Vad jag tycker borde följa med då:

Sadel (Eller sadlar. Beroende på vad den ska tränas i/vad den behöver för olika sadlar.)
Träns
Bett (Något som den funkar bra på, ev. flera om det behövs.)
Täcken
Grimma
Skydd (Om de behövs.)

Resten tycker jag är upp till dig. (Eller allt är förstås upp till dig ;))

Om det var min enda häst och den skulle ut på långtidsfoder hade jag skickat med basutrustning. Ett par täcken, träns och en sadel. Är du rädd om t.ex dressyrsadeln så behåll den hemma så slipper du mindre trevliga överraskningar när du väl ska ha hem hästen.

När jag hade häst på foder så fick jag med varenda liten pinal, för att ägaren inte hade någonstans att förvara det när hästen åkt.

Tja, det beror ju på vad den som ska ha hästen har innan... Men om jag tar mig själv som exempel som gick från att vara ridskoleryttare till fodervärd så fick jag med en bra basutrustning till foderhästen. I den ingick:
- komplett allroundsadel (ägaren hade bara sådan)
- komplett träns
- strykkappor
- grimma, grimskaft
- två utetäcken, ett stalltäcke och ett kombitäcke

Om jag skulle ta en foderhäst nu när jag har haft egen häst i många år skulle jag vilja få med sadel om inte någon av mina sadlar passar samt bett och täcken om de jag har inte är rätt storlek. Resten har jag mer än nog av.;)

När jag har lämnat ut på foder har jag skickat med :

-sadel
-träns
-regntäcke
-innetäcke
-och grimma då såklart.

På min senaste häst-annons som jag vill ha ut på foder så har jag angett träns & täcken. Ej sadel då jag har 2 hästar som rids med samma, nämligen den bomlösa & jag har ingen annan sadel. En som då svarade på annonsen blev irriterad över detta & tackade nej till hästen då hon inte hade lust att köpa/låna en sadel till en häst hon bara skulle låna.

Men annars är det upp till var & en, är ju inte "lag" på att få med grejjer. Jag tycker dock att hästens personliga saker skall medfölja( om man har möjlighet till det vill säga)

Jag kommer skicka med allt som tillhör hästen om inte fodervärden vill annat.

För mig finns det ingen mening att behålla något av det, bättre om det följer med hästen så att han har bra grejer.

Skicka med
*1st välsittande sadel
*1st träns (inte något dyrt utan ett vanligt) + ett bett du vill hon ska använda
*De täcken hästen kommer att behöva
*1st grimma
*Ev skydd hästen ska använda

Dokumentera allt du skickar med (märk gärna på något sätt).

Borstar, longerlinor, grimskaft o dyl småtjaffs är det bäst om fodervärden ser till att ha själv.

Tänk de större sakerna hästen verkligen behöver. Mindre grejer har en förmåga att "tappas bort" och är inte så dyrt att investera i själv som fodervärd.

//Ainon, fd fodervärd

Ja dokumentera allt jag skickar med har jag tänkt göra. Även skicka med skötselråd på t ex min dressyrsadel om jag skickar med den.

Svårt att tänka på vad man ska skicka med och inte. Och ändå har jag själv varit fodervärd till några hästar. :p
Men sista jag hade fick jag bara med grimma som sagt så fick införskaffa resten själv.

Jag skickade med:

1 Komplett sadel
1 Komplett träns
1 Grimma
1 Grimskaft
1 Borstar
1 Innetäcke
1 Vintertäcke
1 Regntäcke

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 107
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka