Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Uppdaterar med två filmer!

kl

Kom precis in från ett litet pass.
Det märks att det var över ett halvår sen vi var igång om man säger så.

Frittfölj
Vi har lite problem med uthålligheten, men idag vinklade han ut det opererade benet och hade svårt för att gå rakt. Kändes väldigt virrigt i allmänhet, han tappade mig en gång där vi missöförstod varandra och han satte sig även snett vilket är ett helt nytt beteende. Måste jobba fram muskler så han blir jämn i bakpartiet och även vänta in uthålligheten. Har en mycket virrig film som jag kanske vågar slänga upp sen när jag analyserat sönder den.

Ställande
Snabbt och står stadigt, nöjd med reaktionsförmågan.

Läggande
Han studsar verkligen ner bakåt. Lite kul, har film på det med. Däremot studsar han när han ska upp också vilket ibland gör att han hamnar snett. Tips på det? LÄNK

Inkallning med ställande
Mattes fel igen, var för sen och kommenderade lite för nära mig så jag upplevde att han fick längre stoppsträcka än vanligt, men han stannar på nå språng och inväntar stadigt varsugod till externbelöningen. Varierar med att han ska stå ett par sekunder, ibland går jag fram, ibland kör vi släta och ibland snabba stopp. LÄNK

Apport
Lk1: Snyggt! Ingen tendens till våldtäkt av tl heller.
Lk2: Han tog i klossen istället för i mitten????

Är överlag nöjd även om det kändes virrigt, samtidigt som jag inte vill ha för höga krav och tro att vi kan påbörja där vi slutade. Viktigast nu känns fysiken, mer muskler och uthålligheten så vi kan få tillbaka ett rakt ff och raka sättanden.

KL

Idag har jag och min unghund Lyxa kört ett SUPERPASS med slalom, 2x2 metoden :banana:! Håller på att lägga agilitygrunder, och idag kändes det som om det lossnade rejält :bow:! Är bara på det första, grundläggande steget så vi kör fortfarande på bara 2 pinnar och har börjat arbeta med ingångar idag (siktar på ingångar från 11 till 1) .

I morgon ska det bli spårläggning, running contacts på balansbom, samt lite fotgående :laugh:!

Jag ÄLSKAR min hund, hon är så rolig och arbetsvillig att jobba med

:love:

27167_380510087581_665887581_3904319_2568493_n.jpg

jag hade klickat in upptaget av metallen och sedan fortsatt träningen så som jag beskrev tidigare i tråden i inlägg 570. man kan också träna hopp apport med metallen för att variera lite.

Får testa med klickern och se vad jag kan hitta på! Tack :)

Idag har vi skotttränat under platsliggning och herrejisses vad han laddar vid skott :angel: Bara att nöta på med att det är tråkigt när det smäller!

Härlig vovve du har lilljesicah! & ni andra med såklart!

Senast ändrad:

*KL*

Var på klubben igår för första träningen för iår där.

Äntligen verkar det som om Tudde vet vad som gäller när man säger RUTAN. Däremot hade Bella glömt att man ska stanna i rutan o inte lägga sej utanför. Blir att träna in stanna med henne:p

*kl*

Idag skulle vi gå en liten runda, och sedan träna en massa fartmoment. Men vi gick vilse och när vi kom tillbaka till bilen var loke redan rätt mör... Hur som helst, såhär blev det:

Ingångar: In med korven i munnen och voilá! Då kan Loke göra jättefina ingångar. Han var på och buffade på handen vid ett par tillfällen, men istället för att sätta sig snett som han brukar göra, så gjorde han färdigt ingången och satte sig rakt. Efter en liten dispyt med sambon som tycker att jag ska leda in honom med en handrörelse, så provade vi även ingång med apport och det fungerar!

Hålla pinnen: Gick inte riktigt lika bra idag. Han tar apporten väldigt långt ut, och vid några tillfällen idag så ville han få in apporten längre in i munnen = omtag. Kan de göra det direkt när de plockar upp så gör det ju ingenting, men Loke väntar alldeles för länge innan han tar om. Jag står lite i valet och kvalet om jag ska lära honom att få in apporten i munnen direkt vid upptaget, eller att lära honom att inte ta om. Det lutar åt det senare, trots risken för att han tappar. Jag tycker att han har ett ganska bra grepp, pinnen ser ut att ligga stadigt.

Hur som helst, när jag tränade så klickade jag ganska snabbt vid upptaget för att han inte skulle hinna ta om. Efter klicket är loke så fokuserad på att "nu kommer gotter" att han inte släpper pinnen. Jag utnyttjade det genom att dra ut längre och längre på tiden mellan klick och godis.

Dirigerad apportering: Jag började med att hetsa lite mot kon, lite för mycket tydligen, för jag får en tjuvstart. Nåväl, shit happens, så jag kallade in. Men det kom ingen Loke. Kallade in igen, ingen respons. Han hade hittat något gott att lukta på och hade inte alls tid med mig just då. Här rann bägaren över, han fick lite "hjälp" att komma tillbaka och sedan fick han ligga och begrunda sina synder ett tag. Nytt försök, och det gick bättre, boll som belöning påvägen mot mig. Planen är att jag ska strunta i att säga "ut (=vänster) apport" resp "höger apport" och istället bara dirigera med handen + apportkommando. "Ut" låter nämligen lite för likt "rutan", det kan vara det som gör att han ibland springer 90 grader ut från konen när jag dirigerar mot vänster apport (anledningen till att jag inte säger "vänster" är att det är för likt "vänta" = vardagskommando för "stanna"). Ett skick till enbart konen också innan vi tog höger apport med ingång. Även det gick bra.

Ställande: Vi backade lite och körde grunder, dvs shapat ställande. Sedan la jag på kommando och fick till ett par riktigt bra och distinkta ställanden. Kollade av ställandet under marsch och det var okej men inte perfekt. Så vi får grunda mera. Det ska sitta i ryggmärgen.

Fjärr: Kollade av hur det funkade tävlingsmässigt och det gjorde det inte. 1 dm fram vid stå-ligg och sedan hemska 1 dm till vid ligg-stå. Illa illa. Sambon fick stå bakom igen och vara dragning. Tränade lite mer stå-ligg och det blev bättre positionsmässigt men han är ju så långsam. Ligg-stå misstaget var nog en engångsgrej, de andra försöken gjorde han som han skulle.

Visst är det underbart när man kommer på alla ord man har som låter likadant? :D
Jag tar gärna emot tips från dig angående det vi hade problem med igår om du har tid och lust att kika på det.:)

Ras: Blandras (schäfer, sibbe husky & rottis)

Ålder: blir 3 i sommar

Moment: cykel

Mål: kunna första klassen i lydnad (om vi ska tävla eller inte är inte fastställt pga mitt psyke) och ta henne på en blandras utställning.
(mest för skojs skull. mycket hundar och bra träning)

Vi körde en runda med cykeln idag. Vart inget lydnadsträning idag.
Men hon var duktig, mötte på flera roliga saker men hon behöll sitt fokus :):bump:

ja det är ju nästan pinsamt så dålig fantasi jag har. nu blir det helt utan ord, och så håller jag tummarna för att vi aldrig hamnar i en situation där han inte ser mina handtecken.

när det gäller läggandet så är det jättebra, men jag tror faktiskt att han kan bli ännu snabbare. han "promenerar" ner i postition istället för att kasta sig. liten reservation här för hur han har möjlighet för häftiga rörelser iom hans skada. dessutom gör du ett ganska kraftigt dk när du saktar in och vrider dig mot honom. men det är du kanske medveten om?

sättandet upp från liggande hade jag tränat separat. t ex genom att leda med lite godis. jag vill gärna ha dem lugna och vrider inte på någon gas innan rörelsen sitter i ryggmärgen. tänk också på var du placerar din belöning. nu ser det onekligen ut som om han har fått godisen på höger sida om huvudet, och att han sätter sig i lämplig position för att ta emot godisen. godisen ska hamna antingen rakt uppifrån eller snett till vänster om hans huvud. ev kan du spotta ut godiset från munnen, det har (tvärr) visat sig fungera jättebra på min hund. har du börjat med 2:ans fjärr? hur funkar det?

ja det är ju nästan pinsamt så dålig fantasi jag har. nu blir det helt utan ord, och så håller jag tummarna för att vi aldrig hamnar i en situation där han inte ser mina handtecken.

Lite OT över kommandon, men idag skrev jag på elitlydnaden i brukset, och på apporteringen var det en man som hade kommandot "P-tsch!" (Tänk er att ni härmar ett cymbalslag på trummor typ) :D

istället för apport då? hade varit roligt att höra historien bakom kommandot ;)

jag var jättesjuk natten till igår, troligen matförgiftning :(. så det blev inget spår igår som jag hade tänkt, och jag var fortfarande lite mör idag så det blev "bara" lydnad.

jag provade att länka igen, denna gång ruta - fritt följ - dirigerad apportering.

positivt:
*det var inga problem att skilja på rutan och apporteringen.
*vändningar och stegförflyttningar var mycket bra. han gick bättre och bättre i fria följet ju längre det blev.
*snabb tillbaka med apporten, bra ingång!

negativt:
* han hamnade nästan utanför rutan (i högerkant, skicket var till höger) så det krävdes ytterligare ett kommando. dessutom höll han på att lägga sig innan jag sa till. detta händer enbart när jag tränar tävlingslikt?
*fria följet var en smärre katastrof. det var MYCKET störning, ungefär som på en tävlingsplats, och efter skicket till rutan blev loke rätt disträ och det smittade av sig på mig som stramade upp mig. efter tillsägelse så försökte jag gå lite mer neutralt = loke slappade ännu mer. inte så att han tappar kontakten helt, men han går och latar sig och är inte 100 % uppmärksam.
*han sprang rätt förbi konen ut mot apporten = ett extra kommando.

sedan tränade vi på det som var dåligt.
*så fort det inte var tävlingslikt längre så fick jag tillbaka det fria följ jag är van att se, dvs han jobbade aktivt med hela kroppen och vi var i samma "bubbla". jag ska helt klart se till att jobba mer på uthållighetsträningen och göra det så tävlingslikt som möjligt. av detaljerna är det nästan bara sakta marsch kvar att träna på, men det är nästan "färdigt".
* provade ett nytt skick till rutan, men den här gången hamnade han helt utanför rutan åt höger. jag ställde honom vid konen och gick själv halvvägs ut mot rutan. nytt skick, mycket bättre. sedan tränade vi lite på själva positionen i rutan á la kjernholms metod men loke såg inte godisarna som kom flygande, han var så övertygad att dom skulle komma från min hand... positivt dock att han inte letade på marken och nosen var helt avstängd. en liten stund senare lyckades han faktiskt se att godisen kom genom luften och han jobbade hela tiden på bra mot belöningspunkten.
*några raka skick till konen blev det, lite diskussion också om vad som är den lämpligaste belöningsformen. jag hävdar bestämt att det är boll över huvudet på honom när han är påväg ut, det ger dessutom ett mkt snyggt ställande på kommando. sambon hävdar att det är ett föremål bakom konen men jag tycker det blir så mycket nos då, och när lokes nos är påslagen så är öronen avstängda = dåligt ställande. men det kanske hade fungerat om det var lite konkurrans om bollen? tåls att tänkas på i alla fall.

*KL*

I dag var det Lydnadstävling klass 1 på schemat :)

Vi hamnade på 173,5, ett 1:a pris och delad 2:a plats i konkurans med 11 andra, jag är supernöjd, började träna för en ny tränare för en dryg vecka sedan och det har varit kanon, helt rätt stuk för oss,

Har anmält mig till 4 tävlingar i maj så jag hoppas att vi tar vårt sista första pris på någon av dom,

Är så inspirerande att läsa i den här tråden :love:

*KL*
Den har helgens tavlingar gav ett "leg" med fjarde pris och 'best Rottweiler Score in Obedience' och pris for det ocksa.:D Sedan at Miss Mandy upp 5 (FEM) mal mat portionerat upp i sma plast pasar... Hon tappade en hel del konsentration direkt, men natten till i dag var varst. Vi var ute med vattnig diare 5 ganger under natten. Sedan gick min kompis ut med sin hund (vi tranar mycket ihop) just som vi gick in for testen och Mandy blev orolig och hela 'heeling pattern' brot ihop. SUCK.
Naja... Jag ar jatte nojd med ett "leg". Hon behover helt klart 'experience' i ringen, sa jag tanker skriva upp oss for en ny tavling sa snart som mojligt.

*KL*

Idag har jag varit en "perfekt hundägare" :D
Lång promenad i (för oss) raskt tempo. Därefter lydnadsträning och trickträning och därefter fick Wahidah springa i rastgården och där passade vi även på att träna inkallning (som gick bättre än på länge).

Zala var jätteduktig! Apporteringen och släcka lampa vet jag inte om hon någonsin kommer fixa, jag ska försöka fundera ut nytt sätt att få henne att faktiskt ta apporten och inte bara putta på den med nosen (det är så långt vi kommit nu).
Men, så tränade vi fotgående och jäklar vad duktig hon var idag :D Att lära en otränad, självständig, 9årig saluki fotgående är inte lätt men idag gick hon fint. Nu ska vi börja arbeta på kontakten, sedan kanske vi kan få till något riktigt bra? Positionen och följsamheten var bättre än någonsin idag i alla fall. :love:

Wahidah var piggare än hon varit senaste tiden. Det mesta gick bra nu, förutom inkallningen. Sathunden ställde sig på tvären framför mig och ville inte sätta sig bredvid mig förrän jag sagt åt henne att göra det trettioelva gånger. Hon kompenserar det nog genom att ha gjort bättre ifrån sig på 2ans apportering än hon gjort innan. Det kändes bra.

KL

Idag fick jag PMet för B-provet som är om två helger, alltså kom vi med! :) Dessutom är "Flatshowen" i helgen, med jakt, lydnad och utställning samma helg.
Så idag ska vi träna små, dolda sök för att förstärka söksignalen och imorgon ska vi förhoppningsvis åka till uppfödaren för jaktträning med skott.

GRATTIS Luxus och hastflicka!

jag skulle bara ut en liten stund och träna "hålla pinnen" och ingångar, men när vi väl kom ut var det så härligt väder och loke var sprallig så det blev lite till.

hålla pinnen: gick verkligen inte bra idag. så fort jag försökte öka på tiden lite så gjorde han sitt omtag. till slut tröt tålamodet och jag röt "nej! loss!" :( och sedan blev det paus, både för hans och min del. i såna här lägen är jag rätt glad att ha en träskalle till hund, för han släppte min dumma korrigering direkt och så avslutade jag med att göra det riktigt lätt för honom. jag får ta ett snack med min instruktör om hur jag ska lösa det här. någon som vet hur mycket de drar för ett omtag om allt annat är bra?

ingångar: körde på lite varierade avstånd och vinklar och såg till så att jag inte höll på att joxa en massa med kroppen. det gick bra! ännu bättre går det när han har lite fart på, då svänger han verkligen runt rumpan på ett flashigt vis!

inkallande med ställande och läggande: var, enligt mina mått mätt, okej. dvs farten var okej, ställandet var inom rimlig tid och han la sig på kommando. men poängmässigt är det väl en 7:a om domaren är snäll... dessutom var han ganska avvaktande efter ställandet, jag får helt enkelt träna lite fart efter det! det har blivit att när jag kör ställande, så kommer också läggandet efteråt. efteråt tränade vi en del raka inkallningar, både från kort (10 m), mellan och långt (30 m) avstånd.

lägganden under gång och vid sidan: GUD så bra det funkar med korv i munnen :). jag måste fortfarande ta bort hjälpen att jag saktar ner, men jag slipper fixeringen vid min hand. lägganden vid sidan (stillastående) kan jag tydligen inte träna hur många gånger som helst på raken, efter några omgångar satt han som fastfrusen vid sidan och reaktionen på kommando var = 0. det såg ganska roligt ut, för han var verkligen uppmärksam och såg jättepeppad ut, men han "hörde" inte kommandot ;).

sättande under gång: checkade av att det fanns kvar i minnet och det gjorde det. det behöver såklart filas lite på, men de andra positionerna (ligg och stå) är lite högre på prioriteringslistan just nu.

KL

Idag har vi sysslat med sådant här (jag ber om ursäkt för att ni måste vrida huvudet.. :p):

Där ett sök var utlagt till vänster, och en markering skickas till höger.
Anledningen till mitt barska "Den är NEJ!" är för att han tjuvstartade lite :D
Han är lite gullig ändå mitt i söket där han stannar upp mot markeringen och ser ut att tänka "var den nej eller hur var det?" :)

Och där, en dubbelmarkering där hunden helst ska hämta första apporten först (vilket han gjorde kanon). Sedan blev det ett litet missförstånd för jag gav honom söksignal för tidigt och då blev han förvirrad när apporten inte låg där. Men det löste sig!

Ursäkta även mitt snörvlade :o

när det gäller läggandet så är det jättebra, men jag tror faktiskt att han kan bli ännu snabbare. han "promenerar" ner i postition istället för att kasta sig. liten reservation här för hur han har möjlighet för häftiga rörelser iom hans skada.

Hmm, ja det funderade jag på. Han har alltid haft snabba lägganden så jag tror jag låter det vara och ser om det kommer tillbaka mer och mer eftersom han kommer igång igen.

dessutom gör du ett ganska kraftigt dk när du saktar in och vrider dig mot honom. men det är du kanske medveten om?

Ja det kändes som han låg på lite för mycket. Så för att inte misslyckas tog jag en livlina där. :D

sättandet upp från liggande hade jag tränat separat. t ex genom att leda med lite godis. jag vill gärna ha dem lugna och vrider inte på någon gas innan rörelsen sitter i ryggmärgen. tänk också på var du placerar din belöning. nu ser det onekligen ut som om han har fått godisen på höger sida om huvudet, och att han sätter sig i lämplig position för att ta emot godisen. godisen ska hamna antingen rakt uppifrån eller snett till vänster om hans huvud. ev kan du spotta ut godiset från munnen, det har (tvärr) visat sig fungera jättebra på min hund.

Tack! Jag ska träna uppsättandena separat med hund i lugn sinnesstämning så kanske vi blir av med skutten upp.

har du börjat med 2:ans fjärr? hur funkar det?

Jajjemän, den har vi kört ett par gånger och är så gott som färdig. Där har fokus legat på att inte röra sig framåt och det kom han ganska snabbt ifrån med extern belöning bakom.

Den ser fin ut på fem meters avstånd så vi har avståndsökningen kvar.:)

Jajjemän, den har vi kört ett par gånger och är så gott som färdig. Där har fokus legat på att inte röra sig framåt och det kom han ganska snabbt ifrån med extern belöning bakom.

Den ser fin ut på fem meters avstånd så vi har avståndsökningen kvar.

men då kan han ju sitta upp utan att sprätta iväg med rumpan? kan det vara så enkelt som att belöningspunkten har varit lite tokig när du sätter honom upp vid sidan?

Kl:
Vad kul det är att läsa om allas hundträning!

Idag har jag tränat sök med min Hedda. Vi var i en ganska tuff sökruta med ett kärr och en brant sluttning på ena sidan som riktigt sög musten ur hundarna (och oss)! Hedda skötte sig faktiskt utmärkt med tanke på hur lite vi tränat. Hon får se på när figgen springer iväg över kullen och försvinner bort på andra sidan, annars blir det för svårt för henne. När jag sedan skickar henne springer hon så fort hon kan och letar efter figgen. Figgen leker sedan med henne lite med en lösrulle och sedan kallar jag in henne. Efter det så får hon springa ut på påvis och få godis. Det jag ska tänka på till nästa gång är att varva rena hitta-övningar med enklare markeringsövningar i öppnare terräng. Hon har ännu inte fattat vitsen med påviset så det behöver vi träna mer på.

Målet med sökträningen är såklart att tävla såsmåningom men jag vet inte om vi någonsin kommer dit. Men roligt är det i alla fall! Helt klart den roligaste bruksgrenen tycker jag (ja, skydd har jag ju inte provat förstås. Liiite svårt med en tollare...:))

Annars är det lydnaden som vi lägger störst fokus på just nu. Kanske jag skriver mer om det en annan dag. Men vi spårar också en del och tränar faktiskt rapport nästan varje vecka.

(Hoppas det är ok att jag hoppar in så här mitt i tråden!)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix