Sv: Vad ska NI träna idag?
det här var tydligen inte min dag. vi började med en påhälsning av en lös hund som ägaren inte kunde kalla in för den var döv...
sedan åkte jag och sambon, glada i hågen, ner till stranden för att njuta av en solig promenad. där ser vi en lös hund och jag kallar in loke medan sambon gick för att be mannen koppla sin hund. mannen ropar då med hög stämma att "det är inga problem!". i samma ögonblick kommer hans andra hund farandes från ingenstans och sedan är cirkusen igång.
den andra hunden var väldigt aggressiv och det handlade om centimeters marginal för att förhindra att den och minina inte får tag på varandra. jag står och fäktar med armar och ben samtidigt som jag håller 65 kg hundar i händerna och sambon gör vad han kan för att hjälpa till. mannen blir under tiden allt mer aggressiv och hotfull (!) och säger saker som att vi ska "passa oss jävligt noga" och "såna som ni ska inte få ha hund". jag börjar fiska efter mobilen och säger att jag ska ringa polisen och då ger han sig till slut av.
vi går sedan åt samma håll och när vi viker av runt en konstgjord sjö hör vi mannen vråla igen. hans hundar jagar ett par små barn och han skriker att de (barnen!) inte får springa för då följer hundarna efter. barnen hade sina föräldrar med sig och jag hoppas de hade ett och annat att säga till idioten.
vilka människor det finns! jag är så arg på mig själv för att jag inte tog registreringsnumret på hans bil och ringde polisen
.
när det sedan var dags för träningen hade jag inte riktigt hämtat mig så det inget vidare. vi länkade ihop fritt följ + inkallande + skick till ruta. fria följet var katastrof utom vändningar på stället och stegförflyttningar, han la sig inte ordentligt när jag skulle lämna honom för inkallande men farten och ställandet var bra. läggande var lika dåligt som vanligt och ingången blev sned. rutan, som skulle vara det svåraste momentet, gick riktigt riktigt bra! samma fart till kon och ruta och raka linjer hela vägen.
sedan tränade vi lite lägganden framifrån, det går hyfsat bra om jag får honom att sänka rumpan en aning först. jag avstod från fria följet pga min tjockjacka. nästa gång ska jag ha en tunnare jacka och se om det blir bättre. vi tränade även lite (eller MYCKET) ingångar utan någon vidare framgång. han ville inte sätta sig rakt idag och då var det inte så mycket jag kunde göra åt det. jag avslutade när han lyckats två gånger på raken.
vi körde även lite fjärr som han tappat lite under vintern och det gick bra. stå från sitt fick vi fila på ett par gånger (flyttade bak ena baktassen) men sedan gick det också bra. sitt från liggande går väldigt snabbt numera. synd bara att han inte kan vara lika snabb ner också...
SÅ nu har jag fått kräkas lite så nu känns det bättre