Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Vi Hittade en tillräckligt snöfri plätt så jag kunde valla en ruta utan risk för hjärtattack, så vi lyckades köra lite uppletande.

Hundarna var:bump::banana:

Och jag var: :D

*KL*

Igår hände det jag väntat på. Kunna köra igenom hela elit programmet med Bella. Gick till "vår" träningsgräsmatta o ställde upp en plan.

Vi har inte tränat så hemskt mycket på momenten förutom ff o då bara i vanlig marsch.

ff är ju som det är språng inte bra men inte gjort det sen i höstas. Vändningar o stegförflyttningar bra
Dumrutan. Pga av klantig förare som säger stå istället för stanna så satte hon sej ner. Gör om o då funkar alla skiftena. Hörnpassering skaplig.
Inkallning stå ligg. Bra
rutan. Toppen har inte tränat något på det alls sen i höstas men allt funkade även bra till kon.
apportering. Superbra trots att hon är på väg mot mitten så tar hon rätt apport o full fart tillbaka.
vittring ber några barn kladda på pinnarna o bella hittar rätt direkt o kommer in med full fart.
fjärr. Äntligen så sitter den. alla skiften funkar. Hon har haft enorma problem med stå från sitt på fullt avstånd i veckan.

Är jättenöjd med resultatet av testet nu tränar vi i 2 månader sen gör vi årsdebut.

Tudor fick oxå en genomkörning FF har äntligen lossnat nu är det vändningar som behövs tränas. läggande super. Inkallning stå lite lång broms strecka. Apportering bra fjärr bra o körde även en vittring på 7 meter jättebra analys o tar rätt pinne. (andra gången vi kör ute första gången körde han plockepinn)

Mer än nöjd med honom oxå. kan nog starta honom med inom två månader i klass 2.

KL

Idag har jag och Zipper tävlad i Skara och plockat andra första priset i LK1, blev klassvinnare på 189 poäng :)

Tack! Jag är kanonnöjd med honom :love: Och det jag blev mest glad över var 9an på linförigheten. Som jag kämpat med det himla momentet tyckte jag att vi var värda det :D

kl

Årets första spår avklarat!! :love: Gick jättebra trots sidvindar, Grima var SUGEN! Har även tränat platsliggning både med henne och mammas hund Nisse som har fått sig en riktig lydnadsgenomgång idag. Nu sover de som klubbade sälar.

Jag har också lagt årets första spår :bump:
Det gick sådär, men han jobbade på fint förutom när han virrade bort sig så jag fick ta tillbaka honom. Jag hade hoppats på tydligare pinn-markeringar efter alla övningar i vintras, men vi jobbar vidare och ser hur det går.

Annars har jag lite problem när det gäller apporteringen. Han har så dålig fart in till mig med apporten, någon som har förslag?

sätt hunden, lägg apporten någon halvmeter framför och gå iväg en 20 m. säg "apport" och dra iväg bollen bakom dig i samma ögonblick som han griper om apporten. de första gångerna gör det inget om han släpper apporten men försök ganska snart få till det så att han plockar upp den och börjar springa fort mot dig. kasta inte om han har låg fart, det blir en muta och sådant fungerar ju inte så bra. en smart hund lär sig fort att "om jag springer lite avvaktande så kommer bollen". variera med att skicka från utgångsposition och kasta så fort han griper + träna snabba ingångar med apporten i munnen.

Tack för tipset! Provade idag och det fungerade jättefint! :) Idag galopperade han så fint, kommer nog fixa till detta på ett kick!

kl

Idag hade det tränats med squarepants. Först ett litet viltspår som gick alldeles galant och sedan lydnadsträning. Inledde med platsliggning, längesen nu men han låg så stadigt och fint. Lydnadsträningen gick också bra, han var med fint under kommenderingen i fria följet och vi tränade även endel apportering (det ovan) och även en del inkallning med ställande. Vågade sätta ihop momentet och det gick bra! Jippi!

Avslutningsvis gjorde vi ännu en platsliggning och denna gång gömde jag mig bakom husknuten- han låg lika fint då :love: Jättenöjd med dagen!!

idag ska vi ner till klubben och träffa de tokiga vallhundarna igen. det blir elitruta, fritt följ och inkallande. ev sätter jag också ihop momenten och ser hur det ser ut.

*KL*

Idag ska det tränas platsliggning och 2ans apportering.

Sedan behöver jag lära in hopp över hinder (det är det enda ur lydnadsklass 1 vi inte ens testat), men vet inte riktigt hur jag ska göra det. Jag är aldrig på brukshundklubben men har tänkt att det ju borde gå att lära henne hoppa över något "hinderliknande" och sätta sig bredvid mig och sedan lättare få det att fungera med "riktigt hinder".

Ska man köra med samma kommando som vid vanlig inkallning men få henne att fatta att "står något i vägen så hoppar man över det"? eller ska man ha separat kommando för just själva hopp över hinder? Finns det något alternativ jag inte tänkt på?

Någon som har tips på hur man på bästa sätt lär in hopp över hinder?

KL

Även idag har jag varit och tävlat, denna gången i Mullsjö med Limbo.
Vi slutade på en andra plats och fick 180 poäng, vårat första 1a pris och jag är kanonnöjd då han innan varit väldigt knäpp på tävling.
9a på linförigheten :love:, förra tävlingen fick vi 5a :crazy: Dom mesta missarna berodde på matte (som vanligt..), för tidigt sättande på ställande pga att jag vek mig mot honom när jag vände runt samt även att jag ställde mig för nära hindret på andra sidan så han fick islag.

det här var tydligen inte min dag. vi började med en påhälsning av en lös hund som ägaren inte kunde kalla in för den var döv...

sedan åkte jag och sambon, glada i hågen, ner till stranden för att njuta av en solig promenad. där ser vi en lös hund och jag kallar in loke medan sambon gick för att be mannen koppla sin hund. mannen ropar då med hög stämma att "det är inga problem!". i samma ögonblick kommer hans andra hund farandes från ingenstans och sedan är cirkusen igång.

den andra hunden var väldigt aggressiv och det handlade om centimeters marginal för att förhindra att den och minina inte får tag på varandra. jag står och fäktar med armar och ben samtidigt som jag håller 65 kg hundar i händerna och sambon gör vad han kan för att hjälpa till. mannen blir under tiden allt mer aggressiv och hotfull (!) och säger saker som att vi ska "passa oss jävligt noga" och "såna som ni ska inte få ha hund". jag börjar fiska efter mobilen och säger att jag ska ringa polisen och då ger han sig till slut av.

vi går sedan åt samma håll och när vi viker av runt en konstgjord sjö hör vi mannen vråla igen. hans hundar jagar ett par små barn och han skriker att de (barnen!) inte får springa för då följer hundarna efter. barnen hade sina föräldrar med sig och jag hoppas de hade ett och annat att säga till idioten.

vilka människor det finns! jag är så arg på mig själv för att jag inte tog registreringsnumret på hans bil och ringde polisen :(.

när det sedan var dags för träningen hade jag inte riktigt hämtat mig så det inget vidare. vi länkade ihop fritt följ + inkallande + skick till ruta. fria följet var katastrof utom vändningar på stället och stegförflyttningar, han la sig inte ordentligt när jag skulle lämna honom för inkallande men farten och ställandet var bra. läggande var lika dåligt som vanligt och ingången blev sned. rutan, som skulle vara det svåraste momentet, gick riktigt riktigt bra! samma fart till kon och ruta och raka linjer hela vägen.

sedan tränade vi lite lägganden framifrån, det går hyfsat bra om jag får honom att sänka rumpan en aning först. jag avstod från fria följet pga min tjockjacka. nästa gång ska jag ha en tunnare jacka och se om det blir bättre. vi tränade även lite (eller MYCKET) ingångar utan någon vidare framgång. han ville inte sätta sig rakt idag och då var det inte så mycket jag kunde göra åt det. jag avslutade när han lyckats två gånger på raken.

vi körde även lite fjärr som han tappat lite under vintern och det gick bra. stå från sitt fick vi fila på ett par gånger (flyttade bak ena baktassen) men sedan gick det också bra. sitt från liggande går väldigt snabbt numera. synd bara att han inte kan vara lika snabb ner också... ;)

SÅ nu har jag fått kräkas lite så nu känns det bättre :)

*KL*

Jag har anmalt Mandy till "Open" (motsvarigenten till LK 2) helgen 16de till 18de April och vi (sarskilt jag) ar inte alls redo. suck. Det har blivit supervarmt och det tog bara ett par dagar att ga fran 15-16*C till 28-33*C sa Mandy ar klart besvarad av varmen nu. Soooo... i dag tranade vi hoppning och 'retrieve' 7:30 pa morgonen.:crazy:
Jag ar inte vaken annu fast vi ar inne igen sedan en halvtimma. Hon gjorde battre ifran sig an vad jag gjorde. Om jag bara kunde komma ihag att ge ratt kommano vid ratt tillfalle skulle det ga sa mycket battre. ROFLOL:rofl:

igår var det träning på klubben.

vi inledde med sittande i grupp, dold i 3 min. det gick mycket bra, han satt helt stilla.

sedan körde vi lite fritt följ (med tunnare jacka) och det gick jättebra! han höll en jättefin position, nära utan att tränga och var snabb ner med rumpan i halterna.

vi fortsatte vår "hålla vittringspinne-träning" och det går snabbt framåt. idag påbörjade vi ingångarna.

efter det var vi egentligen färdiga med det vi skulle göra, men för att fylla ut tiden fram till platsliggningen tränade vi även fjärr, sakta marsch och ställande under gång. han börjar bli riktigt snabb på ställandet! nu är det snart dags att höja ribban :)

Jag ska träna på klubben ikväll, det blir ff, rutan träning, apportering och plats/sittande i grupp.

Kör nog även ett par släta inkallningar med för att jobba på tempot! ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 775
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 358
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V