Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

*kl*

igår hade jag tänkt träna på en "främmande" klubb men när jag körde dit var det kolmörkt. så jag körde vidare till nästa men möttes av samma mörker. var ÄR alla människor? kl 7 på kvällen bordet det åtminstone vara någon enstaka person på klubben... så det blev lite fritt följ på en gata. använde kortkoppel för att kunna korrigera halterna men det behövdes inte så mycket. vänster och helt om halt gick mycket bra men höger om halt kräver lite mer jobb.

idag är det snöstorm i skåne så vi nöjer oss med långpromenad och i morgon ska vi träna med ett gäng galna vallhundar :D

kl

Idag har vi tränat med strålande resultat! Min vovve trotsade alla hormonella impulser i kroppen och var supertaggad på träning trots en höglöpande tik närvarande! Det var så man blev tårögd. Iofs hade han någon slags kör-övningar när han fick sitta på sin filt vid sidan av planen när min kompis med löptiken tränade. Men det kan man ju leva med.
Superfint fritt följ, men han blir lite efter i högersvängarna så dom får vi träna vidare med, vi tränade även lite fjärr och en hel del på rutan- nu har vi kommit fram till en 3 till 1-metod (3 gånger med target, 1 gång utan ;))
Får se om det nånsin kommer en polett farande här nångång innan vi blir gråhåriga och ramlar av pinnen.

Härligt! Vi jobbar vidare med klickern...

Jag försöker intala mig att vi gör små framsteg, han är bara lite lite stressad (sådär så att öronen är lite lyfta och svansviftningen går ner i frekvens men inte så att han slutar stanna och nosa, kissmarkera, och kolla på saker som händer) när jag går och klickar på promenader.

Han kan ligga lugnt på sin säng och sova även om jag sitter i soffan och klickar typ en gång varannan sekund i säkert 10 minuter en kvart, om jag "kommer på honom" precis när han börjar lyfta på huvudet och vill gå och säger stanna, lägger han sig lugnt igen och jag kan fortsätta klicka efter bara några sekunder.

han tar också köttbullsbitar som jag tappar framför nosen på honom även om jag klickar varje gång han tar en, dock så darrar bakbenen och han är ganska störd av det...

Jag börjar misströsta lite men än ger jag inte upp!

Pennklick reagerar han inte på, och smacka kan jag bara göra några ggr innan jag börjar tokdreggla och storkna...

kl

Igår började vi på vittringsapportering här hemma i vardagsrummet.
Mycket meckigt var det ju med plastpåsar hit och dit!
Började med några ingångar med pinne samt sitta och hålla pinne utan att tugga. Fungera förvånande bra får jag väl lov att säga.
Sen fick Goliat leta upp gömd pinne, två stycken leta-övningar gjorde vi med jättefint resultat. Sniff-sniff-sniff så hittade han den, men han var ju tvungen att vända upp och ned på alla kuddar i hela soffan innan dess ;)

Sen skulle vi då prova en liten diskrimeringsövning. En pinne från frysen utan vittring och så den pinnen vi använt i träningen.
Han smakade på båda :p
Jag klickade vid intresse för rätt pinne, bytte den "sterila" pinnen och gjorde om övningen igen med samma usla resultat. Han förstod helt enkelt inte vad jag ville att han skulle göra. Men vi får fortsätta öva så får vi se :)
Kanonbra inomhusövning i snöstormen i alla fall!

Vi hade första lydnadsträningen på länge, inte tränat lydnad sedan i november innan jag åkte till thailand och inte tränat med andra hundar sedan i sommras förre året :eek:

Är väldigt nöjd att han klarade inkallningar utan att springa fram till de andra hundarna resten struntar jag i med tanke på ovan :) Men nu ska vi försöka komma igång igen, fotgåendet behöver slipas tillbaka till sin ursprungliga form, herr chi tycker han inte behöver kolla på matte Heeeela tiden :p

Imorrn ska jag ta och spåra lite, vilket vi gör var söndag :)

Länge sen aktivitet i den här tråden.

I onsdags var vi på samträning (även om vi bara blev två st). Vi gör faktiskt små framsteg, visst beter han sig fortfarande som en idiot i början men relativt fort kunde vi faktiskt både träna fotgående, inkallning och fjärrdirigering (korta avstånd dock), utan problem och utan att hålla i kopplet.
Att han ignorerade andra hunden och att enstaka hundmöten gick bra betydde ju dock inte att han klarade av att möta en hel grupp hundar utan att skälla ut dem :grin:

Träningen idag blev inställd så igår tränade vi hemma i hallen istället. Läggande under gång och satan vad fort han lägger sig nu! :laugh: Det blir lite snett visserligen, men det är ett senare problem.

kl

Nu är vi nyss hemkomna från inomhusträning med goldenklubben.
Har aldrig varit på deras träningar förut så jag hade bara Iver med mig och började med 45 minuters passivitet för att pejla läget och prata in mig.:D
Sen körde vi igenom 1:ans moment och ett par ur 2:an innan vi avslutade med ytterligare en stund passivitet.

Jag är jättenöjd med honom i träningen hittills. Vi har sakta försökt börja där vi slutade förra hösten och allt finns kvar i minnet även om det behövs lite finlir på saker han blivit svag i pga benet.
Ska försöka fortsätta att vara duktig och åka på olika träningskvällar varje vecka för att få den störning som 8 okända hundar gör. Mycket nyttigt.:)

Kl*

Idag har vi haft roligt :D

byggt ett mini gryt under min säng med olika gångar som, jag har flyttat ibland :) Så la jag en 1kgs hantel längst bort som hon skulle in o hämta åt mig.
Funka kanon! Vi hade väldigt roligt också :D

vi har äntligen kört igång för fullt igen. idag var det riktigt vårväder så vi passade på att åka till stranden och gå en lång skön promenad först, sedan åkte vi till närmaste klubb och tränade litegrann.

hoppstå: loke kan inte stanna med benen parallellt, utan stannar till och tar sedan ett halvt balanssteg. dessvärre är han så långsam i rörelserna att det syns väldigt tydligt. så jag har fått en idé om att lära honom hoppstå för då kommer benen automatiskt i rätt läge från början (och sen är det himla roligt att lära in nya fåniga tricks). att han skulle hoppa fattade han ganska omgående, men vad han skulle göra sen var mycket svårare. men idag lossnade det! ett tydligt hopp och sedan frös han fast i marken. halleluja!

inkallande: blandade några raka och med läggande. som vanligt var läggandet under all kritik men farten var okej.

fritt följ: fungerar bra igen efter vinteruppehållet.

Jag är så stolt över min hund!

Har varit på två samträningar den här veckan och även om inte allt funkar kanon så går det bra mycket bättre än förut. För några veckor sen hade jag inte trott att han skulle kunna träna lös med andra hundar nu utan speciellt många missöden.

Onsdag: Tränade inkallning (bra, men han springer rätt snett), stanna (gick sådär, men när han inte stod still gick han iaf till mig och inte till de andra hundarna), ligg (han lägger sig men ligger inte kvar), och fotgående och läggande under gång. Samt självklart massor av kontakt. Insåg dock att jag själv inte alltid är så konsekvent.

Torsdag: Inkallning, stanna (mycket bättre idag), fotgående (jättefint), ligg och läggande under gång. Och matte fick träna på att vara konsekvent!

Det finns helt klart hopp för agilitykurs om en månad :)

I dag ska vi jobba pa inkallning med laggande... Hon har sadan fart att hon nastan hinner hela vagen innan hon stannar. LOL... Vi maste ocksa jobba mer med hoppning. Hon tycker det ar sa himla kul att hoppa att hon hoppar lite random narmaste hinder... och kan sedan springa tillbaka och ta det jag pekade pa:angel: Jag maste nog visa att jag inte ar nojd... suck... nar hon hittar pa att hoppa egna grejor... An sa lange har vi bara jobbat med berom och att jag passivt tagit tillbaka henne nar hon gor fel... I hennes ogon var nog sjalva hoppet tillrackligt kul for att hon ska fortsatta sitt random hoppande.

Idag har vi tränat på barn. Gick skitbra faktiskt!
(Ja, jag har en barnrädd hund. Men idag gick det hur bra som helst).

kl

Idag har vi haft hundkurs, går som medhjälpare och Goliat fick vara med för att visa rallylydnad. Han var jätteduktig! Vi visade även lite linförighet för att de skulle få se skillnaden mellan hur man jobbar med hunden i rallylydnaden jämfört med vanliga lydnaden. Det var jätteskoj att få vara "uppvisningsekipage" faktiskt! :laugh: Skoj att alla som går grundkurs blir impade vad man än gör, fastän man själv tyckte att det var under all kritik. Nåväl.
Annars tränar vi vidare på momenten i 2:an. Går lite trögt tyvärr.

KL

Idag var vi på invigning av den nya hundrastgården ( 50 min promenad eller 15 min med spårvagn )

Skitbra rastgård!! De ska sätta upp belysning och ha fasta tider på sön och ons för stora respektive småhundsträffar! Kanske ha hundkurser oxå. Instruktören, en ung tjej var jätteduktig och vi fick lära oss ett trick som Melvin redan kan. Nämligen dutta i handen, men vi lade till kommandot hälsa och äntligen ser jag en lösning på vårt dörrproblem!! Man ska be gästerna sträcka fram handflatan så hunden "hälsar" genom att dutta istället för att hoppa och sedan komma till matte/husse för belöning!
Kan säga att mycket hänt med min hund!! ca 30 hundar och han skällde enbart ett par ggr i början. Vi promenerade dit, vilket tog 50 min rask takt.

Sedan satt han intill en ytligt bekant hund på spårvagnen hem helt avslappnad Och all fika o korv var gratis.

Fick även beröm för min klippning och hur fin och slank min hund är, men det är ju inte jag som gjort det utan det är bara att tacka och ta emot men även berätta att jag gärna framhäver det genom att klippa på ett visst sätt oxå. Min hund drog igång flera av hundarna till kapplöpning, man undrar ibland om en whippethjärna hamnat i fel hund Han är rysligt snabb och smidig. Första gången min hund lekte med så många hundar i samma hage, minst 10 st på en gång. Det gick jättefint när han kom på att man kan det lugnt ibland och välja ut en/två kompiar.

Så idag har min hund lärt sig uppföra sig bra kan man väl säga =) Tog bilder menlägger ej upp dem på internet om ngn skulle ta illa upp.

*kl*

puttar upp lite och en snabb rapport;

idag var det dags för den första av en tredagarskurs för anders kjernholm. vi började med hoppstå men vi var av lite olika åsikt om metodens förträfflighet. jag ska hur som helst fortsätta lite med det och se vart det leder, men inte lägga på kommando förrän det är helt färdigt. istället körde vi gamla vanliga "backa och vänta tills han stannar" men med kriteriet att framtassarna ska vara parallella. tre klick tog det, sedan fattade loke vad jag ville. att det var så enkelt!

sedan tog vi lite läggande och jag är tydligen alldeles för generös med min belöning. istället för att bara belöna det som är bra så belönar jag allt som liknar ligg, även det som är lite "krypa och hoppa lite + ligg". ajabaja på matte.

andra omgången började vi med ingångar och här såg anders något som jag helt har missat. loke tar sikte på mitt högra knä, och när han har kommit dit så börjar han vända runt rumpan. det blir ju himla krångligt. så det blev lite belöningar när han tog sikte på rätt plats och sedan tog vi avslutet för sig, dvs jag ställde mig som jag vill att han ska komma in och sedan fick loke vända runt rumpan. superbra blev det!

sista grejen vi körde var sakta marsch. loke pendlar en hel del fram och tillbaka för han blir så taggad att han inte kan hålla sig i schack. så jag fick gå tillbaka till ett steg, belöna, sitta stilla, belöna, ett steg, belöna osv. dessutom gick det inte att hålla godis i handen utan jag blev för första gången under mitt 10-åriga hundägarliv tvungen att stoppa in korven i munnen. ööööööööööööörk! jag la den under tungan men fy vad det smakar illa. fast det hjälpte så jag kommer nog fortsätta med det.

dag två på kursen:

vi började först med att kolla av hur vår relation såg ut (vem som är chef och att hunden varken är för dominant eller för undergiven) samt aktivitetsnivå och engagemang. han ligger nära gränsen till att bestämma för mycket själv, och att ha för hög aktivitetsnivå, men så länge han inte går över gränsen så är det bara bra. sedan körde vi lite olika engagemansövningar och det är han rätt bra på. jag får bara passa mig så jag inte hela tiden väljer att klicka på samma rörelser.

sedan skulle jag visa hur han tjuvade på rutan, men loke stod som ett ljus vid konen... vi diskuterade lite fram och tillbaka om jag ska byta metod vid rutan men kom fram till att jag ska köra på som jag har gjort. han är så gammal och ska vi hinna ta vårt LP elit innan han blir pensionär så ska jag inte ändra för mycket. sedan körde vi lite tramptarget. det har han aldrig gjort innan men bjöd på en gång på rätt beteende. jag vill ha något som jag kan öva på fart och rörelser från mig som inte är kopplat till ett moment och då kan en tramptarget vara ett utmärkt hjälpmedel. sedan skadar det ju inte att det är så himla roligt!

sista rundan vi var ute körde vi först ställande och jag började lägga på kommando. jag fick jättebra tips på hur hela den biten ska se ut, och det gav väldigt snabba resultat. sista gången trampade han till väldigt distinkt. sedan fortsatte jag med sakta marsch och äckelpäckelkorv i munnen. det fungerar mycket bra att gå i en vänsterbåge, loke fattar det där med att jobba in baken då. dock var han vid ett par tillfällen ute med baken så fort jag hade klickat (för att ställa sig i "belöningsposition"). jag måste bli mycket noggrannare med var jag placerar belöningen! ev skulle vi också använda oss av extern belöning om han inte kan hantera att jag plockar korven ur munnen och ger honom.

nu är vi aströtta båda två men jag längtar till i morgon!

Ett tips är att börja med kottar i skogen. Ta en kotte kasta ut den bland andra kottar (försök hålla koll på vilken kotte som är din) släpp hunden eller gå med den där kottarna ligger. Hittar den din kotte så jättebra annars så har den ju inte gjort fel.

Bra är om hunden ser att du kastar kotten för då vet den liksom vad den ska leta efter. Första gången i alla fall. Sen kastar man dit kotten utan att hunden ser.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka