Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

*kl*

Beklagade mig över hur illa min hund tycker om alla moment som innehåller kvarstannande (hans separationsångest och osäkerhet som spökar)... Fick tipset om att köra externbelöning på ställande under gång och kvarstannande.
Funkade perfekt, tassarna som naglade i gruset och hela den osäkra, ostabila, strykrädda intrycket var borta, nu hade jag en GLAD hund som förstod vad den skulle göra!!
Så idag blir det fortsatt träning på det!
Och på skiften ligg/stå
Det börjar lossna men alla bitar nu känner jag!
Valpen tränar jag inte direkt ngt med än... vi bara umgås och leker.

*KL*

Här tragglar FF med Tudor har haft tanken att vi aldrig kommer att få till ett FF som duger åt mej. Men igår hade vi ett gemonbrott :bump: Vill inte köra med leksak som belöning för han blir så otroligt taggad men igår så var det så bra o jag var tvungen att ge dunderbelöning i form av leksak. Kom på mej samma stund som jag kastade den. Men OJ vad han tänkte hur han skulle göra för att få denna älskade leksak igen. O OJ vad bra det blev o massa lekbelöning blev det för honom. Nu får vi hoppas att det sitter även idag när det ska ut o tragglas igen. Annars är det fortsatt introduktion av rutan som vi har börjat med.

Bella får lite puts av elit FF med allt vad det innebär. Rutan samt dirrigerings apportering ska vi även ta idag. Sen är det dax att utöka avståndet på fjärren. Har backat där efter vilan o kört på 10 meter men nu är det dax för 15 meter. Planerar årsdebut i eliten i slutet av maj.

sista dagen kunde jag inte hålla mig borta från vittringsapporteringen. jag hade innan kursen bestämt mig för en viss metod, men idag tänkte jag att eftersom jag inte börjat, så skadade det inte med lite extra tips. sagt och gjort, vi skulle visa att loke kan ta en ensam pinne på ett fint sätt, men att han "spränger högen" när det blev flera pinnar. tji fick jag. loke kunde inte alls ta en ensam pinne. så det blev lite analys av problemet; pinnen har ett alldeles för högt värde.

den följande träningen gick ut på att ta bort det roliga med själva pinnen och få honom att förstå att pinnen bara är en väg till godis. loke har också en förmåga att börja tugga när det blir för mycket runt omkring, men träningen gav mycket bra resultat och på slutet kunde han plocka upp pinnen från marken och hålla kvar utan att ens tänka tugg. nästa steg kommer bli att lära honom bita på rätt ställe så han inte måste ta omtag eller tappar den.

vi fortsatte också med ställandeträningen och närmade oss ett ställande under gång. på slutet var vi bara tvugna att prova lite tävlingsmässigt och banne mig, det gick vägen! nu ska vi fortsätta att grunda på låg nivå och lägga på lite störningar också. en hel del stadgeträning kommer också krävas, så han klarar att "stå aktivt" utan att hoppa runt eller slöa till.

idag så borde jag kanske låta gammelmannen vila, men jag tror inte jag kan hålla mig. jag måste ju visa sambon våra nya färdigheter! så det kommer bli lite "hålla vittringspinnen" och sakta marsch.

Ras: Blandis

Ålder: 5 år

Moment: Dirigerings apportering och fjärr.

Mål: Elit lydnads tävling den 17 April

Det var den äldre... :)

Ras: Working Kelpie

Ålder 6 månader

Moment: Inlärning och grunder i fritt följ, ingångar samt stadga i sitt o ligg.

Mål: Tävlingar när hon är äldre.

Det är min träning idag:)

Orkar ni med ett långsvar? ;)

Här är mina hundar/mål och hur träning med dessa ser ut i olika veckor under året...

Ras:

3st Jaktlabbar. 1st Golden (mixade linjer) 1st Korthårig normal Tax. 1st Tysk Jaktterrier.

Ålder:

Allt från 15 månader till 8 år. Unga labbehannen är yngst, Goldenhannen är äldst.

Moment:

Labbarna tränas bara i jakt för retriever,- dirigeringar, markeringar, sök mm. Goldenhanne är "allt i allo" och tränas dels för lite vanligt retrieverarbete men även för en del eftersök och arbete som stöthund på klövviltsjakter osv samt den lydnad som krävs för att vara en lydig hund till vardags och på jakt. Taxen tränas bara i en del lydnad, viltspår och drevjakt på rå/hjort. Terriern tränas i lydnad och viltspår precis som Taxen och sen för drevjakt/stötjakt på alla typer av vilt. Hon tränas även en del i gryt och jagar ibland nere i gryten och utöver det så tränas hon en del lydnad... IPO-lydnaden,...

Mål:

LABBEHANE 6 år = Ta sitt sista CERT på a-prov så han kan bli dubbelchampion med ett SE J(A)CH till det SE J(J)CH han redan har och sen hoppas vi att han ska få till lite fler trevliga resultat på diverse c-prov.

LABBETIK 4 år = Ta sista ettan i EKL på b-prov samt fixa det praktiska provet så hon blir SE J(J) CH

LABBEHANE 1 år = Ta en 1:a i NKL på b-prov och starta på unghundsderbyt.

GOLDENHANE 8 år = Fortsätta att jaga så mkt som möjligt på alla typer av jakter.

TAX 5 år = Ge fasen i att attackera vildvin och bara jaga rådjur resten av livet. Kanske komma ut på fler drevprov och ta sin sista etta så han blir SE J(D)CH. Syssla med eftersök då det behövs.

TYSK JAKTTERRIER 2 år = Fixa några fler GAS-prov. Fixa ett grytjaktprov. Fixa ett vildsvinsprov. Fixa ett skogsanlagsprov. Fixa ett AKL viltspårsprov. Alla proven med godkända resultat och helst med höga poäng. Jaga massor praktiskt såväl under som ovan jord.

IDAG är det:

Tyskan som ska få träning och idag är det lydnad som står på programmet. Som en kul grej så tränar vi lite olika moment i IPO-lydnaden för att göra något annat än "vanlig" lydnad. En kompis til mig som sysslar med IPO har fått för sig att vi ska ha in hela IPOIII lydnaden på henne,.. Asg! Jag är dock glad om jag får ihop henne så pass att hon kan ligga plats under skott utan att bli vild och galen ;)

Momenten idag är:

Frittfölj
Stadga under sitt/stanna
ingång vid inkallning
läggande
apportering

För den som vill veta hur och vad jag tränar med de övriga hundarna under olika dagar och i olika veckor så kan man ju kika genom följande text,.. OM man orkar ;) *S*

--->

Typisk vecka i februari-april:

MÅNDAG

60-120 min skogspromenad med hela hundflocken.
Dirigering, handtecken och lydnadsträning med Labbarna (ca 30 min/hund)
2-4 kortare rastningar och eventuell avkoppling/ek på tomten

TISDAG

60-120 min promenad på åkrar och i våra hagmarker.
Lydnadsträning och apportering med Terriern, Taxen och Golden. (ca 20-40 min/hund)
2-4 kortare rastningar och eventuell avkoppling/lek på tomten

ONSDAG

60-120 min promenad i hagmark och på klippor utmed Mälarens strand
Sök för alla Retrievrarna.
2-4 kortare rastningar.

TORSDAG

30-60 minuters cykeltur eller promenad utmed våra landsvägar
2-4 kortare rastningar
På kvällen lydnadsträning med Terriern.

FREDAG

Jaktlydnad för Labbarna (ca 20 min/hund)
2-4 kortare rastningar

LÖRDAG

Markeringsträning och dirigeringsträning för Labbarna (ca 2 tim/hund)
Spårträning för Terriern.
Ibland någon heldagsträning (6 timmar) för instruktör för några av Labbarna.

SÖNDAG

60-120 min promenad med hela flocken.
Gruppträning med träningskompisar för Labbarna, a-provsträning (ca 2-4 tim/hund)

Typisk vecka i april-juli:

MÅNDAG

60-120 min skogspromenad med hela hundflocken med ca 20 min simning i Mälaren under promenaden.
Dirigering, handtecken och lydnadsträning med Labbarna (ca 30-40 min/hund)
2-4 kortare rastningar och eventuell avkoppling/ek på tomten

TISDAG

60-120 min promenad på åkrar och i våra hagmarker med ca 20 min simning i Mälaren under promenaden.
Lydnadsträning och apportering med Terriern, Taxen och Golden. (ca 20-40 min/hund)

ONSDAG

60-120 min promenad i hagmark och på klippor utmed Mälarens strand med ca 20 min simning i Mälaren under promenaden.
Stort sök för alla Retrievrarna.
2-4 kortare rastningar.

TORSDAG

2-4 kortare rastningar

FREDAG

Jaktlydnad för Labbarna (ca 20-40 min/hund)
2-4 kortare rastningar

LÖRDAG

ELLER,- ibland någon heldagsträning (6 timmar) för instruktör för några av Labbarna eller någon tävling för Labbarna under ca 3-5 timmar (c-prov)

SÖNDAG

60-120 min prommis med hela flocken.
Gruppträning med träningskompisar för Labbarna, a-provsträning (ca 2-4 tim/hund)
ELLER,- ibland någon heldagsträning (6 timmar) för instruktör för några av Labbarna eller någon tävling för Labbarna under ca 2-4 timmar (c-prov)

Typisk vecka från juli-oktober:

MÅNDAG

60-120 min skogspromenad med hela hundflocken med ca 20 min simning i Mälaren under promenaden.
Dirigering, handtecken och lydnadsträning med Labbarna (ca 30-40 min/hund)
2-4 kortare rastningar och eventuell avkoppling/ek på tomten ELLER praktiskt jakt, apportera duva eller änder mm i 3-6 timmar.

TISDAG

60-120 min promenad på åkrar och i våra hagmarker med ca 20 min simning i Mälaren under promenaden.
2-4 kortare rastningar och eventuell avkoppling/lek på tomten ELLER praktiskt jakt, apportera duva eller änder mm i 3-6 timmar.

ONSDAG

60-120 min promenad i hagmark och på klippor utmed Mälarens strand med ca 20 min simning i Mälaren under promenaden.
Stort sök för alla Retrievrarna.
2-4 kortare rastningar ELLER praktisk jakt, apportera duve eller and mm i 3-6 timmar.

TORSDAG

2-4 kortare rastningar

FREDAG

Jaktlydnad för Labbarna (ca 20-40 min/hund)
2-4 kortare rastningar

LÖRDAG

ELLER,- ibland någon heldagsträning (6 timmar) för instruktör för några av Labbarna eller någon tävling/jaktprov för Labbarna under ca 1-6 timmar (a och b-prov) ELLER grytjakt för Terriern

SÖNDAG

60-120 min prommis med hela flocken.
ELLER,- ibland någon heldagsträning (6 timmar) för instruktör för några av Labbarna eller någon tävling för Labbarna under ca 1-6 timmar (a och b-prov) ELLER gtyjakt för Terriern.

Typisk vecka från oktober – februari:

MÅNDAG

60-120 min promenad med hela hundflocken.
Jaktlydnad och dirigeringsträning för Retrievrarna och lydnadsträning för Terriern ca 20 min/hund.

TISDAG

Praktisk jakt, heldag 4-6 timmar för retrievrarna på större andjakt.
Kortare rastningar under dagen för samtliga.

ONSDAG

Lösjaktsträning/klövviltjakt i skogen för Terriern och Taxen i 2-4 tim/hund
60 min prommis med resten av hundarna som inte tränat jakt.

TORSDAG

ELLER lösjaktsträning/klövviltjakt i skogen för Terriern och Taxen i 2-4 tim/hund
Kortare rastningar under dagen för samtliga. 60 min prommis för de som inte jagat praktiskt under dagen.

FREDAG

Kortare rastningar under dagen för samtliga 60 min prommis för de som inte jagat praktiskt under dagen.

LÖRDAG

Praktisk jakt, heldag 3-6 timmar för Terriern, Taxen och Goldenhannen på klövviltsjakt.
Kortare rastningar under dagen för samtliga. ELLER jaktprov,- a-prov för Labbarna eller drevprov för Terriern eller Taxen.

SÖNDAG

Praktisk jakt, heldag 3-6 timmar för Terriern, Taxen och Goldenhannen på klövviltsjakt ELLER jaktprov,- a-prov för Labbarna eller drevprov för Terriern eller Taxen.
Kortare rastningar under dagen för samtliga.

På detta sättet varvas hundarnas sysslor vissa dagar och de dagar som en del hundar arbetar på praktisk jakt så får de andra en vilodag. Vid behov läggs det annars in vilodagar då det behövs för alla hundarna och detta schema kan se lite olika ut under olika veckor beroende på hur jag arbetar. Vissa veckor arbetar jag ju fler nätterän andra och då kan allt utgå under de dagarna och det blir bara kortare rastningar för hela flocken.

Ja,.. så har vi det :cool:

*KL*

Fick för mej att jag skulle lära hundarna ställa sej på vågen så jag kan ha bättre koll på vikten. Började med en låda o det var inga problem att få dom att ställa sej uppe på den. Men tyvärr så funkar det inte med vågen jag har då den är lite lustigt konstruerad så att man inte kan ställa hunden på den utan att den tippar. Men man får väl fortsätta o se om man kommer på något annat sett.

Idag blir det lydnadstäning igen iform av FF för bägge. Rutan o apportering för flatten o rutan, dirrigeringsapportering o Rutan med Golden. Ev blir det lite putsning av uppsittet från ligg med bägge samt någon vittring inne.

kl

Grima:
Igår tränade vi fritt följ på en upplyst liten asfaltsplätt bakom matcentret, vi har fokuserat på småmoment i ett par veckor och även positionsträning så mycket kliv har det inte blivit av. Jag är kanonnöjd! Positionen börjar äntligen ta sig och hon ligger stadigt på sin plats. Rumpan går fortfarande utåt lite men just nu känns det som en petitess. Funderar på att plocka ut apporten idag och köra några skick.

Ian:

Är för tillfället inte hemma, men matte är iaf skitsugen på att gå ut och lägga fler spår så att vi kan gå öppenklass snart. Vi vill ha championat! I maj börjar grytträningen så vi åker neråt landet och hälsar på "nisse" :) Han gjorde för övrigt sitt MH nyligen så han är på G den lille :)

*KL*

Miss Mandy tog ju sin 'CD' (motsvarighet till LK 1) i December, sedan var jag borta January och February... Nu jobbar vi stenhart pa motsvarigheten till LK 2. Just nu ar storsta 'challengen' att hon alltid maste sitta och ligga kvar (5 minuter) med ett gang andra hundar med mig utom synhall... och att hon maste stanna oavsett vad som hander runt omkring.
Vi 'proofar' sit och ligg med bollar och godis och att dra i kopplet just nu och hon ar super duktig... Senare den har veckan ska jag ner till hund clubben och forsoka fa ihop sit och ligg 'lines'. En annan challenge ar att hon 'anticipate' att lagga sig under inkallning, men det kan jag nog fixa med att kalla hela vagen nastan jamt och bara lagga henne ibland. Men jag tror minsann att hon borjar bli redo for tavling snart. Nu ar bara det storsta challengen att fa mig ocksa redo. URG.

KL

Vi lyckades plocka LP1 i helgen(:bump::banana::bump:) så Sami har lite halvt lydnadsvila just nu. Vi tränar istället en hel del kroppskontroll och balans, för att göra någon "nytt" och roligt. Idag ska vi till ridhuset och köra bana (agility). Vad för bana återstår att se, men det ska bli spännande, vi ska debutera officiellt nu i april:D.

Sedan ska vi träna lite lättare lydnad efteråt, lite apportering, ruta och något hopp.

Flex ska få träna dumruta och FF. Här hemma har vi de senaste veckorna tränat mig i att frishejpa (Sami är värdelös, speciellt iom att jag är kass, men Flex är tacksam och förlåtande;)). Hittills har det blivit: Backa, lyfta vänster tass när jag lyfter höger ben och tvärtom, sov ("spela död"), "plats" (hakan i backen), Five, tack... glömmer säkert något;)

grattis!!

*kl*

idag blir det träning på klubben och jag ska fortsätta enligt anders modell att träna bort värdet på vittringspinnen. ev ska jag också träna på att han ska gripa tag på rätt ställe. jag tror jag har kommit på en bra lösning på hur jag ska slippa ha äcklig korv i munnen; loke tycker ju att päron är himla gott. så jag ska tärna lite päron och ha det som "ha i munnen-godis".

igår under sakta marsch var loke alldeles för övertänd, så fort jag sa "fot" så fick han eld i baken och försökte tjuvstarta. så vi kommer lägga lite fokus på att han ska vänta med att resa sig tills jag börjar gå. om det fungerar som det ska kommer vi också försöka ta några steg framåt med bibehållen bakbensaktivitet.

vi måste ha en fartövning också och idag blir det ett par släta inkallningar.

Jag anvander morotter eller applen:D eller nar jag behover nagot super godis ost for "i munnen godis" ...lite "seg" lagrad cheddar. Fungerar mycket bra och jag har inget emot att ha det i munnen.

Grattis till LP1! :bump::bump:

Här blev det lite kvällsträning idag då Wahidah inte var trött trots att jag tyckte att hon skulle vara det.

Vi körde dels lite lätta saker som egentligen inte behöver tränas på, bara för att få in lite "lätt och roligt" i träningspasset. Det fick bli "hopp" (hon studsar rakt upp. favoritgrej :p) och släcka lampa.

Vi började annars med inkallning. Har upptäckt att hon ibland tjuvstartar samt att hon inte alltid sätter sig snabbt och rakt vid min sida. Ibland står den lilla dåren kvar vid min sida, tittar på mig en sekund eller två och sätter sig lååångsamt och ibland snett. :o MEN efter att ha höjt kraven lite och bara belönar när hon gör det snabbt och rätt, samt börjat variera hur lång tid det tar innan jag ropar på henne har det börjat gå mycket bättre (såklart..). Idag gick det kanon! Vi körde tre inkallningar. Olika lång tid innan jag ropade på henne varje gång och hon tjuvstartade inte alls. Hon satte sig dessutom så fint, bra och snabbt bredvid mig att jag nästan dov av stolthet :D :D

Därefter blev det apportering. Vi har precis börjat med 2ans apportering och fokus ligger på att öht få henne att hämta apportbocken. Jag kör 1ans apportering 1-2 gånger innan för att få henne att förstå vad det är som gäller. Sedan kastar jag apporten ca 1½-2 meter, säger åt henne att hämta den och belönar massor om hon gör det. Jag kräver än så länge inte alls att hon ska komma till min sida med den, utan blir glad bara hon hämtar den och kommer med den till mig. Idag gick det toppen och jag fick hålla i mig för att inte börja höja kraven än, eller traggla momentet i en halv evighet. 3 gånger kastade jag apporten. Det fick räcka och vi slutade när det gick som bäst.

Vi avslutade sedan med platsliggning. Vi tränade i köket och hade därför varken störning eller några långa avstånd att använda oss av :p Jag gjorde därför som så att jag ställde mig så långt bort det gick och lite halvt bakom ett hörn, så att hon inte såg mig helt. Hon fick ligga i en minut innan jag gick till henne och berömde, för beröm fick hon mycket. Hon gjorde inget dumt alls och jag känner mig feg som inte utökar platsliggningstiden till 2 minuter eftersom både 1 minut och 1½ brukar fungera.

Såå, idag är jag jäkligt stolt över min lilla dåre :D

Senast ändrad:

*KL*

Det mesta borjar sitta pa lilla froken och tavling i mitten pa April kanns inte helt fel. Mitt storsta problem ar... jag... UGH, jag flaxar ivag och glommer vad jag ska gora for att hon ska forsta. SUCK.

kl

Grima:
Igår tränade vi fritt följ på en upplyst liten asfaltsplätt bakom matcentret, vi har fokuserat på småmoment i ett par veckor och även positionsträning så mycket kliv har det inte blivit av. Jag är kanonnöjd! Positionen börjar äntligen ta sig och hon ligger stadigt på sin plats. Rumpan går fortfarande utåt lite men just nu känns det som en petitess. Funderar på att plocka ut apporten idag och köra några skick.

Ian:

Är för tillfället inte hemma, men matte är iaf skitsugen på att gå ut och lägga fler spår så att vi kan gå öppenklass snart. Vi vill ha championat! I maj börjar grytträningen så vi åker neråt landet och hälsar på "nisse" :) Han gjorde för övrigt sitt MH nyligen så han är på G den lille :)

Är Ian inte hemma? Sover han över hos kompis eller är han ute på stan och dräller? F´låt, det lät bara så gulligt, att han "inte är hemma"! :laugh:

idag var det årspremiär för spåret! loke fyller år idag så det blev ju en passande present :).

vi la två korta (ca 300 resp 200 m) blodspår med 1 h liggtid, sambon var spårläggare och var väldigt snål med blodet men OJ vad loke spårade bra! vintervilan har gjort honom gott, han hade lagom tempo och gjorde ett par klockrena vinklar trots lite svår terräng med hallonsnår överallt. sist vi spårade slog han väldigt mycket och låg på så jag fick gå bakåtlutad hela tiden...

sedan skulle vi köra lite uppletande med minina men hon ville inte alls utan sprang bara runt och larvade sig så loke fick hämta hennes saker.

när vi kom hem fick hundarna en god födelsedagsmiddag med rester från en gås och den obligatoriska kalvsyltan och sedan fick de öppna paket. minina fick en grispipis som var rolig ungefär 30 sekunder och loke fick en mjukisfotboll som fortfarande är jätterolig.

Jag har varit en tråkig matte och pluggat mycket så idag hade vi roligt ute! Hunden visste aldrig vad jag skulle hitta på! Hoppa upp och upp på och ner stock och sten och bäckar. Tränade dessutom platsliggning och ökad liggtid. Han har inte tränat plats sedan innan dec typ pga kylan och vätan ( försiktig matte och "fin i kanten" hund ) så det var kul kunna träna ordentligt igen även om vi bara körde några snabba korta pass.

*KL*

Vi ska nu ga ut och hoppa langd hoppet nagra ganger... och sa "directed jumping"... i kvall ska jag aka till hund klubben och se om jag kan fa ihop en "stay line" Vi maste trana...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka