Orkar ni med ett långsvar?
Här är mina hundar/mål och hur träning med dessa ser ut i olika veckor under året...
Ras:
3st Jaktlabbar. 1st Golden (mixade linjer) 1st Korthårig normal Tax. 1st Tysk Jaktterrier.
Ålder:
Allt från 15 månader till 8 år. Unga labbehannen är yngst, Goldenhannen är äldst.
Moment:
Labbarna tränas bara i jakt för retriever,- dirigeringar, markeringar, sök mm. Goldenhanne är "allt i allo" och tränas dels för lite vanligt retrieverarbete men även för en del eftersök och arbete som stöthund på klövviltsjakter osv samt den lydnad som krävs för att vara en lydig hund till vardags och på jakt. Taxen tränas bara i en del lydnad, viltspår och drevjakt på rå/hjort. Terriern tränas i lydnad och viltspår precis som Taxen och sen för drevjakt/stötjakt på alla typer av vilt. Hon tränas även en del i gryt och jagar ibland nere i gryten och utöver det så tränas hon en del lydnad... IPO-lydnaden,...
Mål:
LABBEHANE 6 år = Ta sitt sista CERT på a-prov så han kan bli dubbelchampion med ett SE J(A)CH till det SE J(J)CH han redan har och sen hoppas vi att han ska få till lite fler trevliga resultat på diverse c-prov.
LABBETIK 4 år = Ta sista ettan i EKL på b-prov samt fixa det praktiska provet så hon blir SE J(J) CH
LABBEHANE 1 år = Ta en 1:a i NKL på b-prov och starta på unghundsderbyt.
GOLDENHANE 8 år = Fortsätta att jaga så mkt som möjligt på alla typer av jakter.
TAX 5 år = Ge fasen i att attackera vildvin och bara jaga rådjur resten av livet. Kanske komma ut på fler drevprov och ta sin sista etta så han blir SE J(D)CH. Syssla med eftersök då det behövs.
TYSK JAKTTERRIER 2 år = Fixa några fler GAS-prov. Fixa ett grytjaktprov. Fixa ett vildsvinsprov. Fixa ett skogsanlagsprov. Fixa ett AKL viltspårsprov. Alla proven med godkända resultat och helst med höga poäng. Jaga massor praktiskt såväl under som ovan jord.
IDAG är det:
Tyskan som ska få träning och idag är det lydnad som står på programmet. Som en kul grej så tränar vi lite olika moment i IPO-lydnaden för att göra något annat än "vanlig" lydnad. En kompis til mig som sysslar med IPO har fått för sig att vi ska ha in hela IPOIII lydnaden på henne,.. Asg! Jag är dock glad om jag får ihop henne så pass att hon kan ligga plats under skott utan att bli vild och galen
Momenten idag är:
Frittfölj
Stadga under sitt/stanna
ingång vid inkallning
läggande
apportering
För den som vill veta hur och vad jag tränar med de övriga hundarna under olika dagar och i olika veckor så kan man ju kika genom följande text,.. OM man orkar
*S*
--->
Typisk vecka i februari-april:
MÅNDAG
60-120 min skogspromenad med hela hundflocken.
Dirigering, handtecken och lydnadsträning med Labbarna (ca 30 min/hund)
2-4 kortare rastningar och eventuell avkoppling/ek på tomten
TISDAG
60-120 min promenad på åkrar och i våra hagmarker.
Lydnadsträning och apportering med Terriern, Taxen och Golden. (ca 20-40 min/hund)
2-4 kortare rastningar och eventuell avkoppling/lek på tomten
ONSDAG
60-120 min promenad i hagmark och på klippor utmed Mälarens strand
Sök för alla Retrievrarna.
2-4 kortare rastningar.
TORSDAG
30-60 minuters cykeltur eller promenad utmed våra landsvägar
2-4 kortare rastningar
På kvällen lydnadsträning med Terriern.
FREDAG
Jaktlydnad för Labbarna (ca 20 min/hund)
2-4 kortare rastningar
LÖRDAG
Markeringsträning och dirigeringsträning för Labbarna (ca 2 tim/hund)
Spårträning för Terriern.
Ibland någon heldagsträning (6 timmar) för instruktör för några av Labbarna.
SÖNDAG
60-120 min promenad med hela flocken.
Gruppträning med träningskompisar för Labbarna, a-provsträning (ca 2-4 tim/hund)
Typisk vecka i april-juli:
MÅNDAG
60-120 min skogspromenad med hela hundflocken med ca 20 min simning i Mälaren under promenaden.
Dirigering, handtecken och lydnadsträning med Labbarna (ca 30-40 min/hund)
2-4 kortare rastningar och eventuell avkoppling/ek på tomten
TISDAG
60-120 min promenad på åkrar och i våra hagmarker med ca 20 min simning i Mälaren under promenaden.
Lydnadsträning och apportering med Terriern, Taxen och Golden. (ca 20-40 min/hund)
ONSDAG
60-120 min promenad i hagmark och på klippor utmed Mälarens strand med ca 20 min simning i Mälaren under promenaden.
Stort sök för alla Retrievrarna.
2-4 kortare rastningar.
TORSDAG
2-4 kortare rastningar
FREDAG
Jaktlydnad för Labbarna (ca 20-40 min/hund)
2-4 kortare rastningar
LÖRDAG
ELLER,- ibland någon heldagsträning (6 timmar) för instruktör för några av Labbarna eller någon tävling för Labbarna under ca 3-5 timmar (c-prov)
SÖNDAG
60-120 min prommis med hela flocken.
Gruppträning med träningskompisar för Labbarna, a-provsträning (ca 2-4 tim/hund)
ELLER,- ibland någon heldagsträning (6 timmar) för instruktör för några av Labbarna eller någon tävling för Labbarna under ca 2-4 timmar (c-prov)
Typisk vecka från juli-oktober:
MÅNDAG
60-120 min skogspromenad med hela hundflocken med ca 20 min simning i Mälaren under promenaden.
Dirigering, handtecken och lydnadsträning med Labbarna (ca 30-40 min/hund)
2-4 kortare rastningar och eventuell avkoppling/ek på tomten ELLER praktiskt jakt, apportera duva eller änder mm i 3-6 timmar.
TISDAG
60-120 min promenad på åkrar och i våra hagmarker med ca 20 min simning i Mälaren under promenaden.
2-4 kortare rastningar och eventuell avkoppling/lek på tomten ELLER praktiskt jakt, apportera duva eller änder mm i 3-6 timmar.
ONSDAG
60-120 min promenad i hagmark och på klippor utmed Mälarens strand med ca 20 min simning i Mälaren under promenaden.
Stort sök för alla Retrievrarna.
2-4 kortare rastningar ELLER praktisk jakt, apportera duve eller and mm i 3-6 timmar.
TORSDAG
2-4 kortare rastningar
FREDAG
Jaktlydnad för Labbarna (ca 20-40 min/hund)
2-4 kortare rastningar
LÖRDAG
ELLER,- ibland någon heldagsträning (6 timmar) för instruktör för några av Labbarna eller någon tävling/jaktprov för Labbarna under ca 1-6 timmar (a och b-prov) ELLER grytjakt för Terriern
SÖNDAG
60-120 min prommis med hela flocken.
ELLER,- ibland någon heldagsträning (6 timmar) för instruktör för några av Labbarna eller någon tävling för Labbarna under ca 1-6 timmar (a och b-prov) ELLER gtyjakt för Terriern.
Typisk vecka från oktober – februari:
MÅNDAG
60-120 min promenad med hela hundflocken.
Jaktlydnad och dirigeringsträning för Retrievrarna och lydnadsträning för Terriern ca 20 min/hund.
TISDAG
Praktisk jakt, heldag 4-6 timmar för retrievrarna på större andjakt.
Kortare rastningar under dagen för samtliga.
ONSDAG
Lösjaktsträning/klövviltjakt i skogen för Terriern och Taxen i 2-4 tim/hund
60 min prommis med resten av hundarna som inte tränat jakt.
TORSDAG
ELLER lösjaktsträning/klövviltjakt i skogen för Terriern och Taxen i 2-4 tim/hund
Kortare rastningar under dagen för samtliga. 60 min prommis för de som inte jagat praktiskt under dagen.
FREDAG
Kortare rastningar under dagen för samtliga 60 min prommis för de som inte jagat praktiskt under dagen.
LÖRDAG
Praktisk jakt, heldag 3-6 timmar för Terriern, Taxen och Goldenhannen på klövviltsjakt.
Kortare rastningar under dagen för samtliga. ELLER jaktprov,- a-prov för Labbarna eller drevprov för Terriern eller Taxen.
SÖNDAG
Praktisk jakt, heldag 3-6 timmar för Terriern, Taxen och Goldenhannen på klövviltsjakt ELLER jaktprov,- a-prov för Labbarna eller drevprov för Terriern eller Taxen.
Kortare rastningar under dagen för samtliga.
På detta sättet varvas hundarnas sysslor vissa dagar och de dagar som en del hundar arbetar på praktisk jakt så får de andra en vilodag. Vid behov läggs det annars in vilodagar då det behövs för alla hundarna och detta schema kan se lite olika ut under olika veckor beroende på hur jag arbetar. Vissa veckor arbetar jag ju fler nätterän andra och då kan allt utgå under de dagarna och det blir bara kortare rastningar för hela flocken.
Ja,.. så har vi det