Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

*KL*

Med Wahidah tränades det apportering, både från klass 1 och klass 2. Vi tränade även inkallning och sedan kände jag att det inte var någon idé att träna mer. Vi tränade inne i köket och Wahidah löper, så hon fick hela tiden för sig att slicka blodfläckar på golvet och kändes allmänt ofokuserad. Fick i alla fall till två bra klass 1-apporteringar och två gånger kom hon även och satte sig bredvid mig när vi körde klass 2-apporteringarna :D (Vi har inte kommit så långt utan innan har det räckt om hon gått till apporten, tagit den och kommit fram till mig)

Sedan tränade jag med Zala för första gången på evigheter. Vi provade lite fotgående, vilket gick över förväntan :banana:. Hon fick putta på apportbocken med nosen (vi lär aldrig komma längre än så med apporteringen för hennes del) och så tränade vi på "stå" inför ställande under gång. Det gick finfint och verkar börja förstå vad jag vill att hon ska göra. Så tja, jag är jättenöjd med henne, även om det inte lär bli någon tävlingshund av henne. :)

*kl*

idag blev det lite träning på baksidan. först lite fritt följ som även idag var helt strålande. sakta marsch börjar ta sig ordentligt! :laugh:

sedan blev det dirigerad apportering åt vänster, loke har fortfarande inte riktigt kopplat skillnaden på dirigeringen till ruta och apport så han sprang 90 grader åt vänster på kommando men insåg efter en stund att där var ju ingen ruta. det blev några skick till enbart konen också, med boll som belöning och sedan provade vi igen. den här gången gick det bättre, linjen var mycket rakare.

sedan provade vi en dummeruta, han tog ett steg i ställandet, lyfte ena tassen i sättandet och la sig inte på första kommandot. hmmm vi får nog träna lite mer på det där...

lite fjärr blev det också, han var sjuuukt seg i skiftena idag så jag la mest fokus på tempot.

till sist blev det några raka inkallningar från varierande avstånd.

Tänk om man hade dig som träningskompis, jag blir grymt inspirerad bara av att se att du skrivit i den här tråden! :love:

vad gullig du är! :)

just nu är jag supertaggad själv, min klubb har bestämt sig för att satsa på lydnaden med särskild kurs för oss som kommit lite längre + att ordföranden har ett gott samarbete med anders kjernholm som är min nya idol (får du chansen att gå kurs för honom så GÖR DET! du kommer inte att ångra dig och han är så billig att man nästan skäms när man inte betalar mer).

sedan tycker jag att tråden är ett bra sätt att skriva träningsdagbok. ibland när det går sakta framåt så glömmer man var man var för bara några månader sedan. det är lätt hänt att man glömmer framstegen och bara ser hur dåligt det går just nu. jag får bara komma ihåg att spara innan inläggen når den magiska gränsen...

idag packade vi picnickorgen (eller konsumkassen...) och gav oss ut i skogen och spårade igen. det blev ett halvkort spår på en 3-400 m i lövskog som fick ligga i ca 1,5 timme. loke var HET men spårade bra i början. när vi gått lite mer än hälften får vi se en hjort bara några tiotals meter inne i skogen. den var så vacker att jag var tvungen att stanna och titta lite :love:. det var bara det att hjorten hade sina kompisar med sig, och rätt var det var så börjar de springa rakt ut på mitt spår! dumma kreatur :mad:. efter det så fick loke total härdsmälta i skallen, ögonen pekade åt varsitt håll och han såg mest ut som en sprattlande fisk i spåret. efter lite om och men kom vi ändå fram till slut och det var en himla nöjd jycke som bar hem klöven till bilen.

Ah, tack för tipset om Anders!:)

Det har du rätt i, att det blir som en träningsdagbok som man dessutom kan få inputs på, det är ju guld värt.
Jag ska ta mig i kragen och dokumentera lite bättre jag med så fort vi kommit igång igen, vilket faktiskt är snart.:laugh:
Just nu jobbar vi på uthålligheten och alla basic grejer som suddats ut lite under den långa vilan, men snart så!

*KL*

For en vecka sedan anmalde jag mig till en 4 dagars show nasta helg. Jag har egentiligen ingen aning om vad jag haller pa med:crazy: sa det har blir intessant. Mandy tog motsvarigheten till LK 1 (det behovs tre deltavlingar med olika dommare och poang over 170 utav 200 mojliga for a "qualify" till varje deltavling) precis fore jul. Sedan var jag borta till forsta veckan av March. Nu har jag ganska rejal panik.:grin:

I morse, fore frukost nar det var ordentligt svalt, tranade vi lite "directed jumping" nar hon hoppar over det hinder jag pekar pa. Det ingar inte i LK 2, men ar ett jatte bra satt att trana sjalva hoppningen.
Sedan tranade vi 'heeling' pa en tom parkeringsplats i sta'n i dag. Just nu kor jag mest med koppel eftersom hon har en tendens att antingen ga lite fore eller efter, men tavlingen ar utan koppel... I dag gick det dock jatte bra sa jag kanner mig mycket battre pa den punkten.
Nar vi kom hem igen tranade vi pa apport, bade platt pa marken och over ett hopp. Utav nagon anledning tvekar hon ibland over hoppet hemma men aldrig nar vi gjor det nagon annan stans... jag hoppas den trenden haller i sig.:angel:
Sedan tranade vi ocksa pa "broad jump", langd hopp altsa. Hon susar over jatte fint med det, och JUST nu kom jag pa att jag kanske ska ta fram bollen vid apport over hinder i morgong som beloning... det borde fa henne att jobba battre. HA!
Mellan alla ovningarna slangde vi in inkallning med laggande lite nu och da. Det ar ocksa nagont helt nytt som hon har blivit jatte duktig pa.

Det ar inte klokt... jag aker dit pa Onsdag (det ar 4 timmar hemmifran sa vi blir dar hela helgen) och jag ar redan nervos. UGH. Det varsta ar att jag vet att Mandy ar redo... men jag ar inte det. :crazy:

idag blev det mer träning på baksidan.

ställandet: har han tappat lite igen, så jag backade en aning och lät honom själv bjuda på beteendet och så småningom la jag till kommando när han precis var påväg att stanna. det blev mycket bättre efterhand.

dirigerad apportering: är så roligt att träna så det gör vi ofta. idag var linjen helt perfekt åt vänster, men lite krokig åt höger. bättre på andra försöket. vi tränade även lite fart till konen genom att ha kapplöpning och att jag kastade bollen över huvudet på honom när han inte såg. på sista försöket drog han järnet ut mot konen :)

vittringen: är på stark frammarsch. idag gick vi fot med pinnen i munnen och körde även att han skulle sitta och hålla emot innan han fick släppa. nästa steg blir en hel ingång, sedan att han får springa ut en bit från mig och hämta (utan att börja fäkta med tassarna) och sedan ska jag fundera lite på fortsättningen. det blir kanske en köttbulle framför pinnarna i alla fall, för att få ner tempot och att han tar ner näsan direkt.

läggandet: går himla snabbt och bra när jag använder handtecken, men jag måste börja arbeta bort det. provade idag med att ha korv i munnen (wienerkorv är inte lika äckligt och salt som hot dogs) och spotta ut så fort han la sig. det gick väl lite sådär, jag får träna lite mer på min spottateknik tror jag...

efteråt blev det lite träning med minina också, hon var verkligen på hugget idag. det blev lite fritt följ, inkallande och fjärrdirigering. hon är så himla duktig, trots att vi knappt tränar några tävlingsmoment alls längre, så kastade hon sig verkligen i backen på mitt liggkommando och studsar upp i sittande. hon kunde inte låta bli att tjuva i inkallningen, men vad gör det när hon kommer i 90 knyck och med världens största flin i ansiktet :love:

. provade idag med att ha korv i munnen (wienerkorv är inte lika äckligt och salt som hot dogs) och spotta ut så fort han la sig. det gick väl lite sådär, jag får träna lite mer på min spottateknik tror jag...

Inte bara jag då som behöver öva på den tekniken, här flyger korven åt alla möjliga håll :angel:

Vad ni ligger i och tränar, jättekul att läsa!

ja inte nog med att hunden ska göra rätt, man ska lyckas hålla reda på sig själv också...

idag var det träning på klubben som vanligt

hålla pinnen: idag tränade vi lite på att han gick ut från mig och tog den och att han gick lite mer fot + satte sig. det går fortfarande på rätt håll. han lyfte in den längre in i munnen vid två tillfällen men då gjorde vi bara om och han tog det på ett bra sätt

rutan: har inte fungerat så bra på klubben tidigare, eller inte så bra som det gör när jag tränar själv i alla fall. men idag var det klockrent. jämn fart till kon och ruta och inte minsta lilla tendens till att tjuva.

läggande: gick 10 ggr bättre än sist. jag lyckades t o m pricka rätt med korven några gånger!

sakta marsch: är svårt när man börjar från en halt, men tydligen lättare när jag saktar av från vanlig marsch. vi tränade lite både och idag, och drog ut lite på tiden mellan klick och godis. det går nästan bättre än när han får godis direkt.

ingångar: jag vet inte vad som hände idag, men shit va bra det gick. han vände riktigt i luften och dunsade ner i perfekt position. halleluja! tänk om han gör så fler gånger. vilken lycka!

*KL*

I dag tranade vi alla momenten till LK2, som det kommer att bli pa tavling. Mandy var jatte duktig... MEN jag har missat att hon 'anticipate' "finish" nastan varje gang och gar runt till "foot position" innan jag sager till. Hon gar nar jag drar efter andan.:angel:
Och jag kan inte kasta dumbellen heller, den kommer inte tillrakligt langt bakom hindret:crazy: Oh well... we har fyra dagars tavling pa oss ...jag vill atminstone ha ETT 'leg'.

Här tränade vi en sväng igår!

Frittfölj: Ser bara bättre och bättre ut, bra focus och bättre svängar. Nu är det bara vänsterstegförflyttningar och backandet vi behöver lägga lite extra vikt vid!

Rutan: Körde raka skick med focus på tempo, fick till ett gäng bra skick. Hade två rutor ganska så nära och varierade med att skicka på båda.

Metallen: Ojoj här kämpade vi som bara den... Han går ut och stannar sedan vid den och tittar på mig, ett extra apportkommando gör att han plockar upp den men så kan vi inte ha det juh! Vi testade tusen saker, tillslut fick jag börja kunkurrera med honom och nästan putta undan honom för att han inte skulle ta den och då plockar han den spontant och håller fast. Detta får vi jobba vidare med... Någon som har andra förslag på träning?

Hopp apport: Körde både raka och sneda kast med fokusering på farten tillbaka, fick fram vad jag önskade så nu är det bara ingångarna kvar!

Sittande i grupp: Här fick min sitta medan de andra hundarna låg, bra störning!

Är anmäld till en lydnadstrea i början av maj och börjar bli lite nervös... :angel:

kl

Igår tränade vi agility för första gången. Hur kul som helst tyckte både jag och Sigge. Han är ruskigt lättlärd och blir uppmärksam på ett helt annat sätt med agilityn.
Körde tunnel, hopphinder och ett av balanshindren. Ikväll börjar vår kurs!

*KL*

Vi har nu kommit fram till Showen och sitter pa hotelet och har trakigt och vantar pa att en kompis ska komma fram. Jag akte till showen forst och satte upp mina grejor vid ringen vi ska tavla i... och gick lite "heal" fram och tillbaka tills hon hade uppmarksamheten pa mig. Resultatet var inte det basta... jag paminner mig sjalv nu att det inte behover vara perfect. Vi ar har for att ha kul och fa erfarenhet... And that's that! Fast jag ar rejalt nervos nu. suck.:crazy:

Å vad jag glömmer att uppdatera här

Vi tränar inför Lkl 1 så jag försöker med alla medel att dämpa henne i fotgåendet och minska trängningarna (det gör jag iof jämt känns det som). Vi körde en platsliggning med grannens rottis och det gick chockerande dåligt :rofl:

Grejjen är att hon är allt lite förälskad i honom, så hon kunde ju inte bara låta bli att nosa lite på karln. Annars känns allt bra så vi får väl hoppas på det bästa. Platsliggningen har suttit som ett smäck när inte snyggingen varit med.

Ian tränar lydnad han också. Vi kör fritt följ och har börjat titta på hopphindret, platsliggning klarar han galant. Har även tittat lite på apportering och viljan finns så det ska nog bli bra! Bjuder på en bild på oss när vi var på Åmåls BK förra veckan.

DSC_6015.jpg

Igår fick Grima följa med på ridtur, det gick bra men jag måste försöka få henne att hon ska förstå att hon ska vara framför hästarna då hon gärna försöker valla dem :crazy: , något tips?

Kursstart igår, körde hopphinder (längd och vanliga) och tunnel. Hindren gick kanon men hunden var extremt ofokuserad på mig och uppspelt över de andra hundarna. På träning har det ju gått bra innan, antar att det var för det var nya hundar...

I övrigt har det blivit en hel del träning senaste veckorna. Platsliggning bland annat, växlar mellan att gå superbra och att knappt gå alls :rofl: Är dock nöjd med att när det inte går alls så springer han till mig, inte till de andra hundarna. Bara det känns som ett framsteg! Har även börjat lite med tandvisning, han vill dock gärna upp i KNÄT och pussa människan som ska kolla tänderna :p

jag hade klickat in upptaget av metallen och sedan fortsatt träningen så som jag beskrev tidigare i tråden i inlägg 570. man kan också träna hopp apport med metallen för att variera lite.

ikväll börjar en ny kurs. min klubb har gjort en satsning på elitekipagen och hyrt in en instruktör till 6 tillfällen. idag är det bara teori fast jag hade tänkt åka dit och träna lite innan. men loke är dålig i magen :(. så det blir vila idag med.

kl

Kom precis in från ett litet pass.
Det märks att det var över ett halvår sen vi var igång om man säger så.

Frittfölj
Vi har lite problem med uthålligheten, men idag vinklade han ut det opererade benet och hade svårt för att gå rakt. Kändes väldigt virrigt i allmänhet, han tappade mig en gång där vi missöförstod varandra och han satte sig även snett vilket är ett helt nytt beteende. Måste jobba fram muskler så han blir jämn i bakpartiet och även vänta in uthålligheten. Har en mycket virrig film som jag kanske vågar slänga upp sen när jag analyserat sönder den.

Ställande
Snabbt och står stadigt, nöjd med reaktionsförmågan.

Läggande
Han studsar verkligen ner bakåt. Lite kul, har film på det med. Däremot studsar han när han ska upp också vilket ibland gör att han hamnar snett. Tips på det?

Inkallning med ställande
Mattes fel igen, var för sen och kommenderade lite för nära mig så jag upplevde att han fick längre stoppsträcka än vanligt, men han stannar på nå språng och inväntar stadigt varsugod till externbelöningen. Varierar med att han ska stå ett par sekunder, ibland går jag fram, ibland kör vi släta och ibland snabba stopp.

Apport
Lk1: Snyggt! Ingen tendens till våldtäkt av tl heller.
Lk2: Han tog i klossen istället för i mitten????

Är överlag nöjd även om det kändes virrigt, samtidigt som jag inte vill ha för höga krav och tro att vi kan påbörja där vi slutade. Viktigast nu känns fysiken, mer muskler och uthålligheten så vi kan få tillbaka ett rakt ff och raka sättanden.

Senast ändrad:

*KL*

Jag vill träna, men vet inte vad..
Det är lönlöst att försöka träna något "vettigt" med Wahidah nu, som tex fotgående, platsliggning eller något annat som inte är "hopp och studs" eller klart på tre sekunder. Jag är less på att hon löper och har tappat hjärnan eller i alla fall fokuseringsförmågan.

Körde lite apportering igår, både från LK 1 och 2. Har tränat lite tricks och vet inte riktigt vad jag ska göra om jag ska träna något mer sådant. Att lära henne något nytt känns inte som någon bra idé, fast det kanske det är? Jag veet inte vad jag ska göra. Vi får se om jag hittar på något idag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka