Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Klart det är! =)

Har aldrig testat (på "riktigt"), men det låter roligt.

kl

Agilityträning igår och vad ska jag säga? Min hund kan verkligen variera sitt humör under en och samma kväll!

Det börjar med att han verkar ha glömt hjärnan hemma, totalt glömt bort att matte finns och att alla hundar och alla lukter är jätteroliga. När vi väl gick in på agilityplan gick det lite bättre (hade tänkt börja med fotgående), hindren har han absolut inga problem med men antingen lockade lukter eller andra hinder. På så sätt blev A-hindret introducerat också :o Nåja, det gick ju bra i alla fall.
Efter en stunds paus gick vi in på andra banan med ett gäng andra hundar. Efter ytterligare vila och en brutalt dålig platsläggning började det faktiskt lossna lite och hjärnan kom tillbaka. Vi avslutade med några riktigt hyfsade, men korta!, fotgåenden och jättefin koncentration på hindren.
Totalt körde vi tunnel (rak och böjd), balansbom, hopphinder och längdhinder. Ja, och A-hindret då. Även två hinder på raken vilket inte heller var några problem.

Jag är/var jättenöjd med honom i slutet! Jättetaggad framåt när jag säger till men direkt när han är klar med det jag sagt åt honom vänder han tillbaka och söker kontakt med mig. Han tycker agilityn är skitkul (det gör jag med) och är hur lättlärd som helst.

Vårt andra kurstillfälle är på onsdag, längtar! Vi ska dock ut och träna ikväll också, blir lydnad eller rallylydnad. Det sistnämnda vet jag knappt vad det är men resten skulle köra så i så fall hänger vi på, alltid kul att prova på nya saker. Hoppas att han sköter sig bättre ikväll och kommer ihåg att matte finns.

Fragile, om du läser: Han har lärt sig av Agnes hur tunneln ska hanteras om man kommer snett på den :p Upp PÅ den bara.

men då kan han ju sitta upp utan att sprätta iväg med rumpan? kan det vara så enkelt som att belöningspunkten har varit lite tokig när du sätter honom upp vid sidan?

Exakt! Han är ju rätt skuttig i allmänhet men tex i fjärren står ju jag framför och då skuttar han upp på samma ställe iaf, men jag ska verkligen tänka på belöningspunkten varje uppsättande nu. Tack!

Jag ska lägga in lite stadga i kommandot också så han inte sprätter upp när jag öppnar munnen utan faktiskt när jag säger -sitt.

Senast ändrad:

Exakt! Han är ju rätt skuttig i allmänhet men tex i fjärren står ju jag framför och då skuttar han upp på samma ställe iaf, men jag ska verkligen tänka på belöningspunkten varje uppsättande nu. Tack!

Jag ska lägga in lite stadga i kommandot också så han inte sprätter upp när jag öppnar munnen utan faktiskt när jag säger -sitt.

Ändrar mig lite. Filmade fjärren nyss och han skuttar faktiskt upp i luften där med så det blir ett mellanrum mellan honom och marken, sen landar han sittandes på samma plats.

*KL*

Fick vetskap om i helgen att hemmaklubben ska ha apell tävlingar snart. Så jag började fundera på om jag skulle anmäla den svarta.

Lydnaden det som inte finns (framförgående o budföring) kan jag fixa till på 3 veckor men var lite orolig för spåret. Då vi inte spårat sen sensommaren. Så i morse gick jag ut o lade ett ca 100meter långt spår med 5 pinnar i. Spåret var inga som helst problem med att plocka dessa pinnar finns inte på kartan för honom. Plockar pinnar i vardan om jag tex kör vittring elle så men i spåret betyder dom ingenting.

Någon som har några ideer om hur jag ska få pinnarna intressantare. Spåret är guld för honom.
Hade tanken att jag skulle stå o vänta ut honom tills han plockar upp men misstänker att han då börjar krångla vid apportering. Lite känslig kille

Bella fick lite träning på middagspromenaden Attans så fin hon är nu i fria följet. Tyvärr så vet jag att jag inte kan behålla det på tävling då hon är extremt förar känslig o jag är nervös på tävling. Men att det känns bra i träning är ju ett pluss. Fjärr på 15 meter var snabb o ingen förflyttning alls. :banana: Inkallning med stå ligg bra fart snabbt ställande. Läggandet var pang ner i backen men vet inte riktigt vad hon höll på med för hon liksom kröp fram ett steg.

Den svarte har även fått lite rutan träning idag. Har ändrat inlärning så jag får till det jag vill ha. Nja sådär. FF dåligt med engagemang från hans sida idag. Det verkar som om jag måste köra det varje dag med honom för att han ska bara på topp. 3 dagars träningsuppehåll verkar inte vara något för honom.

Det tips jag fått av min tränare är att dels träna in markering utanför spåret.

När hunden sedan hittar en pinne i spåret så ska den veta vad det betyder.

I början får man kanske hålla in hunden och peppa den att leta efter pinnen och fram med belöning så fort den markerar.

Köra korta spår och avsluta med en pinne, inga pinnar mitt i spåret. En pinne betyder alltid att spåret är slut och då blir det den bästa belöning hunden kan tänka sig. Ingen torr liten frolic utan fram med det bästa du har!

Detta har hjälpt på min som är väldigt föremålsintresserad utanför spåret men inte i.

*KL*

Någon som har några ideer om hur jag ska få pinnarna intressantare. Spåret är guld för honom.
Hade tanken att jag skulle stå o vänta ut honom tills han plockar upp men misstänker att han då börjar krångla vid apportering. Lite känslig kille

Jag har en sån som bara älskar att spåra, men som sprang rakt över pinnarna. "ser jag dom inte behöver jag inte stanna" tror jag han tänkte:angel:

Jag gjorde så att jag körde pinnmarkering separat för att få upp ´värdet i dom. Hade med mig några ut på promenad, kastade ut en och belönade intresse och markering (apportmakering i detta fall). Sedan började jag platsa honom på promenaderna och lägga ut "pinn-maraton" på stigen. Lät honom gå före mig, utan kommando, och superbelöning varje gång han plockade en pinne spontant.

Examen var när vi i höstas spårade på ett blåsigt alvaret och han vindade in en pinne och gick av spåret (som flyttat sig) och plockade en pinne två meter åt sidan :love:

Finns säkert andra sätt, men detta funkade super för oss!

eget kl

Var på "hemmaklubben" (hemmaklubben är den BK jag tävlar för, hemma där föräldrarna bor, 50 mil från där jag själv bor:p) och tänade lite lydnad.

FF: Gick bra. Han släpper lite i hö-svängarna, och behöver jobba mer på att inte hamna för långt fram i halterna, men uppmärksam och glad.

Lägganden: Börjar verkligen arta sig nu. Han har fått vila lite och det har mognat fram tycker jag. Nu är själva läggandet helt ok, måste bara jobba bort mitt lilla dk (stampar till med vänsterfoten samtidigt som komandot) och samtidigt behålla snabbheten. Går nog bra.

Hopp: Inga större problem. Han tenderar till att bli lite tveksam ibland i uthoppet. Får ibland för sig att han inte får. Hade samma tendenser i apporteringen ett tag, men det jobbade vi bort och detta verkar inte vara något större problem (hände en gång). Börjar få till sättandet riktigt bra, han har varit lite tveksam innan men nu sätter han sig snabbt och bra :)

Ställande/tasstarget: Har precis börjat lära in ställande (inkallning) mha tasstarget, en metod jag tror kommer funka super på min hund (har provat andra metoder innan utan riktigt så bra effekt som jag vill ha). Dock lite tillfällig sinnesförvirring en gång då han rusade mot den i full fart, skopar upp den i munnen och fortsätter glatt in till mig..hmm:D

Apportering: Plockade fram metall-apporten som han innan tyckt varit äcklig. Klickern fram och fasen om han inte kunde plocka upp den och bära den en bit! Sedan tvåans apport med trä; Som vanligt, fort ut, bra gripande, stadigt in, men svårt med ingångarna. Långsamma och ofta sneda, och blir han osäker kommer tugget. Jobbade lite med att följa mig med den i munnen, och sedan sätta sig brevid när jag stannar. Ska jobba mer med det och hoppas att det hjälper.

Körde även lite dåld platsliggning (ensam) och det gick bra. Han satte sig en gång, då han blev störd av syrran som tränade med pommen brevid. Kör änsålänge bara 10-20 sek innan jag går tillbaka och belönar. Kommer behöva jobba på det en hel del tror jag (mattegris:o). Det jag kan trösta mig med är att han inte lämnar platsen. Och skulle han göra det är jag 110% säker på att han skulle sätta nosen i backen och springa till mig. Men inget tävlande föränn platsen är säker;)

Kl:
Vad kul det är att läsa om allas hundträning!

Idag har jag tränat sök med min Hedda. Vi var i en ganska tuff sökruta med ett kärr och en brant sluttning på ena sidan som riktigt sög musten ur hundarna (och oss)! Hedda skötte sig faktiskt utmärkt med tanke på hur lite vi tränat. Hon får se på när figgen springer iväg över kullen och försvinner bort på andra sidan, annars blir det för svårt för henne. När jag sedan skickar henne springer hon så fort hon kan och letar efter figgen. Figgen leker sedan med henne lite med en lösrulle och sedan kallar jag in henne. Efter det så får hon springa ut på påvis och få godis. Det jag ska tänka på till nästa gång är att varva rena hitta-övningar med enklare markeringsövningar i öppnare terräng. Hon har ännu inte fattat vitsen med påviset så det behöver vi träna mer på.

Målet med sökträningen är såklart att tävla såsmåningom men jag vet inte om vi någonsin kommer dit. Men roligt är det i alla fall! Helt klart den roligaste bruksgrenen tycker jag (ja, skydd har jag ju inte provat förstås. Liiite svårt med en tollare...:))

Annars är det lydnaden som vi lägger störst fokus på just nu. Kanske jag skriver mer om det en annan dag. Men vi spårar också en del och tränar faktiskt rapport nästan varje vecka.

(Hoppas det är ok att jag hoppar in så här mitt i tråden!)

Välkommen tillbaka! Dig har man ju inte sett på år och dar känns det som?

Kl:

Idag har jag tränat lydnad. Jag är med in liten träningsgrupp som tränar för en instruktör en gång i veckan. Det är super!

Kryp: Efter flera månaders träning så har vi idag ett bra kryp men hon klarar än så länge bara en kort bit vid min vänstersida. Om jag däremot ställer mig framför henne så kan hon krypa mycket längre. Hon blir lite osäker när hon kryper i fotposition men det tror jag snart ger med sig med lite träning.

Fritt följ (lånsam march och språngmarch): Detta fixade hon bra. Ville egentligen bara kolla av så att hon hänger med även i helt om march och i höger och vänstersvängarna.

Sättande under gång: Idag gjorde hon för första gången ett aktivt sättande där hon verkligen ansträngde sig för att det skulle gå fort. Bra! Jag kör med att jag backar och har henne framför mig för att kunna belöna när hon gör rätt.

Framförgående: Detta har vi precis börjat med men hon har faktiskt redan fattat vad det går ut på.

Vittringen: Detta är hon jätteduktig på med tanke på att vi precis har börjat med momentet. Hon har (hittills) aldrig tagit fel pinne och hon är lugn och fokuserad framme vid pinnarna. Vi kör ännu så länge med en hög med pinnar och sedan "gömmer" jag min pinne lite i utkanten.

Rutan: Detta är vår akilleshäl. Vi har tragglat rutan i flera år nu (med olika metoder) men kanske, kanske att det börjar lossna. I dagsläget kan jag dirigera henne in i rutan med lite extrakommandon. Jag får väl vara nöjd med det så länge. Vi måste träna mer på inkallningen från rutan.

Sammantaget så är jag väldigt nöjd med dagens träning. Hedda är pigg och tycker det är roligt och det är det viktigaste. Snart vet jag att hon kommer att bli skendräktig och då blir hon väldigt slö så det gäller att träna nu medans det går!
Imorgon ska vi ut i skogen och träna rapport, det ska bli skoj!

Idag var det träning med gruppen, i SNÖOVÄDER! Va fan alltså. Det finns ju en anledning till att jag bor i skåne, vi ska inte ha såna problem i slutet på april... Loke uppskattade dock vädret och var superspeedad hela tiden. Dessutom fick han lite glädjefnatt då och då. Det är lite illa kanske när man ska behöva springa efter en 10 år gammal hund och ryta stanna när han för fjärde gången har snott apportbocken och har minen "HA HA! Du kan inte ta mig!" :o. Vi var bara två i vår lilla grupp (vi brukar dela in oss i 3 eller 4 per grupp) så jag hann träna en himla massa moment idag.

Sittande i grupp: Jag var dold i ca 3 min och det gick bra trots störning. Han kikade bakåt vid ett tillfälle när en hund gnällde till, men annars hade han ganska bra fokus framåt.

Hålla pinnen: Igår var jag så förtvivlad och trodde att jag skulle behöva ta in mer hjälp utifrån, men idag gjorde han precis allt rätt. Vi avancerade med stormsteg och gjorde en hel apportering med ingång och bra avlämnande och allt. En enda gång (av ca 30 försök) rullade han apporten, men då klantade jag mig rejält.

Rutan: Vi fortsatte lite med positionen i rutan och gjorde även ett par skick när jag stod halvvägs mellan hunden och rutan och det går framåt. Han visar aningen tendens till att kolla på mig precis innan han går in, så jag får vara lite försiktig och kanske variera mellan rätt position och låta honom springa rakt igenom till väntande boll.

Lägganden: Det gick också bra när jag hjälpte honom genom att sakta in, mindre bra när jag kollade hur det funkade utan hjälp. Jag får utarbeta en plan för hur jag ska minska på mitt DK. Återkommer om detta.

Dirigerad apportering: Loke såg inte alls när apporten las ut, men sprang åt rätt håll och med rätt vinkel på skicket och kom helt rätt ändå. Bra! Körde ingång också, den var kanske aningen sned men rätt okej ändå. Sedan la min medhjälpare ut apporten igen och jag skickade till kon och lät honom stå där ett tag. Han såg lite tveksam ut men stod kvar, och som belöning kastade jag bollen till honom.

Inkallande: Körde först en slät + boll bakom. Bra och jämn fart. Sedan körde jag en med ställande, och kallade in igen. Men Loke var helt övertygad om att det skulle finnas en boll bakom honom, så han vände sig om och kollade, blev mycket förvånad, och kom sedan på mitt andra kommando. Det syntes lite väl tydligt hur jag har tränat ;). Fast ställandet var bra, så det var ju lite positivt i alla fall.

höll på att glömma...

Hopp apport (metall): Kollade av lite, han kunde kanske varit aningen snabbare tillbaka men i övrigt var det bra, även ingången. Tränade även lite sneda kast och klickade återhoppet. Det är roligt tycker Loke, och då blev det lite mer fart på honom.

Senast ändrad:

Jag tränade en stund igår! När jag kom till BK:n insåg jag att jag glömt jackan hemma, innehållande korv & nyklar till klubbstugan. Snurrig matte.... :p Var ensam därute, så ingen att låna av, så det fick bli träning med bara kamp & boll.

FF: Insåg efter första belöningen med kamp att han varvade ngt fruktansvärt, kör vanligtvis med mest godisbelöning här, så jag körde endast positionsträning och lite ingångar.

Inkallning: Varierade med släta och ställande. Bra tempo, men ngt långt i ställandet. Säger stå, men testade sedan med ett glatt Stanna å tjena vad han kunde ställa sig snabbt. Körde ett par gånger med ställandet och boll bakom och avslutade med släta inkallningar med focus på tempo.

Hopp: Körde både hopp apport och hopp sitt. Hopp apport så blev det både raka och sneda kast med focus på tempot tillbaka, kamp vid matte = bra tempo. Hopp sitt checkade vi bara av så det sitter, inga problem snyggt och prydligt! :)

Rutan: Ett par raka skick till rutan med fart igenom till bollen bakom.

Avslutade med att kolla av framförgåendet, som det ser ut i lägre klass. Har inte kört det sedan i höstas och jag tyckte han löste det bra med retning. Bara att fortsätta nöta och gradvis plocka bort bollen mer och mer tror jag!

Ikväll blir det klubben, får inte glömma korven då! :angel:

*kl*

Hoppar också in mitt i tråden;)

Körde årets första spår igår, vilket gick super. Dock hade en snitsel i en 45graders vinkel försvunnit så jag förstörde lite och trodde vinkeln låg längre fram och höll igen hunden när han tog vinkeln. Så det blev lite förvirrat ett tag, men gick tillbaka en bit och lät hunden ta upp spåret igen och bara följde med.

Så hade det inte varit för mitt lilla misstag hade det gått super. Han ringade lite i början men höll sig sen i kärnan hela tiden. Var lite sumpig mark i slutet på spåret men även det gick han rakt på. Riktigt nöjd med honom, trodde inte han skulle gå så bra efter ett sånt långt uppehåll:)

kl

Tisdag: Fick en introduktion till rallylydnad av en träningskompis. Verkar rätt kul. Dock var hunden helt hopplös så det där med att följa skyltar gav jag upp, kontakten denna dag var alldeles för dålig. Tränade lite kontakt istället (gick rätt bra) och passivitet (gick uselt, jag måste bli bättre på att se till att den träningen blir gjord. Men det brukar ju gå bättre än i tisdags).

Onsdag: Agilitykurs, andra tillfället. Hunden var mer koncentrerad än tidigare under veckan, även om det inte var perfekt. Repeterade det vi gjorde sist och introducerade 3 nya hinder; platta tunneln, slalom och däcket. Allt gick kanon, även om vi inte testade mer än att stå och hålla upp tunneln då det var så blött ute.

Tillägg: Schnauzrarnas berömda envishet har jag inte riktigt märks av förut... Den har enbart yttrat sig genom att man ibland får kämpa mycket för att motivera monstret, men inte ren envishet. Den börjar komma nu!

Senast ändrad:

kl

Träning idag igen!

Fotgående
Startade mot en stolpe ( ja stolpen på vänster sida om Iver då ) och gick korta etappet mellan alla stolpar och fick en jättetjusigt rakt ff. Vände upp höger -tre steg - och vinklade vänster innan han hann falla ur. Gick raksträcka - helt om - raksträcka och han höll ihop. Jättenöjd! Behöver muskla upp som sagt.

Läggande
Jag tycker vi hade bättre start än sist, bättre fokus, jag ger inget dk utan sneglar ner efter istället, rakt läggande om än något långsammare än vanligt (?), snett uppsättande men ändå mer dämpat. Tränar uppsättanden separat. Vad tror du cillamuffins? Dagens läggande

Resten av träningen ägnades till passivitet medans jag hjälpte en vän, och en del koncentrationsövningar för att öva upp den biten.:)

jag tycker att du går bättre! han ligger lite ofokuserad (kollar efter externbelöning?). farten ner är bättre än sist, kan han hålla samma tempo ner även när han rör sig lite snabbare, som i inkallningen, så hade jag inte brytt mig så mycket om att hans teknik kanske inte är så flashig.

men alltså... vad är det du belönar när han har satt sig upp? han har hoppat fram och han sitter snett = godis? *host host* ;)

igår var jag på klubben och gick andra omgången för den nya instruktören. där fick vi visa upp två moment som vi hade funderingar kring, och sedan pratade vi.

inkallande med ställande och läggande: farten/intensiteten var för låg, ställandet var sämre än vanligt och läggandet såg ut som det brukade. ingången var lite sned.

vi pratade länge om detta, men hon lyckades inte förklara hur jag skulle göra på ett sätt som jag förstod. man vill ju ha en hund som tar i mer ju högre krav man ställer, och tanken var den populära "du får bara stanna om du springer tillräckligt fort". jag har dock aldrig lyckats få detta att fungera på loke, och visar jag t ex bollen så springer han bara ÄNNU långsammare. alltså att han låser sig på "jagvillhajagvillha" istället för att "åh, den vill jag ha, bäst jag tar i ordentligt nu". så vi kom fram till att jag ska få en liten privatlektion så hon kan visa och kolla hur hunden svarar :o

fritt följ: det som händer när jag har gått en längre stund utan att han får sin belöning det är att han, till skillnad från inkallningen, tar i mer och mer och mer. "men hallå matte! du har glömt ge mig min godis! hallåååååå!" och det har ju sina fördelar. han går inte ner sig. men det kan ju bli för bra också, han håller gärna på och frustar och igår kom det ett litet pip också i stegförflyttningarna + att han tenderar att ploga.

här skulle jag försöka höja ribban för att han ska få sin belöning. dessutom fastnar jag gärna i detaljträsket och belönar små små saker men sällan stora.

Ida, hej! Du vet ju vem jag är :)

Ras:
Kuvasz
Hovawart

Ålder:
Kuvasz - 6.5 år
Hovawart - 5 år

Moment: (ex. rutan, spår)
Kuvasz - kontaktövningar, Lk1 + vissa moment Lk2
Hovawart - kontaktövningar i vilt-tät skog + vissa moment Lk1+2

Mål: (ex. tävla, LKL II, jakt)
Kuvasz: Vi tränar fortsatt på hans osäkerhet i mötet med andra hundar. Vi tränar varje dag. Idag = synmöte med två hundar + en katt. Han skvallrade. Inga utfall och inget jaktförsök efter katt. Slakt koppel och avslappnad kille!

Hovawart: Tränar på många saker varje dag. Hon har fått en olat i att halvt stegra sig när hon ser andra hundar för att det är så förbaskat spännande sedan vi flyttade från staden (ja, man kan uppenbarligen komma på nya saker trots att man snart är fem år). Skvallertränade i morse och lyckades relativt bra. Men "problemkillen" fick MVG. Hon fick bara G. :p

Lydnadspass i trädgården, inkallning med ställande och apportering.

Tävla? Nej, det har jag nog slagit ur medvetandet. Det hjälper ju inte att dom kan momenten jättefint på vissa platser. Dom måste ju klara det på okänd plats med störningar + att matte måste ha nerverna under kontroll. Vi fortsätter nog att aktivera oss för att det är kul. Det andra ligger på hyllan.

Och nu kan man äntligen börja spåra igen.
:bow:

jag tycker att du går bättre! han ligger lite ofokuserad (kollar efter externbelöning?). farten ner är bättre än sist, kan han hålla samma tempo ner även när han rör sig lite snabbare, som i inkallningen, så hade jag inte brytt mig så mycket om att hans teknik kanske inte är så flashig.

men alltså... vad är det du belönar när han har satt sig upp? han har hoppat fram och han sitter snett = godis? *host host* ;)

Ja dom höll på att riva inne på industriområdet så han kikade en del på gubbarna där. Vad hade varit en bättre teknik för honom? Jag ska filma inkallningen m. läggande nån dag så kan vi kika på det.:)

Ehm, det sista tänker jag inte svara på. :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka