Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

igår var vi på klubben på tisdagsträning.

sittande i grupp: hunden som överföll honom för ett tag sedan satt ett par hundar bort, och loke såg så rädd ut att jag fick avbryta efter en halv minut och ta honom därifrån :(. jag vill inte riskera något genom att låta honom må dåligt på platsen. men suck alltså. eftersom han fortfarande inte har kommit över sin skräck för henne så lär jag väl kunna glömma alla planer på att åka och tävla med det ekipaget och jag måste komma på någon lösning för hur vi ska göra med platsliggning + sittande i gruppen. vi är dessutom båda med i klubbens elitsatsning så det är ju meningen att vi ska fortsätta träna ihop utöver den vanliga lydnadsgruppen.

rutan: fortsatte med positionen i rutan och det såg fortsatt bra ut. nu ska vi prova med fullt avstånd nästa gång.

vittring: det blev bara plockövningar med en pinne men det såg mkt bra ut. inte minsta lilla antydan till tugg. körde varierad svårighetsgrad och han fick göra flera ingångar med pinnen. de har faktiskt blivit bättre än utan pinne! men nu har jag fått reda på att tävlingen blir av så vi får ligga i hårdträning med flera pinnar!

inkallande: jag hade tänkt köra en rak inkallning och belöna ingången med kamp och bus, men först var det en annan hund som kom framrusande, jag kallade in och den satte efter = ingången gick åt skogen. vid nästa försök fick han syn på hunden som överföll honom och då vågade han inte springa utan smög hela vägen fram till mig trots påhejande och glada tillrop :(. jag försökte dra igång honom efteråt med kamp- och jaktlek men han höll hela tiden ett öga på den andra hunden.

fjärr: när inte bus och leksak fungerade så gick vi över till det skarpare verktygen "träna fjärr" och "köttbullar". och då gick det bättre! :). loke tycker att fjärren är kalasrolig och han har inte fått köttbullar på länge så de är extra goda för tillfället. stå - sitt var imponerande bra och han gjorde två perfekta skiften stå - ligg. med den kroppshyddan han har tycker jag också att han sitter upp väldigt snabbt från liggande, oftast så studsar han riktigt upp. bra!

träning idag med

vittring: plockövningarna gick bra, dock blev det ett omtag. sa nääää och sen gjorde han bara rätt efter det. med flera pinnar gick det sådär... hade hjälp att lägga ut dem idag och han laddar mer när han sitter bredvid mig och väntar. så han flög som han hade eld i baken, och efter upptaget blev det ett omtag. när vi gjorde om plockade han upp pinnen så himla fint att det var mattes tur att bli helt tossig och belöna massor. men... det var bara det att det var fel pinne :o. sista gången gillt då; och bannemej, rätt pinne + att han höll den som han skulle. jag hoppade över ingången och det blev korv- och köttbullekalas när han kom tillbaka.

elitruta: helt okej fart + ställande vid konen men han saktade in när han kom in i rutan och då drämmer jag mitt nöt till med "stå!" så positionen blev nästan precis i framkant... vi gjorde om med bollen i skålen bakom för att han ska ha bättre fart genom rutan.

lägganden under gång: min övernitiske sambo påpekade att jag gick och tittade på hunden när jag skulle lägga honom, och givetvis, så fort jag tittade upp så blev läggandet sämre. men en stunds träning senare så fick vi ändå till det.

fritt följ + sakta: efter all läggandeträning har han flyttat fram sin position något, men han håller den väldigt bra i de olika tempona, av pendlandet i sakta marsch såg man idag inte ett spår. dessutom jobbar han mycket aktivt bak i vänstersvängarna.ni som tävlar elit, hur ser domarna på att hunden går något långt fram om den behåller samma position genom hela programmet? han har haft denna positionen i längre klasser och fått höga betyg på linförighet och fritt följ (9-9,5 och t o m en 10:a) men han tenderade förr att tränga så därför har jag försökt få bak honom lite i position.

kl

Igår var vi på klubben på Öppet Hus och fick visa upp lite lydnad för de besökande. Det var med kommendering och jag hade valt att visa upp fritt följ, läggande under gång, inkallning och hopp över hinder (klass 2-style).
Ja, vad ska jag säga. Tydligen har jag inte tränat lydnad på agilityplanen förut. Goliat trippade på tå bredvid mig och undrade när vi skulle sätta av till a-hindret.
Raden för kommentar på fria följet hade varit fullt redan efter tre meter på det domarprotokollet (om det funnits något). Men han var ju glad i alla fall?
Efter det fria följet verkade det som att han fattade vad vi höll på med och övriga moment gick relativt bra (förutom hoppet där jag fick ge dubbelkommando när han var på andra sidan hindret).

kl

MH för 18-månadersplutten inbokat om en vecka.:)

Idag står jaktträning med febrig matte på schemat, vi kommer köra mest stadga eftersom jag är så sjuk, fast med något skick imellan. Jag ska försöka fokusera på att skicka honom åt rätt håll, heh.:D

Bättre sent än aldrig så hoppar jag in i tråden :-).

Vi har börjat om på noll ( ja inte riktigt ) med lydnaden och planerar en start senare i vår eller till hösten. Anledningen till att vi börjat om helt är för att Zagas matte är lovligt korkad och tränar trots att hon är höggravid vilket har gjort att Zaga för att bibehålla ögonkontakten har fått sitta/gå snett.
Jag vet att det var någon (vissel Cilla vissel) som påpekade detta, men då var det för sent så vi tragglar ingångar ( varvat med sönderplockat klass 1 moment ) och en massa kamp som belöning.

Men vilken positiv och samarbetsvillig hund jag har fått sedan jag lade om strategin för träning och belöning. Trodde knappt mina ögon igår på BK :-D

Jaja nog babblat, ville bara tala om att jag ansluter mig ;-)

Men vilken positiv och samarbetsvillig hund jag har fått sedan jag lade om strategin för träning och belöning. Trodde knappt mina ögon igår på BK :-D

Härligt! :bump:

Mina damer verkar slöa idag (eller så har jag fortfarande inte vant mig vid att Wahidah faktiskt har fått en fungerande avknapp :D) men om de orkar så är jag sugen på att träna något. Frågan är bara vad.

Senast jag tränade med Zala lärde hon sig släcka lampan, så jag ska väl köra på det idag också och hoppas att hon blir säkrare och säkrare på det. Sedan får jag försöka komma på något nytt.

Senast jag tränade med Wahidah (vilket var många dagar sedan) så var det hopp över hinder, lite fotgående och någon inkallning som gällde... Hopp över hinder gick framåt, resten åt helvete.. Så jag är inte helpepp på att träna och kör kanske bara lite småtricks och apportering.

jag lovar att vara knäpptyst om en viss detalj men KUL att det går framåt!:laugh: det är ju därför man håller på och tränar, för det är en sån härlig kick när man får det att funka.

Senast ändrad:

Haha det är lugnt, jag tar på mig dumstruten och tänker : GÖR OM, GÖR RÄTT

Ja nu känner jag mig väl peppad. Vi har ju flyttat och jag har börjat träna på ny BK, har kommit in fint och allt känns tipp topp!

Förbenat att ni ska gå MH uppe i Ume, jag hade gärna sett IviPivi genomför MH :-)

Ja det är ju en bit hit. ;)

Dagens jaktträning:

*Enkel höger vs vänster dirigering med hunden sittandes i mitten 15m bort, han är lite sugen på den andra dummien efter att ha tagit den första men lyckas släppa tanken och komma direkt ändå.
Körde samma övning med hunden hos mig och där förvånade han mig med att pipa ut i en fin linje åt rätt håll med sedan slå i en båge när han fick den dummien i vind. Ops..

*Stadga på linje med fyra andra som skickade, Iver satt still, lite ryck i kroppen men ändock stadig. Vi behöver träna lite mer på att inte reagera alls på andras pipiga röster.;)

*Skickade honom på två linjetag, båda på öppna fält med tre dummies på vardera. Han hade jättehärlig fart och lämnade mycke snyggare och stabilare än i höstas när vi var igång sist. Det känns nyttigt att allting har fått landa och att han har fått mogna. :love:

*Vi avslutade med ett fritt sök i ett snårigt skogsparti brevid fälten där jag vallat av och slängt tre dummies ganska lätt i bågar i medvind, man ser en stor stärkning av hans självförtroende så de fria söken ska vi köra en hel del framöver.:)

SKoj att ni kommit igång med jakten! :)

Håller du på med pipsignalerna än? Funderar på hur du lär in stoppsignal i så fall!

SKoj att ni kommit igång med jakten! :)

Håller du på med pipsignalerna än? Funderar på hur du lär in stoppsignal i så fall!

Ja det känns jättekul att köra igång igen.:laugh:
Jag la in stoppet med en boll, lite omvänt inkallning med ställande ungefär. Signal - hunden lystrar och stannar till - boll. :)

Då har vi kört på samma sak! Tänkte om du hade någon annan idé :D
Har du lagt in en signal för sitt/ligg också eller har han så pass stadigt ställande att det räcker?

Limbo blir ju tyvärr ganska låst i söket (något vi kämpat som tusan med och det börjar bli bättre) så alla signaler sitter fint utom sättandet på anstånd efter stoppet. Dvs hunden stannar klockrent, kollar på mig och sätter sig på signal och när jag påbörjar dirigeringen (stoppar med handen i luften, och vinklar sedan armen åt det håll han ska åt) sticker han iväg åt rätt håll men är inte tillräckligt fokuserad för att gå precis åt det håll jag vill. Vet inte riktigt hur jag ska förstärka sättandet tillräckligt för att han ska sitta kvar? På promenad, linjetag och dirigeringar liknande den du gjorde med hunden en bit framåt funkar det fint och han väntar.
Det blir gärna väldigt självbelönande när han gör fel i jakten, eftersom det bästa han vet är att söka.

Edit: Did it make any sense? :p Jag funderar alltså på hur sjutton jag ska få stadga i sättandet.

Senast ändrad:

Hmm, jag vet inte om jag fattat ritkigt *feberyra*. Men om det bara är själva stadgan i sättandet som saknas så hade jag kört stenhårt på det i alla situationer till att börja med.
Både koncentrationsövningar i sittande ställning och sedan störningsträning med fokus på att försöka bibehålla tanken kvar där han sitter. När hunden har ett stadigt sitt både nära och långt borta oavsett vad som kan tänkas störa så hade jag lagt in övningar i ett L. Skicka rakt fram, stoppa, och vinkla höger/vänster och avancerat därifrån. :)

Did I make any sense? ;)

Du förstod precis, och jag tror jag förstod dig med :)

Grejen är ju att sättandet och stadgan i det funkar perfekt i alla situationer, UTOM i under just sökmomentet. På linjetag och allt sådant funkar det. Men när han redan är inne i "sökmood" (dvs när han fått söka innan dirigeringen kommer), då blir det kola i öronen och han tjuvstartar på dirigeringarna.
Men det kanske bara är att stega tillbaks och börja om "lätt" och kanske ha lite tråkigare övningar i söket, låta honom bli sittandes ett tag och kalla in från sitt, sedan skicka om? Sänka förväntningarna helt enkelt? :)

Ja åtminstonde försöka få honom att förstå att det inte lönar sig när man inte har satt sig först. :)
Om du inte tror att han blir störd av det så kanske jag ibland tom hade gått fram, belönat att han satt sig och sen brutit och tagit hunden därifrån.
Eller kalla in, sätt, lämna - dvs du byter position efter att du satt honom, sedan skicka igen, så du vet att du får stadgan innan + att han inte kan tjuva.:)

sent igår kväll så åkte vi iväg till grannklubben och tränade´

vittring: det var tydligen mycket svårare med plockövning när någon annan la ut pinnen, så vi fick öva lite på det först. sedan provade vi att lägga ut alla pinnarna på ganska kort avstånd, ca 2 m + ökat krav att han skulle göra hela momentet inkl ingång. jag vet dock inte riktigt vad jag ska säga om resultatet. det blev ett par omtag, och då fick han inte fortsätta momentet, men när han hade gjort fel ett par gånger så ansträngde han sig verkligen för att göra det helt rätt. så långt, så väl, men jag upplevde också att stressnivån var något förhöjd. här blir jag lite kluven, för jag vill ju att han ska känna av ramen av regler i vittringssituationen, "leta" ska ju inte betyda "hopp och lek". men jag vill ju inte att det ska vara obehagligt/olustigt. vi får prova igen själva, bara jag och loke. kanske blir det lugnare så.

inkallande (slät): loke har haft lite problem att sätta ihop inkallandet med ingång, efter en inkallning är han så himla fokuserad på om det ska komma en boll så han rör sig i slow motion sista biten och sättandet blir nästan alltid snett. sedan har jag varit tvungen att varva med boll bakom för att få upp farten igen... men nu har jag börjat belöna med kamp istället och det funkar! bra fart och bra ingång, och momentet blev bättre ju fler gånger vi tränade. i tisdags råkade vi få med oss en kampleksak från klubben och loke älskar den här prylen. jag kanske får sätta upp en lapp och fråga om jag får köpa den...

fjärr: loke kom själv på en strategi för att få ett bra skifte från stå-ligg genom att inte röra några tassar i sitt-stå. då kommer han naturligt i bakvikt och läggandet blir enklare. duktiga hund! provade lite olika avstånd och det såg helt okej ut i de flesta skiftena.

Tränat lydnad på klubben.
Inkallningen blir bättre och bättre. Dessvärre tappar hon fart ibland vilket hon inte gjort tidigare så då blir det boll bakåt som motivation. Ställandet och läggandet är båda lite segt (för många steg) men vi jobbar på det.

Rutan fungerade riktigt bra! Jag sätter upp rutan med target och tydliga kantmarkeringar utan att Hedda ser och så kör jag något annat moment först. När jag sedan skickade till rutan var tempot väldigt dåligt (trav) men hon hittade rätt direkt och ställer och lägger sig på kommando. Vi fortsatte sedan att träna på olika avstånd med fokus på tempo. En sak som är mindre bra är att hon springer ut, trampar på targeten och när jag kommenderar "stå" så vänder hon upp mot mig och tar två-tre steg innan hon stannar. Detta ska jag försöka träna bort på kort avstånd där jag står nära henne.

Hoppapport funkar ok. Tempot kunde vara något bättre men det som stör mig mest är att hon tvekar en millisekund efter att hon gripit apporten. Hon vill inte gärna komma med den tillbaka till mig verkar det som.

Metallen gick bra. Hon behöver lite hjälp på tillbakavägen för annars blir tempot dåligt men helt ok tycker jag.

Fjärren gick bra idag. Jag försöker klicka in de korrekta skiftena. Det som är svårt är från stå till sitt och från stå till ligg. Jag står max en meter ifrån henne för att inte göra det så svårt i början.

Vi spårade igår! Då det snart är dags för start i lägre ville jag lägga ett spår som var 1000 m, tog med mig GPS:en som så klart inte ville funka när jag höll i den... :mad: Gick ut ändå och hoppades komma upp i rätt sträcka!

Han spårade bra, men är fortfarande lite för het i början, jag har fullt sjå att hålla honom... Hade lagt ut 8 föremål, han plockade in alla och kom bara av sig på ett ställe som var lite öppnare och där det blåste lite mer. Han kom ifrån kärnan en bra bit men jobbade sig tillbaka utan min hjälp. Sambon gick med GPS:en som nu funkade och jag hade lagt nästan precis 1000 m, så avstånds känslan var inte helt borta! ;)

Nu är det bara en massa finlir på krypet och skottträning under platsen som behövs innan lägrestarten!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka