Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

träning på grannklubben idag

elitruta: skickade först bara till konen och sedan körde jag ett skick till rutan med boll bakom. det gick skitbra idag! kanske för att han inte såg rutan innan jag skickade, men då var det å andra sidan bra att han gick så rakt på dirigeringen. sedan la jag honom i rutan och tränade marschen + inkallandet. berömde direkt när han startade och jag hoppas att det ska ge bättre fart.

dirigerad apportering: samma här, körde bara till kon först innan vi tog hela momentet. jag var inte helt nöjd med linjen mot apporten, jag vill ha en liiiten liten båge från apporterna, nu blev det nästan båge på fel håll istället. men annars var det bra, super ställande vid kon.

fritt följ: körde med kortkoppel för att kunna påminna honom att inte studsa fram efter halter och vändningar. men jag behövde inte använda det så mycket. han gick mycket fint idag, trots att jag snålade lite på korven. särskilt början av sakta marsch var kalasfint, jag kände lokes baktassar på min högra fot i vändningarna:).

ställande under gång: körde med boll bakåt samtidigt som jag gav kommando. jag hoppas att detta ska ge ett mer distinkt ställande med bakvikt.

läggande under gång: gick ganska bra först, sedan blev lokemannen lite korvtokig och tyckte inte att han behövde lägga sig hela vägen ner... stramade upp mig själv och hjälpte med handtecken och då blev det bättre.

slät inkallning: berömde i startögonblicket och sedan blev det kamp med den fina trasan hos mig. trasan har nu officiellt klättrat förbi bollen i favoritskap. inte illa!

kl

Tog en långpromenad idag i en nyupptäckt skog och tränade lite lydnad på grusvägen på väg hem. Och ta mig sjutton, idag koncentrerade han sig ju! Men visst, inte lika mycket lukter som det är på hundklubben.

Fotgående med jättefin kontakt! Även bra kontakt på lite längre sträckor (för oss).
Sättande och läggande under gång; helt ok, lite långsam bara.
Ställande under gång: Testade vi för första gången och han fattade jättebra :bump:
Inkallning; Såg för första gången att han sprang hur snett som helst på lång inkallning. :confused: Körde några kortare sen och de var raka.

*kl*
Träning på klubben idag.

Oj vad stolt man kan bli för så lite egentligen, men Zaga är en helt annan hund att träna med nu och det är så JÄDRA roligt.

Körde ur 1:an

Platsläggande 1½ minut med störning

Ingångar ( nu börjar dom jäklarna sitta )

Ställande under rörelse

Snabbt läggande under rörelse

Inkallning med fokus på FARTEN..

Min gummianka hade fokus på enbart mig hela tiden = Hurra, men hon blev lite för trött tycker jag så nu får vi börja konditionsträna lite ihärdigare =)

Så himla roligt att ni är igång igen! Hejja er! :D

KL

Tränade fritt följ en liten stund med bägge på gräset utanför. Har börjat med bollbelöning igen och det är ändå kul att se så käck och glad hon blir av den förväntan. Försöker komma ihåg att leka mer med henne också och inte ge boll varje gång för att hon inte ska ta det för givet och även uppskatta mig och mina ord.

Ian tränade LF och han är så fin min lilla kille :) , det enda vi behöver träna mer på är sidförflyttningar till vänster (det finns en rumpa där bak) och så uthålligheten på kontakten samt mer störning. Snart ska vi även börja med att någon får kommendera oss. Körde även "gladligg", dvs snabba lägganden med klickande. Fint! :)

KL

Idag var jag och Zipper på klubben och lattjade lite. Några halvdana sättanden under gång med en dampig dobermanntik som störning, och en hel del väldigt lyckade vändningar i FF.

Men det roligaste var platsliggningarna! Två stycken à tre minuter, en i början och en i slutet, med full grupp på tio i stort sett (för Zipper) okända hundar, och jag gick bakom stugan. Där låg jag på mage för att kika under, och var lite nervös att han skulle springa efter mig. Men, efter ungefär halva tiden la han ner hakan i backen och såg förvånansvärt avslappnad ut :love:

Nu på kvällskvisten (när temperaturen äntligen lagt sig på "bara" 20) körde vi igenom lite snabba ställanden och lägganden i inkallningen. Han är ganska försiktig av sig överlag men bara han fått bromsa in så lägger hans sig snabbt.

Imorgon blir det skyddträning hela förmiddan! :)

tisdagsträning som vanligt:

sittande i grupp: var dold i 3 (?) min. vi kör lite blandat sittande i grupp och platsliggning (eller jag är den enda som brukar köra sittande), och nivån är också mycket skiftande. så hunden brevid låg ostadigt och husse la "ligg" flera gånger. det blev lite mycket störning för loke som la sig, men det var bara att sätta honom upp igen och resten av tiden gick det bra.

läggande under gång: tränade lite för mig själv när de andra fikade och det gick helt okej. försökte vara noga med att armbågarna skulle vara helt nere på marken.

inkallande (slät): körde vi också själva. farten var tyvärr en aning låg trots att jag försökte hetsa lite. efteråt lekte vi lite och jag har börjat få upp förväntan på släppandet, men han är ju inte raketsnabb tillbaka efter att jag kastat iväg den.

ställande under gång: boll bakåt har gett mycket snabbt resultat. han stannade mycket distinkt och helt parallellt med frambenen. hurra! nu ska vi koppla ihop detta med stadgan också, så han står stadigt hela varvet runt.

dirigerad apportering (kon i mitten + kanten): han började nosa lite på marken vid konen först, köttbullesmulor och löptikdoft var lite för lockande. men då röt jag till lite och sedan gjorde vi om. jag hetsade honom lite med bollen och visade att jag hade den och sedan gjorde vi om. det gick så jäkla bra! bra fart på alla delsträckor och en mycket fin linje mellan kon och apport. körde först höger och sedan vänster och avslutade med skick mot konen och boll över huvudet.

vittringsapportering: vi har inte riktigt fått kläm på det där med att andra ska lägga ut alla pinnarna, men det går framåt i alla fall. det som var bra var att tempot ut var precis samma som tempot in = lugnt och fint. och INGA TASSAR PÅ APPORTERNA! han luktar noga på alla pinnarna, kanske att han luktar lite "hårt" så de flyttar lite på sig. kommer tillbaka direkt när han har lyft upp rätt pinne. tyvärr blev det ett omtag första gången, men när vi gjorde om var det hur snyggt som helst. målet är att han ska bli helt säker på det där med att inte ta några omtag alls, sedan börjar vi med att andra tar på pinnarna. att jag bara har pinnen en kort stund i handen kör vi redan med, det är inga problem alls än så länge.

*KL*

Kanske dax för mig att börja synas lite mer här igen.:angel:

Planerna för idag är följande;
Spår, har dock inte bestämt mig ännu om vart eller hur jag ska lägga det, får återkomma med det när det är gjort.:D

Lydnad, Ska lägga mkt fokus på position då han flyter för långt fram! (MrsS - Jag kör på "ditt" sätt, funkar ASBRA!:laugh: )
Ska också pilla med FFG, nu har han värsta förväntan med att få belöningen som kommer från mig = Han tittar bakåt. Ska testa med extern idag...

Sen har jag inte kommit fram till ngt mer än detta, jag får helt enkelt återkomma med en rapport!

En annan glaaaad Nyhet är att jag och Nero har kvalat (Får allt bekostat utav SHU också) till U-SM i Lydnad i Torsdags på U-DM:et!
:bump:

Vi kommer köra ettan på SM:et, oavsett om vi blir uppflyttade till 2:an innan dess eller ej. *Haha, Aliide's råd*

Äsch ingen fara på taket, det är snarare jag som inte skrivit här på evigheter, så då är det lite svårt att hänga med, hihi.:p

*kl*

Jag har varit väldigt slö på sistone. Vi tränar nästan ingenting, vi busar och har roligt istället. Lite lydnad blir det någon dag i veckan, men annars är det ganska lugnt!

Men idag ska jag iväg och lägga lite spår med Donnornas här på buke. Sist jag la ett spår var jag tvungen att bryta. Kid var så stressad och snurrade mest bara runt i linan. Kände att det var meningslöst att försöka då. Hoppas på bättre tider idag!

Lilla valpen ska också få sig ett spår med köttbullar i. Det brukar uppskattas. Han har gått några korta spår och varit väldigt noggrann! :laugh:

kl

Igår tränade vi lydnad seriöst för första gången på ett par veckor.
Det gick ganska bra.
Tränade rutan med lite varierat resultat. Han fixerar sig gärna på vänster kon som står längst fram, helknepigt är det. Men jag har fått rådet att, när han gör det, gå och ställa honom där han ska vara och belöna honom. Det verkar som att han liksom stressar upp sig och blir ännu mer låst när jag tar tillbaka honom och låter honom försöka hitta mitten på nytt. Får se hur det går.
Det jag är glad över för denna träning är att han inte vände upp för tidigt ett enda skick. Jättebra fart hela vägen ut till rutan, nu är det bara var i rutan han ska vara som ska slipas på lite :D

Inkallning med ställande tränade vi inte på, däremot stadga i "Stanna"kommandot. Och så några inkallningar från stående, för att fila lite på sista delen av Inkallningen i 2an. Det gick bra det med, även om han fortfarande hamnar snett. Jag börjar nästan ge upp tanken på att nånsin få till raka sättanden i avsluten. Tur vi inte satsar på Elit ;)

grattis! håller tummarna för bra resultat :)

idag blir det ingen lydnadsträning för mig och loke. jag har nog tränat lite för mycket på sistone, det har blivit 6 dagar i veckan och ganska många moment varje gång. jag glömmer bort hans ålder ibland! istället åker vi till skogen och kör lite uppletande och går en lång skön promenad i det mycket varma vädret! sedan blir det träning för instruktör i morgon.

kl

Dags för mig att bli lite aktiv igen också kanske!

Börjar med att handlöst kasta mig ut till allmän beskådan genom att slänga in två filmer från tävlingen förra veckan, lk2, ifall någon orkar se.

Tävlingen gick långt över förväntan, 176,5 p! tyvärr är det inga tävlingar som passar mig tidsmässigt nu på ett tag.

FF:
http://www.youtube.com/watch?v=JKBLHQ4i12I

Resten av programmet:

http://www.youtube.com/watch?v=Fx5r5c_ChOk

Ikväll blir det lite träning på promenaden som vanligt, ska försöka snabba upp ställandet i inkallningen samt även träna på snabbare sättande på fjärren.

Vad trevligt det ser ut! Jag beundrar dig som håller dig så upprätt trots att du har så liten hund. Och ni har så fin kontakt genom hela programmet, även mellan momenten :bow:.

Blir framförgående och ställande idag.... :-/

OCH han har för första gången någonsin plockat upp ett föremål i spåret!! :banana: Det gäller att vara ihärdig (2,5 år) :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka