Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Som MrsS skrev, Shit Happens. "Bara" att ta nya tag. Cilla's tips om att misshandla träd lät som en god idé!:D

*KL*
Idag träffade jag och Nero "Tottili" ifrån buke med sin supercharmiga Boxertik Blair.
Det var för övrigt två Väldigt trevliga prickar det där!:laugh:

Vi åkte och tränade lite lydnad först, vi fick den absolut bästa störningen EVER och det var att Blair löpte!:bow:
Nero skötte sig förvånadsvärt bra, gjorde precis allt jag bad om utan att "kåta upp sig" och bli helt odräglig! *Tummen upp*

Det vi tränade var budföring, apportering - av metallen. Lite FF/position, inkallning och ställande.

Budföringen gick väldigt bra, han satte sig snett första gången han sprang till mottagaren, men andra gången så satte han sig rakt och fint.
Hade helt OK fart, han Brukar dock ha högre tempo men han var smått slö pga värmen så det var säkert därför. Han var för övrigt målinriktad och visste precis vad han skulle göra.
Känns kul att det börjar arta sig fint nu.

Apporteringen av träapport gick lika galant som vanligt, både hopp-apport och slätapportering.
Metallen sprang han ut fint till och tog men travade tillbaka!?
Det var visserligen bra länge sen vi körde med metallen så det kanske var därför han tyckte att detta var lite skumt att ha i mun?
Så då körde vi lite hets och leva rövare och då fick han upp tempot igen vid avlämningen.

FF gick bra men återigen smått slö pga värmen...
Satte mest fokus på position då han tenderar att sätta sig lite för långt fram och snett. Så det är nöta, nöta, nöta som gäller!
Men i övrigt helt OK.

Inkallning och ställandet var nemas problemas som vanligt. :)

Sedan bar det av för att spåra!
Blev lite överraskad då spårmarkerna jag brukar vara på hade växt på sig REJÄLT, men vi körde på iallafall.:D
Nero fixade sitt spår galant, tog vinklarna väldigt bra, inga problem med underlagsbyte och han hade bra tempo för en gångs skull, haha! Han brukar annars tuffa på som ett ånglok.

Jag utmanade honom lite och han fick också gå Blari's spår som hade en del vinklar/serpentiner.
Han tog upp det snabbt och tog vinklarna bra! Sista vinkeln så kom han av sig lite, det blåste en del nämligen och det var torrt underlag. Men han löste det till slut också.

Är otroligt nöjd med hans prestationer idag! Duktig skithund! <3

Jag passar även på att tacka Tottili och Blair för trevligt träningssällskap, det får vi allt göra om.:laugh:

(Haha hoppsan vad långt detta blev nu.:angel:)

jag vet inte riktigt vart jag vill komma med inlägget mer än att kanske uppmana folk till att hitta en bra strategi för att avreagera sig, och låt era träningskamrater och elever ta den tid de behöver för att återhämta sig. man ska inte fortsätta att träna om man är något annat än glad och lugn.

Har precis avslutat en agilitykurs och den instruktören var guld värd! Inte bara för själva kursinnehållet, utan för att hon hade en förmåga att muntra upp mig när min hund betedde sig som jag vet inte vad.

(Min hund som för övrigt tappade allt vad koncentrationsförmåga heter strax efter att kursen startat. Trots månader av träning och klar förbättring innan. Nej, då var humöret inte på topp!)

Jag är kär i min hund, det verkar som att kontakten och energin bara blir starkare och starkare för varje gång som går och vi båda verkligen älskar att träna ihop.:love: Det såg ut som följande;

Inkallning med fokus på fart och position
Grymt bra fart i samband med en galen blick, man ser fartränderna långt efteråt och han sladdar in och vänder sig i luften för att sedan landa i rätt position. – check!

Frittfölj

Äntligen mycke bättre position, vi snubblar lite på varandra i vänstersvängarna men det är mitt fel. Jag har så himla dålig balans i mina höfter så jag hade nästan behövt en käpp i vändningarna. Fin kontakt och han svävar fram med höga knälyft genom nästan hela momentet – behöver fortsätta öka uthålligheten iallmänhet. Fysträning.

Läggande under gång
La sig snabbt och helt rakt. Inget vänsterben ute på vift idag, lycka!

Övrigt

Jag ska de närmaste veckorna lägga mest fokus på kvarliggande och trygghet. Jag vill att han ska kunna ligga kvar i alla lägen även om varje hund skulle resa sig och fly fältet så vill jag att Iver ska ha tryggheten att ligga kvar. Med tanke på att varje plats jag ser på tävling så reser sig minst en hund så känns det som att det är väldigt vitkigt för att bibehålla stadgan upp i klasserna sen.

*KL*

Tävlingsträning idag, Gick toppen! :D

en 9 på platsen (Peeeep)

7,5 på linförighet ( :o Jag bökar till det, men perfekta positioner! DUKTIG vovve! )

Framförgående, gick inte alls. Jag kom bort mig helt och då tyckte han det var bäst att bara stanna kvar hos matte. :p

Läggande, dubbelkommando, men la sig snabbt och bra. :)

Inkallande, en 10 :D "Fantastiskt!"

Apportering, en 4 ( fattar ni eller HAN TOG APPORTEN! HAN TOG APPORTEN! Helt jävla sanslöst! nä, jag skriver det igen HAN INTE BARA HÄMTADE APPORTEN HAN KOM IN MED DEN MED, inte så himla snyggt, och lattjade med den, men jg hade kunnat nolla allt anant, det var detta som räknades!! så jävla roligt!)

Hopp över hinder, sändningen ville sig inte riktigt, men sen gjorde han jättefint

Budföring 10 och spåret 10, allt som allt är jag SÅ JÄVLA NÖJD!! :D

Budföring och inkallning är paradgrenarna, dock ville han till hon som körde budföring med under språngMARSCHEN :crazy: Så nu vet vi vad vi ska öva på! :)

Har vallat lite idag. Det blev ett kort träningspass i morse och ett vid 22-tiden ikväll.
Får passa på innnan innan och efter värmen. Varken roligt för får eller hund att jobba i värme. (eller matte;))

Ska ju tävla den 1/7 så det måste tränas lite finlir.

Pga värmen så vill jag inte träna långa hämt. Får vänta tills det regnar.;) Det kommer förmodligen på midsommarafton.;)

Körde lite balansering, fösning och drivning.
Delning får jag åka till en kompis och träna. Mina får håller jag fortfarande på och vallar in så jag vill inte ha in hundarna genom flocken än.
Har fullt sjå att hålla ihop den. Den ena tackan är inget får. Är helt övertygad om att fanskapet är en muterad gasell korsad med en get!!!:mad:

Jag vet iaf att min goa tik kan hantera springiga djur nu.:love: Det kunde hon inte i höstas.
Hon hade bara tränat på tröga djur så när hon kom på sin första tävling såg hon mäkta snopen ut när djuren sprang iväg som om de hade betalt för att springa fort.
Det gick ju lite si och så på de tävlingarna men nu jädrar.
Nu är vi på G!!!!:bump:

Vi har haft tävlingskursavslutning och jag är så himla glad över hur Zaga utvecklats ( jag själv med =P ), snart kanske man vågar sig ut ?!

Tandvisning ( lycka till med 16 kg överlycklig staff = träna träna träna eller hoppas på en glad och komisk domare ? )

Linförighet: 8 ( fin kontakt och placering, men svävar ut i svängarna ).

Läggande under gång
. Snabbt läggande men kör fortfarande med lite dk

Ställande under gång 10 ( för första gången satt liksom allt och inga smygsteg ).

Inkallning 10. Det här har vi jäklar i min skäl tränat på, snabbheten har hon (:p ) men hon har varit nonchalant och gärna dumpat i mina ben och sedan satt sig snett. Nu sprang hon som en dåre, fin lov och in rakt vid sidan =D

Apportering: 5 ( grämer mig så för att jag korrigerat i inlärningen, emn det går framåt nu iaf )

Hopp 9. Fint hopp, ingen antydande till att toutcha

Platsligg: Reste sig upp på stället, la sig igen med kammando från mig på avstånd. Valde att bryta då hon var under knottattack och jag tyckte det var vidrigt att låta henne våndas och kanske misslyckas helt med övningen.

Någon som har tips på hur man ska göra för att få lika fin position och kontakt med koppel som man har utan? Frittfölj är helt otroligt kalas, medan kopplet tenderar att få henne lite ur balans ?

Senast ändrad:

Någon som har tips på hur man ska göra för att få lika fin position och kontakt med koppel som man har utan? Frittfölj är helt otroligt kalas, medan kopplet tenderar att få henne lite ur balans ?

Precis samma problem har jag med Grima, det är märkligt. Det måste vara någon liten subtil signal man ger?

Det är för varmt idag så vi har bara tittat på fåren. Jag och tikarna håller oss i skuggan och dricker syrénsaft och äter Mariekex istället.

Gammelhanen vrickade benet idag så han går och surar.
Inget jobb och ont i benet = :mad:livet suger
;)

Precis samma problem har jag med Grima, det är märkligt. Det måste vara någon liten subtil signal man ger?

Jag har samma problem med Limbo, och jag tror jag kommit fram till att eftersom jag håller upp handen med kopplet lite vrider jag gärna överkroppen lite emot honom, vilket får honom att vingla något då han "väntar på sväng", typ.

Jag tror det är lite som saquarepants skriver att man har en annan lite mer överlutande hållning när man har kopplet att hålla reda på, Zaga är superkänslig med om jag lutar mig lite lite lite över henne. Jag har fått jobba stenhårt med detta iom att jag efter olycka tenderar att ha lite vaggande gång. Tycker nog att jag försöker gå tämligen lika oavsett koppel eller ej, men något måste det bero på !

Kontakten har ni ju jättefin, så fortsätt utveckla därifrån, sen ÄR hon ju jättekänslig för dina signaler, som du skriver själv, kanske beror på lutningen på dig?

Ni ser iaf, jättefina ut tillsammans, och med de där resultaten kommer det ju gå strålande i debuten med! :)

Tack YW synd att vi inte kan träna tillsammans längre, bättre störning än Kimi får man leta efter ( för er som missat så är Zaga dödligt kär i Kimi ).

Så kul att han äntligen TOG apporten, som du har kämpat med den där sabla grejen =D, ni hinner nog ut och starta för oss iaf ..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka