Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

en del hundar är väldigt känsliga, vi har en golden i vår träningsgrupp som är extremt signalkänslig och går matte bara liiite lite i över eller undertempo så blir det fria följet en katastrof. går matte i korrekt tempo är det kanonsnyggt!

som jag ser det har man två val, det ena är att utnyttja signalkänsligheten och lära sig själv agera korrekt. dvs träna på att hålla hakan på ett sätt som ger ett snyggt läggande.

det andra är att lägga ner mer tid på att befästa själva kommandoordet, och typ ligga på marken, stå på händer osv, läggandet ska ändå vara snabbt för belöning. jag har t ex hört talas om en kille som blev så himla nervös på tävling att han intog samma ställning som en dödsdömd gör strax innan han ska lägga sig i giljotinen. den killen tränade helt enkelt upp en hög belöningsförväntan på den ställningen! så varje gång han såg ut som han höll på att dör så satt hunden och var alldeles supertaggad :D

när det gäller det andra så har jag valt att ha hög belöningsförväntan på själva utgångspositionen, och mellan momenten är det vardagslydnad som gäller. det här fungerar bara halvbra, men mest beroende på att loke vet att matte är ovanligt spak på tävling ;). en annan variant är att träna lite tävlingsmässigt, be någon kalla in dig till "ringen", gå ett kommenderat fritt följ, och när det är avslutat skickas ni på transportsträcka till nästa utgångspunkt. men innan ni kommit dit så belönar du som tusan! oavsett om han har haft den kontakten du vill att han ska ha. det brukar räcka att göra såhär ett par gånger, sedan har de mycket högre förväntan mellan momenten och man kan belöna det man vill att hunden ska göra.

det blidde ingen träning på klubben idag, det var alldeles för varmt och jag höll på att avlida... istället väntade vi tills det blev svalt och körde lite på baksidan

LOKE

dirigerad apportering: slarvmatte glömde att ta med en skål till så det fick bli ungefär som igår. varierade mellan att ställa honom vid konen och lägga ut godis i skålarna (och tränade samtidigt kvarståendet när han hade rumpan vänd mot mig. två flugor i en smäll! :)), och att skicka först till kon och sedan till skålen. loke var verkligen jätteduktig och skötte sig enligt skolboken.

inkallande (slät): mycket bättre tempo idag. drog fram kampleksaken när han började närma sig och sedan busade vi med den en stund.

fritt följ: körde lite tävlingsmässigt en längre sträcka och när han minst anade det kom kampleksaken fram. detta för att hålla motivationen uppe även efter en lite längre sträcka. språngmarschen var mycket bra idag, han var väldigt snabb på helomvändningarna.

vittring: det gick sååå bra! inga tassar på apporterna, han luktade "lagom" länge och högg direkt när han var framme vid rätt pinne. även avslutet var bra. korvfest som belöning!

JOCK

ögonkontakt: körde lite shejping fast utan klicker och han har nog aldrig tränat på det här viset för det tog en liten stund innan han fattade att han skulle göra något. men efter första korvbiten så var han sååå himla sugen på fler och gjorde precis allt rätt. jag kunde avancera i raketfart och på ca tio försök så höll han stadig ögonkontakt lääänge, även under rörelse!

apportering: jag vet inte om han har provat att apportera någon träapport tidigare, så jag la bara ut en för att se vad som hände. han trodde det var en leksak... shejpade lite här också och han fattade direkt. nästa gång ska vi se om han kan hålla kvar den en liten stund också.

dutt på fingret: helt meningslöst men kul att lära in. jock var lite trött vid det här laget, den mentala uthålligheten är ju inte så stor. men det tog typ tre korvbitar och sedan duttade han för glatta livet. duktiga hund!

Jag lägger i all möjlig terräng, och passar på att ha bloduppehåll i dom jävligaste partierna ;) Men jag har en sådan där terrängcykel som antagligen är sänd från gudarna, och då är det ju lite lättare än om man har en tantcykel utan växlar från hundraåriga kriget.

Kör hårt :D KL Idag hänger vi på stan, och bonnhundarna får försöka lära sig att uppföra sig i djuraffärer och på trånga gågator. Zipper den världsvane klarar sig galant. Ilja, den halvgalna Tyska jaktterriern jag har och tränar, sköter sig väl över förväntan med tanke på att hon inte varit ute så mycket. Men ja, inte perfekt än :) Tåget var otroligt spännande med alla människor som var tvugna att älska henne. Var inne i en djuraffär, och Zipper fick givetvis ett nytt halsband när han ändå var med och kunde stå modell. Hihi

Tack för tipsen!
Jag tror att jag bestämt mig för att köra en variant av de två sätten du nämner. Att jag själv skärper till mig och tar tillvara på den fina egenskapen han faktiskt har, samtidigt som jag tränar lite ordinlärning vid sidan av för att han inte ska vara 110 procentigt petig om jag råkar vara förkyld eller dylikt.;)

Ikväll hittade jag en plan att träna på utanför militärens stridsvagnsgarage. Jag "laddade" en liten låda med en burk med godis, en kampleksak och en boll, ställde vid sidan av plan medans Iver tittade på. Sen gick vi ut och körde ett moment - varsugod. Kastade boll, kampade järnet och belönade med godis. Sen ställde jag iordning lådan igen, gick ut på plan och körde ett moment, belönade social som jag skulle gjort på tävling, gick en transportsträcka runt garaget utan kommando, ställde upp i position och direkt när han satte sig skickade jag iväg honom till lådan med ett varsugod. Det fungerade riktigt bra faktiskt. Han vet att ända chansen att komma åt belöningen är genom mig och då fick jag bra fokus även när momentet var slut. :laugh:

*Lite senare än alla andra*

Ras:"BC-sak"

Ålder:3

Moment: Rutan, fjärrdirigering, spår, specialsök-te och terrängträning :)

Mål: Lydnadsklass 2 i september och ta i alla fall en pinne i agility till hösten:angel:

Ras: Schäfer

Ålder: snart 5(omplacering)

Moment: Tricks, grundfärdigheter och miljöträning.

Mål: Bättre kontakt, kunna ha henne lös bland andra hundar och ev. starta en rally lydnadstävling någon gång i framtiden ;)

Tyvärr är kameran inne för lagning :grin:

idag blev det spårträning!

JOCK

ca 100 m U-format spår. slog väldigt mycket i spåret trots kort lina men höll sig inom 5 m från spårkärnan. han är väldigt väldigt intensiv! fort gick det också och han blev överlycklig över spårslutet! tyvärr fick vi se en dålig sida av honom för när han skulle hoppa in i bilen slet han sig och stack iväg mot lokes spår. han vägrade komma på inkallning också så jag fick gå och hämta honom. när jag var ungefär 10 m ifrån så kom han som ett skott och var såååå himla lydig och duktig. hmmmm....

MININA

ca 100 m Z-format. hon har inte velat spåra alls på ett år, men kombinationen blod och korv gick hem. det gick inte snabbt men hon är mycket noggrann.

LOKE

ca 500 m med flera vinklar. stackars loke-snoke hade suttit i bilen och väntat och väntat på sin tur så när han äntligen fick på sig spårselen flög han som skjuten ur en kanon iväg i spåret. jag flög efter med onaturligt långa svävningsmoment i steget ;). han fick lite problem där jock hade sprungit runt men redde ut det själv. sedan hade ett rådjur sprungit över spåret när sambon la det + att det tydligen gick rakt igenom deras toalett (marken var helt täckt av små runda lortar) och där var det en stunds förvirring innan han bakspårade sig tillbaka till spåret. men i övrigt var det mycket bra, han slår inte alls så mycket längre och han är väldigt målmedveten.

kl

Träningsmässigt har senaste två månaderna varit en katastrof, vi har i princip inte tränat någonting. Jag har verkligen inte haft tid+ att hunden varit sjuk, just vid dessa tillfällen är jag glad att jag inte har en arbetsnarkoman...

Nåja, idag passade jag i alla fall på att lägga in lite träning i kvällspromenaden och sen även hemma i hallen. Gick hyfsat ute och över förväntan inne. Det mesta verkar sitta och han var riktigt taggad. Använde allergifodret som belöning och det är kul att se att han verkligen jobbar för det. Han är nämligen ganska svårbelönad med leksak så jag har varit lite orolig...
Nåja, taggad hund som sagt med helt ok kontakt på fotgåendet, verkligen över förväntan efter uppehållet. Dock sätter han sig lite snett, tips för att komma tillrätta med det? Det är ju ännu längre sen vi tränat lydnad då det var mest agility innan uppehållet...
Sättande och läggande under gång funkade, men speciellt sättandet var lite för segt.

Sen körde vi lite trick också, för en gångs skull bjöd han verkligen på beteenden när han inte förstod vad som väntades!

Två saker som har hjälpt mig om hundarna har haft sneda sättanden är:

* Bakdelskontroll! Då främst klossträning (träning på vänstersvängar och ingångar), men även backa, svänga på stället osv. Allt som får hunden att inse att den har en rumpa och att den behöver kontrolleras :D.

*Belöningsplacering. Om man har en liten hund, tänka på att aldrig belöna från högerhanden, då detta "drar" hunden snett framåt. Alltid belöna med vänster hand och så att hunden får ta belöningen med huvudet "utåt-bakåt" åt vänster :laugh:!

idag var det lydnadsträning på schemat

LOKE

rutan: ett skick från kon till ruta och leksak bakom. han såg inte riktigt vart han sprang först men det var åt rätt håll och när han såg rutan riktade han in sig bra. bra fart! två skick bara till kon, det första var mindre bra för då försökte han sakta av för tidigt. gjorde om och gjorde rätt. sedan ett skick från kon till rutan där jag ställde honom. även det gick bra. avslutade med en inkallning från rutan och belönade med boll framåt när han kommit upp vid sidan.

dummerutan: tränade alla positionerna, ställandet börjar bli riktigt trevligt, sättandet är det sämsta just nu och läggandet blir bra ungefär varannan gång. hmmm...

dirigerad apportering: jag var HELT säker på att jag packat ner en extra skål idag men när vi var framme var där bara två?? jaja, det fick bli samma som jag gjort innan, och det går ju bra. avslutade med en riktig apportering och det blev ett riktigt fint skick :). lyckad träning idag!

MININA

körde lite frishejping och sedan påbörjade jag inlärningen av "runda konen" som ska bli ett nytt trick. hon var riktigt i gasen idag och avslutade med ett ordentligt fnattryck haha.

JOCK

fortsatte kontaktövningar som han börjar bli riktigt duktig på. sedan blev det lite apportering, han kan det där med att hämta kastade grejer. fan vad snabb han är! det sa bara *tjoff* så var han tillbaka igen. lite mer budföring blev det också, det tycker han är himla roligt och det är nyttig inkallningsträning. i morgon åker han tyvärr hem, han kommer vara saknad!

I Lördags tränade vi bara skydd, det var för varmt för att göra både lydnaden och skyddet och spåra var inte att tänka på. Nu var det säkert 2 månader sedan vi tränade så jag misstänkte att fröken behövde backa bandet lite sen senaste gången. Icke! Vi kunde fortsätta precis där vi slutat och allt funkade bara suveränt! Grima var världens gladaste som äntligen fått "komma tillbaka" och göra det hon älskar mest. Vi tränade i huvdsak bevakningar och det såg riktigt fint ut, men hon tjuvnyper ibland och det ska vi försöka få ordning på.

i förrgår blev det lite träning på baksidan:

dirigerad apportering: äntligen med tre skålar. funkar kalasfint!

dummerutan: tränade positionerna var för sig. vi lär inte få några jättehöga poäng pga långsamt utförande, men bara han gör det så får jag vara nöjd.

vittring: provade att bara hålla den i handen 5 sekunder och det var inget problem. letade och plockade upp fint och när jag var påväg tillbaka kunde jag inte låta bli att fyra av världens bredaste leende. *plupp* så åkte apporten ut ur munnen men loke fortsatte och satte sig sååå fint vid sidan haha. gjorde om och gjorde rätt.

fritt följ: gick en lite längre sträcka och belönade med kamptrasan. såg fint ut idag!

kl

Tränade igår kväll. Det blev ett kort pass bestående av rutan, inkallning med ställande och så lite "vi går in på planen och ställer upp oss"träning.

Det sistnämnda fungerade uselt då han trodde att jag skickade honom till rutan när jag ställde mej upp och stirrade in i fjärran.

Inkallning med ställande har verkligen börjat lossna nu! Jag tycker att han äntligen har fått bra fart på båda sträckorna, ett snabbt stanna och är supersugen att springa vidare sen.

Rutan fungerar skitbra!:bump: Vi är nog alldeles snart redo att starta tvåan här, jag är i chock! Hur kan det ha lossnat när vi inte har tränat nånting?
Vi får nog köra på "vila oss i form"konceptet hädanefter också:D

kl

Tränat apportering med bägge och framåtsändande med Grima. Vi orkade väl vara ute i 10 minuter i hettan innan vi dog, men det var iaf tio bra minuter. Fina skick! Fråga: Hur få ett bättre upptag? Hon vill gärna springa över apporten, vända och sedan plocka den.

kl

Vi tränade tillsammans med squarepants ikväll.
Vågade mig på att prova om jycken kunde hopp-apport, helt utan att ha tränat detta innan. Och den lilla lurvtussen gjorde det klockrent 4 gånger av 4 möjliga! :love:

Goliats hoppapport
Jag gillar speciellt fyrkantsbrallans kommentar, "Ja, men det är ju utmärkt!" :D

sista träningen innan nästa tävling. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihhh! :eek:

rutan: två skick, ett ställande och ett när han sprang igenom. skitbra! måtte detta funka på tävling, detta blir det "värsta" momentet för min del. har fortfarande svårt att se om han är i rutan eller utanför...

dummerutan: motivationstränade ställandet och sättandet. loke satte sig faktiskt jättesnabbt en gång, jag öste beröm, och sedan skulle jag visa sambon så duktig han var. då lägger sig hunden??? why, loke, why? inte såhär tätt på tävling :cry:;)

apportering (slät): fokus på tempo in som har blivit lite dåligt. bollbelöning brukar hjälpa lite i alla fall.

vittring: helt okej, ett omtag men det kan jag leva med än så länge.

sittande i grupp (fast ensam): maximal störning när en sprallig tjej med mormor springer över kullen som jag har gömt mig bakom. men det gick bra ändå.

:love: Ahhh vilken UNDERBAR attityd han har! Härligt att se!!

KL

Jag och lilltjejen körde ett slalompass idag. Vi kör på 2x2 metoden, och har börjat flytta ihop pinnarna riktigt mycket nu. Idag testade jag med hopphinder framför.

Slalomträning

Är riktigt nöjd med hur det börjar utveckla sig :laugh:.

kl

Spår, med snören på pinnarna och snusdosor med kattmat under :) Får se hur det går..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka