Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

KL

Nu har graderna sjunkit litegrann och sommarregn (förhoppningsvis utan åska, men det är väl att önska för mycket :p) är på väg in, så idag blir det till att åka och träna vallning :laugh:!

Får hoppas att jag är bättre idag än förra gången, jag klarade inte av att hålla koll på hund, får och att backa samtidigt :D. Så är det när man är nybörjare, mycket fel blir det men förhoppningsvis lär man sig av dem ;).

Ja, så skönt med en "sval" dag när man faktiskt orkar göra något annat än att andas och dricka vatten :D

kl

Idag har jag och Goliat tränat på hundklubben.
Negativt med träningen: rutan gick inte alls så bra som jag hade önskat. Han förstår inte när han inte ser mej ställa ut rutan. Jag måste börja sätta ut rutan innan han får komma ur bilen så att han inte springer på synintrycket han får av mig när jag ställer ner konerna...

Positivt med träningen: Spårningen gick verkligen över förväntan! Han spårade i linans fulla längd och plockade alla spårpinnar helt utan inverkan från min sida! :love: Nu måste vi bara komma på hur vi ska göra för att han ska ta vinklarna på en gång och inte springa rakt fram....

*KL*

Äntligen kan jag skriva något i den här tråden... :o Det har blivit en alldeles för lång period med bara några minuters lydnad när andan fallit på och miniupplet(lite agility har vi iofs kört i mammas trädgård också). Men idag blev det ett riktigt upplet, jag hade inga höga förväntningar eftersom det var så länge sedan och jag dessutom upplevt att Rover blivit sämre på att hämta in saker i största allmänhet - han tar dem gärna men vill helst behålla dem. Men han var kanonduktig, tog alla tre sakerna på fyra skick och jobbade jättefokuserat hela tiden, kom tillbaka till mig utan tvekan och satt sedan och hoppade på klospetsarna för att få springa ut igen. Gullehund!

kl

Idag har vi kört första agilitypasset på nästan 2 mån! :laugh:
Hade därmed inte så stora förhoppningar, men det gick kanon! Som vanligt var han lättdistraherad, men han höll sig vid mig, visade verkligen att han ville fortsätta jobba och lyssnade jättefint! =D
Slalomen (som vi tränade mest på) gick bra. Vi kunde i princip fortsätta där vi avslutat, han tog både 4- och 6-pinnars i princip helt självständigt. Hopphinder, däck och tunnel inte några större problem. Lång helt böjd tunnel fick han hjärnsläpp i men efter lite repetitioner på rakare tunnel gick det fint =)

Körde lite kombinationer på 3-4 hinder också och lite framförbyten. När matte väl lyckades hålla reda på hund, hinder och sig själv samtidigt gick det bra :p

Körde några väldigt korta lydnadsmoment också, han gjorde snyggaste fotgåendet på länge!

Nu är jag peppad på att komma igång igen, hoppas det kommer fler svala kvällar framöver och att de sammanfaller med att jag inte håller på att falla ihop av trötthet efter exjobb på dagarna...

Idag mina vänner har vi debuterat! Jag var i valet och kvalet efter vetrinärbesöket igår. Iver har nämligen skurit upp en trampdyna litegrann, fått utslag kring nosen, fått öroninflammation, fukteksem på frambenet, svamp i alla tassar och ett skrapsår på hasen.Men veterinären försäkrade mig om att han inte hade ont. Medicinerna kunde jag börja med efteråt så vi körde på.Det gick både jättebra och inte. :)

Det började med att klass 1 skulle köras sist. Crap, tänkte jag som fick stå i 30 graders värme och vänta i två timmar och försöka härda ut tiden utan att hunden skulle dö av utmattning. Så jag är lite ledsen över att vi tappade så mycke fart. MEN vi fick 10, 9 och 8.5 på alla moment förutom platsen och läggandet som vi nollade. Helheten fick vi en 10a på så nog såg domaren säkert den fartfyllda raketen under den flåsande gula hunden nog.:D

Jag är såå nöjd med min hund även om det blev lite tumult på platsen som slutade med att en schäfer flög på honom, men han släppte det direkt efter att jag brutit den och körde vidare med 10 på tandvisningen och gick jättefint när jag värmde, om än lite loj förståss.
Nu har vi karens på medicinen ett tag framöver så jag ska sätta mig här ikväll och kika ut nästa tävling så får vi hoppas på svalare väder, gärna molnigt om man kan få beställa det. :laugh:

Men FY vad trist att han blev påflugen! Hoppas att det inte skapar oro i framtiden :( Grattis till för övrigt fina poäng!

KL

Idag blev det lydnad och skydd efter en lååång träningspaus pga värmen. Lydnaden gick relativt segt då hon börjar bli lite skendräktig men "gruppen" gick jättebra vilket kändes kul då vi inte kört den på länge. Skyddet gick finfint men det blev ett väldigt kort pass då hon inom kort började halta..:(
Hältan verkar komma från rygg eller bog så vi ska undersöka den. Ian fick inte träna något idag, vi väntar på klövar och då är det dags att ge sig ut i spårskogen igen! :)

Men FY vad trist att han blev påflugen! Hoppas att det inte skapar oro i framtiden :( Grattis till för övrigt fina poäng!

Tack! :)
Nej jag tror det ska vara lugnt. Han har ju himla fina avreaktioner så det är bara hoppas han inte är brydd nästa gång vi lägger.

KL

Idag blev det lydnad och skydd efter en lååång träningspaus pga värmen. Lydnaden gick relativt segt då hon börjar bli lite skendräktig men "gruppen" gick jättebra vilket kändes kul då vi inte kört den på länge. Skyddet gick finfint men det blev ett väldigt kort pass då hon inom kort började halta..:(
Hältan verkar komma från rygg eller bog så vi ska undersöka den. Ian fick inte träna något idag, vi väntar på klövar och då är det dags att ge sig ut i spårskogen igen! :)

Nej va tråkigt med hältan. Hoppas det ordnar sig!

Grattis! :laugh: Jävligt trist att det blev som det blev på platsen såklart, men det är ju bara att hoppas på att det inte blir så någon mer gång..

Idag har jag tränat med min gammeldam. Det blev bara några småtricks och lite fritt följ. Hon börjar faktiskt bli duktig nu, om jag har med godis (utan godis gör hon inte ett skit :p). Jag känner mig taggad att faktiskt lära henne alla moment ur lydnadsklass 1 ordentligt, bara för att kolla om det går med en snart 10årig saluki..

Jag har även tränat med den unga odågan och igår filmade jag oss. Hon var "lite" övertaggad, som hon lätt blir om man leker när hon inte lekt på länge... Det blev därför ingen ordning alls och hon gick så sjukt snett vid fritt följ att jag ville sjunka genom jorden lite. :crazy: Men, hon hade otroligt fin kontakt och var snabb, så vi får helt enkelt försöka träna på att hon även ska gå rakt så blir det kanon sedan...

Idag tränade jag apportering, ställande under gång och platsliggning med henne. Apporten gick sådär. Ibland tuggade hon, ibland höll hon kanonfint. Jag har blivit väldigt noga nu med att bara belöna när hon håller fint, så förhoppningsvis ger det resultat. Hon sträcker sig i alla fall fint efter apporten när jag håller fram den.
Ställande under gång gick bra. Dock har hon vant sig vid att jag alltid ger kommando efter att ha gått en viss bit, så hon börjar gå segt lite innan och stannar utan att jag ger kommando. Därför såg jag nu till att ge kommando ibland efter en meter, ibland efter 10, bara för att hon faktiskt ska lyssna på vad jag säger. Det kändes som om det gick riktigt bra på slutet och hon låser verkligen fast sig i marken så fort jag ger kommando.
Platsliggningen gick hyfsat. Först reste hon sig, så vi började om. Då tog vi 1 minut och jag stod 5 meter bort. Hon låg då fint hela tiden och hade säkert kunnat ligga längre, men jag valde att göra det tokenkelt för oss.

Vi har knappt tränat alls nu på många veckor pga värme, borrelia osv, men nu ska vi förhoppningsvis komma igång igen.

Hund 1
Ras: Drever
Ålder: 14veckor
Moment: Koppelgående, finslipa lite på den lilla lydnad som finns (våra hundar sitter framför dörren och måste få ett "varsågod!" INNAN de får gå utanför ytterdörren, och lillen tycker det är heeeelt onödigt) Och lek såklart
Mål: Såsmåningom en unghund med bra vardagslydnad

Hund 2
Ålder: 4,5 år
Moment: Joggingtur i skogen tror jag:)
Mål: Kondition till jaktsäsongen

Hund 3
Ålder: 13år
Moment: Kort skogspromenad, sträcka lite på benen och sen lätt massage bara:D
Mål: En Nöjd gammal dam:)

Hund 4
Ras: Labrador
Ålder: 5
Moment: Fält, markeringar, dirigeringar
Mål: Elit-start i apportering till hösten

Hund 5
Ras: Labrador
Ålder: 10
Moment: Sök
Mål: Att den pensionerade tävlingshunden ska va nöjd:grin:

Haha, det blev några vovvar... Dock är det mina föräldrars:angel: Men jag tas konstigt nog alltid som hundpiga?:eek:
De 3drevrarna tar jag idag, mamma tränar labbarna:)

kl

Idag har vi tränat på det bästa och det sämsta vi vet.

Det bästa: Agility. Samträning (för första gången på evigheter) och titta, min odåga har fått tillbaka sin hjärna! Han koncentrerade sig riktigt fint och prioriterade faktiskt mig framför en busig hund bredvid, så gott det nu gick.
Slalomen idag gick sådär. Långa böjda tunneln gick bättre än sist, men konstigt nog "kunde" han bara springa igenom hela från ena hållet om jag bytte sida under tiden, inte från andra. Knashund, bara att nöta.
Körde igenom balanshindren och platta tunneln lite snabbt också så nu har vi repeterat alla hinder efter vårt uppehåll. Han älskar verkligen balanshindren, dock tar han inte gungan helt själv än men det kommer. Han är inte rädd utan det är bara jag som vill ta det lugnt.
Hade en lagom taggad hund som höll koll på matte och tog kombinationer hur fint som helst!
Matte höll koll på allt under framförbytena också =)

Det tråkigaste: Passivitetsträning. Det behövs, men är det tråkigaste som finns. Nåja, när matte står och pratar med andra människor så la han sig faktiskt ner och vilade till slut efter en del protestskall... Han har inga problem med att ta det lugnt i sig, men att stå uppbunden med matte en bit bort är ju såååå tråkigt!

Ras: Irländsk setter
Ålder: ca 3 månader
Moment: lydnad och träna på uppställningar:p
Mål:Kunna gå i koppel utan att bita på de innan september för då blir det utställning;)

*kl*
Ras: BC
ålder: 1½ månad och lite drygt 1½ år
Moment: Fösning med den yngsta och praktiskt arbete i fålla samt fösning och drivning med den äldre.
Mål: Dagens mål var att få in de fyra nya fåren från fållan till transporten, och från transporten in i hagen...:crazy::banana: Dessutom hoppades jag på att den äldsta av vovarna skulle bli lite trött och sova inatt, hon har agerat epileptiskt flipperspel inomhus efter att ha haft arbetsförbud i 10 dgr pga borelia.

Efter ett lätt missöde pga missförstånd mellan henne och mig (hon balanserade mot mig istället för att fortsätta driva in i transporten) rättade hon till det själv och allt gick smidigt. Nu sover de bägge två och de fyra pälsdamerna har installerat sig med de åtta finullarna i hagen:D

/Migo

kl
Träningen gick otroligt bra idag! :) Det började redan vid bilen, han var råtaggad men ändå samlad. Trippade fint med ut på planen, spänd på vad som skulle hända. Inget dragande för att komma fram fort, skönt!

Tränade lägganden. Backade ett par steg med honom framför mig, kommenderade, backade ett par steg, kommenderade. Sen skiftade jag och gick framåt i frittfölj och kommenderade. Han var alert och kvick och det kändes som att vi fick ut mycket av att bryta ner momentet litegrann.

Sen tränade vi även positiv förväntan på det fria följet och själva fot-kommandot. Bröt ner momentet och belönade kraftigt med boll och godis när jag kommenderat. Sen efter ett par steg, och ibland gick vi 10-15 meter och sen två-tre steg osv. Jag har valt att göra såhär ibland för att ordet verkligen ska bli magiskt i hans öron. Det gick toppen! Han höll fin rak position och höll en härlig kontakt, känslan man får när man får till det såhär är så jäkla härlig! :love:

Underbara hund!

Sen påbörjade jag även den nya träningen av platsliggningen. Aktiv platsliggning. Jag vill inte att han bara ska ligga och ligga utan faktiskt ha förväntan på att om jag ligger stilla här oavsett vad som händer så får jag leka gärnet efteråt. Bra tips Jenny, tack! Jag tror att det kan avskärma honom mer från att tex bli trängd eller liknande som inträffade på tävlingen. Han ligger inte alls på tårna som man skulle kunna tro, utan snarare tvärtom, fastsulad i backen.

Stark belöning efter platsen.

Härligt, och jättekul med bilder! :laugh:

Idag tränade jag med båda damerna, och hade med en vän som fotograferade. Jag började träna lite med Zala och hon fick göra det hon kan, nämligen sitta, sitta "fint", buga och så tränade vi lite linförighet. Hon är ingen stjärna alls, men vill gärna vara med och gillar att få godis :p

Här är bilderna på henne:
dsc_6112-copy_99245973.jpg

dsc_6118-copy_99246300.jpg

dsc_6129-c_99246401.jpg

Sedan tränade jag då med Wahidah.

Först kan nämnas att jag är jättenöjd med att jag kunde ha henne lös i princip hela träningen, att jag litade på att hon inte skulle sticka trots att vi var på icke-inhägnad plats och med folk som cyklade eller gick förbi (någon gång även med hund). Hon var fokuserad, pigg och glad!

Vi tränade mest fritt följ. Många tvära svängar och när vi väl gick rakt fram så var det bara några få steg, för den lilla damen har börjat gå förbannat snett och "glider ifrån" mig. Jag hoppas att jag ska kunna få henne att mer följa mig nu.

Sedan tränade vi några små tricks, samt läggande och ställande under gång. Det gick kanon.

Här är bilderna - och ja, jag är fruktansvärt medveten om att jag tittar ner på henne för mycket och borde sluta med det...
dsc_6167-copy_99246499.jpg

dsc_6208-c_99246563.jpg

dsc_6212-c_99246766.jpg

dsc_6220-c_99246875.jpg

En något tjock och omusklad Wahidah som resultat av att först råka ut för borrelia och sedan skada tassarna... Inget "håll igång" här inte... Bilden fotades när vi tränade ställande under gång.
dsc_6226-copy_99246953.jpg

Var ute med herrarna i skogen, den store fick introduktion på sök medans den lilla fick gå ett litet spår. Store skötte sig över förväntan (på söket) och lillen gjorde som vanligt det han skulle men inte som han skulle :p Store fick även testa ett personspår för första ggn, men det var inte alls lika intressant som viltspår, tja, var värt ett försök...

Duktiga killar var dom iaf!

Kan likagärna skriva för igår (onsdags) också
Då var vi iväg till bruks och tränade lite lydnad med den stora samtidigt som den lilla fick vara kvar hemma, tränade inkallning under störning samt tog en liten sväng upp på balanshinder för att lattja lite, även passivitetsträning och nervarvning där emellan, duktig kille!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka