Sv: Vad ska NI träna idag?
Grattis!
Jävligt trist att det blev som det blev på platsen såklart, men det är ju bara att hoppas på att det inte blir så någon mer gång..
Idag har jag tränat med min gammeldam. Det blev bara några småtricks och lite fritt följ. Hon börjar faktiskt bli duktig nu, om jag har med godis (utan godis gör hon inte ett skit
). Jag känner mig taggad att faktiskt lära henne alla moment ur lydnadsklass 1 ordentligt, bara för att kolla om det går med en snart 10årig saluki..
Jag har även tränat med den unga odågan och igår filmade jag oss. Hon var "lite" övertaggad, som hon lätt blir om man leker när hon inte lekt på länge... Det blev därför ingen ordning alls och hon gick så sjukt snett vid fritt följ att jag ville sjunka genom jorden lite.
Men, hon hade otroligt fin kontakt och var snabb, så vi får helt enkelt försöka träna på att hon även ska gå rakt så blir det kanon sedan...
Idag tränade jag apportering, ställande under gång och platsliggning med henne. Apporten gick sådär. Ibland tuggade hon, ibland höll hon kanonfint. Jag har blivit väldigt noga nu med att bara belöna när hon håller fint, så förhoppningsvis ger det resultat. Hon sträcker sig i alla fall fint efter apporten när jag håller fram den.
Ställande under gång gick bra. Dock har hon vant sig vid att jag alltid ger kommando efter att ha gått en viss bit, så hon börjar gå segt lite innan och stannar utan att jag ger kommando. Därför såg jag nu till att ge kommando ibland efter en meter, ibland efter 10, bara för att hon faktiskt ska lyssna på vad jag säger. Det kändes som om det gick riktigt bra på slutet och hon låser verkligen fast sig i marken så fort jag ger kommando.
Platsliggningen gick hyfsat. Först reste hon sig, så vi började om. Då tog vi 1 minut och jag stod 5 meter bort. Hon låg då fint hela tiden och hade säkert kunnat ligga längre, men jag valde att göra det tokenkelt för oss.
Vi har knappt tränat alls nu på många veckor pga värme, borrelia osv, men nu ska vi förhoppningsvis komma igång igen.