Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Åh, tack för påminnelsen! Var alldeles för längesedan jag gick tillbaka och bröt ihop momenten. Nu vet jag vad jag ska göra nästa träning! :bow:

det ser jättetrevligt ut!

jag tränar fortfarande ingenting för loke kliar sönder sig och jag vill inte lägga några som helst krav på honom nu. så igår tog vi en runda med cykeln istället, loke tyckte det var jätteskönt att få sträcka ut i galopp på raksträckan. han tyckte också att han var jätteduktig hela tiden, och när man är duktig så får man ju ofta en gotter. särskilt när man låter bli att jaga kaniner, lyder dirigerande kommandon och springer fint vid sidan när man cyklar förbi andra hundar ;). jag hade fyllt på godisfickan och tyckte lite synd om honom så han fick faktiskt några godisar, varpå loke tyckte att han minsann var duktig som kissade och sket ute, och att det också skulle generera godisar. haha, well you can't blame a guy for trying, säger man inte så?

Tack för bra idéer på förväntan! Jag har en kille som börjat tycka att "fot" är jättetråkigt. Egentligen inte själva momentet, utan kommandot.

kl

Tisdag (tror jag det var): Tränade lydnad på fotbollsplanen utanför. Ingen störning av andra hundar men ändå av folk runtomkring osv, på slutet även av en katt.
Största plusset för den dagen var att jag kunde belöna med boll och han var både intresserad OCH kom tillbaka med den! Att belöna med leksak brukar annars antingen sluta med att hunden är totalt ointresserad eller att han sticker iväg med leksaken och tar några ärevarv.
Nåja, själva träningen gick ut på fotgående (både fritt följ och linförighet). Bortsett som sagt att han verkar tycka att själva kommandot är sjukt tråkig var han jätteduktig! Både lagom pigg och fin kontakt.
Men framförallt körde vi platsliggning. Lilla herrn har noll tålamod och efter 10 sekunder har han ledsnat och tycker det är dags att komma till mig... Får bli mer träning där! Han är dock helt med på vad det hela går ut på.

Ikväll: Träning hemma i hallen. Hade tänkt åka och träna agility men då började det regna och matte blev bekväm av sig :angel: så det fick bli såhär.
Introducerade apport för första gången. Hade befarat att det skulle bli svårt och jobbigt, min hund är som sagt inte så förmålsintresserad.
Men ta mig sjutton! Ny "leksak" (han har aldrig träffat på apportbock förut) var ju jättekul, hela träningen var jätteskoj och han förstod fort vad han skulle göra! Ibland tar han den och sticker iväg några meter och börjar leka, ibland tar han den men släpper den snabbt men jag är jättenöjd för att vara första träningen! Han förstår och han tar den.
Körde lite fritt följ med enstaka steg för att befästa positionen också. Gick jättebra. Även lite annat som tricks-träning och platsliggning men då var han lite övertaggad och då försöker han 100 saker samtidigt så det blir sällan så framgångsrikt :p (men jag är glad att han äntligen börjat försöka saker istället för att gå och lägga sig när han inte förstår, så jag är rätt nöjd när han är övertaggad också).

Tack för bra idéer på förväntan! Jag har en kille som börjat tycka att "fot" är jättetråkigt. Egentligen inte själva momentet, utan kommandot.

Det var så lite så. Kul att du läste något användbart från mig.;)
Vad gäller fotkommandot brukar jag försöka få hunden att tycka att jag erbjuder den något istället för att begära så höjs förväntan automatiskt. :)

Lite blandad träning här idag!

Kittie var först ut på sitt 500 meters personspår med två återgångar, sju 90 graders vinklar som gick över stigar och diverse olika terräng. Jag tror aldrig den lilla svarta har spårat såhär bra. Hon var galet taggad men ändå samlad och tuffade på som ett litet ånglok över de höga riset. Hon tog återgångarna snabbt och var väldigt noggrann och säker i sitt spårande idag. Kul!:)

Iver fick ett kortare spår som gick i en halvmåne. Jag ville checka lite om de svåra spåren jag lagt innan gjort att han ökat på noggranheten men minskat på farten, och det vill jag noga säga att han har. Det går undan det gör det, men han viftar ihärdigt på svansen på det där arbetande sättet som är så roligt att se, och han kommer på sig själv med att tåga på för fort och saktar in, slår ett varv för att kolla kärnan och sen tar han upp det igen. Roligt med framsteg här med!:)

Sen var det då dags för den lilla sökrutan där min plan var att skicka Iver tre gånger, i höger kant, i mitten och i vänster. Med min tur så vände vinden såklart precis när vi kommit ner till dungen vilket resulterade i att jag skickade två gånger från höger där han tog dummyn i mitten och till vänster, sen fick vi gå runt på baksidan och därifrån skickade jag på den sista som låg i högerkant.
Han hade dock kalasfin fart både in och ut och man märker att han älskar det här. Något som växt fram i honom under vintern då vi inte tränat ett dugg är faktiskt hans avlämnanden. Nu kom han i full fart, gjorde ett slide-stop och satte sig framför mig med ihärdigt viftande svans!

Efter sökövningen skickade jag ut honom efter en dummy som låg spikrakt 100 meter in i skogen för att få ut honom lite mer, det gick bäst av allt faktiskt. Mer sånt! Han sparade inget krut för fem öre utan brassade på i sann Iver-anda och hade en klockren apportering, det var jätteskoj att få se att han kan söka ut lite mer nu.
Däremot känner jag själv att jag är lite vimsig och hipp som happig i det här. Jag är så insnöad på uppletande och sök (läs bruks) så jag känner att han inte kommer bli ordentligt tränad om jag inte lär mig att verkligen skilja allting åt i grundträningen. Så, nu vill jag gärna ha konkreta tips på övningar som kan tänkas passa herrn så jag på ett bra sätt kan lägga upp hans träning framöver. :)

Vi har inte tranat lydnad pa evigheter, men jag anmalde mig till tavling i lydnads klass 1 for Augusti 1. Nar jag fick e-mailen kom jag inte ihag vad som galler sa jag kikade pa reglerna och fann att man ska gora stallande under gang. Det kan inte vi. Hoppsan. Vi har en vecka att lara in det.:crazy: Vi far val se hur det gar. Dessutom maste vi trana lite fotgaende, det har inte gjorts pa evigheter. Platsliggning, och hopp ska inte vara nagra problem, hoppas vi far till resten ocksa innan nasta Sondag. hehehe...

KL

Snart ska jag och plutten upp till bruks. Det ska tränas IPO (inte vi!) och några i gruppen ville se honom :)

Träning idag:
Vi ska bara kika lite på planen, busa lite, träna lite kontakt (med störning från den andra träningsgruppen) och sen behöver han väl hem och fortsätta sova. Vi ska "tvångsgosa" lite också :D

Halleplutt! :love:

kl

Dagens lilla lydnadspass i spöregn gick över förväntningarna. Han både la sig, låg och var inte bekymrad över vattensamlingen som bildades runt honom!
Påbörjade tvåans hopp lite mer seriöst genom att först bara träna uthopp – belöna. Sen stegrade jag snabbt med att säga sitt och helt enkelt kommendera tillbaka, det känns inte som det svåraste momentet direkt så vi får se hur dessa två delar går att kedja ihop sedan. :)

Sen tränade vi tvåans apportering. Själva apporteringen och komma i position och allt det där har vi ju redan, men däremot har han kommit på att han vill bära i klossen istället för mitten? Jag belönade bara rätt beteende och rättade honom genom att ta apporten, lägga den rätt i munnen och sen springa ett ärevarv och avlsuta med frivillig fotposition. Borde jag köpa en såndär apport med dingelidonger eller har ni några andra tips?

Kittie och jag tog en svängom på agilitybanan. Introducerade vippen och fokuserade på olika fryspunkter. Hon har ganska bråttom men när det väl blir godis iblandat så lugnar hon ner sig och försöker klura ut vad man ska göra för att få den. :)

Jag hade nog tränat enbart gripande med den vanliga apporten ett tag, men kanske för att jag är för fattig för att handla en massa saker :D
Hur gör han om du sätter honom och lägger ner apporten framför honom och låter honom ta den? Tar han i klossen på så nära håll också?

kl

Idag har jag påbörjat den långa inlärningen av vittringsapporteringen. Jag tänker använda "post it-lappsmetoden" och har således börjat shejpa fram handtarget. Jag vill att han ska frysa nosen i min hand i cirka 4 sekunder. Det är liksom veckans delmål. Han är inte dålig på att bjuda beteenden min hund. Han har både gett mej high five, high ten, en örfil, smakat lite på handen och kört X antal hoppstå.
Men nu har han förstått att det är nosen jag vill ha i näven. Nu gäller det att få honom att fatta att han ska hålla kvar den längre än en mikrosekund ;) .... Fortsättning följer.

Jag hade tränat spontangripanden, och enbart belönat när han tog den rätt :)

Dvs, lagt ut apporten och utan några krav väntat på att han ska gripa (alltså typ shejpa in gripandet), och när han tar rätt varje gång så skulle jag öka avstånd, och griper han fortfarnade rätt skulle jag säga "apport" precis när han griper, och sedan bygga vidare där ifrån med krav.

Byta apportbock tror jag är en onödig väg att gå, och ofta är det bara föraren som luras tycker jag :angel:

+ Priscilla

Tack för tipsen, men han greppar alltid rätt annars. :) Det är bara ibland när jag kastat den som i momentet i 2an som han tar i klossen istället.

Tack och detsamma!
Jag hoppas vi lyckades förmedla den magiska känslan som infann sig under träningen. :D

Jadå, med bilder och text lyckas man :D

Idag tränade jag lite smått med Wahidah i köket. Hon var "lite" flamsig osv eftersom hon knappt gör någonting på dagarna nu när tassarna är trasiga... I vilket fall som helst så filmade jag lite!

Här är filmklippet:
http://www.youtube.com/watch?v=DWE_Rq0qTpw

Va duktiga ni är, härlig attityd! :laugh:

kl

Jag har filmat lite basic target som repetition och aktivering.
Nostarget i handen
Nostarget på vägg

Sen har vi ett klipp från vårat träningspass i förrgår! Lite blandad träning med varierat resultat. Grundtanken var att köra in honom lite med targeten i rutan för första gången. Jag kommer inte fortsätta den träningen utan välja en annan metod, men testar man inget får man inget veta. ;) Anledningen till detta är att jag gjort Iver lite för lydig för att kunna ta många egna initiativ på avstånd i lydnaden, och det krockar lite med det frivilliga formandet med targeting. Så nästa rut-träning blir spännande, jag ska filma den med! :)

Blandad träning med target och ruta

Idag har han dock blivit sjuk igen :( Det fullkomligt rinner blod ur min stackars hund som en reaktion på medicinkuren han precis avslutat för andra skador. :(

Red_Chili: Men hahaha, vad söt hon var när hon verkligen pressade huvudet mellan dina knän :rofl: Kul att se hur ivrig hon är!

kl

Ikväll har jag tränat med Goliat på hundklubben. Vi tränade 3-minuters-pass med timer för att jag inte ska kunna träna för länge.
Första passet blev inkallning med ställande. Upptäckte att det går superbra när jag har externbelöning. Han gjorde klockrena ställanden och hade bra fart på båda sträckorna.

Andra passet blev fotposition med fokus på bakdelsaktivitet och ingångar (också bakdelsrörelse). Det gick stundtals riktigt bra, men han hoppar in i ingången många gånger.. Men det kan jag väl ha råd med, hellre det än en sne hund :cool:

Sen gick vi ett spår som gick intesåjättebra.
Sp%C3%A5ret+29+juli.jpg

Gjorde en ritning i paint :D Problemet är alltså att han springer över vinklarna. När han sedan ringar sig tillbaka till spåret missar han en så stor del att om det ligger en pinne där så missar han ju den. Förslag på åtgärd?

Senast ändrad:

Jadå, med bilder och text lyckas man :D

Idag tränade jag lite smått med Wahidah i köket. Hon var "lite" flamsig osv eftersom hon knappt gör någonting på dagarna nu när tassarna är trasiga... I vilket fall som helst så filmade jag lite!

Här är filmklippet:
http://www.youtube.com/watch?v=DWE_Rq0qTpw

Amen vad sööt hon är! Jag ångrar mitt val av bukehundar, jag vill ha Wahidah också! :love:

Va duktiga ni är, härlig attityd! :laugh:

Tack! :D Hon är riktigt rolig den där dåren.. Varken hon eller jag har direkt stenkoll, men nästan varje gång vi tränar så blir det mycket skratt bara för att hon är ivrig och vill göra allt på en gång :p

Red_Chili: Men hahaha, vad söt hon var när hon verkligen pressade huvudet mellan dina knän :rofl: Kul att se hur ivrig hon är!

Visst är hon söt! :D Jag fick även med på film när hon, istället för att lägga sig, hoppade rakt upp och morrade för att hon ville ha dragkamp istället :angel: Så hon är lite för ivrig ibland, men när hon väl skärper sig är hon en pärla.

Amen vad sööt hon är! Jag ångrar mitt val av bukehundar, jag vill ha Wahidah också! :love:

Du kan få henne, i alla fall en stund! :idea: (Jag är skitless på att hon har trasiga tassar och att vi därför inte kan göra speciellt mycket på dagarna)

Duktig flamsW! Men vad glad och "med" hon ser ut =) (jobbigt med slalom med stor hund, smidigt med min lilla :p)

Temat för veckans träning för vår del: Duktig hund, förvirrad matte.

Torsdags: Agility. Blev ingen samträning men iaf träningspass i regnet. Gav ganska fort upp idén att hålla till på den av planerna som innehåller balanshindren. Sigge ÄLSKAR balanshinder och tar de gärna även utan kommando. Kändes inte som någon bra idé, gissar på att de riskerar att bli hala i regnet.
Nåja, andra planen och glad men smått okoncentrerad hund. Han är i alla fall mycket bättre än i våras! Matte var allmänt oorganiserad och oplanerad så träningen blev halveffektiv. Slalom funkade ok men där var inte hunden så taggad. Hopphinder och handling mot dessa utmärkt, likaså tunnlar förutom i slutet när hunden av någon anledning inte alls förstod. Däcket slarvar han dock på. Han vet precis vad han ska göra men springer ibland förbi (eller hoppar bredvid). Ska låta bli att ha den i långa kombinationer ett tag.
Försökte oss på framförbyte men det som brukar gå bra gick inte alls. Jag lyckades totalt glömma bort vad jag skulle göra.
Tränade snäva svängar också, jätteduktig lillskit! (och matte under kontroll).

Hann med lite annat också, apport, slalom mellan benen och fotgående. Funkade bra och fin kontakt.

Lördag: Lydnadspass inomhus. Fortsätter jobba på apporten, han tycker den är hur kul som helst! Jätteduktig till en början, men ibland släpper han lite väl snabbt men det kommer säkert.
Fotgående och platsliggning med fin kontakt och tålamod från lillskitens sida. Dock sätter han sig gärna upp när jag går tillbaka vid platsliggandet.
Läggande under gång med låååååååååångsamma lägganden.

Sen stack vi ut och spårade. Personspår kombinerat med specialsök, typ. Han har nämligen inte förstått vanligt spår så vi introducerade tepåsen (som han gärna letar rätt på inomhus) i spåret och nu fattar han! Ska börja fasa ut tepåsen snart. Tyvärr spårar vi så sällan så även om han hela tiden gör framsteg så går det långsamt. Hur som helst, la ett längre spår än vanligt med längre liggtid än vanligt+2 vinklar. Nu pratar vi fortfarande kort spår med kort liggtid så för andra är det inte speciellt svårt. Sigge sitter fint och väntar när jag lägger spåret, sen tar vi en promenad. Jag glömde snitslarna hemma och tänkte att det funkar säkert med att sätta pinnar i marken. När vi sen ska gå spåret börjar Sigge jättefint med nosen nerkörd i marken (vilket sen märktes på alla frön som fastnade i skägget :p). Sen blir matte förvirrad, tror att hunden missar en vinkel, inser att pinnarna inte går att hitta och strular till allt rejält. Efter att matte förstört en massa fortsätter Sigge spåra. Inte helt rätt men han var målmedveten och hittade tepåsen i alla fall =)

La ett till superkort som vi gick direkt bara för att det skulle få bli rätt. Det lär dock ha luktat för mycket för han var inte alls lika noggrann och gick vid sidan av. Matte får för sig att tepåsen är gömd på ett ställe, hunden letar rätt på ett annat. Matte försöker rätta hunden, hunden envisas. Bara för matte att sen inse att hunden har rätt...

Duktig hund, klantig matte! Jag ska nog inte ge mig på att försöka räkna veckans misstag...
I morgon blir det agilityträning, kanske ska försöka planera vad vi ska träna tills dess... Har planer på att repetera bakombyten också men det ska vi nog INTE göra i morgon. De lyckades vi nog inte med på kursen ens nämligen...

Edit: Oj, vad långt det blev! :o

Dagens lärdomar: Lita på hunden, glöm inte snitslar och kör med längre liggtid.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka