Sv: Vad ska NI träna idag?
Duktig flamsW! Men vad glad och "med" hon ser ut =) (jobbigt med slalom med stor hund, smidigt med min lilla
)
Temat för veckans träning för vår del: Duktig hund, förvirrad matte.
Torsdags: Agility. Blev ingen samträning men iaf träningspass i regnet. Gav ganska fort upp idén att hålla till på den av planerna som innehåller balanshindren. Sigge ÄLSKAR balanshinder och tar de gärna även utan kommando. Kändes inte som någon bra idé, gissar på att de riskerar att bli hala i regnet.
Nåja, andra planen och glad men smått okoncentrerad hund. Han är i alla fall mycket bättre än i våras! Matte var allmänt oorganiserad och oplanerad så träningen blev halveffektiv. Slalom funkade ok men där var inte hunden så taggad. Hopphinder och handling mot dessa utmärkt, likaså tunnlar förutom i slutet när hunden av någon anledning inte alls förstod. Däcket slarvar han dock på. Han vet precis vad han ska göra men springer ibland förbi (eller hoppar bredvid). Ska låta bli att ha den i långa kombinationer ett tag.
Försökte oss på framförbyte men det som brukar gå bra gick inte alls. Jag lyckades totalt glömma bort vad jag skulle göra.
Tränade snäva svängar också, jätteduktig lillskit! (och matte under kontroll).
Hann med lite annat också, apport, slalom mellan benen och fotgående. Funkade bra och fin kontakt.
Lördag: Lydnadspass inomhus. Fortsätter jobba på apporten, han tycker den är hur kul som helst! Jätteduktig till en början, men ibland släpper han lite väl snabbt men det kommer säkert.
Fotgående och platsliggning med fin kontakt och tålamod från lillskitens sida. Dock sätter han sig gärna upp när jag går tillbaka vid platsliggandet.
Läggande under gång med låååååååååångsamma lägganden.
Sen stack vi ut och spårade. Personspår kombinerat med specialsök, typ. Han har nämligen inte förstått vanligt spår så vi introducerade tepåsen (som han gärna letar rätt på inomhus) i spåret och nu fattar han! Ska börja fasa ut tepåsen snart. Tyvärr spårar vi så sällan så även om han hela tiden gör framsteg så går det långsamt. Hur som helst, la ett längre spår än vanligt med längre liggtid än vanligt+2 vinklar. Nu pratar vi fortfarande kort spår med kort liggtid så för andra är det inte speciellt svårt. Sigge sitter fint och väntar när jag lägger spåret, sen tar vi en promenad. Jag glömde snitslarna hemma och tänkte att det funkar säkert med att sätta pinnar i marken. När vi sen ska gå spåret börjar Sigge jättefint med nosen nerkörd i marken (vilket sen märktes på alla frön som fastnade i skägget
). Sen blir matte förvirrad, tror att hunden missar en vinkel, inser att pinnarna inte går att hitta och strular till allt rejält. Efter att matte förstört en massa fortsätter Sigge spåra. Inte helt rätt men han var målmedveten och hittade tepåsen i alla fall =)
La ett till superkort som vi gick direkt bara för att det skulle få bli rätt. Det lär dock ha luktat för mycket för han var inte alls lika noggrann och gick vid sidan av. Matte får för sig att tepåsen är gömd på ett ställe, hunden letar rätt på ett annat. Matte försöker rätta hunden, hunden envisas. Bara för matte att sen inse att hunden har rätt...
Duktig hund, klantig matte! Jag ska nog inte ge mig på att försöka räkna veckans misstag...
I morgon blir det agilityträning, kanske ska försöka planera vad vi ska träna tills dess... Har planer på att repetera bakombyten också men det ska vi nog INTE göra i morgon. De lyckades vi nog inte med på kursen ens nämligen...
Edit: Oj, vad långt det blev!
Dagens lärdomar: Lita på hunden, glöm inte snitslar och kör med längre liggtid.