Sv: Vad ska NI träna idag?
Hoppas hon blir bra snabbt!
kl
Har varit på hundklubben hela kvällen =) Blev både agility- och lydnadsträning samt lite tricks.
Agilityn: Kontaktfält med tasstarget. Gick jättebra med burklocket nedanför, han är noggrann med kontaktfälten trots att han ibland ställer tassarna utanför locket. Känns som om det har mindre betydelse. Testade att ta bort det men där gick jag lite fort fram, då gick det inte lika bra.
Slalomen tycktes han idag ha glömt bort helt hur man gör
Bara att ta nya tag nästa gång.
Satte ihop en liten bana på 7 hinder (nåja, snodde banan från en träningskompis när hon var klar). Gick kanonbra i början, sen råkade vi ut för en av mina största brister
; När det börjar gå dåligt (hunden tröttnat?) vill jag avsluta med en lyckad omgång. Vilket vid det laget bara ger fler misslyckade, irriterad matte och oengagerad hund. Måste lära mig att bryta i tid! Jag är för envis för mitt/vårt eget bästa ibland... Väldigt glad och positiv hund fram tills dess i alla fall!
Lydnad: Jättefin kontakt och placering i fritt följ! Jag är riktigt förvånad hur fint han plötsligt börjat utvecklas där. Inga större problem och jag börjar kunna gå längre och längre sträckor utan att tappa hans engagemang.
Ställande under gång gick fint. Läggande gick typ inte alls så det gav jag upp för idag.
Inkallningar jättefint, någon gång sprang han inte alls rakt men där rättade han till sig själv. Bra tempo och ingångar.
Testade hopphindret också- har faktiskt bara litat på att det inte skulle bli några problem iom agilityn. Det blev det inte heller. Största problemet var att det var skitkul att hoppa så det var svårt att sitta still i väntan på kommando
Hellre taggad hund än oengagerad!
Tricks: Bara lite snabba repetitioner på dansa, slalom och snurrar åt båda håll. Fick hjälp av en träningskompis med ett nytt sätt att lära in "backa" för det förstår han verkligen inte. Antog en utmaning så nu har vi två veckor på oss!
Och den eviga passivitetsträningen... Gick inte så jättebra (för någon av oss, egentligen).
Men det är så underbart. I februari (när vi började med samträningarna) gick det knappt att få kontakt med honom med andra hundar runt. Nu tränar jag med honom lös utan problem och kan även ha honom lös när vi inte gör några moment. Visst krävs lite uppmärksamhet på honom men ändå