Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Här vart det fysövning för vår del idag, vet inte om det räknas? :p
En härlig runda med cykel och taggade pudlar som jobbade på fint!

*kl*

idag var det träning på hemmaklubben. vi började dock med en lång promenad och medan jag gick och hämtade vatten och plockade ihop grejerna så busade sambon och hundarna runt på plan. lite för mycket tydligen, för när det var dags för träning så hade hundarna sprungit så mycket att tungorna hängde halvvägs ner till marken. hm....

fritt följ: är snart tillbaka på den gamla nivån! han trängde lite i början och vi fick träna lite på höger om halt där han tappade kontakten en sekund när rumpan skulle ner, men i övrigt var det bra.

dirigerad apportering: suck, suck och åter suck. han skulle bara fram till den där skålen i mitten och jag fick ryta till för att han inte stannade när jag sa till. men han skakade av sig det direkt, och sedan kortade jag av avståndet mellan mig och hunden, samt visade tydligare med huvudet åt vilket håll han skulle springa och då gick det mycket bättre :).

ställande under gång: blandade lite att jag backade och vid sidan och det går ibland bra och ibland så stannar han i fel ställning och måste flytta fram ena frambenet. jag får nog backa tillbaka lite igen.

hopp apport: allt är egentligen bra utom sträckan från apporten tillbaka till hindret, där går det för långsamt. sambon menade att jag skulle kasta riktigt kort, så det bara blir ett språng att ta innan hindret. jag hade för mig att kastet skulle vara minst 10 m men kollade upp det och jag hade fel. så nu blir det kastträning för mig!

Ras: Blandras; Cairnterrier/Pudel/Lhasa Apso/Bichon Havanies/Norwichterrier :D

Ålder: 4 år

Moment: agility, amatör (=i trädgården :D).

Mål: att få hunden att lyda bättre, haha. och bli snabbare ;)

idag har vi tagit en långpromenad i skogen och sedan tränade vi bara ett moment:

dirigerad apportering: duktiga hund! han gjorde precis allt rätt idag, stod stadigt vid konen och som bonus blev det en liten båge utåt. passade på att träna ingångar efter varje skick och de gick också hur bra som helst. han har börjat få till det där med att svänga runt hela kroppen i en enda rörelse :)

kl

Kommit på att min hnd är rejält miljösäker :) Inte för att han reagerat så på saker innan, men tränade lite moment på jobbet i veckan, och gör det då i apparatrum, på tak, på glastak, soprum med snurrande sopkaruseller, HÖGA smällar, folk som svetsar, branta gallertrappor, garage, osv osv. Kul iaf :)

kl

Halleluja en sån träning!

Med IPO-folket på planen brevid smällandes med sina softstocks, vrålande schäfrar och gapande muskelknuttar så dukade jag upp för lite träning av 2ans moment.

Fjärr
"Lyfte" upp honom med handen vi skiftet till sättandet och var 3-4e gång flyttade jag tre decimiter ifrån och han satte sig upp genom att flytta frambenen och inte skutta upp som en raketavfyrning. :)

Rutan
Tjobidoo, idag var det kanske 10e gången jag skickade honom och det klickade verkligen till! Han skuter som en kanon ut i rutan och vänder upp, jag springer fram och belönar. Sen ställde jaghonom och gick ett varv utanför och gick sedan tillbaka och löste upp honom. Hade belöningen i rutan var 3e gång för att försäkra mig emot bakslag. Är jättenöjd med rutan idag!

Apportering
Kör fortfarande på koppelmetoden och den fungerade riktigt bra idag! Han skuttar fram och precis när han ska ta apporten så upprepar jag kommandot och han tog rätt 5 av 5 försök. Sen skulle jag ha slutat men blev lite väl ivrig och han tog i klossen igen. Typiskt mig, stackars hund att en sån korkad matte, men vi avslutade direkt efter nästa lyckade försök.

Inkallning med ställande
Kallade in och gav kommandot tillsammans med handtecken, när han stått stilla ett par sekunder sulade jag iväg bollen til där han stod. Repeterade tre gånger och det fungerade kanon.

Platsliggning
La med Midas brevid och som störning utöver IPO-folket på plan så la Sofia om Midas närmare och gick sedan och hämtade honom. Sammanlagt låg han kanske 3 minuter, gick och belönade 3-4 gånger när han låg stilla och fokuserat.

Superhärlig helhet idag och inga problem alls med transportsträckorna?! :laugh:

Är ruskigt nöjd med min hund ikväll!

Har haft/har ett litet uppehåll eftersom jag skadat ryggen... Ikväll var jag i alla fall tillräckligt bra för att kunna köra ett träningspass i lägenheten.

Tasstarget Glädjen i det här momentet skulle jag gärna få in i allt vi gör! Målmedvetenhet och iver :) Längtar tills ryggen mår bättre så vi kan åka och träna kontaktfält igen.

Apportering Hade nästan bävat för att lära in det här momentet, har läst så mycket om problem... Istället går det oförtjänt bra! Nu satt han fint och stilla, höll apporten tills jag tog den och gav kommando. Började istället tugga lite på den men tycker det är ett framsteg att han håller den längre så det andra tar vi sen. Efter några upprepningar väntade han till slut på kommando för att ta den. Lite ivrig kanske?
Testade att belöna med leksak men det var ingen idé, apporten var roligare... Godis funkar dock!

Fotgående och vändningar Jag tror någon snor min hund på natten och tränar honom i millimeter-precisionsarbete (sånt jag egentligen tycker är rätt tråkigt...). Sigge har plötsligt fått koll på sin bakdel och verkligen svänger runt den i ingångarna. Dessutom MYCKET bättre kontakt än för bara 1-2 veckor sedan.
Provade att backa några steg men då förstod han inte riktigt... satt kvar och böjde huvudet låååångt bakåt för att ha kvar kontakten. Början för att klicka in bakåtkullebytta?

Ställande och läggande Körde dessa parallellt med varandra vilket faktiskt gick utan alltför mycket förvirring. Snabba stå/ligg och uppmärksam hund med bra kontakt som stod/låg kvar tills jag sa något annat. Belönade med att kasta en strumpa (vad gör man när hunden ratar leksaken och går och hämtar en smutsig strumpa istället?) och godis. Efter ett tag ledsnade han på strumpan så då blev det bara godis.

Avslutade med lite tricks. Försöker klicka in "backa" men det GÅR verkligen inte på min annars lättlärda hund. Gick bättre än vanligt i alla fall så man kanske kan ha lite hopp?
Lyckades få ett handkommando för "dansa" av en ren slump. Började träna på "gå mellan mattes ben rakt fram med ögonkontakt" av en ren slump. Däremellan lyckades vi med vad jag faktiskt menade också ;)

Avslutade med lite kamp, även där var han ovanligt duktig.

Överlag de senaste veckorna har han börjat inse/tycka att det roliga händer hos mig och att man faktiskt kan ignorera människor/hundar/ljud runt omkring :banana::banana:

*KL*

Oj vad långt bak tråden låg nu. Jag hittade den först på sidan 7 i listan med inlägg!

Nåååja. Idag regnar det, så jag passade på att träna lite med damerna och försöka lära dem "vacker tass" :D Jag har fått galet mycket träningslust och inspiration nu, mycket tack vare att flertalet vinthundsmänniskor kontaktat mig för att fråga hur man ska göra för att börja träna med hundarna osv. Det känns jättekul att fler med "icke träningsraser" börjar få upp ögonen för att det kan vara kul att träna med sin hund :D

Jag började med att leka och träna lite tricks med Wahidah.
Jag är väldigt nöjd med att jag kan styra leken så mycket som jag kan. Förut gick det nästan inte att leka med henne eftersom hon blev "hysterisk" och absolut inte slutade bara för att jag tyckte det, och att släppa kampleksaken på kommando var inte att tänka på då.
http://www.youtube.com/watch?v=LS-E0QxzIJI

Sedan försökte jag lära Zala "vacker tass". Väldigt mycket gratis där eftersom hon är ett riktigt matvrak och gärna tar till tassarna som "första grej" om hon vill något.
http://www.youtube.com/watch?v=sVVDK4Of2DA

Och så avslutade jag med att försöka lära Wahidah "vacker tass". Inte alls lika mycket gratis där, men när hon väl använt tassen en gång och fått godis för det så fortsatte det fint.
http://www.youtube.com/watch?v=Bzqj9xC1oAc

Kort sagt: jag är nöjd :)

Ikväll blir det räddningsträning i rivningsmassorna på Malmö mässhallar - ett paradis för oss räddningshundekipage!:-DB-)

Ras - jaktlabbe
Ålder - 4 år
Moment - räddningssök

Jaha nu vet vi vad det är.

Typ osteochondros i en tåled ( tydligen rätt vanligt på staff ? ).

Lång rehabilitering som i värstafall avslutas med amputering av tån. Nu ska vi simträna och hon står på metacam i 30 dagar som första åtgärd.

Stackars min fina loppa, så ont hon har haft =(

Hoppas hon blir bra snabbt!

kl

Har varit på hundklubben hela kvällen =) Blev både agility- och lydnadsträning samt lite tricks.

Agilityn: Kontaktfält med tasstarget. Gick jättebra med burklocket nedanför, han är noggrann med kontaktfälten trots att han ibland ställer tassarna utanför locket. Känns som om det har mindre betydelse. Testade att ta bort det men där gick jag lite fort fram, då gick det inte lika bra.
Slalomen tycktes han idag ha glömt bort helt hur man gör :confused: Bara att ta nya tag nästa gång.
Satte ihop en liten bana på 7 hinder (nåja, snodde banan från en träningskompis när hon var klar). Gick kanonbra i början, sen råkade vi ut för en av mina största brister :devil:; När det börjar gå dåligt (hunden tröttnat?) vill jag avsluta med en lyckad omgång. Vilket vid det laget bara ger fler misslyckade, irriterad matte och oengagerad hund. Måste lära mig att bryta i tid! Jag är för envis för mitt/vårt eget bästa ibland... Väldigt glad och positiv hund fram tills dess i alla fall!

Lydnad: Jättefin kontakt och placering i fritt följ! Jag är riktigt förvånad hur fint han plötsligt börjat utvecklas där. Inga större problem och jag börjar kunna gå längre och längre sträckor utan att tappa hans engagemang.
Ställande under gång gick fint. Läggande gick typ inte alls så det gav jag upp för idag.
Inkallningar jättefint, någon gång sprang han inte alls rakt men där rättade han till sig själv. Bra tempo och ingångar.
Testade hopphindret också- har faktiskt bara litat på att det inte skulle bli några problem iom agilityn. Det blev det inte heller. Största problemet var att det var skitkul att hoppa så det var svårt att sitta still i väntan på kommando :angel: Hellre taggad hund än oengagerad!

Tricks: Bara lite snabba repetitioner på dansa, slalom och snurrar åt båda håll. Fick hjälp av en träningskompis med ett nytt sätt att lära in "backa" för det förstår han verkligen inte. Antog en utmaning så nu har vi två veckor på oss!

Och den eviga passivitetsträningen... Gick inte så jättebra (för någon av oss, egentligen).

Men det är så underbart. I februari (när vi började med samträningarna) gick det knappt att få kontakt med honom med andra hundar runt. Nu tränar jag med honom lös utan problem och kan även ha honom lös när vi inte gör några moment. Visst krävs lite uppmärksamhet på honom men ändå :love:

usch då, håller tummarna för att det går att behålla tån.

vi har varit lite dåliga på att skriva men har tränat på rätt bra. idag blev det lite träning på grannklubben.

fritt följ: han glänste till några gånger men jag måste träna lite mer på helt om i språngmarschen, han flyter ut lite där + att det blir kortkoppel nästa gång vi tränar sakta marsch för att få ut/bak hans position något.

rutan: back to basics. jag följer med honom ut till konen, säger "rutan" några gånger, går sedan tillbaka en bit utan hund och skickar. målet är att riktigt nöta in det där med att "rutan" = 90 graders vinkel från mig. han blandar ihop momentet med den dirígerade apporteringen ibland.

inkallande från rutan: bra fart men lite trög i starten.

läggande och ställande under gång: läggandet har blivit mycket bättre, nu händer det faktiskt att han lägger sig så det hörs! ställandet var helt okej idag, han har ett rejält sug bakåt nu.

fjärr: just nu är det mest fokus på tempot i skiftena, särskilt sitt till ligg. jag håller avståndet kort än så länge och det har blivit en viss tempoökning. jag ska försöka gasa på lite till innan jag ökar avståndet. noll förflyttning i sidled idag, BRA!

Vart vanlig allmänlydnad ikväll = inte dra i koppel och inte skälla på passerande hundar.
Jag har varit väldigt slapp sista veckorna :o

Dom skötte sig iaf toppen, körde lite fjärrdirrigering med lillen, han har börjat krypa framåt den lille masken! Stora fick lite positions arbete och skötte sig fint. Börjar bli betydligt snabbare i sina lägganden också!

träning på baksidan idag med några småtjejer som lekte "tusen frågor" som störning

fritt följ: tränade vändningarna i språngmarschen och det gav snabbt resultat.

ställande och läggande under gång: bra ställande men läggandet var segt idag.

vittringsapportering: har vi inte kört på länge. tjuvade och dundrade på första gången, släppte och dubbelkollade andra gången och nosade lite "hårt" den sista. dock inget omtag och fina ingångar.

inkallande (slät): trög i starten första gången, bra fart i övrigt. andra gången var han mycket snabbare i starten.

kl

Igår, vittring:
Han har ju redan grunden i att plocka föremål med min vittring, och även speciella andra etiketter jag lärde in under utbildningen i vintras. Men det här med att inte springa i 190 och spränga pinnhögen som ett bowlingklot har vi inte tränat på än. Fniss.
Eftersom pinnarna är roliga oavsett hur kort avstånd han får starta på så satte jag ut en tom skål i mitten på sträckan fram som ditration och fartdämpare, det fungerade faktiskt oförskämt bra.

Idag, raka skick + ruta:
Jag vill få in helt raka lite längre skick där han kan springa ut med gott mod alldeles spikrakt framåt. Därför satte jag honom och gick iväg med två dummies rakt ut i skogen, efter 30m släppte jag en utan att han såg, sen vände jag och gick tillbaka 15m och visade Iver att jag la ner dummyn.
Han fick sitta passiv en stund innan jag lugnt skickade ut honom på den första, han sprang över den direkt, hämtade och kom tillbaka i min famn. Sen skickade jag ut honom igen och innan något frågetecken eller fritt sök han uppstå så hade han fått vind på dummyn längre bort och vi fick därmed till en riktigt lyckad övning!:laugh: Jag upprepade tre gånger på olika ställen och kortare vs lite längre avstånd och det gick fint.

Som avsluting på dagens jaktträning skickade jag honom på en 100m rak linje med synlig apport.

Efter det ställde jag upp rutan mitt på grusvägen och skickade Iver utan att ha gjort något förberedande innan, han sprang ut i rutan men ställde sig lite väl långt fram. Jag sprang ut och belönade ganska starkt bakom rutan. Skickade en gång till och då hamnade han i mitten, ställde honom och gick lugnt ut och löste upp med ganska stark belöning igen. Det fick räcka! :)

kl

Blev ett personspår (och en springtur) idag. Till att börja med stod hunden STILL och TYST när jag la ut spåret. Ok att det inte tog så lång tid, men det är positivt framsteg!

Blev ett ganska kort spår, med två vinklar och godis lite här och var för att öka noggrannheten och motivationen hos Sigge. Han var inte i spåret hela tiden, men löste det hela fint och behöll koncentrationen! Bara "duttade" lite med tepåsen här och var idag, dvs använde den betydligt mindre än vanligt (det är som sagt så jag lärde honom spåra då han inte förstod i början).
Och matte har lärt sig lita på hunden och inte stoppa honom i tron att det är fel :p

Han var så träningsglad sen så vi tränade lite fotposition, vändningar och ingångar på vägen hem också med fotbollsmatch som störning. Gick kanon!

Nu har jag börjat glömma bort att skriva här igen, jag skriver dock i bloggen så att jag ska komma ihåg. Dagens:

Lydnaden gick jättebra idag tycker jag. Han låg på lite för mycket men jag dämpar hellre så det gör inget. Rutan fick sig en trimning. Först kollade jag av ”vart han var” och han skuttade ut i full fart men stannade för tidigt. Ställde upp kameran på bilen och testade att lägga en kong ett par meter bakom rutan. Stoppade honom på kommando och resten ser ni på filmen. :)

Rutträning med belöning bakom

Det roligaste av allt var dock att jag fick en okänd joggare att lägga ett spår åt Kittie. Haha, mycket lustigt må jag säga. Men bra, för hon behövde verkligen en annan spårläggare idag. :)

Kittie spårar en joggare

kl

Idag ska jag och Grimsen fortsätta att träna apportering, främst sättandet framför som har blivit liiite oroligt på sistone. Fritt följ står också på listan, skruva upp ännu lite till. Bakdelskontrollen ska vi fila på men just nu försöker jag lägga större vikt på helheten i och med tävling snart. Förhoppningsvis blir det skydd på onsdag, sedan måste jag spåra någon gång denna veckan!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka