Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

minnet är gott men kort som man brukar säga. i söndags hade vi även klossträning. loke har aldrig gjort detta förut, men efter några få minuter stod han stadigt med tassarna på klossen. det är rätt häftigt ändå, att också så gamla hundar kan lära sig så snabbt!

igår var det träning på klubben. loke sträckte sig rätt illa för några dagar sedan (han körde en stålmannenimitation i trappan. igen...) och jag har nog kört igång lite för snabbt för måndag och tisdag markerade han något lite på det benet igen. så det blev lite lugn träning.

sittande i grupp + platsliggning: ibland är jag så otroligt dum och korkad att jag inte borde få gå i närheten av någon hund igen :(. vi är bara två elithundar i gruppen, och det bestämdes att vi skulle ligga på ena hörnan för att ta sittande i grupp och sedan platsliggning med störning. det är bara det att den andra elithunden är den som flög på loke för några månader sedan, och sekunderna innan vi ställde upp gjorde hon utfall mot en annan hund. jag såg att loke genast blev lite obekväm, men tänkte jag går bara ut bakom boden och tillbaka igen. men jag hann bara göra just det innan han la sig ner :(. skit också. jag försökte reparera genom att säga "äsch då, nu blev det lite tokigt", flytta honom till en annan plats och göra om allt (vilket också gick bra, han satt som ett ljus) men nu har jag helt säkert fördärvat massor för mig själv och min stackars hund.

det var hur som helst den absolut sista gången han gör något gruppmoment bredvid den hunden, och hamnar vi bredvid varandra på tävling så får jag helt enkelt stryka mig :(.

resten gick MYCKET bättre!

tävlingsmässiga ingångar på plan + starter: jag arrangerade så att en träningskompis var en lite förvirrad TL som dels kallade in oss för tidigt, så vi fick stå och vänta jättelänge innan fria följet kom igång, dels tappade saker, dels höll på att dirigera in oss i rutan. loke glänste! superduper fokus, superduper känsla. det var verkligen bara han och jag och ingen annan existerade :love:

sättande under gång: träningskamraten fick agera extern godishållare och det gick faktiskt rätt bra. han sätter sig snabbare än om jag håller i godiset, och snabbare än om det är leksaker inblandat.

fjärr: varierade avstånd och antal skiften. fokus låg på hastighet men utan att kravet på precision minskade. det var någon liten förflyttning i sidled med vänster bak på riktigt långt avstånd, men annars var det helt okej. då och då riktigt snyggt, med "hopprörelse" upp i sittande ställning och "pang-läggande" från sittande. ligg från stå behöver fortfarande bli bättre.

springa till kon: jag använder en targetstick bakom för inlärning av "nya" konen. när vi repeterat några gånger provade jag att lägga på kommando "framåt" och då verkar det som om loke förstår precis, för han galopperar i full fart ut och ställer sig bakom konen :D. nåja, vi får väl se hur det ser ut när targeten försvinner.

idag åkte vi till en främmande klubb för lite miljöombyte.

tävlingsmässiga ingångar på plan + starter: loke var inte fullt så glänsande idag ;). det här var otroligt nyttigt för oss att träna på! första gången gav han inte alls någon känsla, kontakten var bara tillfällig och fokus låg någon helt annanstans. då avbröt vi bara och sedan gjorde vi om med mkt bättre resultat, men han fick kämpa lite! tredje gången blev det perfekt.

fritt följ: just nu är det mest fokus på 110 % kontakt och att jag vill ha "tryck" i honom utan att han börjar ploga. han flöt ut lite i helomvändningarna i språngmarschen, det får jag fila lite på igen. men annars var jag nöjd.

dummerutan: kollade av hur det såg ut tävlingsmässigt för första gången på evigheter och det var över förväntan. ett litet balanssteg i ställandet och jag tabbade mig och förberedde honom lite för tidigt på läggandet vilket gjorde att han såg lite osäker ut när kommandot dröjde, men annars var det riktigt bra! han har haft lite lite energi i transportsträckorna tidigare men nu kändes han riktigt på hugget även där.

kl

Äntligen samträning igen! Nu har jag en trött hund som ligger och sover bredvid mig...

Blev främst lydnad idag då det pågick kurser på båda agilityplanerna. Körde mycket fritt följ, han var lite väl ivrig och hamnade före. Som sagt, hellre för ivrig än för seg, men jaja. Gjorde mycket halter så att Sigge själv fick korrigera sig och efter ett tag låg han mycket bättre. Då funkade vänstersvängarna bättre också. Jobbade på att låta det gå längre mellan belöningarna och trots det behöll han en jättefin kontakt. Sprang även i fritt följet, vilket jag inte gjort speciellt mycket förut, men det gick jättebra med bra position och fin kontakt.
Gjorde lite ställanden och lägganden. Ställanden gick till slut jättebra och han stannade rakt och direkt. Läggandena funkar ju men idag var han rätt långsam.
Lite inkallningar (kanon) och platsliggning (hyfsat) blev det också.

Tricks: Bara för skojs skull... Jättefin koncentration från Sigges sida och glad kille! Dansa, rulla, snurra, tass, kryp och så började jag lära in ett nytt: Stå still på bakbenen (med tanke att han så småningom ska gå så också). Väldigt duktig där också, gick fort att få honom att förstå.

Agility: Vid det laget var han rätt trött och okoncentrerad men kunde ändå inte hålla mig ifrån att köra lite. En kombination med tre hinder som han tog som han aldrig gjort förut, jättefint! Sist vi körde verkade han ju helt glömt bort hur slalom gick till så vi backade några steg. Trots bristande koncentration fattade han i alla fall fort igen och tog den i princip själv i slutet.

Dagens stora vinst var dock att han tvärvände när jag sa till när han var på väg fram till en kompis hund då de lekte bredvid. Grundläggande javisst, men stort framsteg för oss jämfört med för några månader sen!

Är nöjd med dagens träningspass, Sigge var taggad, glad och koncentrerad. Även jag var duktig ;) Undvek att bli irriterad när det blev fel, bara att köra om, och slutade innan han ledsnade helt. Det är jag i vanliga fall alltför dålig på.

Senast ändrad:

En annan träningskompis bekräftade precis det jag själv tänker ang platsliggningen: han är på helspänn hela tiden och har därmed väldigt nära till att resa sig. Detta oavsett om han har hakan i backen eller inte.

Vad gör man åt detta? Eller är det bra att han är på helspänn och det bara är nötande som gäller?

är han verkligen nära att resa sig eller är han bara fokuserad? man vill ju helst att de ska ligga ganska "aktivt", och inte som min hund som ligger och vilar, kollar brudarna, ser vilken människa som har godis. om det verkligen ÄR så att han är "orolig", dvs kommer resa sig för minsta störning, då får du backa och träna stadga på lite närmare håll innan du går ut fullt avstånd igen och även gömmer dig.

kl.

Jag har precis insett att man faktiskt får tävla med en hund som inte har stamtavla :p
Jag är intresserad av lydnad, jag skulle vilja testa med min flamshund, och kommer att gå en kurs, men antagligen först i vår.
Min hund är 1 år och allmänlydnaden funkar bra, inkallning är 99,5% :)

Vad skulle ni tipsa om att börja träna på?
Jag har börjat med kontaktövningar, ger allt godis från munnen, berömmer mest i ögonhöjd med honom.
Han går fot, men... äh, inte särskilt bra, han går bara på min sida, ibland glömmer han sig, och han håller inte så bra koll på var jag är. Stannar jag så fortsätter han ett par steg innan han kommer på att oops, matte är borta, och så kommer han och sätter sig igen.

Träningstips?

fritt följ/linförighet "fotgående": börja med att lära hunden att sitta vid sidan och ha stadig kontakt. när den kan det så börjar du med att ta ett steg och "belöna i farten", vänta alltså inte tills hunden har satt sig ner. tänk också på att placera belöningen där du vill att hunden ska vara, enligt reglerna med huvudet eller bogen i jämhöjd med ditt knä. om hunden tränger, dvs går för nära dig så belönar du lite längre ifrån och går den för långt ut så ger du belöningen närmare dig. avancera långsamt. du har massor att vinna på att grunda riktigt ordentligt. läs på om reglerna här och besök gärna lite elitlydnadstävlingar så du får en målbild att jobba mot.

något som också är väldigt nyttigt för all framtida lydnadsträning är övningar som ger bättre bakbenskontroll. t ex klossträning (sök på youtube), att kunna backa både rakt och i en båge samt "skänkelvikning". det är dessutom väldigt roligt att lära in :).

att utöka sitt förråd av belöningsformer är också jättebra. om hunden inte tycker om att kampa t ex, så lägg lite energi på att lära den hur roligt det är. samma sak med jaktlekar, det kommer du har nytta av i fartmomenten senare.

att träna stadga tycker ofta unga hundar är jättesvårt, men det kan ju inte vara fullt ös medvetslös hela tiden. även här gäller det att grunda noga, det har man igen senare.

KL

Har inte uppdaterat på ett tag. Vi har haft både det ena och det andra för oss. Ska försöka summeral lite.

Lydnad: Fokus på helheten och glad hund med hög intensitet och ork genom hela IPO I:ans långa och "tråkiga" fritt följ. Även träning i grupp och mycket fart i högersvängarna. Resultatet är väldigt glad och intensiv hund men som tränger desto mer. I ettan döms det inte lika hårt så jag tänker låta det vara och inte pilla för mycket i den detaljen. Mycket fokus på apportering då mycket läggs där, jag vet inte varför men av någon anledning har hon blivit lite orolig i munnen på sistone med apporten. Vi har gått tillbaka och tittat lite på grunderna och jag som tydligen vrålstirrar min hund i ögonen skärper mig med det så ska det ordna sig, det såg så fint ut förut!

Försöker även träna mycket på att hålla ihop henne under transportsträckorna som även dem är låånga för att få ett så bra helhetsintryck som möjligt. Kedjar annars ihop momenten och övar övar!

Spår: Har inte spårat på mycket länge och la ett "ettaspår" häromveckan vilket gick vansinnigt bra. Superfina markeringar och fint tempo med djup näsa. Duktig :love:

Skydd: Vi kör mycket skyddslydnad, damen är på gränsen till att ha lite väl roligt ibland, men det känns och ser bra ut :)

Annat: Kör lite småtricks mm hemma på kvällarna. Har börjat med bakdelskontrollsövningar. Bla "stå-med-tassar-på-låda" och lära sig hantera bakkärran. Det brinner i skallen på ladyn :D Även target, och det är inte lätt! Ska man ligga på den? Ruska om den? stampa? Söt :D

Ian

Har mest kört lydnad och kontaktövningar. Vill få upp fart och intensitet i momenten. Hopp över hinder, apport, linförighet, ställande/läggande under språng kännas annars ganska klara, förutom att det ska "snyggas till".
Spår måste vi börja köra snart då han ska gå en öppen klass i Oktober. :crazy:

idag blev det lite snabbträning på baksidan

vittring: hade bara en pinne som jag släppte lite obemärkt och sedan fick han använda näsan för att hitta den och apportera den. jag tycker att han har slarvat lite med ingångarna men idag var han snabb och korrekt.

lägganden: några få repititioner så att han inte glömmer att det ska gå snabbt.

starter fritt följ: han kom lite väl långt fram idag, hade en bylsig vinterjacka på mig så det kan ha berott på det. men jag får vara lite uppmärskam.

kl

Det går bra nu! :laugh:

Lydnad är kuuuuul!

Vi småtränar mest lite delar av lydnaden just nu. Väldigt isärplockat och mycke under inlärning. :) Det som stoppar oss från fler starter i 1an och sen 2an nu är bara platsliggningen som inte känns 100a trygg.

Men vi pular på mycket med spår och imorgon börjar jaktträningen med ny grupp. :)

KL
Vi har tränar på att springa i vänstervarv idag

DSC_7634web-1.jpg

Det gick sådär med en hund som känner sig tryggare på högersidan och vill dra dit hela tiden :O , hon blev dock godkänd
trots domarens kommentar: "Som du ser på protokollet är det mesta utan anmärkning, men hon har något runda ögon och
lite väl stora öron"..Haha! :D

Senast ändrad:

Han har rätt lätt för att resa sig, ja. Uppmärksamheten är dock inte riktad bara mot mig, utan även mot andra hundar, eller vad som nu råkar finnas nära.
Skönt iaf att han kommer till mig och inte går fram till de andra om han reser sig.

Gårdagens agilityträning gick sådär. Eller, vi lyckades kombinera ett riktigt framgångsrikt träningspass med värsta okoncentrationen på länge.
Resultatet blev i alla fall att Sigge hade bra koll på kontaktfältet på a-hindret, slutade slarva på däcket, tog slalomen (6pinnars) helt på egen hand och körde en 7hindersbana kanonfint med bra tempo, fokus och rejält sug mot hindren.

...och däremellan fjantade runt hur mycket som helst...

Kl:
Idag har jag kört både spår, lite sök och lydnad med dogsen. Spåren gick bra både för den stora och den lilla. I söket körde jag några hittaövningar på kort avstånd med den lilla, den stora fick ge sig ut lite längre för att hitta busen. Lillan fick också springa lite budföring mellan mig och min kompis.

Sedan körde vi till klubben för lite lydnad. Vi körde appellens lydnad eftersom vi troligtvis snart ska tävla. Hoppet var kanon, läggandet är lite segt så det jobbade vi på, framförgåendet blir bättre och bättre, i apporteringen har vi problem med gripandet så det tränade vi på idag med bra resultat tycker jag. Inkallningen var lite seg första gången (väntade hon på ett ställande tro?) men andra gången gick det bra.

Den lilla fick också komma ut och kampa och leka. Där tränar vi på ingångar, början till fritt följ, kontaktövningar, sitt, snabba ligg och inkallningar. Hon är en liten pärla den lilla! Så samarbetsvillig och vill verkligen göra rätt. Tvärtom mot den stora alltså... :)

Vad fint det ser ut! Härlig attityd...

Nämen tack! Va kul att du tycker det. :laugh:

kl

Idag var vi på första träningen med en ny jaktträningsgrupp!

Han fick ligga passiv i princip hela tiden eftersom jag ville att han skulle slappna av helt och insupa allt nytt eftersom vi aldrig tränat i grupp på det här sättet förut. Det gick över förväntan! Han var på alerten och sugen på de andras dummys när de flög genom luften och när de andra hundarna hämtade, men han låg och han var som ändå lugn inombords och fullt kontakbar och även kontaktsökande. Kul! :)

Sen avslutade jag med två små markeringar med lånad stor dummy. Där kan vi snacka mognad! Han var ute vid den innan jag ens hade hunnit lyfta upp blicken ungefär, och lika snabbt var han tillbaka och satt fot. :O Tacka lydnaden för den lilla bonusen som smugit sig in i jakten säger jag bara. Kul! Han kändes oförskämt fin i skicken så jag följde planen och gav mig där. Nästa gång ska han få träna lite mer, men jag vill fortfarande ha stor del passivitet så min nya plan är att öka på lite för varje gång. Jag ska börja lära in ett nytt jakt-fot också, märkligt att lydnadens ”här” inte betyder samma sak som på klippt gräsmatta? :D

KL

Ras: BC, Collie, Setter och Schäfer

Ålder: Nyss fyllda 3 =D

Moment: Just idag har vi tränat uppletande och rapportering :love:

Mål: Stimulera hundfanstyget :angel::love:

Spårträning idag, lillen fick två korta spår, det ena var han fin på men på det andra började han slarva. Den stora visade för första gången intresse för spår, har lagt åt honom flera ggr innan men han har aldrig brytt sig. Idag tog han två korta spår klockrent :love:

kl

Idag har Sigge varit med mig ut och jobbat (inventerar kohagar, men just den här var tom på kor). När jag då och då var tvungen att leta rätt på min kompis fick Sigge sköta jobbet, dvs lite träning i sök/uppletande. Om vi gör rätt har jag ingen aning om, men det är i alla fall skitkul enligt oss båda! Duktig är han också, men går nog mest på synen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka