Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

ett sätt att lära in att backa på en känslig hund är att lura den att komma riktigt riktigt nära dig, genom att hålla en godis precis vid ditt ben. men den ska inte få godisen utan stå och kämpa lite. efter en stund kommer de allra allra flesta hundar att försöka göra något annat än att "gnaga" på handen, t ex ta ett steg bakåt. DÅ klickar du och kastar godisen över huvudet på hunden!

Fyndigt!! Detta kommer säkert funka.

om de ska stå stilla med alla tassarna eller bara bak tycker jag beror lite på hur hunden är byggd. min hane klarar inte det (inte ens riktigt nära, om han inte kan flytta fram frambenen så åker hela bakdelen bakåt istället) utan flyttar fram frambenen i läggandet. då måste han givetvis också flytta bak frambenen igen i positionsskiftet ligg-stå, annars hamnar han i gunghästställning. men domarna drar ingenting så länge bakbenen är helt stilla.

Ok, där ser man. Får försöka få till det så bra som möjligt då.
.......................

Dagens träning blir inte långvarig. Lite fösning för att se att hon lyssnar.

Tävling hela helgen så hon behöver vila.

Ras: Papillon.

Ålder: 8 år ung.

Moment: Springer tillsammans, lydnad. Förrut tränade vi en del trick, men har slutat med det. Agility gillar han men på tävling har vi aldrig lyckats tillräckligt bra. Cyklar även till stallet varje dag och han springer med.

Mål: Har nu inga mål alls, annat än att han ska trivas och må bra och göra allsidiga saker. Lite som en allraoundhund :).

kl

Tack för tips om backning. Ska testa detta, min annars så lättlärda hund fattar inte backa alls.

Idag tränar vi platsliggning. I soffan. Med en kanin som störning. Går förvånandsvärt bra.

KL
Idag har vi varit på kurs. Jag kände att min träning i veckan har gjort nytta för hon var mycket mer fokuserad på mig jämfört mot förra gången. Ute på plan är det fortfarande liite svårt att inte nosa i backen men bra mycket bättre än vad det har varit!
Vi tränade
-Gå "fot" på led + möte på grusväg. Gick superbra! Hon brukar alltid dra och vilja gå fram mot hunden som är framför men nu var det bra fokus på mig.
-Gå fot runt i ringen + sitta still i ringen när andra går runt. Gick inte lika bra som övningen ovan men bättre än förra veckan. Detta var på plan = luktar jättegott i gräset.
-Gå fot slalom mellan koner. Ny övning, gick skapligt.
-Sitt/Ligg och stanna kvar. Hon är väldigt duktig förutom att hon inte uppskattar att ligga i det blöta gräset. Lägger sig ner på kommando men sätter sig gärna upp igen. Det blir lite antingen eller. Antingen sätter hon sig direkt igen eller så ligger hon kvar som jag ber henne.
-Inkallning en och en. Hon är jätteduktig :)

kl

Jag har köpt mig fem privatträningar och ikväll var den första. I två timmar försökte min stackars hjärna ta in all information och som tur var skrev jag ner allting i en bok när jag kom hem.

Försökte klistra in från bloggen allt tänkvärt för min egen träning som jag fick med mig hem men formatet blev helt fel. Så utan att länka kan jag tipsa de nyfikna att adressen ligger på min profil. :)

Vi längtar redan till nästa lektion, behöver jag säga att jag har världens bästa hund? :love:

KL

Idag har vi varit ute i sökskogen och introducerat Klura (sambons flat-tik) för söket. Hon gick kanonfint, och verkade snabbt fatta galoppen, gick bra ut i raka skick och fick lätt figgen i näsan!
Låg figg åt dom andra fyra hundarna som var med också, nyttigt! Fyra nybörjare med Klura, och en elithund.

*KL*

Idag blev det både frivillig hundmötesträning och lite ofrivillig träning på vardagslydnad med andra hundar i närheten :o (Brandgul har någon gång beskrivit Rover som "hundfixerad", vilket är mycket talande). ALLA hundmöten, över tio stycken gick kalasbra - han spände sig lite men inte mer än att han kunde hålla sin position vid min sida med lite hjälp från mig. Det märktes också på de andra hundarna att han inte längre ger så överspända signaler, de flesta tittade bara lite nyfiket på honom, en liten kaxig tax morrade. När han betedde sig som värst utlöste det också avståndstagande signaler från många andra hundar.

Han fick ta ett höstdopp och hämta ett par pinnar och naturligtvis dök det upp ett par hundar vars ägare tyckte det var en bra idé att låta hundarna stanna och titta på Rover... Innan jag hann få fatt på Rover upptäckte han en av de andra hundarna och sprang fram mot den, jag hojtade "Vänta" - och Rover stannade så jag kunde gå fram och ta tag i hans halsband och ge honom godis tills de andra hundekipagen traskat vidare. När jag sedan släppte honom galopperade han några meter åt deras håll men stannade när jag röt till och kom tillbaka på inkallning. Då blev det bus och lek. :bump:

Får man vara fånigt lycklig över såna här basala saker? För mig känns det nämligen helt fantastiskt, att inte vara den som alla andra hundägare tycker har ett ouppfostrat monster, utan istället kunna heja lite när man möts på promenaderna. Kanske inte lita på sin hund i alla situationer(jag släpper honom definitivt inte lös hur som helst) men ändå känna att kontakten finns kvar även när det kniper. Jag är skitglad!

*kl* Idag har vi spårtränat igen! Där ligger det mesta fokuset just nu. Anlagsspår om ca 1 månad!!

Idag gick allt jättebra, dock bara en liggtid på 45 min. Vi har haft strul med vinklarna, han går över för långt innan han fattat att han tappat spåret och så söker han bara vidare framåt... Idag fick han inte gå ut mer än 5 m i linan och då var det nemas problemas, 1 vinkel klockren en strulade lite och två ringade han kanonfint! Ngra till sådana spår så har jag kanske snart en hund man kan ha lite användning för!! :D

kl

Vi har viltspårat ikväll!

Vi började med Kittie, det var, hmm.. intressant. Hon har inte viltspårat sen förra hösten så taggad var bara förnamnet. Som grädde på moset hade jag lyckats lägga världens längsta kringelikrokigaste spår som jag ursäktade med att jag enbart gör det pga aktiveringen som tur är. Fniss.
Jag var jätteförvirrad och det började skymma på och när vi efter en ganska lång stund stannat upp lite och jag funderade vart i helskotta slutet var så stod min svarta lilla hund och gnagde på klöven. Hihi! Duktig tjej!
Nog var hon rätt spårsäker ändå, även fast matte trodde hon var ute och cyklade. Det var kul att se! :)

Sist men inte minst var det Ivers tur att för 3e gången viltspåra, och för att inte glömma den nya Böttcherselen! Jag hade lagt ett 5-600m långt spår utformat som apellspåret. Om jag hade valt ett par mindre glidiga handskar så hade det nog varit perfekt.
Fort gick det men han höll sig ändå efter spåret och ringlade inte så mycke alls jämfört med förut. Tog vinklarna bra och stundvis hade han konstant låg näsa och bra tempo och då klämde jag ur mig ett par bra.
Det var MÖRKT och jag såg inte vart min hund var när jag kopplat loss honom vid spårslutet, men nöjda var vi båda två! :laugh:

Kl:

Vi har varit på läger i helgen så vi har verkligen tränat mycket!

Vi har kört vittring, kryp, framförgående, budföring, stegförflyttningar, metallen, hoppapport, fjärr, lägganden mm. allt går framåt men vi är i en mellanfas nu där det gäller att bara nöta på. Inget är färdigt ännu men det har ändå gått bra i helgen. Något som verkligen är kul är att jag numera har fått igång en bra kamp i henne som hon inte haft tidigare.

Den lilla Tokan fick gå ett spår och så fick vi visa upp hur vi tränade för att få lite feedback. Instruktören hade någon liten synpunkt annars tyckte hon att allt såg bra ut, hon är en liten stjärna!

Jaktträning med gruppen en sväng ikväll.:)

Jag band upp Iver i ett träd och gick och kikade när några tränade sina hundar på en stor trut. Hämtade Iver så han fick testa, men han tyckte det var ganska konstigt att den låg där helt sladdrig i mörkret. Det är bättre jag skickar honom ut på lite avstånd när han presenteras för nytt vilt för då blir det mer naturligt. Han höll den ett par gånger precis tätt intill mig så jag nöjde mig med det.:)

Han satt himla tyst och lugnt iallfall, verkade helt kolugn ikväll, jätteskönt! Han fick titta på lite när de andra tränade och sen promenerade vi genom mörkret till bilarna jämsides några okända hundar. Ganska lagom träning för ikväll. Imorgon ser vi fram emot lydnadsgruppen! :laugh:

kl

Igår hade jag och Goliat lite inomhusträning i form av stadgaträning i hoppstå (sitt till stå) och handfrysningsträning.

Det var längesen vi tränade detta och han var lite övertaggad pga lite sysslolös dag. Men han jobbade på fint, även om han trycker näsan så hårt mot handen att han ser ut som en pointer :angel:
Han har börjat haja att nosen ska vara kvar i handen för att få belöning, så snart ska jag sätta dit en liten frystejp (tänker köra med "post it"lappar i vittringsapporteringen). Men först ska vi nå upp till mitt 4sekundersmål.

Stadgan i hoppstå är lite lurigt. Han gör det jättefint när jag sitter ned, men i stående så vill han gärna skutta framåt, men i rätt rörelse. Men vi fortsätter träna och jag belönar enbart de repetitionerna som når upp till mina "krav".

*kl*

Idag blir det svampsök så fort huvudvärken lägger sig på acceptabel nivå.

kopierar från min dagbok:

1/10

Idag blev det promenad i Lomma och sedan miniträning på deras BK;

Dirigerad apportering: Idag gick det bra igen. Bra fart ut till konen och han sprang åt det hållet jag pekade fast han inte riktigt såg skålarna så bra

Runda stolpen: Gick lite trögt först när han trodde att han skulle backa (!) runt stolpen men när jag sa "Loke du får ju skynda dig" blev det bättre fart på honom och han började springa framåt.

Inkallande: Körde en riktig långis och Loke tog i för kung och fosterland, hela vägen in. Jag bör kanske lägga in något ställande ibland för i det där tempot kan han omöjligen stanna...

Minina fick gå ett kort spår som var ordentligt pepprat med korv. Gött hälsar hon.

2/10

Vi har tagit det riktigt lugnt idag, det måste man ju också göra ibland. På eftermiddagen blev det en långpromenad och lite småträning;

Runda ett träd: Nä han har fortfarande inte riktigt nappat på det där, nu har han väl ett hum om hur han ska göra men jag måste jaga på honom för att det ska bli något tempo. Dags att uppgradera belöningen?

Baklänges fritt följ: Lite gympaövning. Bra position och bra kontroll både rakt bakåt, åt höger och vänster.

Fjärr: Provade med riktigt långt avstånd = tempot blev långsamt igen. På halvlångt avstånd funkar det hyfsat, får utgå från det och få till tempot i skiftena och så ska det nog bli bra på tävlingsmässigt avstånd.

Minina fick göra sina vanliga trick och sedan flippade hon ut och sprang runt runt runt. Jag fattar inte var den där energin kommer från, för den fanns varken tidigare på promenaden eller senare?

3/10

Idag blev det ett 250 m spår (brist på plats, annars hade det gärna fått vara längre)och drygt 2 timmars liggtid. Loke var lite väl het men annars gick det bra.

5/10

Idag var det träningstävling för oss i lydnadsgruppen:

Tävlingsmässig ingång på plan: Det blev perfekt träning för jag var inte beredd när jag blev inkallad, och ingången blev lite stressig och konstig. Vi ställde upp och precis innan vi startade så belönade jag.

Fritt följ: Loke var superdupertaggad och frustade som en häst hela tiden + att han plogade något och trängde. INTE riktigt så det ser ut på tävling ;). Jag har tydligen något fuffens för mig med ena axeln i höger/vänster om halt, och det stör Loke som är väldigt känslig för mitt kroppsspråk i fria följet. Måste träna på det!

Dummerutan: I ställandet så stannar han tydligen mycket distinkt med bakbenen men låter frambenen vandra iväg tills han hamnar i en gunghästställning. Där stod han sedan som en staty tills jag hämtade upp honom. Man tycker ju att det borde vara lite obekvämt att stå så? Sättandet var något långsamt och läggandet var rätt bra. De såg inte mitt dk trots att jag bad dem titta efter. Perfa!

Vittringsapportering: När Loke får iväg som skjuten ur en kanon och till sist lättade från marken i ett jättehopp tänkte jag "skit också", men han landade 1 dm BAKOM pinnarna, tvärvände, identifierar i rekordfart rätt pinne och sedan fullt ös tillbaka! Det enda som var dåligt var den avslutande halten som var något sned + att några domare kan ha synpunkter på att han kan röra på pinnarna när han luktar på dem. Men jag tror inte att jag kan få bort det. Det är liksom inte hans grej att vara försiktig? Om någon vet hur man gör så berätta hur!

Inkallande med ställande: Jag hade rätt, Loke kan inte stanna i det tempot han har nu . Han ville inte ens höra. Vi får nog börja träna på det igen. Dock var det bara en hund som klarade ställandet i inkallningen idag, förhållandena var väldigt svåra med starka strålkastare i ryggen = ansiktet var dolt för hunden. Jag belönade andra sträckan eftersom han brukar gå ner sig mer och mer för varje delsträcka och jag tycker att det viktigaste är att han är glad och förväntansfull.

Överlag är jag riktigt riktigt nöjd. Transportsträckorna mellan momenten kändes kanon, Loke tog verkligen till sig av mitt verbala beröm och vi hade jättekul!

Kul att det går bra! Snart sätter ni eliten! Träningstävlingar är så bra för då kan man belöna fast det är "tävling"!

Och nu kan min lilla hund backa. Inte perfekt såklart men hon har förstått grejen. Det tog en kvart med dina tips! :bow:

Roligt att det fungerar :)

Ja vi får väl se hur det går på tävlingen, nu blir det mest en koll för att se var vi står + att vi ska ha riktigt roligt. Jag räknar med att vara hyfsat säker på momenten till våren. Om nu inte lille Loke får några nya idéer om att han minsann aldrig har sett en ruta/apport/kon förut i heeela sitt liv ;)

Från tidigare ikväll, Loke fick lite träning på baksidan;

Rutan: Det har vi inte kört på länge så Loke var sjuuukt taggad och tänkte strunta i att stanna vid konen. Men det räkte med en liten påminnelse så sprang han och ställde sig vid konen. Belönade detta och gjorde sedan om skicket. Det blev så bra så. Tog även och la honom i rutan och kallade in under marschen och avslutade med ett nytt skick som gick bra på första försöket.

Inkallande: Körde först ett med ställande där jag kommenderade och kastade bollen samtidigt. Avslutade med en slät inkallning utan att tempot förändrades.

Fritt följ: Mest koll på min axel som dock höll sig lugn idag ;)

kl

Första träningen inriktad på freestyle! Nya tricket sitter i princip och han går även på bakbenen. Tricken tycker han är skitkul, slalom har han aldrig haft några problem med men när han inte är helt taggad har han nu börjat "falla ut" åt sidorna så varje sväng blir jättevid. Slalom mellan benen då alltså. Jobbar på det genom att belöna närmare mig och det verkar funka. Måste försöka komma på en låt (och senare ett program) så vi har något att sträva efter med det här också. Ska börja träna mer till musik hemma också. En viss kille tyckte det var jättekonstigt när musiken plötsligt slogs på. Inte rädd utan mest nyfiken.

Lite fotgående också. Jättefin kontakt större delen av tiden och fina svängar. Hyfsade ställanden också. Lägger för tillfället mest vikt i lydnaden på att låta det gå längre mellan belöningarna. Största hindret som är kvar innan vi kan börja tävla.

Framförallt bestod kvällen av lite träning och en hel del prat om allt mellan himmel och jord och främst hundträning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka