Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Kul med en tax! Har inte varit ute och tävlat ngt men spontant känns det inte så vanligt :)

Lilljessicah: Han verkar ju så glad och energisk jämt! Kul att se.

Ja det är ju verkligen en trevlig hund du har. Ni kommer nog klättra fort i klasserna (till skillnad från mig då)!

Lilljessicah: Han verkar ju så glad och energisk jämt! Kul att se.

Ja han är minst sagt glad den här jycken. :) Träna är favoriten!

Ja det är ju verkligen en trevlig hund du har. Ni kommer nog klättra fort i klasserna (till skillnad från mig då)!

Men tack, va glad jag blir! :laugh: Jag gillar ju honom mer än allt givetvis, men jag är ju ganska partisk så det är verkligen roligt att höra positivt om honom från någon annan.

Hur går det med din nya stjärna? :)

Du, ni kommer sopa banan med mig i elitklass nästa år om han lär sig så snabbt. Det där kommer att bli hur bra som helst! Jag ska absolut ta till mig av paketeringen av dig, inga brillor på sniskan, ingen mössa som håller på att ramla av, inget babyhår som lever sitt eget liv eller 375 lager med kläder som syns. Det ser väldigt prydligt ut!

Å så kan jag ändå inte låta bli att kommentera ;). Han har jättebra position i första skicket till rutan, i andra är det kanske inte riktigt lika bra och redan där ser man ju vad som kommer hända när du skickar den tredje gången. Mitt tips är att du försöker undvika att skicka när du ser varthän det barkar (att liksom vara efterklok på förhand, lätt eller hur? ;)). Det är så otroligt lätt att få hunden att stanna till och fråga innan den går in, och det är hopplöst att bli av med!

I fria följet så undrar jag om ni inte hade vunnit lite på att du ökade tempot nååågot. Förutsatt att han utnyttjar tempoökningen till att ta ut steget lite då, och inte exploderar helt. Din vänstra axel ser lite stel ut ibland, var försiktig så att den inte blir helt låst/börjar leva sitt eget liv.

Ut på kurs med dig! Du har redan kommit en god bit på vägen, du har bra kontakt med din hund och han verkar tycka det är jättekul. Att du dessutom har en svår ras gör det än mer imponerande. Men för att få lite hjälp med att strukturera upp din träning och få ännu snabbare resultat så tror jag att det hade varit bra med en kurs. Då kan du också fråga lite om hur momenten ska se ut. Läs också på i regelboken, det finns mycket info att hämta där :)

Regelboken ligger bredvid mig i detta nu ;) Jo, jag har tänkt att jag ska anmäla mig på en kurs... Men det blir ju aldrig av att jag gör det bara :o

Mest för att jag inte vet på vilket ställe jag ska gå kursen, brukshundsklubben? Privat? Och vilken kurs ska man gå? Grundlydnad eller den tävlingsinriktade kursen? - dåliga bortförklaringar, jag vet :o;)
Tack så mycket för tipset :love:, jag får helt enkelt ta tag i det!

Jenka: Jo, nej, det är väl inte så jättevanligt :D

Hur går det med din nya stjärna? :)

Jo det går faktiskt jättebra. Hon är hur mysig som helst och vill verkligen göra rätt hela tiden!
Vi "lektränar" ingångar, sitt, snabba ligg, inkallning, bytesövningar, stadga, kontakt, något steg i fritt följ, hoppet och metallen. Sedan lägger vi korta godisspår och gör hittaövningar i söket. Ja och sedan kör vi budföringar och ibland hinner vi faktiskt med en promenad eller två! :banana:

Kolla om dom har någon kurs i Tävlningslydnad 1 (brukar den heta, kan heta lite allt möjligt) på din lokala brukshundklubb!
Ni verkar redan ha ett trevligt samarbete och några grundkunskaper som är bra att ha med sig :)

Vi ska ut och träna agility jag och grabbarna på en stund, hujeda mig hur ska det gå? :o

Du, ni kommer sopa banan med mig i elitklass nästa år om han lär sig så snabbt. Det där kommer att bli hur bra som helst! Jag ska absolut ta till mig av paketeringen av dig, inga brillor på sniskan, ingen mössa som håller på att ramla av, inget babyhår som lever sitt eget liv eller 375 lager med kläder som syns. Det ser väldigt prydligt ut!

:o Oj, tack! Hunden är bra, jag ska bara försöka förvalta.
Haha, pakteringen av mig hade aldrig funkat med en avramlande mössa, Iver hade avbrutit träningen om den åkt av.

Å så kan jag ändå inte låta bli att kommentera ;). Han har jättebra position i första skicket till rutan, i andra är det kanske inte riktigt lika bra och redan där ser man ju vad som kommer hända när du skickar den tredje gången. Mitt tips är att du försöker undvika att skicka när du ser varthän det barkar (att liksom vara efterklok på förhand, lätt eller hur? ;)). Det är så otroligt lätt att få hunden att stanna till och fråga innan den går in, och det är hopplöst att bli av med!

Du får mer än gärna kommentera! :) Ja jag såg det alldeles solklart på filmen sedan. Jag måste försöka tänka efter lite före som det så fint heter. Tack!

I fria följet så undrar jag om ni inte hade vunnit lite på att du ökade tempot nååågot. Förutsatt att han utnyttjar tempoökningen till att ta ut steget lite då, och inte exploderar helt. Din vänstra axel ser lite stel ut ibland, var försiktig så att den inte blir helt låst/börjar leva sitt eget liv.

Faktum är att han oftast går fint i normal takt men inte när jag går saktare. Så efter detta belönade jag positionen under gång för att försöka få till lite stadigare pos. i långsammare marsch.

Men jag fixar gärna ett nytt klipp i vanlig takt om du vill kika lite mer på det? :)

Senast ändrad:

Jag tycker det såg jättefint ut! Fjärren var ju klockren :)
Det enda jag kan säga är att du spänner dig lite mot hunden, vilket kan vara anledningen till att han sätter sig snett utåt. Han verkar vänta på en sväng till vänster i halterna. Hur brukar du belöna i halterna? Samt att du är liite "oschysst" emot honom i vändningarna, dom är lite hastigare än han hinner med. Om du saktar ner något i halterna och vänder dig lite lugnare kommer han hänga med bättre, tror jag.

Men han har en härlig attityd, och förutom dom små sakerna tycker jag det ser jättefint ut :)
Vart är han ifrån? (har nog frågat det förr, men glömt av :D)

Jo det går faktiskt jättebra. Hon är hur mysig som helst och vill verkligen göra rätt hela tiden!
Vi "lektränar" ingångar, sitt, snabba ligg, inkallning, bytesövningar, stadga, kontakt, något steg i fritt följ, hoppet och metallen. Sedan lägger vi korta godisspår och gör hittaövningar i söket. Ja och sedan kör vi budföringar och ibland hinner vi faktiskt med en promenad eller två! :banana:

Men va kul! Du får lägga ut lite film och bild snart.

Känns bra att ni är några med kelpievalpar som jag kan följa
så behöver jag inte köpa en själv. :D

Tycker det ser jättefint ut!
Men det låter som om du säger fot efter varje halt i ff? Behövs det, och får man det sen på tävling?

Japp, efter varje halt (eller tempoväxling från språng till vanligt t.ex) får man säga Fot under tävling :). Dock inte i svängar.

Tycker det ser jättefint ut!
Men det låter som om du säger fot efter varje halt i ff? Behövs det, och får man det sen på tävling?

& Squarepants & Lilljessicah

Tack!

Att jag spänner mig mot honom är nog helt rätt, med lite sneda sättande till följd. Har fått detta påpekat på tävling men inte riktigt fått fram på träning. (Filmningen gjorde mig lite stel tror jag :angel:) Får tänka på detta fortsättningsvis!

Är nog även dålig på att belöna i halterna, får jobba på det och även vara lite schysstare i svängarna. Återkommer med ny film när vi slipat lite... ;)

Har funderat mycket på detta med att säga "fot" i varje igångsättning, hur gör ni andra?! Jag inbillar mig att han ibland tappar focus om jag inte påminner han om vad vi gör...

Han är ifrån Roghöjden's!

Kolla om dom har någon kurs i Tävlningslydnad 1 (brukar den heta, kan heta lite allt möjligt) på din lokala brukshundsklubb!
Ni verkar redan ha ett trevligt samarbete och några grundkunskaper som är bra att ha med sig :)

Tack! Brukshundsklubben har en allmän lydnadskurs som jag funderar på nu, eller så har jag fått tips om ett annat ställe som verkar bra :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter