Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Träning i regn, snålblåst och hemsk kyla men oj så bra det gick! :)

2ans hopp
Ikväll körde jag en repetition där jag stod halvvägs framme vi hindret och sen körde jag på 3-4ggr med hopp-sitt-belöning. Det gick jättebra! Ingen tvekan och han vände upp och satte sig själv!

Inkallning m. ställande
Har bestämt mig för att i slutändan bara ha handtecken i det här momentet. Det är det jag tycker han svarar allra bäst på. Så idag tränade vi korta inkallningar (kanske på 10-12m avstånd) där jag nästan direkt efter inkallningen kommenderade "stå" och gav tecknet.
Varvade med en slät och testade sedan bara tecknet och fick stopp! :)

Position i ff
Mycke mycke bättre idag. Belönade exakt rätt utförande under gång och det tyckte jag att han svarade bra på. Gjorde många stegförflyttningar och även 'ett steg fram vänster/höger' varvat med helt om åt alla håll. Kändes fint!

Platsen
Mellan två hundar. Inte besvärad av varken regn, kyla eller blåst. Låg lugn och stadigt.

Kl:
Idag har vi konditionstränat! Hedda har gått upp lite efter sommaren och jag tycker hon har tappat lite kondis så nu ska vi försöka lägga in lite mer konditionspass i veckorna. Hur gör ni andra för att konditionsträna era hundar? Cyklar? Springer? Intervallträning? Hur lång sträcka?

Japp kollar gärna på det när jag har fått sova lite :).

Snabbt om träningen idag innan jag kroknar helt.

Sittande i grupp: Körde 1 min dolt, sedan gick jag fram och stod synlig resten av tiden. Loke såg lugn och trygg ut hela tiden men precis när jag skulle gå tillbaka flög två hundar upp en bit bort och Lokes öron sjönk 1 dm. Jag skyndade mig tillbaka och berömde honom för att han var så duktig.

Platsliggning: Med elitstörning. Loke hade enligt de som varit framme legat helt perfekt.

Rutan: Tog en vänsterruta där han inte såg att leksaken var utlagd. Ganska mycket störning från agilityn och rutan låg i halvskugga men det fixade han galant. Vågar jag hoppas att det har lossnat nu?

Dirigerad apportering: Varvade med att skicka till kon och till apporter. Det såg bra ut idag med.

Valp-inkallning med ställande: Mest för min skull tror jag ;). Jag behövde få se att han stannade på kommando utan att jag sabbar farten i den riktiga inkallningen. Det gick så bra så. Men vi får väl se hur det ser ut tävlingsmässigt sedan...

Slät inkallning: Tempo, tempo, tempo är det som gäller nu inför tävlingen.

Jag säger ingenting. Fot är fot tills jag säger varsågod(/frikommando).

Om min tappar fokus säger jag fot då eller börjar om men det behövs ganska sällan. Detta är ju dock på tävling eftersom vi inte börjat tävla än.

Men ser du inga problem i att säga fot, så är det väl lika bra att fortsätta göra det. Det är bara jag som inte har stenkoll på alla regler :p

Jag fortsätter egotrippen och bifogar bilderna igen + några till, nu i lite bättre skick;

Fritt följ (påväg att svänga vänster eller har jag bara ett konstigt fotarbete??)
DSC_0059.jpg

Påväg tillbaka med dirigerad apport
DSC_0101_2.jpg

Vittringspinnarna läggs ut
DSC_0114_3.jpg

Rätt pinne! Och ja han SKA hålla pinnen längst ut. Ni som läst tidigare i tråden vet hur mycket möda jag har lagt ner på att få honom att göra just det
DSC_0117.jpg

Bus efter inkallningen. Eller Loke kampar och jag ser mest tradig ut :o. Skärpning Agge...
DSC_0127.jpg

Vad härliga ni ser ut tillsammans! Är det tävlingsdags snart?

Kl: Idag har jag spårat igen eftersom det gick så dåligt sist. Hedda gick faktiskt väldigt bra idag. Det kan ju ha att göra med mina blodpuddingsstationer som jag lagt ut istället för pinnar :angel: men duktig var hon i alla fall. Vi spårade på klippt ängsmark och det var ganska blåsigt så jag är väldigt nöjd med henne.

Toka fick ett kort näringsspår med en liten svag böj på slutet. Hon är så himla ivrig och energisk så det går nästan till överdrift i spåret. Jag funderar på att kanske öka avståndet med näringen lite och se hur hon reagerar på det.

På söndag :eek:. Inkallningen kommer inte bli någon höjdare och jag har inte varit dold full tid på sittandet i grupp sedan senaste tävlingen. Smart, eller hur? ;). Men vi får ta det som en träning. Kanske behöver jag egentligen träna på något helt annat än det jag tror?

Lycka till! Det går nog bra, och gör det inte det så är det ju bara att träna vidare!

Jag tycker det kan vara bra att sätta upp egna mål inför varje tävling beroende på vilka problem man har. Tex kan ett mål vara att kunna peppa, hjälpa och förbereda sin hund mellan momenten, ett annat kan vara att ha roligt tillsammans eller att inte gå under av nervositet (om man nu har det problemet). Målet måste inte vara att få ett första pris (även om det såklart sitter fint)!
Äh, nu svamlar jag lite känner jag ...:laugh:

Jo, jag blir ju mer nöjd med typ inga poäng och en härlig känsla på plan än jag blir med okej poäng men en dålig känsla. Fast samtidigt är ju Loke 10½ år, så klockan tickar. Vi har inte hur mycket tid som helst på oss och jag hade hemskt gärna fått ett förstapris (eller tre...) innan han pensioneras.

Vad fina ni är ihop! Härligt att se honom i sådan fin form trots att han har några år på nacken :)
Lycka till på tävlingen! Jag håller med dig, hellre en bra känsla och kassa poäng än tvärt om!

*kl*

Idag har det varit vila men igår testade vi nya selen på lilltjejen. Hon är ju inte gammal nog att börja dra speciellt mycket än, men fick testa dra 4kg ca 20 meter - vila - 20 meter för att hon bara ska vänja sig vid att dra och hon tyckte det var suuuperkul :) fick lugna ner henne för att hon inte skulle rusa iväg när hon var så uppspelt, meningen att hon ska gå och dra lugnt. Övade även lite inkallning och skydd/loss.

Lillkillen var vi ute med en sväng också, tränade sitt, ligg, rulla, stanna kvar och inkallning. Gick super! Han är ju så uppe i varv, blir helt till sig när han ska träna :p

Här kommer ett par bilder från en träningshelg för några veckor sedan, varning för bildbomb!

DSCF4808.jpg

Hedda är sugen på metallen

DSCF4814.jpg

"Före"

DSCF4819.jpg

Lite kamp

DSCF4821.jpg

Fjärr

DSCF4869.jpg

Toka tränar sitt

DSCF4872.jpg

Ligg

DSCF4874.jpg

Och så lite bus!

squarepants: Tack tack! Ja än är det rätt bra sprutt i honom. Särskilt när det vankas gotter ;)

MrsScabtree: Nej jag är ju så himla snål och har fortfarande inte köpt någon kamera... Jag får övertala sambon till att vi köper en tillsammans som julklapp till varandra eller nåt. De kostar ju ingenting numera. Men den kameran som tog bilderna är dyyyyr. Så kanske fler bilder men sämre kvalitet till våren :)

Sista chansenträning idag;

Tävlingsmässig ingång på plan: Det kändes riktigt bra. Väntade en stund på startpunkten och belönade sedan när Robban började dirigera.

Fritt följ: Bara helt kort koll så att det såg okej ut.

Rutan: Rutan var utlagd utan att han såg det och leksaken bakom var nedtryckt i gräset och osynlig för honom. Jag ställde upp och frågade; ser du rutan? (Loke tittar på rutan) och sedan; ser du kon? (Loke tittar på konen). Det gick hur bra som helst. Något högre tempo mellan kon och rutan än i skicket fram till kon, men så är avståndet också längre. Han såg inte heller leksaken utan jag ropade "BRA!" när han var i bakkant och då stannade han upp och kollade på mig, och när jag sprang ut till honom så började han leta bakom rutan. Perfekt, precis som jag ville ha det. Nu är det bara att hoppas att rutan är "lätt" på tävlingen, jag har inte hunnit störningsträna honom så mycket i momentet och är det för mycket koner inom synhåll så finns det risk för att han blir förvirrad.

Hopp apport: Ibland slarvar han lite med ingången men idag såg det bra ut.

Vittring: Inget framfotahopp men han nosade lite väl hårt och dubbelkollade alla pinnarna innan han tog rätt. Bra avslut.

Fjärr: Det blåste som f*n och jag fick ropa med hög röst för att han skulle höra mig. Måste komma ihåg det på tävlingen om det blåser då med. Ingen förflyttning framåt, dock något lite i sidled. Helt okej tempo i skiftena.

cillamuffins: Tack! Ja hon växer så det knakar men jag längtar tills hon är äldre och man kan köra "på riktigt"!

MrsScabtree: Ja jag har skaffat mig en Kelpie, hon är snart fem månader gammal!

Vart en träningstur idag också, dom skötte sig betydligt bättre båda grabbarna idag! Liten gul var riktigt med, hade ett fint fotgående, fjärren var klockren och så även dold platsliggning, trots snön!

Stor vit, har sedan förra träningen insett att man kan göra lite som man ville, så det fick rent bli långlina på plan också ett tag, trots det var han riktigt trevligt. Bara hoppas att han glömmer det lika fort som han lärde sig det, hoppas kan man ju alltid...

kl

Idag ska vi faktiskt träna något "på riktigt" för första gången :o
En kompis har dragit med oss till en träningsgrupp som tränar rallylydnad.
Jag tror att det kommer bli jätteroligt. :D

Jag har verkligen velat träna med honom i flera månader, efter att hästeriet slutade har jag saknat att träna och tävla och sätta upp målsättningar - men jag vet verkligen inte hur man gör inom hundvärlden :eek:
Vi är inte med i någon bk, tanken var att vi redan i våras skulle gå en valpkurs - men alla klubbar i närheten hade redan påbörjat kursen eller lagt den på lördags förmiddagar (när jag garanterat jobbar). Sedan dess har jag kollat efter någon grundkurs i agility eller lydnad, men har haft en så himla otur med timingen varje gång.

Så... ja. Läget är lite smått frustrerat, jag vill så gärna träna något - men jag vet inte hur jag ska bära mig åt.
Vi tränar såklart på hemmaplan, även om det inte blir lika ambitiöst som jag önskar.

Har ni några tips?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter