Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Kl:
Jag har skottränat lite ofrivilligt idag!
Lämnade in bilen på verkstaden och hade ingenstans att ta vägen (bor utanför stan) så jag gick upp till klubben för att fika/vila/kolla internet en stund.
När vi skulle gå tillbaka till verkastaden började det skjuta som bara den på skjutbanan som ligger en bit bort. Den stora är skottberörd till och från men hon blev mest förbannad och flög ut genom ytterdörren med svansen i vädret innan jag hann stoppa henne. Den lilla var inte sen att hänga på! Båda två slutade sedan när de upptäckte att det inte fanns något att vara arg på, och strosade runt helt utan att fokusera på skotten.
Jag blev så glad för detta, kanske är det inte helt omöjligt att köra lägre klass ändå...

Tävlingen gick väl inte riktigt som planerat... När vi kom ut från plan så kändes det bra, Loke hade missförstått mig lite vid ett par tillfällen men det gick att dirigera om honom och det kändes som om samarbetet fungerade riktigt bra. Men när jag fick se domarsiffrorna kunde jag ändå inte låta bli att bli lite besviken. Vi fick ännu sämre betyg på typ allt än vad vi fick förra gången.

Det var en väldigt svår bana, av 9 startande klarade sig ingen hund utan någon nolla, ingen hund klarade rutan på första försöket och jag var en av två (?) som öht fick in hunden i rutan. En hund fick ett 2:a pris, övriga var under det. En bröt. Jag hamnade på 4:e plats.

Det som var bra var inkallningen och hopp apport. Jag var också nöjd med att jag fick in honom i rutan, men domaren var tyvärr inte överens med mig och vi fick 0. I vittringen rörde han till det lite för sig, men lyckades faktiskt reda ut det igen och vi fick en 8:a. Annars brukar det vara helt kört om det inte blir rätt från början.

Det som jag var mindre nöjd med var dummerutan och den dirigerade apporteringen. Han satte sig istället för att ligga i dummerutan, och det gick tydligen långsamt också = betyg 5. I apporteringen ville han ta mittenapporten så det blev två extra kommandon = betyg 5.

Nåja, bättre lycka nästa gång.

Föressten; jag fick kommentaren / - + / / - morr + på fria följet. Någon som kan gissa vad det betyder?

Bättre lycka nästa gång! Finslipa lite till och sedan har ni ert första pris, det är jag säker på!
Vad kommentaren betyder har jag ingen aning om. Kan det ha något med stegförflyttningarna att göra?

(knapplån)

Åh, jag är SÅ nöjd idag!! Glömde mina vantar när jag och hunden skulle iväg till hundkursen, så jag släppte honom mitt i trapphuset och bad honom att stanna medan jag sprang tillbaka till lägenheten. Förväntade mig faktiskt nästan att han skulle ha flyttat på sig när jag kom ut i trapphuset igen - men han stod kvar precis där jag lämnade honom! Och inte rörde han en fena heller förrän jag var tillbaka hos honom :love:

Det är verkligen såna här smågrejer som gör att man inser att all träning faktiskt gett resultat. Jag är så glad över min lilla skrutthund! :laugh:

*KL*

Nu har jag nog kommit igång med träningen lite igen :D

Igår tränade vi lite ute under promenaden, på en gräsmatta under tiden som vi väntade på att en rastgård skulle bli ledig. Vi hade alltså störning av en lösspringande hund och just sådant brukar fröken W tycka är vääldigt mycket mer intressant än mig. Men inte igår! Visst tittade hon, men inte hela tiden och jag lyckades få henne till hyfsad linförighet och en halvdan inkallning. Bättre än väntat, med tanke på att hon förut med sådan störning inte gjorde annat än stå på bakbenen, hoppa jämfota och stirra på andra hunden i hopp om att få leka med den :p

Idag tränade vi igen, fast inomhus och då helt utan störning. Och nu undrar jag om det verkligen är en saluki jag har!
Tränade i princip bara fritt följ, och jävlar vad bra det gick! :bump:
Vi har haft problem med att hon blir överdrivet ivrig eller ofokuserad, problem med att hon går snett som fan, sätter sig segt eller väldigt snett, tappar både kontakt och position vid svängar osv..

Idag gick hon med bra tempo, perfekt kontakt (även genom svängar!), helt rakt och fint och med finfin position hela tiden. Dessutom satte hon sig både rakt och snabbt när jag stannade. Om jag sedan flyttade mig lite åt något håll, så följde hon med förvånansvärt bra och tja.. Allt bara flöt på och kändes så otroligt bra! :love: Hade vi varit på tävling hade vi garanterat fått 10or på det där, i alla fall kändes det så. (Kanske tur att vi inte blev filmade) :angel:

Imorgon är det kapplöpningstävling. På söndag släphareträning, men jag ska verkligen försöka hålla igång lydnadstävlingen nu. Till våren SKA vi tävla och någon gång SKA vi fixa LP I.

*KL*

Idag kom jag mig äntligen för att montera på springern på cykeln och så gav jag och Rover oss ut på en premiärtur. Hade egentligen bara tänkt ta en kortare sväng för att prova så att den funkade, men eftersom vi båda hade så kul blev vi borta totalt 45 minuter. Vi tog det dock väldigt lugnt, uppvärmningspromenad och sedan bara trav i behagligt tempo med ett par korta kisspauser(när matte ändå var tvungen att släpa cykeln uppför ett par trappor). När det var dags för nedvarvning verkade Rover lagom genomkörd men efter att ha rastat av sig lite(motion sätter igång tarmverksamheten...) vred han huvudet, gav mig ett stooort hundleende och låg sedan på i kopplet med viftande svans hela promenaden hem.

Enda negativa som hände var en joggande karl som dök upp med en lös liten pudel - som definitivt inte hade lydnaden för att springa lös. Så fort den fick se Rover kom den rusandes och bjäbbade. Jag ställde helt enkelt cykeln emellan. Rover viftade på svansen, men gav till ett skall när den lilla odågan inte gav upp utan kom rusandes igen bakifrån. Jag hoppas han sa något fult på hundspråk.

kl

Har visst glömt att uppdatera här senaste tiden...

Torsdag Freestylesamträning på universitetsområdet. Dessutom var det fest där. En del annorlunda störning med andra ord, nyttigt. Körde inte så mycket men det vi gjorde gick fint. Slalom, fot, 8a, backa, tå, tass, snurr och spinn. Hade fin kontakt.
Fortsatte lite hemma på kvällen för att finslipa snurren då han gärna vill ställa sig på bakbenen (annat trick). Började från början och körde med klicker så nu sitter det kanon.

Fredag Tränade lite hemma, inne. Freestyle igen, snurr, slalom, backa, tå. Till en början rätt okoncentrerad men det blev bättre efter ett tag. Klickade in position mellan mina ben också.
Satte mig sen på kvällen och fixade ihop ett utkast till program. Jag är total nybörjare men nu ska det finslipas så vi får se hur det blir. Körde igenom det lite sen både med och utan hund.

Lördag Besviken med dagens träning, och sur på mig själv för att jag blir besviken. Agilitysamträning och vi skulle köra bana. Dock har vi inte tränat agility på ett tag så jag tänkte att jag delar upp banan i flera delar.
Sigge hade däremot noll intresse av att jobba med mig idag och var extremt ofokuserad. Fick tips om att tjoa, hoppa runt och heja på honom mer och belöna ofta vilket jag iof vet men har svårt att få till.
Nyttigt iaf att bygga och gå banan med de andra (inkl min instruktör från i våras) och få lite tips om handlingen. Och sen se de andra köra.
Tränade lite själv när de andra gått, och då gick det bättre. Tränade lite slalom och kombinationer med 3 hinder (hopp och tunnlar). Lyckades sluta när det gick riktigt bra i alla fall.
Är ändå taggad för att komma igång ordentligt med agilityträningen, men nu är ju snart den säsongen slut...

kl

Ikväll är det första ridhusträningen med fem andra ur lydnadsgruppen. Det ska bli kul! Tävlingen i november hålls där också så det blir skönt få förmånen att känna in sig lite. Iver har aldrig varit i ett ridhus. :)

I övrigt tränar vi mycket som vanligt. Vi fokuserar på ingångar med apport, inkallning med ställande, hopp-sitt-hopp och fjärren.

I dag var vi i stallet och imponerade lite på stallkompisarna genom att visa upp lite "fot" (eller "fritt följ", eller vad det nu kallas :o). Han skuttadde glatt brevid mig och höll kontakt :D

Över förväntan med tanke på alla störningar med hästar och folk. Men jag är inte helt nöjd än - vi kommer kunna bättre ;):angel:

Woho vilken träning! 4h i ridhuset, klockan 20.00 till midnatt, det är väl lagom? :D
Först körde jag på någon halvtimma själv och använde de andra som bra störning med rutskick bakom oss och inkallningar kors och tvärs. Sen körde vi igenom allting tävlingsmässigt, och avslutade med lite isärplockande.

Ingångar med apport
KLOCKRENT! Jag blev så himla nöjd att vårat enda lilla fjuttiga träningpass i vardagsrummet häromdan gett så fint resultat. Han stegade in bit för bit och satte sig verkligen så himla perfekt!

Fjärr
Jättefina uppsättanden exakt på samma plats, stegade upp kanonfint!

Ställande
Här strulade det faktiskt? Det är som att han lägger sig innan han hunnit lyssna klart på vad jag egentligen ska säga. Ligg ligger ju honom närmast av alla beteenden så nu ska vi träna med boll bakom ryggen och köra massor av stå och ligg med enbart kommando igen så ordet verkligen befäst, och framförallt att han lyssnar klart ;-)

Läggande
En tolva, det kom "ooooh" och applåder från läktaren! :-D Det är så jäkla tjusigt nu!

2ans apport
Han hämtar varannan i klossen, jag lägger rätt och kör om. Men om jag belönar för sällan tappar han suget ut och jag får dubbelkommendera. Vi löste det genom att jag kutar ut och snor apporten direkt istället så att vi ska behålla samma intensitet men ändå kunna fokusera på att gripa i mitten. Jag börjar fundera på om han är kinkig med att nudda underlaget?

Linförighet
Han håller faktiskt inte ihop med den sprudlande, glada attityden tävlingsmässigt varje gång så det måste vi träna mer på.

Tandvisning
Toppen, men oj va glad han är i främmande karlar alltså.

1ans apport
Toppen här med, duttade och höll i apporten innan han fick släppa. Gick fint.

Inkallning
12a! Högsta möjliga fart och klockren ingång!

Platsliggning
Jag la honom i mitten med varsin ny hund på varje sida. Två minuter, inget nos, ingenting. Jättenöjd!

Och sist men inte minst! Han brydde sig inte om att vi var i ett ridhus för första gången. Han var nästan bättre än vanligt här inne? Inget hästbajsätande eller myrsloksnosande, utan verkligen peppad, fokuserad och boundad med mig. :) Jag är så jäkla glad över den här träningen!

*kl*

Idag har 4månaders valpen fått träna på att vara med barn under hela kvällen. Han skötte sig jättebra! Och barnen med då vi bett dem innan att vara lugna för att han inte ska "hetsa upp sig" och busa för mycket med dem. Bra för honom att träffa barn då vi inte har många i vår umgänges krets :) Men de lekte på och sedan låg han och myste hos dem när de tittade på film så det gick super!

Härligt! Har du film från träningen? :)

Nej jag har ju inte det. Så himla typiskt att det skulle gå strålande första gången filmkameran inte följde med.

Ikväll har vi privattträning och då är det för mörkt för att filma, men på onsdag ska vi till ridhuset igen så då kanske jag kan få någon som filmar åt mig. :)

Tränade hemma idag, och försökte få till snabba lägganden. Körde både sitt-ligg, från fotgående och när han gick framför mig och jag backade. Belönade med leksak vilket idag gick riktigt bra (det är VÄLDIGT varierande intresse på den fronten...). På fotgåendet var han lite off men annars hyfsat koncentrerad och duktig. Slutade när han började bli lite mer okoncentrerad men innan det gick dåligt.

Lydnadssamträning imorrn. Känner han för att jobba blir det förhoppningsvis dels platsliggning och dels lite kommendering av någon annan för första gången.

*kl

Tränat fot lös, sitt o sen inkallning. Inkallning med stop på halva vägen (hon stannar inte så snabbt som jag vill)
Slalom mellan mina ben, snurra höger/vänster och tass/andra tassen.

Här tog vi vår andra cykeltur och den blev väl...hm...inte riktigt lika lyckad som premiären. Rover får börja lära sig att det där med hundmöten är extra viktigt för matte när hon sitter på en cykel, hon blir nämligen väldans upprörd när han rycker till mot en särdeles ful hund alternativt stannar till för att spana in en fin hund. Kortfattat så blev den här cykelturen lite mer högljudd än den första och jag kom dessutom hem med ett uppskrapat knä. :crazy: Men för att se positivt på saken så gick hundmötena bättre och bättre och inte sämre och sämre, och så länge det bara är jag som blir blåslagen och svär så kan jag fortsätta cykelträna med gott samvete. Jag tror vi uppfattades som lite tokiga och möjligtvis störande snarare än ett livsfarligt mördarhundsekipage utom kontroll iallafall. En av de andra hundägarna(vars hund också hade lite mötesproblematik) erkände att han aldrig skulle våga ge sig ut och cykla för att han inte skulle ha en chans att hålla emot .

(Lustigt nog kom det fram en lös pudel den här gången också, fast innan vi cyklat iväg. Den här gången var det en storpudel. Vad är det med pudelägarna här i området?)

Klistrar in direkt från bloggen så slipper jag skriva om. :)

"2½ timmas privatträning avklarat! Jag får en aha-upplevelse varje gång alltså, usch vad jag kommer sakna att träna för henne när jag flyttat. Hon kommer få coacha mig via telefon med filmer som hjälp tror jag, jag kan inte tänka mig en bättre tränare faktiskt.

Vi gjorde ungefär samma som igår men fria följet gick betydligt bättre. Det kanske är det som är skillnaden kom vi på, att friaföljet är så mycke bättre än när kopplet är med. Så vi bojkottar kopplet för det ska vi ju ändå inte ha med oss sen.
Han föll inte ur mer än en gång och hade sin typiska iverattityd och var riktigt med i svängarna, haha, vinklarna!

Sen jobbade vi på med ställanden och lägganden om vartannat. Läggandena är ju verkligen klockrena så det känns toppen, ställandet är kanon när det väl blir bra eller hur man ska säga. Om han lyssnar färdigt så ställer han sig fint, men är han för snabb så lägger han sig. Vi jobbade på med handtecken med högerhanden och så sa Ewa till hur det gick efter att jag ställt. Så varvade vi för att få in ordkontrollen, vi la även in variation i själva sträckan så att det inte skulle bli för monotomt. Lite språngmarsch, nån vinkel innan och lite sådär, och så länge jag gjorde som tränaren sa så gick det vägen. :angel:

I fjärren la vi in att jag ska gå fram och belöna två gånger på varje skifte för att få in en stadga i väntandet, det gav också resultat direkt på några meters avstånd. Han studsar inte upp längre heller!! *vågen*

Till sist, rutan. Herregud va häftigt alltså! Nu ska ni få höra vad vi ägnade sista timman åt, det låter mycke men det var högst frivilligt och bara på Ivers villkor.
Först så testade jag skicka som vanligt, men han har låst sig lite där, jag med, vi har tydligen (jag har inte märkt det, hoppsan) hamnat i samma mönster varje träning vilket aldrig tar oss vidare. Vi la helt enkelt ner träningen, gav Iver frikommando och gick och pratade 20m bortanför rutan.

Iver började leta sig mot rutan lite halvt förvirrad och av en händelse hamnade han mitt i, då ropade jag ”stå” och sprang fram och belönade. Sen återgick jag till tränaren och stod och snicksnackade lite. Iver travade ut och vände upp lite tveksamt, ”stå” BRAAAA, och så sulade jag iväg bollen.
Gick tillbaka till tränaren och diksuterade vidare och Iver satte av i full galopp rätt in i rutan. Sådär höll vi på jättelänge och Ivers svans gick som en propeller och han tyckte verkligen att det var askul! :laugh:

Problemet som då dök upp var att han inte stod kvar när jag började gå emot honom, det har aldrig hänt? Men med massa hjälp så lyckades vi få till det slutändan, och Iver tyckte att det var en strålande träningsmetod när han fick ”styra oss”. Operant tänker ni, jättevanligt. Jo jag vet, men jag har passat mig för att använda det i lydnaden med honom numera (körde mycket med det förut) för att jag fick en hund som erbjöd beteenden kors och tvärs och hit och dit som jag inte fick ordning på till 100%."

(Cillamuffins, jag är uppe i din längd på träningsinlägg nu ju!)

Senast ändrad:

Andra klickar in, jag bankar :o
En snutt film

Hade lite vardagsrumsträning här nyss. Apport, håll fast oavsett vad jag gör. Meningen var inte att banka den ner i halsen på honom direkt, heh, men han är tacksam för han håller där man placerar om den iaf.

Efter det körde vi gripanden och uppplock från marken med variation på avlämning framför eller med ingång. Ingångarna har verkligen tagit sig. :)

Stå och ligg, tränade intensivt i rörelse med belöning bakom ryggen vilket gav fina resultat, några för snabba felsteg men eftersom så lyssnade han mer och mer på mina ord.
Testade med enbart handtecknet och det fungerade asbra!? Har det tagit sig på ett enda pass (det igår) ???

Fjärren satt fint ikväll också.

Avslutade med "stå stilla medans jag möter upp dig" - träning vilket inte alls påminde om förväntansbubblan han byggde på sig igår. Jag är nöjd idag igen! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka