Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Nu har jag precis anmält till ridhustävlingen här i november, gulp. Jag behöver nog lite tips på mental förberedning för mig själv inför att våga lägga platsen utan att dö av tanken på att någon flyger upp på honom igen. :crazy:

Jag tror det kommer att gå jättebra! Försök att lägga honom brevid en hund som verkar lugn kanske? Jag tror inte Iver funderar så mycket över det, så matte kan nog vara lugn :)

Jag tror det kommer att gå jättebra! Försök att lägga honom brevid en hund som verkar lugn kanske? Jag tror inte Iver funderar så mycket över det, så matte kan nog vara lugn :)

Tack. Hade man fått välja plats hade det varit enkelt men det får så vackert bli en suprise efter lottningen vart han hamnar. Jag ber till någon där uppe att ingen hund går upp, jag ska försöka tänka positivt. :)

Man får snyggt rätta sig efter tävlingsledaren som hänvisar platsen efter startnummer. Även i ettan.

Vi har spårat idag och ska senare träna lite fjärrdirigering och rutan.

Senast ändrad:

*kl*

Tävling idag!

Vi fick inga direkt strålande poäng men känslan var där. Och vi vann, så det gjorde inte saken sämre:D.

Loke har tappat all sin underull och frös så han skakade på både sittande och liggande i grupp :( . Han ville verkligen inte sitta kvar och lättade lite på rumpan, och på liggandet låg han på helspänn ("orolig") + att han satte sig upp när föraren bredvid vrålade SITT!! till sin hund. Det blev betyg 5 resp 6.

I fria följet var han superhet och positionen blev lite långt fram, men han jobbade in baken och var rak i kroppen. I Dummerutan var han rätt seg i både sittande och liggande + att han fortfarande var lite het i fria följet.

Inkallningen var lite blandad, bra fart på alla sträckorna och bra ingång men ställandet kunde varit bättre och han la sig högst motvilligt efter 2 kommandon.

Rutan var lite förarmiss, sen kommendering "stå" gjorde att han hamnade väldigt nära kanten, sedan hade jag beslutsångest där ett tag innan jag valde att ge tre extra kommandon. Men vi fick + i kanten för det höga tempot!

Den dirigerade apporteringen gick precis som förra gången, han var påväg mot rätt, ångrade sig och sprang till den i mitten, och fick dirigeras om.

Hopp apport var förarmiss igen, jag sa inte hopp förrän han var uppe i luften (verkligen slarvigt av mig att inte läsa på om reglerna ordentligt) och vi fick ½ poängs avdrag för det.

Vittringsapporteringen var den bästa någonsin (9), men jag satte hjärtat i halsgropen när han gör ett bautahopp och landar 5 cm (!!) bakom pinnarna. Avdraget var för att han luktade oförsiktigt.

Fjärren var inge vidare. Han pendlade lite fram och tillbaka, så det blev en 7:a.

Domaren sa efteråt att Loke såg mycket trevlig ut och att om jag bara filar lite mer på detaljerna och låter bli att göra så mycket misstag så skulle det nog gå :).

Härligt! :)

*kl*

Idag vart det sökträning för lillen, skötte sig fint i söket men påvisningen var han lite slarvig i, den stora fick lydnadsträning med störning och skötte sig fint, kul!

Dock har jag en fundering på detta med spåret, det ligger snö här nu, och jag har inte spårat sedan den kom då jag är rädd att dom ska gå på synintryck istället för doft, är det nojigt utav mig så jag kan spåra på iaf eller gör jag klokast i att lägga spåret på hyllan tills i maj då det är barmark igen? :angel: Har fundering på att isf jobba med hårda spår på te x skottade parkeringar där det inte blir fotavtryck på det sättet.

Då tänkte jag inte helt galet :) Än är det inte nog mycket snö för att det ska skottas, men det är ju bara en tidsfråga :)

KL

Vi har börjat med tvåans (lydnad) moment och kör väldigt mycket bakdelskontrollövningar, tex klossträning och annat shejpande. Principen i fjärren kan hon ju men hon behöver bli mer still, det går faktiskt framåt! (eller ska man säga bakåt för att vara fyndig ;) ) Tack för alla tips!

Inkallande med ställande tycker jag ser bra ut, och jag har börjat "mata ner" henne i fria följet så att hon minskar i intensitet eftersom inte det verkar alltför uppskattat på lydnadstävlingar. Dold platsliggning har vi inte börjat med, så det kan det ju vara värt att göra.

Rutan ska vi öva in, men jag måste fixa några koner först så vi väntar på det. Hon går att skicka, så egentligen är det bara in i själva rutan hon ska.

Ian kommer äntligen hem imorgon, så det ska bli träning med honom också :)

Jag har svårt att tänka mig att det är tillåtet på officiella tävlingar men jag slänger iväg ett mail till min lärare (håller på att utbilda mig till TL).

Nej det vet jag, har aldrig varit med om det någonsin faktiskt. Jag var lite ironisk och tyckte att det kunde väl vara käckt med tanke på min ångest. ;)

Fick ni själva välja startnr också eller hur visste domaren vilket startnr som låg på vilken plats? Jag tycker det låter lite konstigt, och jag har aldrig hört eller sett något liknande. Var det en lydnad 1 i Stockholm?

Nej det vet jag, har aldrig varit med om det någonsin faktiskt. Jag var lite ironisk och tyckte att det kunde väl vara käckt med tanke på min ångest. ;)

Jag får försöka lugna dig med att det inte blir slagsmål så ofta, hundar som går upp brukar mest busa eller springa till sin förare. En del domare är snälla och bryter direkt om någon hund börjar härja runt, håller tummarna för att du får en sådan. Sedan blir ju hundarna säkrare i de högre klasserna. Så om du inte tänkt ta LP1 (vilket egentligen är helt onödigt) så gå direkt på 2:an när ni fått er uppflyttning, och därifrån vidare till 3:an. I den klassen ligger de nästan garanterat helt stilla och där kan ni ju stanna och få lite tävlingsrutin om du vill.

Ja det är ungefär så planen ser ut. :) Men jag är verkligen dörädd att hela höstens träning ska raseras ändå, men så är det väl när man verkligen kämpat med något.

Träning på grannklubben ikväll. Loke var superspeedad och riktigt taggad, trots att vi blev lite ovänner på promenaden innan när vi inte var överens om hästskit var en delikatess eller ej...

Sitta kvar: Varierade mellan att bara ta något enstaka steg innan jag gick tillbaka och belönade och att låta honom sitta kvar en längre stund. Det gick bra när han fattade vad det gick ut på för han tyckte det var lite konstigt att jag bara gick några meter innan jag vände mig om. Det brukar betyda att vi tränar ingånger. Slarvigt av matte

Rutan (vänster): Lite reparationsträning. Skickade bara till konen först och belönade att han stod stilla en stund, och sedan skickade jag till rutan också. Det gick hur bra som helst, mycket bra tempo och en rak och fin linje till rutan.

Dirigerad apportering:
Provade att lägga ut alla tre apporterna men att lägga den i mitten lite längre åt ena eller andra hållet. Det funkade bra! Han tittade inte ens på den. Planen är att den ska flyttas längre och längre mot mitten, och kanske rent av en liten bit mot den dirigerade apporten för att överdriva lite på träning. + i kanten idag för det höga tempot. Avslutade med tempoövning till konen så att han inte tappar det.

Läggande under gång: Tja med köttbulle i handen så kan Loke lägga sig snabbare än vilken border collie som helst, men nu gäller det att hitta ett sätt att få samma läggande utan "mutor"... Jag får tänka lite till tror jag.

Jag fick svar från min lärare idag:

Det står inte uttryckligen någonstans att lottning ska ske i lydnad 1-3 men däremot är det ett krav i eliten. Dock brukar man ju ha alla fyra klasserna på tävling (utom kanske på utställningar) och då blir det naturligt att man lottar alla klasserna. Han påpekade också det jag tog upp, att man inte bara kan välja plats på platsliggningen, utan man får välja startnr också, eftersom domarens ofta har ett separat "platsliggningsprotokoll" där endast hundens startnr och resultatet från platsliggningen, inga övriga detaljer som hundens namn och signalement finns med. Det bäddar också för konflikter när förarna själva får välja startordning, för vem vill ha nr 1 eller bland de sista i en större klass? Om två ekipage vill ha samma nr, vad gör man då?

Fick ni själva välja startnr också eller hur visste domaren vilket startnr som låg på vilken plats? Jag tycker det låter lite konstigt, och jag har aldrig hört eller sett något liknande. Var det en lydnad 1 i Stockholm?

Nej vi lottade om startnumret, det var en officiell tävling i Dalsland. Det var förvisso TLs första tävling, så hon kanske var förvirrad. Så gick det iaf till.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka