Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Det är för jag har tentapluggat men nu är det slut med det ;)

Träning på grannklubben ikväll;

Fritt följ: Jag har ändrat belöningspunkt, det funkar inte längre att ha korv i munnen för då kommer Loke fram alldeles för långt så han ska vara beredd när jag spottar ut den. Det verkar inte ha haft någon betydelse att jag alltid och utan undantag har spottat den bakåt-utåt, för han ser ju vart den kommer ifrån. Ny placering är i armhålan. Då lyfter jag bara på armen och vips så landar belöningen precis bredvid mig. Loke har inte riktigt greppat än, så det blev superkorta sträckor innan jag fick gå ur position. När han jobbade sig in igen så hamnade han på rätt ställe = röstberöm och sedan belöning utan så mycket mer krusiduller.

Dirigerad apportering: Back to basics vol 325. Enbart fokus på att han följer mina dirigeringar nu, och att han fullföljer och plockar upp den apport som han har dirigerats till. Inte springa fram till rätt, titta på den och tvärvända och ta den andra istället *mutter*.

Fjärr: Toppad Loke = raketsnabba skiften och idag höll han sig hyfsat rak också. Sista läggandet var helt strålande!

Frishejping av ligg och stå: Något har hänt med min hund, för han har börjat presentera lägganden oftare än ställanden. Det är ett underverk!

Lydnadssamträning ikväll. Blev varken kommendering eller platsläggning och lika bra var väl det...

Besviken idag igen! Visst, det gick betydligt bättre än i lördags, idag gjorde han var jag bad honom om men utan någon större entusiasm och aningen tankspritt. Jag lyckas inte motivera honom tillräckligt och det är väl vårt största problem. Godis är (oftast) lättaste sättet, men iom allergiutredningen får han bara äta foderkulorna och sen vi bytte foder för några veckor sedan är han inte alls lika förtjust i sin mat... Leksaker funkar toppen ibland, ibland inte alls. Idag växlade jag med tre olika leksaker och godis. Funkade väl hyfsat, men inte perfekt.
Stundtals var de andra hundarna (och deras leksaker) mer intressant MEN (stort men) han stod visserligen och tittade lite och tappade koncentrationen på mig, men han stannar och är lätt att bryta. Tidigare har han ju varit lite väl fixerad på andra hundar och även om det i princip är borta så är ibland lekande hundar med ivägkastade leksaker (belöning) lite för roliga för att motstå. På den punkten är jag mycket nöjd idag!

Sista delen av passet, efter en vilopaus, körde jag med godis, ibland varvat med leksak, och hoppade runt massor (måste sett ganska dum ut...) samt nolltolerande på luktande m.m. Backade och körde lägganden och även om de inte var jättesnabba så var det okej...
Fotgåendet körde jag både med och utan koppel, ingen större skillnad i beteendet där. Har fått gå från att jobba för att utöka tiden mellan belöningarna till att belöna jätteofta. Går jag för länge (dvs mer än några steg för tillfället) tappar han koncentrationen. Dessutom har han ibland börjat sätta sig snett och faller ut för långt ifrån mig. Såg till att han satt ordentligt rakt innan vi började och peppade honom mer så blev det bättre. Körde några läggande under gång också, dock med rätt dåliga resultat så det lägger vi nog på is en stund.
Inkallningarna gick riktigt bra idag! Både stannade fint kvar och kom och satte sig ordentligt. Några med bra fart, några lite segare.

Nu tar vi någon/några dagar ledigt... Matte behöver vila upp sitt tålamod tror jag :p

Något roligare än torrfoder måste du väl kunna ge honom? Vad är det för kött i fodret? Köp hem lite sådant, eller valda delar av innanmätet på djuret (hjärta, lever osv) och torka i ugnen. Det borde vara mer värt att anstränga sig för :). Vet du hur du gör engagemangsövningar? Jag hade kört lite sådana när hunden blir lite loj. Risken är annars stor att det är du som börjar bli den som jobbar mer och hårdare för belöningen att hunden verkar bry sig lite och det vill man ju inte ;)

kl

Någon som har ett bra tips om hur man får hunden att inte "krypa" i fjärren? Själva ställandet/sättandet/läggandet har gått kalas men det är just det att hon kryper fram. Jag har börjat med att lägga boll eller godis bakom henne, så att hon vet att hon ska dit när jag klickar/alt säger varsågod. Men det ger ändå inte riiiktigt det resultatet jag vill uppnå.

Vi vet inte vad (eller egentligen om, men det verkar så) han är allergisk mot, så han äter z/d med hydrolyserat protein. Annars hade det ju funkat... När/om vi väl vet vad det är han inte tål borde det ju bli lättare att hitta godis och foder.

Kom gärna med tips på engagemangsövningar!

Svarar båda; jag står bara helt stilla och klickar på alla beteenden som hunden bjuder på. Så fort den slutar försöka (alltså visar ointresse, inte att den står och funderar) så blir det paus, och pausen varar tills hunden verkar vara intresserad av att jobba igen. Under tiden hunden har paus får den inte göra något annat än att ha tråkigt, dvs snus och spanande på andra hundar är förbjudet. Efterhand som den börjar förstå vad det handlar om kan jag välja ett beteende (vilket som helst, jag brukar välja "vrida på huvudet åt höger resp vänster", "backa", "hoppa upp i luften"), men i början vill man inte blanda in tävlingsmoment, eller beteenden som innebär att hunden är stilla. Välj något med rörelse! Jag brukar också kasta godisen ifrån mig för att uppmana till mer rörelse. Tröga hundar brukar gilla att stampa på musmattor/runda stolpar, då kan man med fördel belöna med en kastad leksak eller en kastad bit godis när hunden redan är uppe i tempo (dvs om hunden springer från vänster till höger mot musmattan så kastas belöningen till höger om musmattan så fort hunden stampar). Bara fantasin sätter gränserna!

Jenka: Fodret innehåller visst majs som kolhydratkälla? Kan man inte göra små kakor av t ex polentagryn eller maizena? Och kanske blanda med något du vet att han tål, t ex morötter för mer smak? De där majskrokarna som man kan köpa till barn, kanske gillar han dem? De finns både med 100 % majs, och med lite vanlij och socker i.

Senast ändrad:

Ställ dig precis framför henne så du blockerar vägen framåt och nöt in rörelsemönstret. Jag hade varit snabb med att skicka bakåt de allra första gångerna (för att få in bakåttänket), men ganska snart övergått till att variera mellan att låta hunden vila i positionen och få lov att springa bakåt direkt. Det är väldigt lätt hänt att man skyndar på lite för mycket i det här momentet, och då kommer problemet med förflyttningar som ett brev på posten.

kl:

Igår var Toka och jag på valpkurs för första gången. Jag hade egentligen inte tänkt gå någon valpkurs men så skulle min tränare ha en så då tänkte jag, varför inte?
I alla fall så var Toka jätteduktig! Jag vågar nog påstå att hon var bäst i klassen. Vi gjorde bl a "kringlan" och Toka jobbade på som bara den. Ibland blev det lite för spännande med de andra hundarna, men då lockade jag på henne och då tog hon kontakt direkt igen. Jippi!

Hedda löper för tillfället så vi tränar inte alls just nu. Det känns ändå som om hon behöver en paus då vi tränat ganska intensivt under hösten. Däremot går vi långa promenader eller kör med fyrhjulingen för konditionens skull.

Ras: Amstaff

Ålder: Snart 7 månader

Moment: Att inte dra i kopplet, som vanligt, har bara haft honom drygt en vecka, han drar inte mycket alls längre. :) Kontakt. Vi ska träna för en tjej jag känner som läser för att bli hundinstruktör så vi får väl se vad hon tycker. Klicker tror jag vi ska testa.

Mål: Vardagslydnad - att kunna gå lös, komma på inkallningar, gå ordentligt i koppel, sitt, ligg, stanna och diverse andra kommandon som kan behövas och för att det är kul att träna! Jag är ingen tävlingsmänniska dock. :cool:

Igår var det tisdagsträning som vanligt;

Sittande i grupp: Tänkte bara vara gömd i 1 minut men precis när jag kom fram så la han sig ner. Nu blir det till att träna massor med korta dolda och kanske något längre synligt sittande innan tävlingen, och sedan får vi hålla tummarna.

Platsliggning: Som vanligt så låg Loke jättefint.

Dirigerad apportering: Fortsatte på samma vis som tidigare, varvat med att han fick stå kvar längre och vänta på mitt kommando. Det gick nästan bättre än förväntat, han gjorde precis allt rätt.

Rutan: Även detta gick helt strålande, nu när alla koner var på samma nivå ;)

Lägganden under gång: Det ville sig inte riktigt när jag försökte vara tävlingsmässig så jag gick tillbaka till läggande med hjälper och då kom de där "pangläggandena".

Ställ dig precis framför henne så du blockerar vägen framåt och nöt in rörelsemönstret. Jag hade varit snabb med att skicka bakåt de allra första gångerna (för att få in bakåttänket), men ganska snart övergått till att variera mellan att låta hunden vila i positionen och få lov att springa bakåt direkt. Det är väldigt lätt hänt att man skyndar på lite för mycket i det här momentet, och då kommer problemet med förflyttningar som ett brev på posten.

Hur menar du "nöt in" och skicka bakåt? :)

"Nöt in" som att rörelsemönstret sitter i ryggmärgen. Skiftena sker ju på ett för hunden helt onaturligt sätt. Här är det kanske extra viktigt att man tänker på att aldrig låta hunden göra fel mer än en gång i sträck, för ett mer naturligt rörelsemönster blir befäst på två röda.

"Skicka bakåt" som att du säger "varsågod" och låter hunden hämta belöning bakom sig :).

Träning på baksidan idag:

Rutan (vänster): Alldeles strålande. Han blev distraherad precis samtidigt som jag skickade, men skärpte genast till sig och sprang åt helt rätt håll.

Inkallning från rutan: Kollade av så det funkade och det gjorde det.

Ställande och läggande under gång: Varierade mellan att låta honom stå kvar och att stanna snabbt. I läggandet fortsatte jag som igår och det ger bra resultat.

Vittring: Lite för högt tempo ut, men det blev inget stamp. Gick över rätt pinne en gång, men gick snabbt tillbaka och tog den. Bra avslut idag!

Minina fick ett litet IPO-spår idag, men hon hade så bråttom i motvinden att hon missade hälften av godisarna. Hade jag varit lite snäll så hade jag ju lagt det i medvind *pucko*. Loke fick gå efter och "städa" ;)

Jag går alltid fram och belönar för att hunden inte ska stanna kvar för att det är en belöning bakom, utan för att momentet faktiskt går ut på att stanna kvar.

Jag börjar precis framför och arbetar mig bakåt, har fördröjningar i bra - belöning och smyger hunden fram i tex ett ligg, så går jag bara fram och sätter upp igen och kör om. :)

När tekniken sitter så brukar platsen falla dit och därefter även avståndet.

Igårkväll var det ridhusträning igen. Iver kändes jättefin. Vi repeterade inkallning med ställande på 1o meters avstånd och det gick bra fyra gånger i rad sen slutade vi för att inte misslyckas. Fjärren var skuttig i början men tog sig efter några omskiften och då stod jag på några meters avstånd där jag nöjde mig.

Fria följet kändes också riktigt bra och han var laddad. Hamnade aningen för långt fram i alla vändningar så jag måste träna på att förbereda honom bättre. Hanna filmade mig lite för att jag ska kunna se mina brister och oj va kritisk jag är. Jag är alldeles för velig, dvs jag går inte tydligt och bestämt eller hur man ska säga. Jag vinklar konstigt och oförberett och skjuter ut honom med min överkropp ser jag. Tur att det är sånthär man har film till ;-)

Och TUR att jag inte går såhär när vi har privatlektion, då hade jag fått skäll. Fniss. Nu blir det att torrgå, jag är hopplös på det här om inte någon petar i mig hela tiden. Iver var jättetrött, klockan var 23.30 och vi hade tränat till och från i två timmar men han är iaf med på noterna. Föll ur ett par gånger och hängde inte riktigt med i mina svängar, måste som sagt ta tag i det här nu, skärpning Jessicah!!

FF i ridhuset

P.S. Filmaren höll i en glad golden. :D

kl

Vi har haft träningspaus tisdag-onsdag men idag var det samträning. Freestyle stod på schemat men det blev väl freestyle, agility och lydnad för oss.
Idag gick det mycket bättre! Sigge var mer koncentrerad än senaste träningarna, engagerad i mig även om han ibland blev lite nosig (mattan i träningslokalen är rätt skabbig och luktar väääldigt gott). Belönade främst med godis/mat men även leksak och kamp. Fick tips på nån typ av "allergigodis" också som jag ska kolla upp om man vågar ge.
Tå, snurr, spinn, slalom, 8a, rulla, krypa och fortsatte klicka för positionen mellan mina ben blev det i freestyleväg.
Lydnadsmässigt blev jag väldigt förvånad. Vi har ju tränat en del ligg på sistonde men bara själva läggandet, ingen stadga. Ändå verkar stadgan bara kommit på köpet! Körde därför lite platsliggning bara vi, men med hundar tränandes och lekandes runt om. Han var riktigt, riktigt duktig! Tog inte tid, inte jättelänge men längre än han brukar ligga stadigt. Gick fram och belönade en gång under tiden och körde väl totalt tre gånger+ en då han reste sig.
Avslutade med slalomträning, och testade att stå längre fram, dvs i slutet av hindret. Gick riktigt bra och han var engagerad.

Matte var dessutom duktig och tog pauser tillräckligt ofta ;) Pauser är trååååkigt... Och hunden var duktig och ville bara fortsätta jobba då :p

kl

Idag har jag och Goliat tränar upplet i skogen. Tre föremål utlagda i en ganska smal och lång korridor, han hämtade in samtliga föremål med otroligt trevligt tempo både ut -men framför allt in !:bump: Ibland glömmer jag bort hur mycket jag jobbat med detta, som unghund "ägde" han alla prylar han hittade.

Lille Sune, som kom hem igår, tränar att kissa ute och att inte bita på möblerna... :angel:
sune22.jpg

:love::love:

Gud så söt!

Det är nog tur att min är 7 månader och ett riktigt litet monster för tillfället för annars hade jag skaffat mig en sån direkt :p

Supergullig!

Sista chansenträning igår;

Dirigerad apportering: satte ihop det så jag skickade till kon först och det gick bra. Varierade mellan skick och att jag belönade för att han stod kvar. Jag tror att jag har kommit på ett sätt att träna med mittenapporten, provade det igår och det såg lovande ut.

Businkallningar m ställande: gick hyfsat även om jag reagerar snabbare än min hund ibland och kastar bollen över huvudet på honom innan han har hunnit börja tänka på att han ska stanna ;).

Fjärr: Loke var lite godistokig igår så det var lite si och så med koncentrationen. Men det är bara stå till ligg som är problem, de andra kan han som rinnande vatten. Det är lite svårt också vad man ska satsa på, fart eller precision? Det kommer mer naturligt för mig att välja de sistnämnda, men med en hund som är så långsam i sig själv så förlorar vi ju lite poäng...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka